Szwajcaria.txt

(4 KB) Pobierz
System parlamentarno komitetowy inaczej zwany systemem rzšdów Konwentu, który opiera się na zasadzie jednolitoci władzy państwowej. 
Najwyższa władza państwowa należy do parlamentu, który reprezentuje lud jako całoć i sprawuje władzę państwowš na zasadzie wyłšcznoci.

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE:
Ustrój Szwajcarii charakteryzuje się zasadami federalizmu i demokracji bezporedniej

DEMOKRACJA BEZPOREDNIA:
-system polityczny, w którym decyzje podejmuje się przez głosowanie ludowe. W głosowaniu mogš wzišć wszyscy obywatele uprawnieni do glosowania. 
-w porównaniu do demokracji poredniej, obywatele majš większy i bezporedni wpływ na podejmowane decyzje.
-w Szwajcarii praktycznie każda ustawa federalna i lokalna poddawana może być referendum. Według szacunków,  prowadzi się tam więcej referendów
 niż we wszystkich pozostałych krajach wiata łšcznie

Narzędzia demokracji bezporedniej: referendum, plebiscyt, inicjatywa ludowa ; wraz z postępem technicznym coraz większš popularnociš cieszš się 
głosowania przez Internet.

REFERENDUM - głosowanie o charakterze powszechnym

Wyróżniamy referenda: 
-obligatoryjne w wypadku zmiany konstytucji
-Fakultatywne w sprawie ustaw Zgromadzenia Zwišzkowego (weto ludowe)  odbywa się na żšdanie minimum 50 tys. obywateli lub rzšdów co najmniej 8 kantonów
-opiniotwórcze w sprawie przystšpienia do organizacji międzynarodowych i organizacji bezpieczeństwa zbiorowego


ZASADA FEDERALIZMU:
-Szwajcarski system polityczny to rodzaj zdecentralizowanego federalizmu, opartego na zasadzie subsydiarnoci. Oznacza to, iż wszelkiego rodzaju 
 decyzje podejmowane sš oddolnie, z bezporednim udziałem obywateli. Decyzje, które nie mogš być podjęte na szczeblu gminy, podejmowane sš przez władze kantonalne
-Federalizm zakłada, że władza, i procesy decyzyjne sš podejmowane na tyle blisko danych społecznoci, na ile jest to możliwe

ORGANY PAŃSTWOWE
Do najważniejszych organów państwowych należš:
-Zgromadzenie Zwišzkowe
-Rada Zwišzkowa
-Prezydent

ZGROMADZENIE ZWIĽZKOWE
Rada Narodowa (200 posłów, 4-letnia kadencja)+ Rada Kantonów (46 radców, kadencja od 1-4 lat, zależy od prawa danego kantonu):
-Obie izby majš podobne uprawnienia  system egalitarny
-Uchwalanie ustaw i budżetu
-Zmiany w konstytucji
-Ratyfikacja umów międzynarodowych
-Wybór i kontrola innych organów zwišzkowych (Rady Zwišzkowej, Sšdu Zwišzkowego)
-Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy organami
-Na czele każdej izby stoi przewodniczšcy, wybierany na 1 rok, bez prawa powtórnego wyboru. Do pomocy ma on dwóch wiceprzewodniczšcych.
 Zajmuje się on kierowaniem pracami izby, a w przypadku równoci głosów, ma głos rozstrzygajšcy
-W każdej izbie występuje dodatkowo ciało wewnętrzne - Biuro. Składa się ono z przewodniczšcego, przewodniczšcych frakcji parlamentarnych (w Radzie Narodu) 
 lub skrutatorów (w Radzie Kantonów). Biura ustalajš merytoryczny program każdej sesji, proponujš sposoby prowadzenia obrad nad danymi zagadnieniami, liczebnoć
 i skład komisji, ustalajš rezultaty głosowań plenarnych itd.
-Biura obu izb tworzš Konferencję Koordynacyjnš. Ustala ona priorytet czasowy rozpatrywania poszczególnych spraw przedstawianych parlamentowi i ustala plan jego
 funkcjonowania w ramach sesji, a także zapewnia odpowiednie kontakty z Radš Federalnš


RADA ZWIĽZKOWA
(7 równorzędnych członków  ministrów, 4-letnia kadencja):
-Komitet wykonawczy Zgromadzenia Zwišzkowego
-Kieruje i zarzšdza państwem
-Posiada inicjatywę ustawodawczš

PREZYDENT
-Wybierany na rok przez Zgromadzenie sporód członków Rady (zwyczajowo sš to kolejno wszyscy członkowie rzšdu według starszeństwa)
-Przewodniczy Radzie Zwišzkowej
-Pełni funkcje reprezentacyjne
-NIE JEST głowš państwa


WŁADZA SĽDOWNICZA
-Władze sadowniczš reprezentuje Trybunał Federalny. Składa się z 39 sędziów Wybierany jest przez Zgromadzenie Federalne na 6 lat. Zasadš tutaj jest wybieranie tych 
 samych sędziów ponownie, jeżeli tylko pragnš oni kontynuować swš pracę w Trybunale. Trybunał Federalny jest najwyższym sšdem w kraju

-Trybunał Federalny nie jest trybunałem konstytucyjnym. Posiada on inne kompetencje. M.in. rozpatruje
  
   * skargi konstytucyjne, wnoszone przez jednostki, uważajšce iż działania jakichkolwiek władz publicznych naruszyły ich konstytucyjnie zagwarantowane prawa,
   * spory pomiędzy Federacjš a kantonami oraz pomiędzy samymi kantonami,
   * skargi na naruszenie postanowień umów międzynarodowych lub umów zawieranych pomiędzy kantonami,
   * skargi gmin dotyczšce ewentualnego naruszania ich autonomii  przez Federację bšd kantony




Zgłoś jeśli naruszono regulamin