Silniki elektryczne w praktyce.pdf
(
587 KB
)
Pobierz
13443086 UNPDF
K U R S
Silniki elektryczne w praktyce
elektronika, część 7
Układy stabilizacji obrotów
i pozycjonowania
Regulacja a stabilizacja
obrotów
Dotychczas zajmowaliśmy
się głównie metodami regulacji
obrotów różnego rodzaju silni-
ków, nie wgłębiając się zbytnio
w temat stabilności obrotów
przy zmianach np. obciążenia
lub warunków zasilania. W wie-
lu zastosowaniach (wentylatory,
elektronarzędzia, sprzęt AGD)
stałość obrotów nie jest szcze-
gólnie istotna, ale na przykład
w napędzie HDD lub kamery
wideo stabilne obroty są wa-
runkiem poprawnego działania,
a napęd windy musi zachować
stałą prędkość przy bardzo du-
żych zmianach obciążenia.
Rys.
48
przedstawia schema-
ty blokowe układów z otwartą
pętlą (a) oraz z zamkniętą pętlą
sprzężenia zwrotnego (b). Układ
z otwartą pętlą cechuje prostota
i niski koszt realizacji, ale na-
daje się on tylko do wybranych
zastosowań o niewygórowanych
Układy stabilizacji obrotów oraz precyzyjnego pozycjonowania
napędów elektrycznych stały się podstawą szybkiego rozwoju automatyki
i robotyki. Nowoczesne układy napędowe to nie tylko roboty
przemysłowe i marsjańskie pojazdy, ale także napędy dyskowe i CD/
DVD, drukarki, magnetowidy, bankomaty, myjnie samochodowe, automaty
do kawy i setki innych urządzeń powszechnego użytku.
parametrach. Silniki krokowe
oraz synchroniczne silniki AC
charakteryzują się dużą stałością
obrotów (zależnych od często-
tliwości). Jeżeli zastosujemy ge-
nerator wzorcowy stabilizowany
kwarcem, to stabilność obrotów
może być bardzo dobra pod
warunkiem, że obciążenie nie
przekroczy dopuszczalnej grani-
cy. Niestety taki układ nie jest
w stanie prawidłowo zareagować
na przeciążenia ani uwzględnić
problemów wynikających przy
rozpędzaniu i hamowaniu ele-
mentów o dużej bezwładności.
Dobrym przykładem jest tutaj
winda, która musi łagodnie przy-
spieszać i hamować przy jeździe
w dół i do góry, bez względu
na to czy jest pusta, czy w peł-
ni obciążona.
Powyższych wad jest pozba-
wiony układ z zamkniętą pętlą
sprzężenia zwrotnego. Wyma-
ga on bardziej rozbudowanej
elektroniki oraz zastosowania
czujnika dostarczającego sygnału
proporcjonalnego do prędkości
obrotowej (napięcie lub często-
tliwość impulsów). Dostarczany
do sterownika sygnał błędu
wynika z porównania aktualnej
prędkości obrotowej z wartością
zadaną. Czujnik może mie-
rzyć prędkość wału silnika, ale
w przypadku stosowania prze-
kładni lub sprzęgieł korzystnie
jest mierzyć prędkość elementów
napędzanych (linia przerywana
na rys. 48b). Silniki bezszczotko-
we BLDC (omówione w 2 części
kursu) mają zwykle wbudowane
czujniki położenia wirnika, ste-
Rys. 48
Rys. 49
Elektronika Praktyczna 6/2004
83
K U R S
Rys. 50
Rys. 51
rownik takiego silnika z założe-
nia realizuje funkcję stabilizacji
obrotów z zamkniętą pętlą.
(seria OPB...), VISHAY (TCRT...,
TCST...), LITEON (LTH...), czuj-
niki do celów przemysłowych:
OMRON, HONEYWELL.
Czujniki magnetyczne Halla
– były już omawiane w 2 czę-
ści artykułu. O ile ich zasto-
sowanie do pomiaru prędkości
namagnesowanego wirnika nie
jest problemem, to w każdym
innym przypadku element wiru-
jący musi mieć przymocowane
magnesy. Czas reakcji czujni-
ków Halla jest porównywalny
z optycznymi. Nie są wrażliwe
na kurz, ale za to ich pracę
mogą zakłócać zewnętrzne pola
magnetyczne.
Czujniki magnetorezystywne
– mają działanie zbliżone do
czujników Halla, ale funkcjonują
na innej zasadzie. Zaletą tych
czujników jest możliwość zamon-
towania tylko jednego magnesu
– pod czujnikiem (
rys
.
50
).
W takim przypadku czujnik
wykrywa zbliżenie elementu
o właściwościach ferromagnetycz-
nych. Producentem opisanych
czujników jest Philips (KMZ10
i KMI15). Maksymalna częstotli-
wość pracy: 25 kHz.
Powyżej opisano tylko
najbardziej typowe czujniki,
w praktycznych układach spoty-
ka się najróżniejsze rozwiązania,
dopasowane do konkretnej apli-
kacji. Oto kilka przykładów:
Wykorzystanie SEM. Silniki
komutatorowe DC z magnesem
trwałym charakteryzują się obec-
nością siły elektromotorycznej.
Napięcie SEM jest wprost pro-
porcjonalne do prędkości obroto-
wej i może być wykorzystane do
stabilizacji obrotów. Przykładowo
produkowany kiedyś w Polsce
układ UL1901N był powszech-
nie stosowany jako stabilizator
obrotów w magnetofonach kase-
towych z lat siedemdziesiątych
ubiegłego wieku.
Napędy dysków. W tym
przypadku niezbędna jest bar-
dzo dobra stabilność obrotów
oraz synchronizacja fazowa. Do
zgrubnej stabilizacji służy czuj-
nik optyczny, natomiast do pre-
cyzyjnej synchronizacji napędu
wykorzystuje się odczytywane
przez głowicę sygnały danych
(np. znaczniki sektorów).
Napęd magnetowidów
i kamer. W systemie VHS ścież-
ki obrazu zapisane są na taśmie
ukośnie – każda ścieżka to je-
den półobraz. Problem polega
na synchronizacji pracy silnika
przesuwu taśmy i silnika napę-
du dysku z głowicami w taki
sposób, aby głowica zawsze tra-
iała na środek ścieżki wizyjnej.
Układ śledzenia (
tracking
system
)
wykorzystuje do tego impulsy
synchronizacji ramki, zapisane
wzdłuż taśmy i odczytywane
przez nieruchomą głowicę (ra-
zem z sygnałem fonii). Obroty
silnika przesuwu taśmy są sta-
bilizowane tak, aby częstotliwość
ramki wynosiła dokładnie 50 Hz.
Układ stabilizacji obrotów dysku
z głowicami zapewnia synchro-
nizację fazową obrotów dysku
z impulsami ramki.
wym) pomiędzy określoną ilością
stabilnych pozycji. Nie jest tu
istotne, czy obiekt zatrzyma się
na pozycji, ważna jest informa-
cja, że np. w chwili t
1
znajduje
się on w pozycji x
1
.
Układy pozycjonowania mają
schematy blokowe zbliżone do
stabilizatorów obrotów (rys. 48)
z tym, że zamiast informacji
o obrotach mamy informację
o pozycji. Podział na układy
z otwartą i zamkniętą pętlą
sprzężenia nadal obowiązuje,
lecz jego interpretacja jest nieco
inna.
Czujniki obrotów
Najstarszym urządzeniem
do pomiaru prędkości obrotowej
jest prądnica tachometryczna,
dostarczająca napięcie proporcjo-
nalne do prędkości obrotowej.
Ze względu na wysoki koszt
i konieczność mechanicznego
sprzężenia z układem napędza-
nym, ma znaczenie wyłącznie
historyczne. Obecnie powszechnie
stosowane są bezstykowe metody
pomiaru prędkości obrotowej, na
wyjściu czujnika otrzymuje się
ciąg impulsów o częstotliwości
proporcjonalnej do obrotów. Ide-
alny czujnik powinien charak-
teryzować się dużą maksymalną
szybkością pracy oraz odporno-
ścią na zakłócenia i warunki
środowiska. Dokładność i szyb-
kość pomiaru zależy od często-
tliwości impulsów. Przykład: dla
100 obr/min i 1 impulsu/obrót,
minimalny czas pomiaru wynosi
600 ms. Oznacza to, że dla uzy-
skania rozsądnych czasów reakcji
i wysokiej dokładności stabiliza-
tora obrotów należy zastosować
przynajmniej kilka impulsów na
obrót (przy bardzo małych pręd-
kościach obrotowych nawet kilka-
dziesiąt impulsów/obrót). Nie jest
to problemem przy prędkościach
powyżej 1000 obr/min, wtedy
czas reakcji stabilizatora jest
pomijalny w porównaniu z me-
chaniczną bezwładnością napędu.
Czujniki optyczne
– mają
konstrukcję zbliżoną do transop-
tora i tak też są często nazywa-
ne w katalogach producentów.
Występują w dwóch odmianach:
transoptory szczelinowe i relek-
syjne (
rys
.
49
). Czujnik szcze-
linowy współpracuje z perforo-
waną tarczą, natomiast czujnik
releksyjny wymaga umieszczenia
na wirującym elemencie pasków
odbijających światło. Czas reak-
cji rzędu ms jest wystarczający
nawet dla bardzo szybkich ukła-
dów napędowych. Wadą czujni-
ków optycznych jest ich wraż-
liwość na kurz i wilgoć, poza
tym silne oświetlenie zewnętrzne
może powodować błędy. W celu
uniknięcia tych problemów czuj-
niki powinny być odpowiednio
obudowane. Duży wybór transop-
torów szczelinowych i releksyj-
nych oferują m.in. irmy OPTEK
Układy pozycjonowania
z otwartą pętlą.
Realizacja takich układów
jest możliwa przy użyciu sil-
ników krokowych (ewentualnie
BLDC), które umożliwiają sko-
kowy obrót wirnika o precyzyj-
nie określony kąt. Warunkiem
poprawnej pracy takiego układu
jest poprawne zainicjowanie jego
pracy – np. po włączeniu zasila-
nia. Do tego potrzebny jest czuj-
nik pozycji zerowej i odpowied-
nia procedura startowa napędu.
Sposób pracy takiego układu
najlepiej omówić na konkretnym
przykładzie. Na
rys.
51
przed-
stawiono uproszczony schemat
przesuwu głowicy drukarki igło-
wej. Do sterowania potrzebna
jest zmienna całkowita: licznik
kroków L_KROK oraz bitowa
informacja o stanie transoptora
(przesłonięty: OPTO = 0). Po
włączeniu zasilania sterownik
„nie wie”, w jakim położeniu
znajduje się głowica i wykonuje
procedurę INIT (
rys
.
52
). Po wy-
konaniu tej procedury głowica
Wykorzystanie
mikroprocesora
do stabilizacji obrotów
Od strony sprzętowej układ
stabilizatora obrotów niewiele
różni się od opisanych wcześniej
układów sterujących. W przypad-
ku silników krokowych i syn-
chronicznych AC, układ z otwar-
tą pętlą sprzężenia ma stabilność
obrotów zależną od często-
tliwości zegarowej procesora
– oczywiście pod warunkiem,
że generowanie impulsów steru-
jących uzwojeniami nie zostanie
zakłócone przez obsługę innych
procesów (przerwań). W układzie
z zamkniętą pętlą jest potrzebne
tylko jedno dodatkowe wejście
procesora dla czujnika prędkości.
Funkcje pomiaru czasu pomiędzy
impulsami z czujnika oraz stero-
wania obrotami są realizowane
programowo. Przy odrobinie
dobrych chęci można znaleźć
w Internecie gotowe biblioteki
procedur realizujących funkcje
cyfrowych pętli regulacji pro-
porcjonalnej. Dodatkowo warto
umieścić w programie procedury
obsługi sytuacji awaryjnych (np.
przeciążenie lub zablokowanie
napędu) oraz w razie potrzeby
– procedury płynnego rozruchu
i hamowania.
Układy pozycjonowania
Trudno jest podać krótką
i jednoznaczną deinicję układów
pozycjonujących. O ile w przy-
padku stabilizacji obrotów za-
kładaliśmy jednostajny ruch na-
pędzanego elementu, to w przy-
padku pozycjonowania mamy do
czynienia ze skokowym ruchem
obiektu (obrotowym lub linio-
Rys. 52
84
Elektronika Praktyczna 6/2004
K U R S
czujniki magnetyczne, indukcyjne,
pojemnościowe, lecz dokładność
i szybkość działania będzie niż-
sza. W najprostszym przypadku
jako czujnik zerowy może słu-
żyć zwykły styk mechaniczny
ze sprężystych blaszek. Takie
rozwiązanie było z powodzeniem
stosowane w prostych drukarkach
paragonowych (Epson, Citizen).
wstanie na wyjściach transop-
torów dwóch ciągów impulsów
prostokątnych o przesunięciu
fazowym zależnym od kierunku
obrotów. Nie jest to pełna infor-
macja o bieżącej pozycji głowicy,
ale raczej o zmianie tej pozycji.
Czujnik pozycji zerowej jest
nadal konieczny dla zainicjo-
wania napędu, każde zgubienie
kroku będzie jednak natychmiast
zauważone przez sterownik. Taki
rodzaj tarczy kodowej nazywany
jest enkoderem inkrementalnym.
Układy pozycjonowania
z zamkniętą pętlą
W takim układzie sterow-
nik otrzymuje ciągłą informację
o pozycji elementu napędzanego.
Spróbujmy do układu
z rys. 51 dodać tarczę z 12
otworkami na obwodzie i trans-
optor szczelinowy, zamontowane
na kole pasowym. Wtedy każdy
obrót koła o kąt 30
0
spowoduje
wygenerowanie jednego impulsu.
W ten sposób można poinformo-
wać sterownik, że przesunięcie
głowicy rzeczywiście nastąpiło,
tylko jeszcze nie wiadomo,
w którą stronę. Ten problem
rozwiąże drugi rząd otworków,
przesunięty względem pierwsze-
go i drugi transoptor (
rys
.
54
).
Obracanie tarczą spowoduje po-
Rys. 53
Enkoder absolutny
Inny rodzaj pozycjonowa-
nia i inny przykład: obrotnica
kamery, która może ustawiać
się w jednej z ośmiu pozycji
kątowych co 45
0
. Można tu-
taj zastosować tarczę kodową
z
rys
.
55
i poczwórny transop-
tor szczelinowy – jest to enko-
der absolutny. Zewnętrzny pier-
ścień otworów (z) daje sygnał
„jest pozycja”, a pozostałe trzy
(b2...b0) określają numer pozycji
od 0 do 7 w kodzie binarnym.
Zainicjowanie takiego napędu po
włączeniu zasilania jest znacznie
prostsze – wystarczy obracać
znajduje się w pozycji spoczyn-
kowej (
Home
Position
) i napęd
jest gotów do pracy. Program
sterujący musi działać tak, aby
w każdej chwili wartość licznika
kroków odpowiadała aktualnej
pozycji głowicy. Przykładowa
procedura przesunięcia głowicy
z pozycji X do Y jest przedsta-
wiona na
rys
.
53
. Parametrem
wejściowym jest pozycja docelo-
wa Y (Y>=0), początkowy stan
licznika kroków L_KROK=X.
Sekwencja przesunięcia w lewo
jest rozbudowana o kontrolę
poprawności pracy napędu. Przy
normalnej pracy każdy powrót
napędu do pozycji spoczynkowej
(L_KROK=0) powoduje pojawie-
nie się sygnału z transoptora.
Brak sygnału, gdy LKROK=0
lub jego wystąpienie, gdy
LKROK<>0 oznacza, że pod-
czas pracy wystąpiło „zgubienie”
kroku. Może to się zdarzyć, np.
w wyniku kolizji z przeszkodą,
zablokowania napędu lub inge-
rencji człowieka. Niestety układ
z otwartą pętlą sprzężenia jest
w stanie wykryć fakt zgubienia
kroku tylko w momencie po-
wrotu do pozycji spoczynkowej.
Jeżeli taki powrót nie wystąpi,
to napęd będzie nadal pracował
przyjmując nieprawidłowe pozy-
cje. Dlatego też układ z otwartą
pętlą nie nadaje się do napędów
o dużej precyzji i niezawodności
działania. Zaletą takiego układu
jest prostota sterownika i opro-
gramowania. W praktycznej re-
alizacji programu trzeba jeszcze
uwzględnić bezwładność napędu
i odpowiednio sterować pręd-
kością silnika – będzie o tym
mowa w dalszej części artykułu.
Jako czujniki pozycji zerowej
wykorzystuje się najczęściej trans-
optory szczelinowe. Zapewniają
one precyzję pozycji zerowej rzę-
du 0,2 mm. Można też stosować
Rys. 54
Rys. 55
Elektronika Praktyczna 6/2004
85
K U R S
Rys. 56
zastosowań przemysłowych mogą
mieć rozdzielczości do kilku
tysięcy pozycji, ich tarcze kodo-
we mają postać przezroczystego
krążka z czarnymi polami nanie-
sionymi metodą fotochemiczną.
Na
rysunku
56
przestawiono
tarcze kodowe precyzyjnych en-
koderów. Enkoder inkrementalny
z rys. 56a ma 256 impulsów/
obrót, poza dwoma kanałami
A i B posiada trzeci transoptor do
znacznika pozycji zerowej Z (A,
B, Z to typowe oznaczenia wyjść
dekoderów inkrementalnych). Prze-
sunięcie fazowe między A i B
zwykle wynosi 1/4 T, tzn. połowę
szerokości impulsu. Enkoder ab-
solutny z rys. 56b jest 10-bitowy
(1024 impulsy/obrót). Przemysłowe
enkodery są montowane w szczel-
nych obudowach, mają łożyskowa-
ną oś i układ wstępnej obróbki
sygnału (wyjścia
open
collector
lub cyfrowe TTL/CMOS).
Rys.
57
przedstawia enkoder OMRON serii
E6B2-CWZ6C o rozdzielczości 100
do 1000 impulsów/obrót w zależ-
ności od wersji.
na kilka problemów. Szczególnie
dotyczy to silników krokowych,
ze względu na nieciągły cha-
rakter ruchu oraz drgania ką-
towe wirnika w końcowej fazie
kroku.
Zakłócenia zboczy impulsów:
wibracje napędu przenoszone
na oś enkodera mogą zakłócać
impulsy na wyjściu enkodera
inkrementalnego (
rys
.
57
). Za-
kłócenia mogą być fałszywie
interpretowane przez oprogramo-
wanie jako dodatkowe impulsy.
Przeciwdziałaniem jest sprzę-
towa lub programowa iltracja
sygnałów z enkodera, sprzęgło
elastyczne tłumiące wibracje na
wałku enkodera.
Gubienie impulsów przy
zmianie kierunku. Zjawisko naj-
lepiej widoczne w przypadku,
gdy enkoder inkrementalny daje
więcej niż jeden impuls na
każdy krok silnika. Na przykład
przy 2 impulsach/krok może się
okazać, że wykonanie sekwencji
[1 krok w prawo, stop, 1 krok
w lewo, stop] dało 4 impulsy na
wyjściu A i tylko 3 impulsy na
wyjściu B. Mechanizm tego zja-
wiska ilustruje
rys
.
58
. Nie jest
to duży problem, pod warun-
kiem, że programista sterownika
przewidział taką sytuację. Cza-
kamerą w dowolnym kierunku,
aż do pojawienia się impulsu
z transoptora (z), a następnie
odczytać numer pozycji (b2...b0).
Przy zmianie pozycji nie ma
potrzeby liczenia kroków, a więc
do napędzania obrotnicy można
zastosować dowolny rodzaj silni-
ka (komutatorowy, BLDC, induk-
cyjny) i po prostu zatrzymywać
go w momencie osiągnięcia żą-
danej pozycji. Aktualna pozycja
zajmowana przez kamerę jest
monitorowana na bieżąco, można
napisać program sterujący w taki
sposób, aby każde wytrącenie
kamery z zajmowanej pozycji
przez działanie siły zewnętrznej
było natychmiast korygowane.
Realizacje praktyczne
enkoderów
Enkodery w formie perfo-
rowanego krążka z metalu lub
tworzywa, wykonywane są dla
rozdzielczości do kilkudziesięciu
impulsów (kodów) na obrót.
Enkodery do profesjonalnych
Rys. 57
Zasady stosowania
enkoderów
Pomimo pozornej prostoty,
konstruktor precyzyjnego napędu
z enkoderami może się natknąć
86
Elektronika Praktyczna 6/2004
K U R S
Rys. 58
zamiast naturalnego kodu binar-
nego stosuje się kod, w którym
sąsiednie słowa kodowe różnią
się tylko jednym bitem (kod
Gray’a).
Z powyższych informacji
wynika ważny wniosek: nie war-
to stosować enkoderów o roz-
dzielczości wyższej niż rozdziel-
czość kroku silnika. Na pewno
nie poprawi to jakości napędu
a wręcz przeciwnie – wymaga
od konstruktora znacznie więcej
nakładu pracy dla uzyskania
tego samego efektu i niepotrzeb-
nie podnosi koszt urządzenia.
sami wystarczy obrócić enkoder
względem napędu o niewielki
kąt (mniej niż 1/4 rozdzielczo-
ści kątowej), żeby zatrzymanie
następowało zawsze przy stanie
00 na wyjściach enkodera. Przy
rozdzielczości 1000 impulsów
na obrót oznacza to konieczność
montażu enkodera z dokładno-
ścią lepszą niż 360/4000 = 0,09
stopnia.
Fałszywe kody w enkode-
rze absolutnym. Jak widać na
rys. 56b, w enkoderach o dużej
rozdzielczości kolejne pozycje
następują bezpośrednio po so-
bie. Zwykle zmiana stanu na
poszczególnych bitach nie nastę-
puje idealnie w tym samym mo-
mencie, co powoduje chwilowe
pojawianie się fałszywych kodów
na wyjściu enkodera. Szczegól-
nie krytyczne są sytuacje, gdy
zmieniają się wszystkie bity
– np. zmiana z kodu 01111111
na 10000000. Dlatego też czę-
sto w enkoderach absolutnych
Rys. 59
mę krążka lub taśmy. Czujnik
w formie „linijki” magnetycznej
może zapewnić dokładność po-
zycjonowania rzędu dziesiątych
części milimetra na drodze dłu-
gości nawet kilku metrów.
Trudno byłoby nie wspo-
mnieć o przetwornikach poten-
cjometrycznych – najstarszych
czujnikach pozycji. Ostatnio
przetworniki te wracają do łask
ze względu na postęp techno-
logiczny w produkcji ścieżek
rezystywnych o bardzo dobrych
parametrach elektrycznych i du-
żej odporności na ścieranie. Za
rozsądną cenę można kupić
przetwornik liniowy lub obro-
towy o liniowości 0,1%, dobrej
stabilności termicznej i trwałości
do miliona cykli. Przetwornik
potencjometryczny daje na wyj-
ściu napięcie stałe, proporcjonal-
ne do kąta obrotu lub przesunię-
cia liniowego.
Inne czujniki pozycji
Istnieje jeszcze wiele innych
metod przetwarzania położenia
na sygnał elektryczny, np. resol-
wery, transformatory LVDT, ale
dają one sygnał analogowy i nie
są chętnie stosowane w ukła-
dach cyfrowego pozycjonowania
(także ze względu na wysokie
koszty).
Ostatnio dużą popularność
zyskują czujniki magnetyczne.
Działają one na zasadzie zbli-
żonej do kart telefonicznych:
ścieżka magnetyczna ze znacz-
nikami pozycji jest odczytywana
przez głowicę. W zależności od
potrzeb mogą one mieć for-
Pozycjonowanie
przestrzenne
Istnieje wiele aplikacji,
w których jeden procesor steruje
kilkoma napędami, zapewniając
pozycjonowanie w przestrzeni
(plotery, obrabiarki numeryczne,
roboty przemysłowe). Stosuje
się trzy podstawowe systemy
pozycjonowania przestrzennego
(
rys
.
60
):
Układ prostokątny XYZ
– wy-
maga zastosowania trzech silni-
ków z przekładniami liniowymi,
przestrzeń robocza ma kształt
prostopadłościanu ograniczone-
go maksymalnymi wielkościami
przesunięć w osiach X, Y i Z.
Elektronika Praktyczna 6/2004
87
Plik z chomika:
XXXwszystkoXXX
Inne pliki z tego folderu:
Bones and Muscles - An Illustrated Anatomy (Malestrom)(1).pdf
(9645 KB)
BLACKWELL'S BASIC SCIENCE COLOR ATLAS(1).pdf
(20369 KB)
SINELNIKOV tom III(2).pdf
(93212 KB)
SINELNIKOV tom II(2).pdf
(183494 KB)
SINELNIKOV tom I(2).pdf
(84849 KB)
Inne foldery tego chomika:
! F1 2012 PL DUBBING POLSKI
! MEGA WYBÓR 1600 filmów porno
! MEGA WYBÓR 1600 filmów porno(1)
!!►007 Legends
!!►LEGO - Władca Pierścieni [ PL ]
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin