Napęd – zespół urządzeń przetwarzających energię ze źródła do poszczególnych urządzeń
Rodzaje napędów: - elektryczne; - hydrauliczne; - pneumatyczne
Magazyny zachowawcze: - inercyjne(KI); - sprężyste(KS)
Rozróżnia się napędy elektryczne: - grupowy - wspólny silnik napędza grupę maszyn pasami napędowymi od wspólnego wału transmisyjnego (bardzo rzadko stosowany); - indywidualny - napęd każdej maszyny oddzielnym silnikiem, jest on bardziej zwarty i bezpieczny, pozwala na optymalizację pracy maszyn; - wielosilnikowy - poszczególne mechanizmy maszyny są napędzane oddzielnymi silnikami.
Rodzaje silników elektrycznych: 1. silniki prądu stałego: - obcowzbudne, - samowzbudne; 2. silniki prądu zmiennego np.: silniki krokowe; 3. silniki synchroniczne; - silniki asynchroniczne
Napęd elektryczny – przetwarza energię elektryczną na mechaniczną. Przetwornikiem jest maszyna elektr wirująca lub poruszająca się liniowo
Silnik elektryczny - maszyna elektryczna przetwarzająca energię elektryczną na mechaniczną zwykle w postaci ruchu obrotowego. Silnik elektryczny składa się ze stojana oraz wirnika z uzwojeniem twornikowym.
Napęd hydrauliczny - urządzenie służące do przekazywania energii mechanicznej z miejsca jej wytwarzania do urządzenia napędzanego. Czynnikiem przenoszącym energie jest ciecz (najczęściej olej lub woda).
Rodzaje napędów hydraulicznych: - hydrostatyczne - wykorzystują energię ciśnienia cieczy, stosujemy w mechanizmach o ruchu obrotowym, jak i postępowym; - hydrokinetyczne - wykorzystują energię kinetyczną cieczy, stosujemy w przypadku ruchu obrotowego.
Zalety układów hydraulicznych: - możliwość uzyskiwania bardzo dużych sił, przy małych wymiarach urządzenia; - możliwość bezstopniowej zmiana prędkości ruchu; - możliwość użycia małych sił do sterowania pracą ciężkich maszyn; - możliwość zdalnego sterowania; - możliwość zastosowania mechanizacji i automatyzacji ruchów; - duża trwałość elementów tych układów oraz łatwość ich wymiany
Wady układów hydraulicznych: -trudności związane z uszczelnianiem elementów ruchowych; - duże straty energii na pokonywanie oporów przepływu
Pompy wyporowe - posiadają ruchomy element roboczy zasysający i następnie tłoczący kolejne dawki cieczy. Element ten wykonuje ruch posuwisto zwrotny (pompy tłokowe) lub obrotowy (pompy rotacyjne).
Pompa wyporowa powinna się charakteryzować: - możliwością wytwarzania wysokich ciśnień; - możliwością wytwarzania odpowiednio wysokiego natężenia przepływu cieczy roboczej; - stałą wydajnością w czasie i w dużym stopniu niezależną od wartości ciśnienia; - małymi stratami
Pompy tłokowe: - rzędowe; - promieniowe; - osiowe
Pompy wirowe – posiadają szybko obracający się wirnik łopatkowy, powodujący wzrost ciśnienia i energii ruchu pompowanej cieczy. Ciągłe zasysanie cieczy z przewodu ssawnego jest wywołane przez podciśnienie, utworzone podczas wypływu cieczy z wirnika do przewodu tłocznego. Pompy wirowe dzielimy na krążeniowe i krętne.
Przykładowe pompy stosowane w napędach hydraulicznych: - pompa wielotłoczkowa : promieniowa lub osiowa; - pompa łopatkowa typu Vickersa; - pompa łopatkowa mimośrodowa; - pompa zębata
Pompy - zamieniają energię mechaniczną z silnika na energię hydrauliczną, występują pompy wyporowe i wirowe.
Siłowniki – zamieniają energię mechaniczną ciśnienia zawartą w dostarczonej do niego cieczy roboczej na energię mechaniczną ruchu postępowo-zwrotnego lub tylko postępowego
(jednostronnego działania, dwustronnego działania), (tłokowe, nurnikowe)
Zawory – sterują przepływem cieczy w układzie napędu hydraulicznego, dzielimy na ciśnieniowe (np.: bezpieczeństwa, przelewowe, kolejności działania, redukcyjne, różnicowe, proporcjonalne) i natężeniowe (np.: odcinające, rozdzielacze, zwrotne, dławiące, upustowe).
Elementy pomocnicze napędu hydraulicznego: przewody łączące, zbiorniki, filtry, akumulatory hydrauliczne, chłodnice lub podgrzewacze, ciśnieniomierze itd. Układy hydrauliczne są stosowane (jako układy napędowe jak również jako układy sterujące) w wielu nowoczesnych maszynach i urządzeniach, obecnie, w każdej dziedzinie gospodarki.
Napędy pneumatyczne - zalety tego rodzaju napędów między innymi wynikają z zalet czynnika roboczego ,czym w tym przypadku jest powietrze lub olej, oraz ogromne zalety urządzeń napędzanych tym medium. (wykonawcze, rozdzielające, sterujące)
Do elementów sterujących natężeniem przepływu powietrza zalicza się: - zawory dławiące zwykłe; - zawory dławiące proporcjonalne
Zadaniem zaworów dławiących jest sterowanie natężeniem przepływu powietrza. Zawory dławiące mogą być nastawiane: - ręcznie; - mechanicznie; - elektromagnetycznie
Elementy napędów pneumatycznych – siłowniki: dwustronnego działania, jednostronnego działania
Główne odmiany rozdzielaczy: - sterowany dwustronnie; - ster różnicowo; - ster jednostronnie
wojtastychy1