mój scenariusz.doc

(78 KB) Pobierz
Cykl trzech scenariuszy zajęć zintegrowanych

 

 

 

 

 

 

 

Cykl trzech scenariuszy zajęć zintegrowanych


dla klasy II
dotyczących lektury "Doktora Dolittle"

 

 

 



 

 



 

 



 

 







 

 

 

 

 

Opracowanie:

Ewa Napierała

Temat dnia: Co znajduje się w kufrze doktora Dolittle?

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:

·  wypowiadać się, uruchamiając procesy wyobraźni,

·  dodawać i odejmować w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,

·  ułożyć puzzle,

·  ustalić, co człowiekowi potrzebne jest w podróży,

·  wyszukać potrzebne informacje w dostępnych materiałach,

·  samodzielnie przygotować ustną wypowiedź na pytanie postawione jego grupie,

·  zaprezentować efekty pracy, posługując się materiałami źródłowymi,

·  przedstawić swoje wypowiedzi kartonikiem-wyrazem,

·  stara się zrozumieć pojęcie "rasa",

·  wykonać w duecie prosty instrument afrykański,

·  wykonać efekty dźwiękowe, zachowując rytm ćwierćnutowy i ósemkowy,

·  wysłuchać wypowiedzi innych,

·  uczestniczyć w rozmowie całej klasy.

Pomoce dydaktyczne:

·  olbrzymi kufer/karton z napisem "Kufer doktora Dolittle",

·  koperta z planszą ocean oraz przymocowane do niego na nitkach statki z działaniami matematycznymi z jednej, a sylabami tworzącymi hasło z drugiej strony,

·  3 zestawy 6-elementowych puzzli - Afryka z różnym kolorem tła,

·  kartki,

·  pisaki,

·  egzemplarze książek, czasopism,

·  kontur Afryki z napisami: roślinność, zwierzęta, życie ludzi,

·  plastikowe lub metalowe pudło, ircha, 2 duże korale, 2 patyczki, nagrania melodii murzyńskich,

·  gra matematyczna (dydaktyczna) planszowa, opracowana w 3 egzemplarzach, kostki do gry, pionki,

·  piosenka pt „Dżungla”,

 

Metody:

·  słowna: rozmowa, czytanie, objaśnianie,

·  oglądowa: oglądanie prezentacji mulimedialnej, książek, ilustracji o życiu Afryki, demonstracja bębna wodnego,

·  działań praktycznych: metoda "pływającej kartki", gra dydaktyczna, wykonywanie bębna wodnego, gra na nim, wyszukiwanie w tekstach źródłowych informacji na podany temat, odszyfrowanie tekstu, układanie tekstu o Afryce, tworzenie nowych wyrazów z podanego wyrazu.

Formy pracy:

·  zbiorowa,

·  grupowa zróżnicowana,

·  indywidualna jednolita,

·  indywidualna zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

1. Uczniowie zgromadzeni w kręgu.
Listonosz wnosi kufer z napisem "Dla klasy IIa".
Co znajduje się w tajemniczym kufrze? - ćwiczenia wyobraźni.
Wypowiedzi na temat przewidywanej zawartości kufra. Po otwarciu - wyjęcie
z pierwszej przegródki kufra koperty z napisami:
a) Obliczcie!
b) Uporządkujcie wyniki od najmniejszego do największego!
c) Odwróćcie stateczki i odczytajcie hasło!

2. Obliczanie działań matematycznych na dodawanie i odejmowanie liczb
w zakresie 100 z przekraczaniem progu dziesiątkowego.
Dostosowanie się do poleceń doktora - 1a, 1b, 1c.
Wspólne odczytanie hasła: "Zapraszam do wspólnej podróży!"

3. Układanka puzzle - kontur Afryki z różnym kolorem tła.
Uczniowie w rytm melodii spacerują po klasie i szukają jednego elementu puzzli. Łączą się w grupy według kolorów tła, układają.
Ustalenie, że celem podróży jest Afryka.

4. Wyjęcie z drugiej przegródki kufra płytki z prezentacją multimedialną
o Afryce.
 

5. Jak należy przygotować się do podróży?
Ustalenie metodą "pływającej kartki" - praca w grupach:
a) rekwizyty,
b) wiadomości teoretyczne o kraju, kontynencie, na który chcemy się udać.

6. Przygotowujemy się do podróży - poznajemy ludzi, zwierzęta i roślinność Afryki - szukanie wskazówek w kufrze doktora - w trzeciej przegródce olbrzymia ilość książek.
Każda grupa wybiera pozycje książkowe z zakładkami odpowiadającymi kolorowi grupy. Następnie udaje się do stolika, na którym leży koperta w tym samym kolorze. W kopercie znajdują się pytania ukierunkowujące pracę grupy, a także liczne ilustracje do zagadnień opracowywanych przez grupę.
Tytuły kopert:
Zwierzęta Afryki (załączniki 4a)
Jakie rośliny rosną w Afryce? (załącznik 4b)
Co możesz powiedzieć o ludziach żyjących w Afryce? (załącznik 4c)
Uczniowie wybierają pytania dla siebie, mogą łączyć się po dwóch w grupie i na stronach zaznaczonych zakładką wyszukują informacje.

7. Prezentacja efektów pracy każdej z grup w postaci:
- wypowiedzi ustnej popartej ilustracją,
- w postaci kartonika-wyrazu lub dwóch oraz ilustracji charakteryzujących wybrane przez dziecko zagadnienie i umieszcza je na olbrzymim konturze Afryki w odpowiednim miejscu: roślinność, zwierzęta, życie ludzi.
Nauczyciel uzupełnia informacje. Uczniowie siedzą w kręgu wokół konturów Afryki.

8. Samodzielna praca uczniów - wykonywanie zadań z karty pracy (załączniki 5a, 5b, 6)
Praca indywidualna przy stolikach.
Po wykonaniu zadań możliwość przejścia do kącika książki: "Książki o Afryce".

9. Wykonywanie bębna wodnego - instrumentu charakterystycznego dla Afryki - praca w parach.

10. Murzyńska zabawa - gra na bębnach wodnych, taniec w rytm melodii murzyńskich.

11. Nauka piosenki pt. „Dżungla”

12. Podsumowanie zajęć:
a) Kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat:
- Czy na dzisiejszych zajęciach dowiedziałeś się czegoś nowego o Afryce?
- Co najbardziej cię zainteresowało?
b) Zaproszenie do podróży - gra dydaktyczna (matematyczna) z przeszkodami
i nagrodami "Statkiem z Anglii do Afryki" - turniej międzygrupowy.

 

 

 

 

Załącznik 1a

Imię i nazwisko:

1. Ułóż akrostych, czyli wiersz, w którym każdy wers rozpoczyna się kolejną literą słowa Dolittle.

D
O
L
I
T
T
L
E

2. Pokoloruj te kwadraty, które właściwie obrazują relację koleżeństwo-przyjaźń.





Przykład zredagowanego tekstu:
Dlaczego doktor smutny?
On zawsze wesoły był!
Lubił rozmawiać, śmiać się.
Innego ciebie chcemy!
Teraz już wiemy, to choroba małp martwi Cię!
Tak daleko w Afryce, a Ty chmurną nosisz twarz!
Lecz lekarstwo na nie znasz!
Elementarz lekarski weź i do Afryki śpiesz!

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1b

Imię i nazwisko:

1. Kim był doktor Dolitlle - kolegą czy przyjacielem zwierząt?
Ułóż kilka zdań o doktorze.
Możesz wykorzystać wyrazy z ramki.

2. Pokoloruj te kwadraty, które właściwie obrazują relację koleżeństwo-przyjaźń.





Przykład zredagowanego tekstu:
Doktor Dolittle to prawdziwy przyjaciel.
Kochał i rozumiał zwierzęta, które odpłacały mu tym samym.
Kiedy tylko jaskółka przyniosła wiadomość z Afryki, wyruszył w podróż.
Przebył ocean i wyleczył wiele małp.
Prawdziwa przyjaźń to skarb!

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1c

Imię i nazwisko:

1. Przeczytaj uważnie tekst o doktorze Dolittle. W luki wstaw odpowiednie wyrazy z ramki:

Doktor ........................... zasługuje na miano prawdziwego przyjaciela zwierząt.
Jego dom zawsze .................................... zwierzęta.
Człowiek ten ....................... i ................................ je.
Otaczające go ............................. również ....................... mu miłością.
............................... trudną sztukę mowy zwierząt.
Gdy dotarła do niego ............................. z Afryki o chorobie małp, zdecydował się na ......................... .
Podczas podróży .......................... go niezwykłe przygody. Wyleczył wiele zwierząt.

2. Pokoloruj te kwadraty, które właściwie obrazują relację koleżeństwo-przyjaźń.





 

 

 

 

 

 

Załącznik 4a

Jakie zwierzęta żyją w Afryce?

Każdy uczestnik grupy wybiera jedno zwierzę żyjące w Afryce.
Na zakładce zapisuje jego nazwę.
Wyszukuje ciekawostkę na jego temat i opowiada klasie.
Wybiera do swego zadania ilustrację.

 

 

 

Załącznik 4b

Jakie rośliny rosną w Afryce?

Wypisz je na kartonikach-zakładkach.
Podziel je na:

Do każdej rośliny dobierz ilustrację.
Przedstaw rośliny klasie.

 

 

 

 

 

 

Załącznik 4c

Co możesz powiedzieć o ludziach żyjących w Afryce?

- Jaką rasą są Afrykańczycy?

- W jakich domach mieszkają?

- Czym zajmują się Afrykańczycy?

- Jak spędzają wolny czas?

Do każdego zagadnienia dobierz odpowiednią ilustrację.
Na każde pytanie napisz odpowiedź na kartoniku-zakładce jednym lub dwoma słowami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 5a

Imię i nazwisko:

1. Na podstawie filmu, wiadomości zdobytych na lekcji i przedstawionych na konturach Afryki zredaguj tekst na temat "Afryka to ciekawy ląd".

Przykład zredagowanego tekstu:
Ludzie, którzy mieszkają w Afryce, mają czarny kolor skóry. Ubierają się lekko, bo jest tam bardzo ciepło. Mieszkają w chatach ze słomy. W Afryce żyje dużo egzotycznych zwierząt: słonie, nosorożce, małpy, zebry, antylopy. Rosną tam baobaby, akacje, krzewy cierniste i dużo palm. Są to palmy kokosowe i daktylowe. Najbardziej podoba mi się święto we wsi murzyńskiej. Wszyscy malują się, grają na bębnach i tam-tamach. Dzieci murzyńskie bawią się tak, jak my, tylko same muszą sobie robić zabawki! I jeszcze jedno - dużo ludzi nie umie tam czytać.

2 a) Z wyrazu-drabinki ułóż nowe wyrazy:

2 b) Jakie nowe wyrazy mogą powstać z wyrazu "podróżować"?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 5b

Imię i nazwisko:

1. W tekst z lukami wstaw brakujące wyrazy z ramki.

Afryka to ....................... ląd.
Ludzie, którzy tam ................................, należą do rasy czarnej.
Żyją tam .............................., które my spotykamy w zoo: .................., ........................., małpy, ........................, lwy, ........................., ............................. .
Rosną tam ..........................., baobaby, ...................................
Uprawia się ....................., bawełnę, herbatę, kawę.
Afrykańczycy mieszkają w domach ze słomy.
Dzieci .......................... podobnie jak my: w ....................., piłkę, różne .................... .

2. Jakie nowe wyrazy mogą powstać od wyrazu podróżować?

 

Załącznik 6

Imię i nazwisko:

1. Dobierz wyrazy-skojarzenia z wyrazem Afryka.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin