Strona główna > Profilaktyka logopedyczna > Rozwój mowy
Należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju, według innego schematu. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie w ramach poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać pół roku. Badania należy przeprowadzać kilkakrotnie w każdym przedziale wiekowym. Dziecko w tym czasie powinno być zdrowe i wypoczęte, a osoba badająca powinna znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka. Jeżeli reakcje na dźwięki są niepewne i/lub mowa dziecka nie rozwija się, czy postępuje zbyt wolno przyczyny tego stanu mogą być różne np.: wada słuchu, przewlekłe wysiękowe zapalenie uszu, opóźnienie psychoruchowe, brak stymulacji ze strony środowiska rodzinnego, wady narządów mowy. W każdym z tych przypadków jest potrzebna pomoc specjalisty.
Rodzice mogą sami śledzić w warunkach domowych rozwój swojego dziecka podczas codziennej zabawy. Do tego celu służy znakomicie test rozwoju reakcji słuchowych i rozwoju mowy. Wystarczy, gdy krok po kroku (według testu) przeanalizują i ocenią u swojego dziecka obecność wymienionych reakcji i odpowiedzą na poniższe pytania „tak” lub „nie”.
Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na bardzo głośne dźwięki
Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na głośne dźwięki
Przestaje ssać, gdy słyszy głośny dźwięk
Od 2 miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby (kiedy jej nie widzi)
Budzi się przy głośnych dźwiękach
Głuży wydając gardłowe dźwięki lub samogłoski
Reaguje np. na stukanie, dźwięk odkurzacza itp.
Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki
Lubi zabawki dźwiękowe, w tym grzechotki
Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi
Od 5 m-ca zaczyna gaworzyć, cieszyć się dźwiękiem
Od 5 m-ca zaczyna reagować gaworzeniem na mowę matki
Reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie
Uspokaja się słysząc znany głos
Zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub gdy jest wołane po imieniu
Reaguje na zakaz „nie wolno”
Reaguje na swoje imię
Zwraca głowę w kierunku dźwięku
Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę gaworzeniem nawiązuje dialog z matką
Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki
Łączy dźwięki i powtarza sylaby, np. ba-ba, da-da
Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi
Reaguje na swoje imię, zwraca głowę w kierunku, z którego dochodzi głos
Zwraca głowę w kierunku interesującego dźwięku
Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę (zaczepia)
Próbuje naśladować głos mamy, taty pod względem rytmu i głośności
Spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty, osoby, gdy się o to poprosi
Tańczy, porusza się i wydaje dźwięki w takt muzyki
Mówi pierwsze słowa (mama, tata), mówi i pokazuje np. pa-pa, nie
Naśladuje głosy zwierząt, wypowiada niektóre onomatopeje
Rozumie pytania: gdzie jest tata, mama?
Reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju
Reaguje na polecenia i pytania np.: chodź, czy chcesz więcej?
Naśladuje wiele wypowiadanych przez Ciebie słów
Szuka źródła interesującego go dźwięku
Mówi 3 lub 4 słowa
Tańczy przy muzyce
Poproszone pokaże nos, oko, ucho
Pokazuje różne części ciała
Spełnia proste polecenia np.: włóż piłkę do pudełka, daj lalę
Odpowiada na pytania np. czy chcesz więcej?
Mówi od 20 do 300 słów
Śpiewa i tańczy przy muzyce
Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa
Nazywa to, czego chce: auto, soczek, ciastko
Potrafi naśladować głos np.: kota, psa, pokazując odpowiedni obrazek
Słucha radia i telewizji na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny
Spełnia trudniejsze polecenia słowne np. schowaj zabawki
Odpowiada na pytania: co to jest?
Zadaje pytania interesując się otoczeniem
Mówi coraz więcej zdaniami, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki
Słyszy i rozumie rozmowę w drugim pokoju
Jeśli zauważasz niepokojącą ilość odpowiedzi „nie” - powinieneś niezwłocznie zasięgnąć porady specjalisty: otolaryngologa, foniatry lub logopedy.
reni112