psychologia wykłady.doc

(99 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA – WYKŁAD 1

PSYCHOLOGIA – WYKŁAD 1

(02/10/2006)

 

Psychologia – definiowana jest jako nauka zajmująca się powstawaniem i przebiegiem procesów psychicznych, ich rolą w sterowaniu zachowaniem człowieka i w regulowaniu jego stosunków że światem otaczającym (Encyklopedia Multimedialna PWN)

 

Dziedziny psychologii:

ð     psychologia ogólna

ð     psychologia eksperymentalna

ð     psychologia rozwojowa

ð     psychologia społeczna

ð     psychologia osobowości

ð     psychologia kliniczna

ð     psychologia rehabilitacji

ð     psychologia przemysłowa (pracy)

ð     psychologia ekologiczna

ð     psychometria

ð     bardziej szczegółowe, jak np.: psychologia wychowawcza, rodziny, emocji, motywacji, decyzji, reklamy, zarządzania

 

 

PSYCHOLOGIA – WYKŁAD 2

(16/10/2006)

 

Psychologia procesów poznawczych:

Procesy poznawcze:

ð     spostrzeganie

ð     uwaga

ð     pamięć

ð     myslenie

 

1)     Spostrzeganie – proces postrzegania jest procesem tworzenia reprezentacji przedmiotu na podstawie informacji otrzymanych z narządów zmysłowych i – w pewnych wypadkach – informacji zawartych w pamięci (Maruszewski T., 2001, Psychologia poznania, GWP, Gdańsk)

Struktura percepcji:

è    kryteria – według:

·         receptorów – np. jakie działają strumienie bodźców (wzrokowe, słuchowe, smakowe, itp.)

·         typu bodźców – działających na organizm i typowych układów bodźców np. ksztaltu, wielkości, przestrzenne, ruchu, czasu, barwy; melodii, słów, szmerów

·         stopnia skomplikowania – reakcji percepcji np. jednostkowe – wrażenia, spostrzeżenia; złożone – wielozmysłowe

Cechy (właściwości) spostrzegania:

ü      stałość spostrzeżeń

ü      organizacja spostrzeżeń – figura i tło

ü      strukturacja bodźców

Fazy procesu spostrzegania:

1.      rejestracja sensoryczna (powstają wrażenia, które następnie budują spostrzeżenia)

2.      faza oceny emocjonalnej

3.      faza rozpoznania treści bodźca

4.      faza oceny znaczenia metaforycznego

 

Wrażenie – odzwierciedlenie elementarnej cechy zmysłowej zarejestrowanej w wyniku odbioru danych sensorycznych (litera)

 

Spostrzeżenie – obraz przedmiotu – obraz wszystkich dostępnych cech, rejestrowanych za pośrednictwem różnych zmysłów (wyraz)

2)     Uwaga – jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji – w związku z ograniczeniami systemu poznawczego, zmuszony jest on kontrolować procesy odbioru i przetwarzania informacji, aby uniknąć niebezpiecznych skutków przeładowania. To dzięki uwadze spostrzegamy tylko część bodźców, przypominamy tylko część informacji z pamięci, uruchamiamy tylko jeden proces myslenia, wykonujemy tylko jedno z wielu możliwych do wykonania dziaań (Strelau)

Struktura uwagi:

ð     uwaga mimowolna (spontaniczna) – odruchowa, wywoływana przez określone właściwości docierających informacji, im silniejszy bodziec tym bardziej przyciąga naszą uwagę, cechy, zewnętrzne, barwa, kształt, itp.; stopień zainteresowania przedmiotem

ð     uwaga dowolna – jest wynikiem własnej decyzji; w oparciu o własną decyzję potrafimy się skupić na okreslonej czynnosci

Cechy (właściwości) uwagi:

·         koncentracja, czyli stopień skupienia i natężenia

·         podzielność uwagi

·         pojemność lub zakres uwagi

·         przerzutność uwagi

·         trwałość uwagi

 

 

 

PSYCHOLOGIA – WYKŁAD 3

(30/10/2006)

 

Funkcje uwagi:

ð     selekcjonowanie bodźców docierających do jednostki

ð     ukierunkowanie procesów poznawczych

ð     określenie wielkości wykorzystywanych zasobów poznawczych poświęconych na realizację różnych zadań

 

Pamięć (Maruszewski, Bielecki):

è    pamięć jako pewna zdolność czy wręcz “władza umysłowa”

·         to zbiornik, wielka szafa, z której wyciągamy to, co potrzebne, encyklopedia

è    pamięć jako pewien process psychiczny, zachodzący w czasie, złożony z pewnych faz, pojawiających się zawsze w identycznej kolejności

·         to powieść, film, sekwencja zdarzeń, która w całości ma jakąś treść i sens

 

Podział procesów pamięciowych:

ð     kryterium czasu przechowywania dotyczy pamięci jako zdolności):

1.      pamięć ultrakrótka (sensoryczna – informacje, które najkrócej utrzymują się w naszej pamięci)

2.      pamięć krótkotrwała

3.      pamięć trwała

ð     kryterium formatu przechowywanych informacji (dotyczy pamięci jako procesu):

1.      pamięć semetyczna

2.      pamięć epizodyczna

 

Podział na pamięć semetyczną i epizodyczną został wprowadzony przez Tulvinga:

- pamięć typu wspomnieniowego

- pamięć typu wiedzy strukturalnej

 

Pamięć semetyczna – jest niezbędna do porozumiewania się językiem. Stanowi zorganizowaną wiedzą jednostki o słowach, znaczeniach słów

 

Pamięć epizodyczna – to system w obrębie, którego przekazywane są informacje o zdarzeniach mających swoją lokalizację czasową i przestrzenną

 

 

Proces i funkcje – trzy podstawowe rodzaje operacji:

ð     operacje kodowania informacji – polega na zamianie bodźców informacji zewnętrznych docierających do człowieka w ślady pamięciowe; funkcją pamięci jest zapamiętywanie informacji

ð     operacje przechowywania informacji

ð     proces odtwarzania informacji

 

Myślenie – jest ściśle związane że spostrzeganiem i pamięcią, myślenie jest czynnością umysłową. Potocznie przyjmuje się dwa założenia określające to, czym jest myślenie:

1.      myślenie jest procesem świadomym

2.      myślenie jest procesem kontrolowanym

Najistotniejszą cechą myślenia jest to, że za jego pomocą tworzy się pewien model rzeczywistości.

 

Struktura (elementy) procesu myślenia – wyróżnia się trzy elementarne składniki:

è    informacje o świecie, które są materiałem myślenia; informacje są tym, co jest przetwarzane w myśleniu. Pochodzą one że środowiska zewnętrznego lub z pamięci długotrwałej:

·         spostrzeżenia – dostarczają informacji o świecie zewnętrznym

·         wyobrażenia – odtwórcze i wytwórcze

·         pojęcia

è    operacje, czyli elementarne transformacje umysłowe, za pomocą których przetwarzamy materiał myślenia

è    reguły (metody, taktyki, strategie), czyli to, co wpływa na uporządkowanie kolejnych operacji, dzięki regułom łańcuch operacji ma prawidłowy charakter

 

 

PSYCHOLOGIA – WYKŁAD 4

(13/11/2006)

 

Spostrzeżenia – dostarczają informacji o świecie zewnętrznym i mogą być materiałem wykorzystywanym w myśleniu

 

Wyobrażenia:

è   wyobrażenia odtwórcze – czyli umysłowe obrazy dawniej spostrzeganych przedmiotów, takich jak stół czy droga do miejsca pracy

è   wyobrażenia wytwórcze – czyli obrazy przedmiotów i zjawisk nie spostrzeganych uprzednio, jak np. obraz pegaza czy obraz ruchu cząsteczki elementarnej w atomie

 

Pojęcia – wyróżnia się:

ð     pojęcia matrycowe – są dobrze określone np. funkcje czy atom

ð     pojęcia naturalne – dominują w życiu potocznym człowieka np. choroba czy ptak

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ð     pojęcia konkretne – pies, mieszkanie czy samochód

ð     pojęcia abstrakcyjne – liczba, sprawiedliwość czy ustrój społeczny

 

System pojęć – pojęcia tworzą uporządkowany system; pojęcia należące do systemu stanowią materiał myślenia

 

Denotacyjna – opis, zdefiniowanie zjawiska

Konotacyjna – odnosi się do poziomu wartościowania danego zjawiska

 

Operacje umysłowe – to elementarne transformacje psychiczne, w czynności myślenia należy wykonać cały łańcuch operacji, który prowadzi do wyniku końcowego.

 

Rodzaje operacji:

·        analiza – polega na myślowym podziale całości na części lub na wyodrębnieniu cech przedmiotów i zjawisk

·        synteza – to łączenie w myśli różnych części w nowe całości

 

Reguły:

ü      algorytm – niezawodny przepis, który określa jaki skończony ciąg operacji należy wykonać kolejno, aby rozwiązać wszystkie zadania danej klasy. Cechy algorytmów:

- są niezawodne tzn., że gwarantują rozwiązanie każdego zadania danej klasy, eliminują ryzyko niepowodzenia

- są dobrze określone, wskazują one jednoznacznie jaki skończony łańcuch operacji należy wykonać w danym zadaniu

- są przepisami masowymi tzn., że za ich pomocą można rozwiązać nie jedno, lecz całą klasę zada

ü      heurystyki – to zawodne zasady, reguły, taktyki i intuicje, które nie gwarantują rozwiązania danego zadania, np.: reguła „potrząśnij”, heurystyka „byle bliżej”, postępowanie wstecz, ukonkretowanie problemu, rozumowanie przez analogię. Cechy heurystyk:

- są zawodne; stosowanie ich nie gwarantuje, że zadanie zostanie rozwiązane (heurystyki i mocne)

- są mniej określone niż algorytmy. Nie zawsze wskazują one dokładnie jaki łańcuch operacji należy wykonać, pozostawiają one człowiekowi dużą swobodę w wyborze kolejnych operacji

- są bądź ogólne, bądź szczegółowe (niespecyficzne lub specyficzne)

 

Rodzaje myślenia – w zależności od wyniku:

ð     myślenie produktywne – polega na tworzeniu informacji zupełnie nowych dla podmiotu; dzieli się na:

·               myślenie twórcze – wynik jest nie tylko nowy dla podmiotu , ale jest on obiektywnie nowy; wzbogaca on dotychczasową wiedzę nagromadzoną przez pokolenia

·               myślenie nietwórcze – wiąże się z czymś nowymna poziomie jednostkowym

ð     myślenie sensoryczno – motoryczne – zwane również konkretnym, w tym rodzaju myślenia zasadniczą rolę spełniają spostrzeżenia, które dostarczają informacji o aktualnej sytuacji; myślenie to dominuje u zwierząt i małych dzieci

ð     myślenie pojęciowe – zwane również abstrakcyjno – pojęciowym – w toku tego myślenia człowiek operuje pojęciami, które często są bardzo abstrakcyjne. W początkowych fazach myślenia pojęciowego znaczną rolę mogą odgrywać wyobrażenia. Człowiek dorosły myśli głównie za pomocą pojęć.

 

Osobowość – jest dynamiczną organizacją psychofizycznych układów tkwiących w jednostce, które tworzą charakterystyczne dla człowieka wzorce zachowania, myślenia i uczuć

 

Osobowość jest pojęciem bardzo szerokim, składającym się z wielu elementów.

 

Osobowość – to dynamiczna o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin