Scanariusz - Zabawy i gry kształtujące szybkość.docx

(19 KB) Pobierz

Temat: Zabawy i gry kształtujące szybkość

Klasa: Szkoła Podstawowa klasa I

Liczba uczniów: 28

Czas trwania: 45 min

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Środki dydaktyczne: piłki, kosze do piłek, chorągiewki

Literatura………..

 

Zadania szczegółowe z zakresu:

1. Postawy (usamodzielnienie ucznia)

-          zasady rywalizacji sportowej w zabawach bieżnych,

-          wyrabianie odpowiedzialności i dokładności wykonywanych ćwiczeń.

2. Wiadomości – uczeń:

-          zna i rozumie potrzebę ćwiczeń oddechowych.

3. Umiejętności – uczeń potrafi:

-          prawidłowo biegać  na krótkim dystansie,

-          szybko reagować na sygnały dźwiękowe.

4. Zdolności motoryczne – uczeń:

-          kształtuje szybkość, koordynację ruchową, zwinność oraz wysoką częstotliwości ruchu,

-          wzmocni mięśnie NN i obręczy biodrowej.             

 

Tok lekcji

Rodzaje zadań

 

Nazwa i opis ćwiczenia lub zabawy

Dozowanie

Metody i formy organizacyjne

Wskazówki organizacyjno - metodyczne

Część wstępna – 14 min.

1. Czynności organizacyjno – porządkowe

 

 

 

 

 

2. Zabawa masowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ćwiczenia kształtujące z przyborem – szybkość działania wobec przedmiotów będących w ruchu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, gotowości uczniów do zajęć, przedstawienie  zadań lekcji i uzasadnienie jej realizacji, motywacja uczniów do ćwiczeń. Omówienie potrzeby ćwiczeń oddechowych

 

Berek wąż – Na sygnał prowadzącego,  berek goni uciekających w różnych kierunkach, starając się kogoś dotknąć. Dotknięta osoba przez berka, podaje jemu rękę i razem gonią pozostałych. Następne osoba dotknięta łączy się z berkiem tworząc wąż itd.

 

 

- wyrzut piłki oburącz w górę w przód, start, szybki bieg do piłki i chwyt,

- wyrzut piłki w przód, która toczy się po podłożu, dogonienie piłki i wymijanie z lewej i prawej strony toczącej się piłki

- w truchcie wyrzuty piłki w górę, krążenia RR oburącz w przód, chwyt piłki

- wyrzut piłki w przód , która toczy się po podłożu, dogonienie piłki i wykonanie przeskoków bokiem nad toczącą się piłką.

- w truchcie wyrzuty piłki w górę, krążenia RR oburącz w tył, chwyt piłki,

- toczenie piłki po podłożu PR,

- toczenie piłki po podłożu LR,

- wyrzut piłki w górę w przód za siebie, obrót przez lewe lub prawe ramię, szybki bieg do piłki i chwyt,

- toczenie piłki pomiędzy NN

3 min.

 

 

 

 

 

 

 

4 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 min. 

m. pogadanka

f. dwuszereg

 

 

 

 

 

 

m. zabawowo – klasyczna

f. luźna gromada

 

 

 

 

 

 

 

m. zadaniowo ścisła

f. indywidualna

 

W siadzie dwuszereg przed nauczycielem. Wyznaczenie dyżurnych

 

 

 

 

Prowadzący wyznacza berka i czuwa nad bezpieczeństwem zabawy. Pozostałe osoby ustawione w luźnej gromadce na całej Sali

 

 

 

Dyżurni rozdają piłki. N zmienia ćwiczenia

 

 

Ustawienie:

       x            x





       x            x





       x            x

 

2    1

 





1. Kierunek ćwiczeń

2. Powrót – w truchcie kozłowanie piłki dowolna RR.

N przypomina uczniom  o dokładności wykonywanych ćwiczeń. Zebranie piłek.

Część główna – 26 min.

1. Zabawa rzutna z elementami kształtującymi szybkość i zwinność

 

 

 

 

 

 

2. Zabawa bieżna kształtująca szybkość reakcji

 

 

 

 

 

 

3. Zabawa bieżna

kształtująca szybkość reakcji

 

 

 

 

4. Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

5. Zabawa bieżna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Zabawa bieżna

„Przynieś piłkę” – Dwie osoby stoją przed dużym koszem z piłkami. Pozostałe dzieci stoją w rozsypce na sali. Na sygnał prowadzącego osoby stojące zaczynają wyrzucać piłeczki z kosza w różnych kierunkach. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej złapać jedna piłkę i biegiem odnieść do kosza. Nie wolno rzucać piłek do kosza, należy ją włożyć.

 

„Zmiennik tempa” – ćwiczący ustawieni w szeregu. W środku szeregu jest wyznaczona osoba, która zmienia tempo biegu, np. przyspiesza zwalnia. Wszyscy biegną do przodu, mając za zadanie dostosować tempo biegu do tempa wyznaczonej osoby.

 

„Pogoń” – uczestnicy zabawy maszerują w przód. Prowadzący wymienia imię jednego z uczniów, osoba ta wybiega w przód, a pozostali próbują ją dogonić na odcinku 10m.

 

„Granie na flecie” – w dowolnej pozycji naśladowanie gry na flecie

 

 

 

„Rosyjski wyścig” – Na sygnał prowadzącego, wszystkie dzieci biegają po sali. Wyznaczone dziecko od czasu do czasu dotyka w ramię jakąś osobę. Dotknięte dzieci muszą biegać za tą osobą. Gdy dotykający ma już wszystkie dzieci za sobą, rozpoczyna bieg dużymi łukami po sali jak najdalej od chorągiewki. Potem woła „Do chorągiewki”. Dzieci natychmiast biegną do wyznaczonego miejsca. Wygrywa osoba, która najszybciej dobiegnie do chorągiewki i to ona prowadzi dalej zabawę.

 

„Murarz” – Na linii środkowej sali stoi murarz. Na sygnał prowadzącego wszystkie dzieci, wybiegają z linii mety starając się dostać na drugą stronę sali. Murarz może poruszać się tylko po linii środkowej i usiłuje schwytać jak największą liczbę przebiegających. Każdy schwytany staje się „cegiełką” i staje na linii środkowej tworząc mur . W ten sposób rośnie mur, a zarazem zmniejsza się miejsce przebiegnięcia dzieci na drugą stronę. Zwycięzcą zostaje ten, kto przedostał się przez mur ostatni i ten zostaje murarzem.

5 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

5 min.

 

 

 

 

 

 

6 x

 

 

 

 

5 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 min.

m. zabawowo-klasyczna

f. indywidualna

 

 

 

 

 

 

 

 

m. zabawowo – klasyczna

f. szereg

 

 

 

 

 

 

m. zabawowo – klasyczna

f. szereg

 

 

 

 

m. zabawowo – naśladowcza

f. indywidualna

 

 

m. zabawowo – klasyczna

f. luźna gromada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

m. zabawowo – naśladowcza

f. indywidualna

 

Wszystkie piłeczki są w koszu. Kosz stoi centralnie na środku sali. N co jakiś czas zmienia osoby wyrzucające piłki  z kosza.

Zebranie piłek przez wyznaczonego dyżurnego.

 

Prowadzący wyznacza i zmienia  osoby nadające tempo biegu.

 

 

 

 

 

N przypomina o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas zabawy

 

 

 

N dba o prawidłowy przebieg zabawy. Przypomina o potrzebie ćw. oddechowych.

 

N wyznacza jedną osobę, która prowadzi zabawę. Wyznacza teren zabawy.  W jakimś miejscu na sali ustawia chorągiewkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeżeli uczestnicy zbytnio odwlekają moment przebiegnięcia na drugą stronę sali, wówczas N liczeniem do 5 zmusza ich do wykonania zadania.

 

Część końcowa – 5 min.

1. Ćwiczenia korekcyjne – ćwiczenia oddechowe

 

 

2. Zabawa uspokajająca

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Czynności organizacyjno – porządkowe

„Wiatr” – Jedna osoba z pary udaje drzewo, druga wiatr. Wiatr dmucha a drzewo pod wpływem wiatru ugina się i porusza gałęziami (RR) w różnych kierunkach.

 

„Co słyszysz?” – dzieci stoją i nasłuchują głosów z sali. Wskazane przez N dziecko ma powiedzieć, co słyszy i wskazać, z którego kierunku dochodzi głos. Dzieci potwierdzają rozpoznanie lub je poprawiają. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin