08.03
ZNACZENIE OBSERWATORA
Nevil Maskelyne w 1795 zauważył, ze dokonywanie obliczeń czasów tranzytów gwiazd przez asystenta Davida Kinnebroka różni się od jego własnych pomiarów
Friedrich Wilhelm Bessel - Równanie indywidualne:
1) trzeba wziąć pod uwagę naturę obserwatora
2) jeśli trzeba było uwzględnić rolę obserwatora w astronomii, to tym bardziej w innych naukach
Potwierdza to empirycznie rozumowanie Berkeleya
BADANIA NAD UKŁADEM NERWOWYM
Pod koniec XVIII w Luigi Galvani zasugerował, że impulsy nerwowe mają naturę elektryczną. Jego badania kontynuował jego siostrzeniec
MARSHALL HALL (1790–1857)
· szkocki lekarz pracujący w Londynie
· zwierzęta pozbawione głowy poruszają się przez jakiś czas jeśli pobudzać ich zakończenia nerwowe
· ruchy dowolne należą do kresomózgowia, ruch odruchowy do rdzenia kręgowego, ruch oddechowy do rdzenia przedłużonego
FRANZ JOSEPH GALL (1758 - 1828)
· wykonywał jako lekarz sekcje mózgów martwych ludzi i zwierząt
· jego prace pokazały istnienie w mózgach istoty białej i szarej oraz połączeń nerwowych między półkulami a także skrzyżowania nerwów
· uważa że wielkość mózgu ma znaczenie dla inteligencji i złożoności zachowania
· kranioskopia/frenologia określenie na podstawie czaszki intelektualnych i emocjonalnych cech człowieka (35 cech)
· popularyzatorzy: Johann Spurzheim, uczeń Gala i szkocki frenolog George Combe
· Pokazy czytania z głów (porady małżeńskie, wychowanie dzieci itp. w Ameryce selekcja zawodowa na podstawie kształtu czaszki)
PIERRE FLORENS (1794 - 1876)
· wykładał historię naturalną w Paryskim College de France. Systematycznie usuwał tkankę mózgową i obserwował konsekwencje
· ekstyrpacja – technika określania czynności danej części mózgu zwierzęcia polegająca na usunięciu lub zniszczeniu części mózgu i obserwowaniu zmian biehawioralnych będących ich następstwem
NOWE METODY BADANIA MÓZGU
· metoda kliniczna – pośmiertne badanie struktur mózgu danej osoby w celu wykrycia uszkodzonych obszarów, które przypuszczalnie odpowiadają za zaburzenia behawioralne występujące przed śmiercią tej osoby
· stymulacja elektryczna – technika badania kory mózgowej polegające na pobudzaniu słabym prądem elektrycznym w celu zaobserwowania reakcji motorycznych (1870 Frisch i Heidrig)
PAUL BROCA (1824 – 1880)
· W 1861 pracując jako chirurg w szpitalu dla obłąkanych pod Paryżem opracował metodę kliniczną
· uszkodzenie w 3. zakręcie czołowym lewej półkuli kory mózgowej – ośrodek mowy
SANTIAGO RAMÓN Y CAJAL
· Był lekarzem na uniwersytecie i jednocześnie dyrektorem muzeum w Saragosie
· System nerwowy składa się z neuronów a połączenia to synapsy
· w 1905 za swe odkrycie Medal Helmholtza w Berlinie oraz Nobla w 1906
ROZWÓJ FIZJOLOGII I PSYCHOLOGII W XIX w.
(Niemcy przed wojną – rozwój uniwersytetów, świetne warunki pracy dla wykładowców, nieograniczona swoboda wyboru wykładanego przedmiotu)
JOHANNES MULLER
· naukowa fizjologia stała się nauką w latach 30 XIXw.
· Muller był profesorem anatomii i fizjologii na uniwersytecie w Berlinie
· Handbuch der Physiologie des Mensches wydawany w latach 1833 – 1840
· Teoria energii nerwowych pobudzenie nerwu zawsze prowadzi do wrażenia bo każdy nerw ma energię
HERMANN VON HELMHOLTZ (1821 - 1894)
· zapisał się w wieku 17 lat do berlińskiego instytutu medycznego
· Napisał esej poświęcony niezniszczalności energii Zasada Zachowania Energii
· Po opuszczeniu wojska przyjął stanowisko docenta fizjologii na uniwersytecie w Królewcu
· przez następne 30 lat był wykładowcą w Bonn
· zajmował się powidokiem, ślepotą na barwy, ruchami oczu, arabsko perską skalą muzyczną, powstaniem lodowców, aksjomatami geometrycznymi, katarem siennym
· pośrednio przyczynił się do wynalezienia telegrafu bez drutu i radia
· impuls nerwowy wędruje 27 m/s
· od bodźca do reakcji olbrzymie różnice indywidualne
· myśl i ruch nie zachodzą równocześnie. Bardziej interesował go pomiar niż psychika
· zrewidował teorię widzenia barwnego z 1802 Thomasa Younga – teoria Younga_Helmholtza. (człowiek ma trzy szczyty widzenia barw, są zwierzęta, które mają więcej i takie, które maja mniej)Uważał, że gromadzenie wiedzy, nauki, musi mieć przełożenie praktyczne
ERNST WEBER (1725 - 1878)
· syn profesora teologii urodzony w Wittenberdze
· W 1815 zrobił doktorat z fizjologii na uniwersytecie w Lipsku
· Od 1817 uczył tam anatomii i fizjologii narządów zmysłów, szczególnie czucie skórne i wrażenia zmysłowe
· psychologia zawdzięcza mu pojęcie progu bodźca
· dwupunktowe progi – próg przy którym można odróżnić 2 różne punkty stymulacji
· ledwie dostrzegalna różnica – najmniejsza różnica między dwoma bodźcami jaka może być dostrzeżona
· pierwsze prawo ilościowe w psychologii: w przypadku ciężaru wynosiła 1/40 gdy badani sami podnosili ciężary i 1/30 jeśli wkładano im je do ręki
GUSTAV TEHODOR FECHNER (1801 - 1887)
· Urodził się w płd-wsch Niemczech w rodzinie pastora
· w 1817 zaczął studia medyczne w Lipsku
· Buntował się przeciwko mechanicyzmowi; zmartwiony atomizmem mawiał, że wszechświat może byś oglądany z perspektywy świadomości – nie składa się on z bezwładnej materii
· tłumaczył na niemiecki książki z matematyki, fizyki i chemii
· W 1824 zaczął pracować na uniwersytecie w Lipsku
· W 1833 został profesorem
· popadł w depresję
· po pewnym czasie doznał euforii – uważał, że został wybrany przez Boga do rozwiązania wszystkich tajemnic wszechświata
· Dożył 86 lat; przez 40 lat uniwersytet w Lipsku płacił mu pensję mimo że uznał go za niesprawnego do pracy
· 22.10.1805 leżąc w łóżku odkrył, że można ilościowo opisać stosunek między wrażeniem zmysłowym a bodźcem
· bodźce opisuje szereg geometryczny a wrażenia arytmetyczny
· można stwierdzić obecność bodźca
· można zmierzyć natężenie bodźca przy którym badani donoszą o pierwszym pojawieniu się wrażenia
· próg absolutny - poniżej wrażenia nie mogą być dostrzeżone
· próg różnicy najmniejsza zmiana bodźca prowadząca do zmiany wrażenia
(Prawo Fechnera - Webera)
· prowadził badania w dziedzinie psychofizyki
· opracował jedną i usystematyzował dwie z trzech metod badań we współczesnej fizjologii
· metoda przeciętnego błędu – dostosowanie bodźca do bodźca wzorca
· metoda stałych bodźców – najpierw wzorzec potem drugi bodzieć (+, -, =)
· metoda oceny granic – badani dostają 2 bodźce a jeden jest zwiększany lub zmniejszany aż badany zauważy różnicę
· W 1860 wydał Elementy Psychofizyki
· Psychofizyka – naukowe badanie związku między procesami psychicznymi i fizycznymi
WILHELM WUNDT
· Dzieciństwo spędził w miejscowościach pod Manheim. Był samoukiem, marzył, by zostać sławnym pisarzem
· Nauka szła mu słabo. Pierwszy rok w gimnazjum powtarzał, był pośmiewiskiem klasy
· Nigdy nie lubił szkoły
· W wieku 19 lat postanowił zostać lekarzem
· Odbył studia medyczne w Tybindze i Heidelbergu – anatomię, fizjologię i medycynę i chemię, w końcu wybrał fizjologię.
· W 1855 zrobił doktorat, potem od 1857pracował jako wykładowca, od 1864 jako profesor w Heidelbergu
· Przyczynki do spostrzegania zmysłowego 1858 – 1862
· Wykłady o duszy ludzi i zwierząt 1861
· W 1867 zaczął prowadzić zajęcia z psychologii fizjologicznej (eksperymentalnej) (ogromna popularność wykładów, studenci tworzą filie jego laboratoriów)
· otworzył w Lipsku pierwsze laboratorium psychologiczne
· 1875 jest profesorem fizjologii w Lipsku
· od 1881 wydawał Studia Filozoficzne (od 1906 Studia Psychologiczne)
· Na jego wykłady przychodziło do 600 osób
· W latach 1900 – 1920 napisał Psychologię ludów
· Laboratoria w Polsce założyli pod jego w pływem Twardowski (1901 we Lwowie) i Heinrich (1903 w Krakowie)
· badał świadomość: atomy psychiczne – elementy świadomości nie są łączone biernie przez skojarzenia; umysł jest aktywny
· samoorganizacja – woluntaryzm – psychika ma zdolność do organizowania treści psychicznych
· doświadczenie bezpośrednie i pośrednie – doświadczenie pośrednie dostarcza informacji na temat czegoś różnego od elementów tego doświadczenia, doświadczenie bezpośrednie nie jest zniekształcone interpretacjami
· introspekcja – badanie wewnętrzne – badanie własnych stanów psychicznych w celu sprawdzenia i opisywania własnych myśli lub uczuć
§ obserwatorzy muszą być zdolni do określenia kiedy proces ma być prowadzony
§ muszą być w stanie gotowości i wytężonej uwagi
§ musi istnieć możliwość wielokrotnego powtórzenia obserwacji
§ musi istnieć możliwość różnicowania warunków eksperymentalnych
§ trening każdego obserwatora – 10 000 obserwacji introspekcyjnych
§ tylko dane ilościowe na 180 badań tylko 4 były z introspekcją jakościową
ZADANIA PSYCHOLOGII
· analiza procesów świadomych
· odkrycie w jaki sposób elementy składowe są syntetyzowane i organizowane w umyśle
· określenie praw łączenia rządzących organizacją tych elementów
WUNDT:
· wrażenia – jedne z dwóch elementarnych form doświadczenia – pobudzanie narządu zmysłu – impulsy do mózgu
· wrażenia można podzielić na różniące się natężeniem, czasem, trwania i modalnością zmysłową
· uczucia są drugą elementarną formą doświadczenia
· trójwymiarowa teoria uczuć – wyjaśnienie stanów uczuciowych oparte na wymiarach przyjemne/nieprzyjemne, napięcia/odprężenia …. ???
„Każda psychiczna mieszanina ma cechy, które w żaden sposób nie są sumą ich elementów”
Wundt 1896
psychUW