Strona5
Afektywno-popędowe uwarunkowania altruizmu
Wykład IV
Pobudzenie – reakcja na sytuacje innej osoby
Pobudzenie: zmiany parametrów fizjologicznych (przewodnictwa skóry, pocenie, drżenie rąk, przyspieszenie akcji serca) w wyniku obserwacji czyjegoś cierpienia.
Wielkość pobudzenia zależy m.in. od siły S; jednoznaczności oznak cierpienia, podobieństwa do ofiary, czasu, dystansu fizycznego (Piliavin i in. 1982)
S - odbierany kanałem wzrokowym i słuchowym
Cechy reakcji: - powstaje w odpowiedzi na inną niż własna sytuację
- ma charakter automatyczny
- odczuwana jest jako awersyjna
Mechanizm: stan dyskomfortu – motywacja do jego redukcji – zmiana sytuacji innej osoby
Takie mechanizmy wskazywane jako wrodzone podłoże altruizmu:
- koncepcja McDugalla – współodczuwanie – empatyzująca indukcja
- badania Simmera (1971) reakcje niemowląt na emitowany płacz
Modele pobudzeniowe
§ Model pobudzenie: koszt minus nagroda (Piliavin i in. 1982)
Determinanty interwencji w sytuacji kryzysowej rozumianej jako proces:
- poziom pobudzenia: im większy tym większa skłonność pomagania
Uwarunkowania: ostrość spostrzeganej powagi wypadku, odległość, jednoznaczność, podobieństwo, czas obserwacji.
- stopień awersyjności pobudzenia: im silniejszy tym bardziej motywuje do jego redukcji
- wybór rodzaju interwencji - efektem bilansu: optymalna redukcja przy najniższych kosztach: zróżnicowanie kosztów na:
ü osobiste / empatyczne ; związane z udzieleniem pomocy/ nie udzieleniem pomocy
- dostrzeżenie wypadku (a) w szczególnych warunkach (b) w zależności od różnic indywidualnych generuje impulsywne „irracjonalne” pomaganie bądź ucieczkę
- po ustaniu kontaktu – pobudzenie zmniejsza się monotonicznie wraz z upływem czasu bez względu na udzielenie czy nie pomocy
Rola nastroju
§ Ulga w stanie negatywnym NSR (Cialdini i in. 1973, 1976)
Założenia:- dążenie do redukcji negatywnego i utrzymania pozytywnego nastroju
- różnorakie źródła negatywnego nastroju
- pomaganie - działaniem poprawiającym nastrój
- nabywa tej funkcji na drodze społecznego uczenia się
Badania:
– częściej pomagali klienci supermarketu uprzednio obdarowani ( Isen), - częściej odmawiano czytania niewidomemu tekstów smutnych niż wesołych
- osoby smutne częściej zastępowały studentkę „uczoną przy pomoc wstrząsów elektrycznych” (Batson i in. 1989, Cialdini i in. 1987)
- smutni bardziej uważnie wybierają rodzaj pomocy analizując koszty (Weyant,1978)
- smutni mniej pomagali w warunkach „zamrożenia nastroju” (Manucia, Baumann, Cialdini 1984).
Konkluzje: strategie utrzymania dobrego nastroju oraz unikanie jego obniżenia regulują zaangażowanie i wyjaśniają wpływ pozytywnego i negatywnego nastroju na pomaganie
- obniżony nastrój sprzyja uważniejszemu bilansowaniu kosztów i zysków
Empatia emocjonalna
§ Specyficzny bo aktywny rodzaj pobudzenia powstającego w wyniku dostrzeżenia sytuacji innej osoby
§ Definicje empatii
ü Odczuwanie wszelkich emocji
ü Odczuwanie takich samych emocji jakie przeżywa druga osoba
ü Odczuwanie zastępczych emocji zgodnych choć niekoniecznie tożsamych z emocjami innej osoby
§ Geneza: wrodzona zdolność do reagowania na stany innych, mechanizm ukształtowany w toku ewolucji – podłożem system nerwowy (szczególne znaczenie wyspecjalizowanych grup neuronów zlokalizowanych w tylnej bruździe skroniowej płatów mózgowych i w ciele migdałowatym reagujące zwiększoną aktywnością w sytuacji odbioru S mimicznych z obszaru twarzy).
Empatia – podłoże fizjologiczne
• Fizjologiczne współbrzmienie terapeuty i pacjenta
- badania prowadzone w MGH nad wzorcami fizjologicznych korelatów pobudzenia emocjonalnego psychologa z pacjentem w trakcie sesji terapeutycznych (GSR). Oceny „zbieżności „ dokonywane przez sędziów kompetentynch (oglądających nagrania) pokrywały się z zapisem GSR
Empatia - podłoże neurologiczne
Rizzolatti i jego „odbicie lustrzane”/Rimbaud
Płaty (czołowy ciemieniowy)
siedlisko neuronów lustrzanych
• Badania nad automatycznymi i mimowolnymi zachowaniami imitacyjnymi i dostrajaniem (zadanie - obserwacja eksponowanych portretów z zachowaniem neutralnego wyrazu twarzy pomiar aktywności mięśni twarzy jarzmowy i w okolicach brwi - wynik rejestracja aktywacji mięśni w zależności od ekspresji ale także podczas ekspozycji podprogowej)
• Odkrycie neuronów lustrzanych – G. Rizzolatti - badania na małpach – obserwacja czynności aktywizowała własny program neurologiczny
• Neurobiologiczny mechanizm spontanicznego i intuicyjnego przewidywania
• Odwzorowywanie ruchu: obserwacja ruchu aktywizuje te same neurony których aktywność stwierdza się gdy osoba sama wykonuje ruch (tancerze)
• Czy stwierdzone zjawisko „naśladowania” wzorca reakcji zachodzi również w przypadku obserwacji przeżywanych emocji ?
• Badania wykorzystujące neuroobrazowanie czynnościowe potwierdzają hipotezę: widok osoby przeżywającej emocje wywołuje w mózgach obserwujących pobudzenie w identycznych rejonach co w czasie gdy sami przezywali ten sam rodzaj emocji
• Aktywność tej grupy neuronów ograniczona w przypadku specyficznych zaburzeń klinicznych (schizofrenia, autyzm)
• Największa aktywność neuronów lustrzanych u osób uzyskujących najwyższe wyniki na skalach empatii
• Odporne „na udawanie” ekspresji mimicznej
• Dowody na istnienie empatii dotykowej
• Uczucia wywoływane przez interakcje spoleczne : poczucie dumy winy wstydu, upokorzenia znajdują odbicie w neuronach lustrzanych
• Empatia z osobą odrzucaną - neurony lustrzane aktywne (Keysers, 2008)
Empatia emocjonalna – c.d.
§ Empatia emocjonalna jako podłoże reakcji altruistycznych:
ü Rozwojowa koncepcja Martina Hoffmana (1987): empatia – „reakcja afektywna bardziej odpowiadająca cudzej niż własnej sytuacji”; uwarunkowania: wrodzone, pierwotne mechanizmy reagowania afektywnego i rozwój poznawczy modyfikują zdolności do emocjonalnego reagowania
Pierwotne, wrodzone mechanizmy nie wymagające uczenia:
- pierwotna reakcja cyrkularna (np. „zarażanie się płaczem”)
- naśladownictwo motoryczne: dwustopniowy proces: obserwator automatycznie i nieświadomie imituje obserwowanego to dostarcza wewnętrznych wskazówek kinestetycznych będących źródłem dośrodkowych informacji zwrotnych przyczyniających się do powstania porównywalnej reakcji emocjonalnej
Typy reakcji empatycznych:
- ogólne cierpienie empatyczne, dzielenie negatywnego afektu przy braku zróżnicowania czy jest ono własne czy cudze
- współodczuwanie; próby udzielenia pomocy często nieadekwatne możliwe poprzez poczucie niezmienności osoby różnicowanie ja-inni
Empatia emocjonalna c.d.
ü Koncepcja empatia-altruizm Daniela Batsona (1991)- ścieżki afektywne:
- ścieżka wzmocnienia: obserwacja cierpienia innego + antycypacja wzmocnienia (nagrody bądź uniknięcia kary), analiza kosztów (np. NSR)
- ścieżka „redukcji napięcia”: obserwacja cierpienia innego – pobudzenie „empatyczna przykrość” lub „empatyczny gniew”- subiektywnie odczuwane jako awersyjne automatycznie koncentrują na Ja, redukcja uwzględniająca analizę kosztów i zysków (np. czynnik łatwości/ trudności ucieczki z sytuacji bez uciekania się do pomocy (np. model pobudzenie: koszt – nagroda)
Motywacja do pomocy ma charakter wewnętrzny – egoistyczny zachowanie pomocne pojawia się wówczas gdy inne sposoby redukcji
Empatia poznawcza
§ Koncepcja M. Hoffmana (c.d.) – empatia poznawcza jako drugi kraniec kontinuum. Wraz z rozwojem poznawczym modyfikacja sposobu empatycznego reagowania.
Mechanizmy wzbudzania empatycznego wymagające uczenia się:
- warunkowanie klasyczne – reakcje afektywne na innych rezultatem przeszłego doświadczenia
- skojarzenie bezpośrednie – podobieństwo doświadczonej w przeszłości emocji do obserwowanej u innego wystarcza do jej aktywizacji
- skojarzenie zapośredniczone językiem – symboliczny charakter wskazówek nie wymaga ani emisji bezpośrednich wskazówek ani nawet obecności innej osoby
- przyjmowanie ról – rezultat świadomego wysiłku wyobrażenia sobie własnego samopoczucia w danej sytuacji
Rozwój zdolności poznawczych: ”poznawcze odczuwanie innych”( rozwijane w 3 etapach (1)niezmienność osoby,(2) przyjmowanie ról/ perspektywy (3) identyfikacja osobowa; czynią bardziej adekwatną i złożoną pomoc
§ Koncepcja Batsona c.d. – ścieżki poznawcze:
Ścieżka altruizm – empatia: przyjęcie perspektywy wyobrażenie myśli i uczuć innego generuje tzw. ”empatyczną troskę”: im silniejsza tym większa motywacja do zmiany sytuacji. Łatwość bądź trudność ucieczki nie modyfikuje zachowania – poprawa sytuacji innego immanentnym motywem.
Badania: manipulacja łatwością ucieczki
Ucieczka
Łatwa
trudna
Dominująca reakcja emocjonalna
Osobista przykrość
Empatyczna troska
Ucieczka: (częstość pomocy)
18% - 40% x = 30%
Pomoc:
64%-89% x=79%
Pomoc
58% - 91% x= 78%
58% - 91% pomaganie
X = 78%
Empatyczne uwarunkowania altruizmu- podsumowanie
Empatia afektywna
pierwotna/wrodzona
wcześniejsza w rozwoju filogenetycznym
aktywizowana automatycznie: kod percepcyjny
łatwiej dostępne
warunkowe zaangażowanie (modyfikowane sytuacyjnie)
motyw wewnętrzny, egoistyczny
mniej zróżnicowana międzyosobniczo
wtórna angażuje uczenie
późniejsza w rozwoju filogenetycznym
aktywizowana wolicjonalnie; kod wyobrażeniowy
trudniej dostępne
bezwarunkowe angażowanie
motyw wewnętrzny nieegoistyczny
bardziej zróżnicowana międzyosobniczo
Bibliografia do wykładu IV
• Reykowski J.(1986). Motywacja , postawy prospołeczne a osobowość Warszawa: PWN s.107 -110.
• Davis M.(1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne s. 15 -20; 50 -59; 155 -164
• Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi …Warszawa: Wyd. Scholar s.317 -324.
• Piliavin, J i A, Dovidio J, Gaetrner, S.L., Clark, R. (1993) Interweniujący świdkowie – proces udzielania pomocy (w:) T. Maruszewski (red.), Poznanie, afekt, zachowanie. Warszawa: PWN s. 180-204.
• Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R.(2002) Psychologia społeczna – rozwiązane tajemnice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne s.471 - 476.
psychUW