04wininout.pdf

(651 KB) Pobierz
12263508 UNPDF
Rozdzia³ 4
Nowa funkcja!
Centrum pomocy i obs³ugi
technicznej
118
Uzyskiwanie
pomocy
i wsparcia
technicznego
Nowa funkcja!
£¹czenie siê z innym komputerem
za pomoc¹ narzêdzia Pomoc
zdalna
129
Inne zasoby pomocy technicznej 139
Kontaktowanie siê ze wsparciem
technicznym Microsoftu
139
Czêœæ I: Konfiguracja, uruchamianie i usprawnianie systemu
Rozdzia³ 4: Uzyskiwanie pomocy i wsparcia technicznego
Ju¿ dawno zapomnia³eœ, jak wygl¹da pomoc sys-
temowa w Windows? Wiêkszoœæ doœwiadczo-
nych u¿ytkowników Windows nawet nie otwie-
ra³a Pomocy w Windows 95 i Windows 98, gdy¿
znajduj¹ce siê tam informacje przeznaczone by³y
niemal wy³¹cznie dla pocz¹tkuj¹cych, a ponadto
trudno by³o siê w niej poruszaæ. Zasób informacji
w plikach pomocy Windows Me i Windows 2000
jest znacznie wiêkszy, a oparty na HTML-u inter-
fejs jest przyjaŸniejszy i ³atwy w u¿yciu. Jednak
w obu tych wersjach systemu plik pomocy Onli-
ne nadal jest zasadniczo typowym podrêczni-
kiem obs³ugi, który zosta³ podzielony na ma³e
fragmenty i coraz bardziej traci na aktualnoœci
w miarê ukazywania siê kolejnych poprawek.
Microsoft Windows XP ma ca³kowicie odmienn¹
Pomoc. Centrum pomocy i obs³ugi technicznej,
zarówno w wersji Home Edition, jak i Professio-
nal, zawiera ogromn¹ iloœæ zasobów dla u¿yt-
kowników o ró¿nym poziomie zaawansowania.
Oprócz typowych, podrêcznikowych informacji
i opisów, znajdziesz tu tak¿e nastêpuj¹ce dodat-
kowe elementy zintegrowane z Centrum pomocy
i obs³ugi technicznej Windows XP Professional:
£¹cza do narzêdzi systemowych, takich jak
Defragmentator dysków, Narzêdzie konfigu-
racji systemu (Msconfig), Diagnostyka sieci
oraz Windows Update – wszystkie te progra-
my mo¿na uruchamiaæ z Centrum pomocy
i obs³ugi technicznej.
Sk³adnia i informacje o zastosowaniu 175 po-
leceñ uruchamianych z wiersza polecenia –
w porz¹dku alfabetycznym.
12263508.002.png
118
Czêœæ I: Konfiguracja, uruchamianie i usprawnianie systemu
Dziesi¹tki rozwi¹zañ obejmuj¹cych ogromn¹ iloœæ typowych i rzadko spotyka-
nych problemów.
£¹cza, które umo¿liwiaj¹ zebranie aktualnych informacji na temat twojego kom-
putera i jego bie¿¹cej konfiguracji wraz ze szczegó³ami na temat zainstalowanego
sprzêtu, oprogramowania oraz us³ug.
£atwy dostêp do dzienników b³êdów, obowi¹zuj¹cych zasad grup oraz innych za-
awansowanych informacji systemowych.
£¹cza do zewnêtrznych Ÿróde³ informacji, w tym tak¿e do Microsoft Knowledge
Base oraz grup dyskusyjnych o tematyce zwi¹zanej z Windows.
Dostêp do Pomocy zdalnej, która umo¿liwia u¿ytkownikom Windows XP popro-
szenie o pomoc znajomego; bardziej doœwiadczony kolega mo¿e po³¹czyæ siê po-
przez Internet lub sieæ lokaln¹ z komputerem osoby potrzebuj¹cej pomocy lub
wprowadzenia zmian do konfiguracji.
Nowa funkcja!
Centrum pomocy i obs³ugi technicznej
Po otworzeniu Centrum pomocy i obs³ugi technicznej zawsze wyœwietlana jest jej
strona g³ówna. Na rysunku 4-1 widoczne s¹ opcje dostêpne z tej strony.
Rysunek 4-1. Strona g³ówna Centrum pomocy i obs³ugi technicznej zawiera ³¹cza do podstawowych informacji,
narzêdzi rozwi¹zywania problemów oraz zewnêtrznych zasobów pomocniczych.
W kolumnie z lewej strony znajduje siê lista g³ównych tematów pomocy. (Lista ta za-
stêpuje Spis treœci Pomocy znany z poprzednich wersji Windows). £¹cza zebrane
w dwóch grupach z prawej strony, poprzedzone zielonymi strza³kami, prowadz¹ do
narzêdzi i dodatkowych zasobów pomocy. Lista Czy wiesz? w prawej dolnej czêœci
12263508.003.png
Rozdzia³ 4: Uzyskiwanie pomocy i wsparcia technicznego
119
okna zawiera nag³ówki informacji dostarczone przez obs³ugê techniczn¹ Microsoft.
Obszar ten mo¿e byæ tak¿e dostosowywany przez inne firmy; je¿eli twoja kopia Win-
dows by³a do³¹czona do nowego komputera, to jego producent móg³ wprowadziæ tu
swoje informacje, na przyk³ad z ³¹czami do w³asnego centrum pomocy.
Pasek zadañ znajduj¹cy siê u góry okna Centrum pomocy i obs³ugi technicznej oferu-
je podstawowe narzêdzia nawigacyjne przypominaj¹ce styl nawigacji w przegl¹dar-
kach internetowych. Paski Wstecz i Do przodu umo¿liwiaj¹ szybkie przechodzenie
miêdzy ostatnio otwartymi tematami pomocy. Chocia¿ podobieñstwo do Internet
Explorera jest du¿e, to przyciski Strona g³ówna, Ulubione i Historia pozwalaj¹ na po-
ruszanie siê wy³¹cznie po Centrum pomocy i obs³ugi technicznej.
WSKAZÓWKA
OszczêdŸ czas, zapisuj¹c tematy do folderu Ulubione
Zasoby pomocy w Windows XP Professional s¹ naprawdê ogromne – sk³adaj¹ siê z niemal 10 000 tema-
tów znajduj¹cych siê w ponad 200 skompilowanych plikach pomocy (.chm). Gdy znajdziesz jakiœ szczegól-
nie przydatny temat, do którego zamierzasz kiedyœ wróciæ, kliknij przycisk Dodaj do ulubionych, który
znajduje siê tu¿ nad oknem z informacjami. W ten sposób unikniesz koniecznoœci ponownego wyszukiwa-
nia tego tematu. Domyœlnie, ka¿da pozycja na liœcie Ulubione w Centrum pomocy i obs³ugi technicznej
okreœlana jest tytu³em tematu. Mo¿esz jednak zmieniæ nazwê pozycji, klikaj¹c przycisk Zmieñ nazwê. (Ma
to szczególne znaczenie w przypadku elementów ze s³ownika, które na liœcie Ulubione maj¹ domyœln¹ na-
zwê S³ownik). Elementy listy Ulubione wyœwietlane s¹ w takiej kolejnoœci, w jakiej zosta³y dodane; niestety
nie ma mo¿liwoœci zmiany tej kolejnoœci.
OSTRZE¯ENIE
Unikaj dodawania elementów do folderu Ulubione, gdy równoczeœnie otwartych masz kilka kopii Centrum
pomocy i obs³ugi technicznej. Zmiany wprowadzone w jednym oknie mog¹ nie zostaæ uwzglêdnione
w drugim oknie. Zapisana zostanie tylko lista Ulubione w ostatnim zamkniêtym przez ciebie oknie, co spo-
woduje utratê tematów zachowanych na tej liœcie w innych oknach.
ROZWI¥ZYWANIE PROBLEMÓW
Pomoc przesta³a dzia³aæ
Centrum pomocy i obs³ugi technicznej u¿ywa dwóch powi¹zanych ze sob¹ modu³ów: Us³ugi Centrum
Pomocy Microsoft (Helpsvc.exe) oraz pliku wykonywalnego Centrum pomocy i obs³ugi technicznej
(Helpctr.exe). Czasem mo¿e siê zdarzyæ, ¿e po klikniêciu ikony Centrum pomocy i obs³ugi technicznej po-
moc nie zostanie uruchomiona. Jeœli otworzysz Mened¿era zadañ Windows, zobaczysz, ¿e obydwa
modu³y s¹ uruchomione; byæ mo¿e zobaczysz równie¿ kilka wyst¹pieñ pliku Helpctr.exe, co mo¿e byæ
przyczyn¹ problemów z Pomoc¹. Aby rozwi¹zaæ ten problem, wykonaj nastêpuj¹ce czynnoœci:
1. Naciœnij [Ctrl+Shift+Esc], aby otworzyæ Mened¿era zadañ Windows.
2. Kliknij kartê Procesy, a nastêpnie kliknij nag³ówek Nazwa obrazu, aby u³o¿yæ procesy w kolejnoœci
alfabetycznej.
3. Wybierz po kolei wszystkie wyst¹pienia Helpctr.exe i kliknij przycisk Zakoñcz proces. Czynnoœæ tê
powtarzaj, a¿ z listy znikn¹ wszystkie wyst¹pienia tego procesu. Zamknij okno Mened¿era zadañ
Windows.
4. Otwórz w Panelu sterowania opcjê Us³ugi (grupa Wydajnoœæ i konserwacja, folder Narzêdzia admi-
nistracyjne).
5. Z listy us³ug wybierz element Pomoc i obs³uga techniczna, kliknij prawym przyciskiem myszy
i z menu podrêcznego wybierz polecenie Uruchom ponownie.
Teraz powinieneœ ju¿ bez przeszkód uruchomiæ Centrum pomocy i obs³ugi technicznej.
12263508.004.png
120
Czêœæ I: Konfiguracja, uruchamianie i usprawnianie systemu
Wyszukiwanie tematów pomocy
Brakuje ci informacji na temat podstawowej funkcji Windows lub nie wiesz, jak wyko-
naæ jakieœ zadanie? Czasem dok³adny opis krok po kroku jest w³aœnie tym, czego po-
trzebujesz, aby pomóc znajomemu, który ma problemy z Windows XP. Wys³anie mu
szczegó³owych informacji oszczêdzi twój czas i zwiêkszy szanse na uzyskanie spo-
dziewanych rezultatów.
Aby odszukaæ poradniki i instrukcje, mo¿esz po prostu przejrzeæ poszczególne kate-
gorie i listy, a¿ znajdziesz odpowiednie informacje. Jest jednak szybszy sposób: na
stronie g³ównej Centrum pomocy i obs³ugi technicznej wybierz ogóln¹ kategoriê i od-
szukaj potrzebny ci temat, korzystaj¹c z pola Wyszukaj.
Wykonaj nastêpuj¹ce czynnoœci, aby wyszukaæ potrzebne ci informacje:
1. Wyœwietl listê tematów, klikaj¹c odpowiedni¹ grupê w sekcji Wybierz temat po-
mocy na g³ównej stronie Centrum pomocy i obs³ugi technicznej.
2. W pole Wyszukaj wpisz s³owo lub zwrot. Poni¿ej pola Wyszukaj znajduje siê pole
wyboru (ju¿ zaznaczone) ograniczaj¹ce wyszukiwanie do bie¿¹cej grupy tematów.
3. Kliknij zielon¹ strza³kê znajduj¹c¹ siê na prawo od pola Wyszukaj, aby rozpocz¹æ
wyszukiwanie.
4. Kliknij tytu³ wybranego tematu (z listy z lewej strony), aby w panelu w prawej czê-
œci okna wyœwietliæ treœæ tematu.
WSKAZÓWKA
Zwiêkszanie skutecznoœci wyszukiwania
Mo¿esz zmieniæ opcje wyszukiwania, tak aby wyœwietlana lista tematów zawiera³a wiêcej ni¿ domyœlne 15
tematów. (Wiêcej informacji na ten temat znajdziesz w podrozdziale „Dostosowywanie Centrum pomocy
i obs³ugi technicznej” na stronie 124. D³u¿sza lista tematów da ci pewnoœæ, ¿e znajdziesz na niej potrzebne
ci informacje, ale z drugiej strony ryzykujesz, ¿e informacji tych bêdzie a¿ za du¿o i mo¿esz mieæ problemy
z wyborem w³aœciwego tematu. Je¿eli w pierwszym wyszukiwaniu Windows znalaz³ zbyt wiele tematów
i nie mo¿esz znaleŸæ tego odpowiedniego, dodaj dodatkowe kryterium wyszukiwania i zaznacz pole wyboru
Wyszukaj w poprzednich wynikach. Znalezienie w³aœciwego tematu mo¿e wymagaæ kilkakrotnego wyszu-
kiwania z coraz to wê¿szymi kryteriami, ale ta technika jest bardzo skuteczna.
Na rysunku 4-2 na nastêpnej stronie przedstawiono wyniki jednego z takich wyszuki-
wañ. Zwróæ uwagê, ¿e wprowadzone s³owo (lub zwrot) do wyszukania jest zaznaczo-
ne w ka¿dym temacie.
Wyniki wyszukiwania podzielone s¹ na trzy grupy:
Tematy sugerowane
Ta grupa tematów utworzona jest w oparciu o porównanie wprowadzonych przez
ciebie hase³ wyszukiwania ze s³owami kluczowymi zdefiniowanymi w plikach
pomocy. Poniewa¿ wyszukiwanie wykonywane jest przy u¿yciu stosunkowo nie-
wielkiego pliku indeksu, lista ta wyœwietlana jest niemal natychmiast, jednak jej
dok³adnoœæ zale¿y od s³ów kluczowych okreœlonych przez autorów plików pomocy.
Przeszukiwanie pe³nego tekstu
W tej grupie znajduj¹ siê tematy, które zawieraj¹ s³owo lub zwrot dok³adnie w ta-
kiej formie, w jakiej je wprowadzi³eœ. Chocia¿ pliki te tak¿e s¹ indeksowane, to jed-
 
Rozdzia³ 4: Uzyskiwanie pomocy i wsparcia technicznego
121
nak zakres wyszukiwania jest znacznie wiêkszy i d³u¿ej te¿ czeka siê na wyœwie-
tlenie wyników.
Microsoft Knowledge Base
Ta grupa zawiera tematy odnalezione w bazie Microsoft Knowledge Base, która
jest ogromnym zbiorem dokumentacji technicznej, niedostêpnej w lokalnych pli-
kach pomocy. Lista odnalezionych artyku³ów zawiera tematy ze s³owami okreœlo-
nymi w polu Wyszukaj oraz zale¿y od opcji wybranych w oknie dialogowym
Ustaw opcje wyszukiwania.
Rysunek 4.2. Dwa pola wyboru widoczne tu¿ poni¿ej pola Wyszukaj pojawi¹ siê tylko wtedy, gdy przed rozpoczêciem
wyszukiwania wybierzesz na stronie g³ównej kategoriê.
Je¿eli chcesz przeprowadziæ wyszukiwanie w ca³ym pliku pomocy, wprowadŸ wy-
szukiwany tekst w pole Wyszukaj na stronie g³ównej. Wpisuj¹c s³owa, nie musisz
dbaæ o pisowniê wielkich i ma³ych liter. Jeœli wpiszesz dwa s³owa lub wiêcej, algorytm
wyszukiwania najpierw postara siê odnaleŸæ dok³adn¹ kombinacjê tych s³ów, a do-
piero póŸniej poszuka tematów zawieraj¹cych poszczególne s³owa. Jeœli chcesz wy-
szukaæ jedynie te tematy, które zawieraj¹ frazy dok³adnie w takiej formie, w jakiej je
wprowadzi³eœ, wpisz je w cudzys³owie. Wyszukiwanie ignoruje wiele nieistotnych
s³ów, takich jak i, dla, od czy jak.
WSKAZÓWKA
Szybkie wyszukiwanie w bazie Microsoft Knowledge Base
Je¿eli znasz numer ID artyku³u (sk³adaj¹cy siê z litery Q i liczby) umieszczonego w bazie, to mo¿esz szybko
przejœæ do niego, u¿ywaj¹c przegl¹darki Internet Explorer: w pole Adres wpisz mskb i po spacji numer ar-
tyku³u (z literk¹ Q lub bez niej). Ta technika pozwala na bezpoœrednie przejœcie do wybranego artyku³u przy
wykorzystaniu techniki MSKB Active Namespace zapewnianej przez wyszukiwarkê RealNames. Trik ten
mo¿e nie dzia³aæ, jeœli dostosujesz ustawienia Automatycznego wyszukiwania w przegl¹darce Internet
Explorer.
12263508.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin