TEMATYKA ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
W ROKU SZKOLNYM 2007 / 2008
Blok tematyczny
Tematy szczegółowe
Miesiąc
1. Żegnajcie wakacje – witaj szkoło.
1. Bezpieczne zachowanie na terenie szkoły, podczas zabawy, podczas wsiadania i wysiadania z autobusu szkolnego. Prawa i obowiązki uczniów.
2. Jak spędziłem wakacje?
3. Zajęcia integracyjne, gry i zabawy na boisku szkolnym.
wrzesień
2. Bezpieczna droga.
1. Przypomnienie podstawowych znaków drogowych, zasad obowiązujących na drodze.
2. Krzyżówki, łamigłówki i rebusy dotyczące bezpieczeństwa na drodze.
3. Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
3. Chcemy żyć w czystym środowisku.
1. Rozmowa na temat ochrony środowiska, wykonanie pracy plastycznej „Nasza Ziemia”.
2. Formy ochrony przyrody, zasady zachowania się na terenach chronionych.
4. Witamy jesień.
1. Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią? Wykonanie pracy plastycznej na temat jesieni.
2. Gry planszowe, rebusy, zagadki jesienne.
3. Ciekawe i wartościowe czasopisma.
5. Sport to zdrowie.
1. Różne dyscypliny sportowe i ich wpływ na zdrowie i samopoczucie.
2. Zabawy ruchowe na boisku szkolnym – wdrażanie do współzawodnictwa.
3. Praca plastyczna przedstawiająca ulubionego sportowca, wykonana techniką collage.
październik
6. Dzień Nauczyciela.
1. Rozmowa z dziećmi o pracy nauczyciela oraz innych pracowników szkoły. Wykonanie kolorowych bukietów okolicznościowych.
2. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
3. Radzę sobie w trudnych sytuacjach. Pomoc w odrabianiu prac domowych.
7. Dary jesieni z sadu i ogrodu.
1. Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców, rozwiązywanie zagadek przyrodniczych.
2. Gry i zabawy dydaktyczne: krzyżówki, łamigłówki, puzzle.
3. Wpływ codziennych czynności i zachowań człowieka na stan środowiska.
8. Pamiętajmy o tych, którzy odeszli.
1. Rozmowa o święcie zmarłych i o tym, jak należy zachować się na cmentarzu.
2. Gry i zabawy stolikowe.
3. Zabawy rytmiczne przy muzyce. Pomoc dzieciom w nauce oraz odrabianiu prac domowych.
9. Kultura człowieka.
1. Rozmowa na temat kulturalnego zachowania się w każdym miejscu. Wykonanie plakatu techniką collage „Jakie znasz zwroty grzecznościowe?”
2. Mówię stop przemocy i agresji. Radzę sobie w trudnych sytuacjach.
3. Jestem bezpieczny – spotkanie z policjantem.
listopad
10. Moja ojczyzna.
1. Poznanie symboli narodowych. Rozmowa na temat odzyskania przez Polskę niepodległości.
2. Moja miejscowość częścią Polski, częścią Europy – praca plastyczna wykonana dowolną techniką.
Hymn Narodowy – nauka słów i melodii.
3. Tolerancja i akceptacja drugiego człowieka. Gry planszowe.
11. Nasze zainteresowania.
1. Co to jest hobby? Moje hobby.
Praca plastyczna przedstawiająca hobby dzieci, wykonana dowolną techniką.
2. Słuchanie ulubionej muzyki. Swobodny taniec przy muzyce.
Gry planszowe, puzzle.
3. Zdrowy styl życia – spotkanie z higienistką szkolną.
12. Andrzejki.
1. Tradycje i obrzędy andrzejkowe. Wykonanie rysunków kredkami.
2. Andrzejki w świetlicy – tańce, wróżby, konkursy.
3. Mój przyjaciel. Jestem w grupie.
13. Mikołajki, Mikołajki…
1. Mikołajki w świetlicy – rozmowa o tradycjach mikołajkowych. Wykonanie rysunku „Co chciałbym dostać od Św. Mikołaja?”
2. Potrzeby innych ludzi. „I Ty możesz zostać Św. Mikołajem”. Gry planszowe.
3. Jak należy się ubierać zimą? Pomoc w odrabianiu prac domowych.
grudzień
14. Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę.
1. Pogadanka „Jak możemy pomóc zwierzętom w czasie zimy?” Układanie i rozwiązywanie rebusów o zwierzętach.
2. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – układanie puzzli o tematyce zimowej.
3. Praca plastyczna „Karmnik dla ptaków”.
15. Choinkowe radości.
1. Choinka, ozdoby choinkowe, kolędy, opłatek – skąd taka tradycja? Dlaczego lubię święta?
2. Wykonywanie ozdób choinkowych. Słuchanie kolęd.
3. Przy wigilijnym stole – jak należy się zachować? Potrawy wigilijne.
Nauka składania życzeń świątecznych.
16. Karnawał.
1. Co to jest karnawał? Prezentacja filmu o sposobach obchodzenia karnawału w różnych krajach.
2. Wykonanie masek i ozdób karnawałowych.
styczeń
17. Sporty zimowe.
1. Rozmowa o znanych sportach zimowych oraz o popularnych sportowcach. Oglądanie czasopism sportowych.
2. Wykonanie rysunku przedstawiającego zabawy na śniegu.
3. Jak spędzę ferie zimowe? Układanie rebusów, gry planszowe.
18. Tydzień z moim ulubieńcem.
1. Mój ulubiony pluszak, zabawka. Przedstawienie swoich ulubieńców.
2. Praca plastyczna „Zwierzę o jakim marzę”.
3. Gry planszowe, układanie puzzli.
Luty
19. Tropimy ślady na śniegu.
1. Rozmowa na temat „Ślady jakich zwierząt możemy zobaczyć na śniegu w lesie i na łące?”. Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej ślady zwierząt.
2. Układanie i rozwiązywanie zagadek o zwierzętach. Pomoc w odrabianiu prac domowych.
3. Wyjście na spacer, porównanie śladów na śniegu ze wzorami w książce.
20. H. Ch. Andersen – człowiek, który wyczarował najpiękniejsze baśnie.
1. Zapoznanie dzieci z sylwetką pisarza. Urządzenie świetlicowego kącika baśni Andersena.
2. Wykonanie ilustracji do dowolnej baśnie pisarza.
3. Wyjście do biblioteki w celu zobaczenia różnych wydań baśni.
21. Mikołaj Kopernik – wielki astronom polski.
1. Wyszukiwanie w encyklopediach informacji o M. Koperniku. Zapoznanie dzieci z atlasem geograficznym.
2. Przeglądanie stron internetowych na temat astronoma. Gry multimedialne.
3. Wykonanie dowolną techniką pojazdu kosmicznego lub narzędzia astronoma do badania nieba – z butelek, plasteliny, papieru itp.
22. 8 marca – Dzień Kobiet.
1. Dlaczego obchodzimy Dzień Kobiet? Projektowanie i wykonanie upominków (laurka, kwiat).
2. Swobodne wypowiedzi dzieci o zawodach wykonywanych przez kobiety. Dopasowanie imion do nazwisk sławnych kobiet. Pomoc w odrabianiu prac domowych.
3. Lepienie z plasteliny ulubionych postaci z bajek.
marzec
23. Żegnaj zimo, witaj wiosno!
1. Jak...
dorotad