bolcyt.doc

(26 KB) Pobierz
W

W. Bolecki: Historyk literatury i cytaty

 

-          cytat – niezauważany w rozprawach historycznoliterackich;

-          cytat służy na przykład do ujawniania związków literatury z kontekstami zewnętrznymi, związków komparatystycznych, ewolucji literatury;

-          s. 7 historyk literatury zależności między tekstami dokumentuje przede wszystkim za pomocą cytatów;

-          cytat – przezroczysty, pozbawiony tożsamości i swoistości;

-          brak prac o cytatach, bo: 1) nie istniała taka kategoria w starożytnej retoryce czy poetyce (było cytowanie, ale nie chodziło tam o cytat jako o składnik poetyki utworu), 2) romantyczna teoria ekspresji i natchnienia jako źródeł twórczości artystycznej,
3) rozumienie utworu literackiego, gdzie są jednolitości rządzące tekstem (styl autora, epoki itd.), 4) skostnienie badań immanentnych – poza ich obszarem są zjawiska spoza tekstu;

-          pojawienie się cytatu w badaniach – 1) zainteresowanie dialogicznością dzieła,
2) badania nad montażem literackim, 3) dostrzeżenie semantycznych funkcji cytatów, 4) plagiaty i komentarze edytorskie;

-          cytat nie jest wyraźną kategorią poetyki tekstu, obejmuje różne obiekty.

 

Koncepcje cytatu:

-          najszersze ujęcie – cytat to każdy utwór literacki. Bo pisarz mówi słowami użytymi kiedyś przez kogoś innego, posługuje się medium, którego sam nie wymyślił – językiem;

-          utwór – połączenie słów własnych pisarza i elementów cytowanych. Tu – cytaty empiryczne (powtarzają dokładnie fragment tekstu źródłowego) i nawiązania do tradycji i kultury. Tu badania nad cytatem to część badań nad cudzą mową w literaturze;

-          pomysł Danuty Danek – są cytaty struktur Z (cytaty poetyk, stylów) – ale naprawdę są to stylizacje, pastisze itd. – nie są cytatami (nie przytaczają), naśladują;

-          cytat jako aluzja, reminiscencja, persyflaż, zapożyczenie, parafraza;

-          najczęściej – cytat określa takie związki międzytekstowe, którym można przyporządkować jakieś pierwowzory.

 

Role cytatów w wypowiedzi własnej:

-          jako ozdobnik;

-          podwojenie kodów wypowiedzi (cudzysłowowe zwrócenie uwagi czytelnika na inną konwencję wypowiedzi);

-          cudze słowo, odsyłacz do wypowiedzi poprzedzających utwór.

 

-          nieważne są konteksty cytatu (z tego czasu, kiedy jeszcze cytatem nie był);

-          dla Stefana Morawskiego funkcje cytatu – 1) funkcja przywoływania autorytetów,
2) funkcja erudycyjna, 3) funkcja ornamentacyjna;

-          cytaty potwierdzają związek z tradycją;

-          mało interesuje historyka literatury, bo nie należy (cytat) do sfery wyglądów dzieła, nie pozwala się zaliczać do wielkich figur semantycznych;

-          jest przenośnikiem (cytat) innych zjawisk tekstowych i międzytekstowych;

-          pre-teksty – formy zapożyczeń międzytekstowych, którym można przyporządkować utrwalone w konkretnych zapisach wypowiedzi – źródła - te zjawiska łączą się z cytatem, są tu cytaty empiryczne i ich pochodne (parafrazy, kryptocytaty);

-          akt cytowania – sygnalizowany za pomocą znaków graficznych – cudzysłowów, kursywy, spacji, komentarzy odautorskich.

 

Zjawiska z poetyki, w których centrum jest cytat empiryczny:

-          cytowanie jako figura semantyczna tekstu – tu: a) cytowanie sensu stricto – sygnalizowane tylko graficznie, bez komentarza wprowadzającego cudzą wypowiedź, b) cytowanie sensu largo – polega na ujawnianiu aktu cytowania (tu może też być cytat fikcyjny);

-          kryptocytat – cytat empiryczny, którego wprowadzenie do tekstu nie było zasygnalizowane;

-          źródła (macierzyste konteksty cytatów), których znajomość ujawnia dodatkowe sensy wypowiedzi;

-          źródła, kiedy znajomość ich nie decyduje o rozumieniu utworu, ale pozwalające opisać zasady powstawania tekstu;

-          reminiscencja – dotyczy wpływu pisarza na pisarza. Reminiscencje nie są cytatami ze względu na 1) dyskretność – reminiscencje to pojedyncze słowa, między którymi porozrywano związki (cytaty – to przytoczenia liniowych odcinków tekstu), 2) cytat jest cząstką znaczącą. Reminiscencja jest pozbawiona własnego znaczenia, nie ma charakteru komunikacyjnego.

 

-          aluzja – to nie składnik tekstu literackiego, a funkcja użycia jego elementów. Nie należy do poetyki tekstu a do zjawisk komunikacji literackiej;

-          cytaty, kryptocytaty, parafrazy, cytaty fikcyjne nie są słowami cudzymi.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin