OiZ_8.pdf

(533 KB) Pobierz
Organizacja i zarz ą dzanie
Informacja i wiedza
Informacja a wiedza
2
1
966961945.016.png 966961945.017.png 966961945.018.png
 
Najwa ż niejsze rodzaje wiedzy w organizacji
3
Struktura zasobów wiedzy
Struktura –stopieńi zasób posiadanej wiedzy zależny od jej
zasobu tematycznego i zróżnicowania a także od stopnia
wyrafinowania i sprawności w posługiwaniu sięnią.
Poziomy struktury wiedzy:
Informacje dotyczące faktów, stanów rzeczy, zdarzeń, wypowiedzi (dane
wyjściowe),
Informacje, uogólnienia i przemyślenia pozwalające na ocenęi
interpretacjęfaktów,
Wzorce działania i zachowania,
Elementy porządkujące (pozwalające łączyćze sobąelementy zasobu
wiedzy).
4
2
966961945.001.png 966961945.002.png 966961945.003.png 966961945.004.png 966961945.005.png 966961945.006.png 966961945.007.png 966961945.008.png
 
M ą dro ść
5
Rodzaje wiedzy
6
3
966961945.009.png 966961945.010.png 966961945.011.png 966961945.012.png 966961945.013.png
 
Cechy wiedzy jako zasobu:
Jest zasobem pierwotnym –można go przekształcićw dowolny
inny zasób,
Poddana jest imperatywowi stałego stosowania, pomnażania i
aktualizacji –niestosowana nie ma żadnej wartości,
Jej wycena finansowa jest trudna i niejednoznaczna (skoki
wartości spółek wysokiej technologii na giełdach),
Nie ma granic intensywności i zasięgu jej zastosowania (systemy
informatyczne w dowolnych dziedzinach życia),
Jest zasobem niewyczerpalnym, ale pomnażanym w
zastosowaniu,
Ma nieokreślone granice racjonalnego zastosowania –wielkość
wydatków na wiedzęw firmach –nieograniczona,
Ma nieokreślone i uniwersalne zastosowania,
Określenie prawa własności do niej nastręcza trudności –tylko
częśćchroniąprawa autorskie, większośćstaje się„dobrem
wolnym”
7
Cechy wiedzy, które mog ą dawa ć przewag ę
konkurencyjn ą :
Dostęp do informacji nieosiągalnej dla innych (znajomość
segmentu rynku, zamierzeńgłównych graczy na rynku, zamierzeń
prawnych, badańnaukowych)
Wyjątkowa sprawnośćanalityczna –umiejętnośćkojarzenia
(fluktuacja rynków finansowych, wahania cen, rozwój technologii),
Szczególny potencjałbadawczo-rozwojowy w jakiejśdziedzinie,
Umiejętnośćprowadzenia negocjacji i zawierania sojuszy,
Zdolnośćodczytywania „słabych sygnałów”
(sukces nieznanych nowych produktów),
Zdolnośćproponowania nowatorskiego marketingu
(szokujące reklamy, sprzedażkomputerów w supermarketach),
Zdolnośćdokonywania zmian w organizacji
–struktur, strategii, składu osobowego, kultury organizacyjnej.
Unikalny zasób wiedzy –przewaga krótkotrwała –procesy
uczenia sięi naśladownictwa
8
4
966961945.014.png
 
Tworzenie nowej wiedzy
Skomplikowany proces społeczny, w którym bierze udziałwielu
aktorów,
Punktem wyjścia bywa wiedza relacyjna powstała w wyniku
konfrontacji wielu rodzajów wiedzy (technicznej, ekonomicznej,
społecznej, prawnej, sytuacyjnej wewnątrz organizacji i w jej
otoczeniu),
Istotna jest interpretacja „słabych sygnałów”, na które inni nie
zwracająuwagi.
Przykład: pliki muzyczne i iPody.
9
System zarz ą dzania wiedz ą :
Tworzenie centrów kompetencji (doskonałości) –kodyfikacja i
magazynowanie w jednym miejscu struktury organizacyjnej wraz z
optymalnymi warunkami aktualizacji i rozwoju pewnej dziedziny wiedzy,
Tworzenie i użytkowanie wiedzy w formie projektów
przedsięwzięcia, których celem jest efekt pomnażania i wykorzystania
zasobów wiedzy
Wsparcie dedykowanymi systemami informatycznymi
stwarzająmożliwości prowadzenia dialogu, uzyskiwania odpowiedzi na
pytania i rozwiązywania problemów, sprzyjajągromadzeniu i kumulacji
wiedzy,
Łączenia w harmonijnącałość ,
Narzędzi informatycznych,
Instrumentów społecznych i kulturowych,
Instrumentów ekonomicznych i finansowych,
Narzędzi instytucjonalnych,
10
5
966961945.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin