Egzamin z edukacji przedszkolnej:
1.W czym się przejawia korzystny wpływ edukacji przedszkolnej (wymień kilka argumentów).
· Lepsze przyswajanie materiału nauczania w klasach 1-3 szkoły podstawowej ponieważ dzieci mają opanowane podstawowe zagadnienia związane z czynnością czytania i pisania.
· Dzieci są lepiej rozwinięte społecznie i lepiej wchodzą w interakcję z rówieśnikami
· Następuje wzrost zdolności poznawczych
· Reagowanie na zakazy/nakazy, poznaje siłę motywacji i nagradzania, rozumie istotę negatywnych zachowań i ich konsekwencji
· Dojrzałość szkolna do czytania i pisania
· Lepsza koncentracja uwagi
· Dziecko przebywa w profesjonalnie przygotowanym środowisku co sprzyja poznawaniu otoczenia i świata, nabywaniu umiejętności przez działanie, rozwojowi emocjonalnemu.
2.Wymień kilka celów wychowania przedszkolnego określone w nowej podstawie programowej.
· Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień
· Budowanie systemu wartości tak aby dzieci orientowały się co jest dobre a co złe
· Kształtowanie odporności emocjonalnej
· Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci
3.Jakie są zalety i wady zmian w edukacji przedszkolnej w latach 90 XX wieku.
zalety
wady
1. podział na placówki publiczne i niepubliczne co ułatwia rodzicom wybór placówki.
2. możliwość opracowywania przez nauczycieli autorskich programów wychowania przedszkolnego
3. powstanie przedszkoli integracyjnych
4. dwie formy organizacyjne: przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych
5. rekrutacja z zasadą powszechnej dostępności.
1. masowa likwidacja placówek, zwłaszcza na wsi.
2. brak reorganizacji struktury sieci przedszkolnej.
3. brak pedagogizacji rodziców
4. trudności z dowożeniem dzieci do placówek przedszkolnych
5. przedszkola weszły pod samorząd terytorialny
6. zmniejszyła się liczba dzieci uczęszczających do przedszkola z powodu zubożenia rodzin.
4.Jakie znasz programy wychowanie przedszkolnego?
· ABC
· Odkrywam siebie i świat
· Ja to potrafię
5.Jakie elementy powinien zawierać program autorski wychowania przedszkolnego ?
· Idea wiodąca
· Cele programu
· Warunki programu
· Treści kształcenia i wychowania
· Metody, środki i formy
· Rozkład materiału
· Ewaluacja programu
· Refleksja nauczyciela nad programem
6.Jakie znasz czasopisma dotyczące edukacji przedszkolnej?
· Bliżej przedszkola
· Nauczycielka przedszkola
· Wychowanie w przedszkolu
7.W jakich formach może być prowadzona współcześnie edukacja przedszkolna? Proszę krótko scharakteryzować.
· Przedszkola
· Oddziały przedszkolne przy szkole podstawowej
· Punkty przedszkolne
· Zespoły wychowania przedszkolnego
8.Ile jest celów określonych w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego? Proszę wymienić kilka.
· 10 (wymienione w pyt. 2)
9.Metody wychowania i nauczania w przedszkolu.
· Podające: pokaz, instrukcja, opis, objaśnienia, opowiadanie
· Poszukujące: rozmowa, eksperyment, doświadczenia, obserwacja czynna, samodzielne doświadczenia, zadania otwarte.
· Ekspresyjne: żywego słowa społecznego, porozumiewania się, zadań inspirujących, uprzystępniania sztuki, swobodnej ekspresji
· Praktyczne: ćwiczenia, zadania zamknięte.
10.Na czym polega praca metodą projektów?
· Aktywizuje uczniów; twórcą był J. A. Stevenson, profesor pedagogiki w Instytucie Carnegiego w Pittsburgu, natomiast klasyczną definicję oraz charakterystykę metody projektów sformułował W. H. Kilpatrick.
· Polega na tym że przedszkolaki poszukują a następnie realizują zadania w oparciu o przyjęte przez siebie założenia. Dzieci same stawiają pytania, same szukają odpowiedzi i same podejmują decyzje dotyczące rodzaju wykonywanych zadań.
11.Jakie korzyści przynosi praca metodą projektów?
· Aktywizuje dziecko
· Wzmacnia motywację
· Rozwija zasób słownictwa
· Wdraża do samooceny
· Rozwija samodzielność
· Uczy odpowiedzialności
12.Ile jest obszarów edukacyjnych w podstawie programowej, wymień przykładowe.
· 15 np.
· kształtowanie umiejętności społecznych dzieci,
· kształtowanie czynności samoobsługowych
· Wspomaganie rozwoju mowy
13.Wymień 3 nazwiska działaczy pedagogicznych i społecznych związanych z pedagogiką przedszkolną i podaj ich zasługę.
· Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz dzieci
· Marian Falski – autor pierwszego elementarza „nauka czytania i pisania wielokrotnie wznawianego”
· Wincenty Okoń – autor kształcenia wielostronnego – str teoretyczna, emocjonalna i praktyczna zamiast tylko teoretycznej.
14.Wymień kilka tytułów współczesnych książek które poleciłabyś początkującej nauczyciele przedszkola.
· Jolanta Karbowniczek, Małgorzata Kwaśniewska, Barbara Surma „ Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką”
· Olga Handford, Wiesław Karolak „Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapi”
· Justyna Korzeniewska „Rozmowy z dzieckiem. Proste odpowiedzi na trudne pytania”
15.Wymień kilka nazwisk współczesnych pedagogów przedszkolnych i ich zasługi, tytuł publikacji.
· Prof. Maria Cackowska
· Prof. Edyta Gruszczyk – Kolczyńska
16.Scharakteryzuj cechy zabawy.
· Zabawa jest zjawiskiem społecznym, a nie czysto biologicznym, powstaje i rozwija się pod wpływem otoczenia i własnej działalności najmłodszych, kierowanych przez wychowawcę.
· Zabawa dziecka jest jakościowo inna od zabawy zwierząt
· Zabawa ma historyczny charakter, zmienia się i kształtuje zależnie od historyczno-społecznych warunków, w jakich przedszkolaki się wychowują, inna jest wówczas jej tematyka i treść
· Zabawa jest odzwierciedleniem poznawanej przez dziecko rzeczywistości
· Jasność – zabawa unaocznia, uobecnia potrzebę bycia aktywnym , wartko się toczy, uzewnętrznia przeżycia, umiejętności, stany, dziecko „przedostaje się” do rzeczy oznaczanych i „czyni” je widzialnymi, słowa i czyny zestawiane są tak, że nie ma wątpliwości co przedszkolak przedstawia
· Wzniosłość – zabawa wychodzi poza pospolitość, potoczność, schematyczność, przeciętność w czynach, rzeczach i słowach; jest odświętna, inna, niepowtarzalna, przekształcona, dziecko nadaje jej własna interpretacje i wlany wymiar; chce działać w satysfakcjonującej dla siebie formie
· Piękność – zabawa zawiera niebywała zgodność czynów i slow, które ja tworzą; pełno w niej harmonii, symetrii, umiaru, rytmu scalenia formy, kolorytu, skupia w sobie szlachetność, dobro, szczęście, radość, doskonałość, rozsądek działania; bawiące się dziecko jest geniuszem i artystą
· Dobitność – nadaje zabawie ruch, żywość, bystrość, sugestywność, akcentowanie; dziecko robi wrażenie spieszącego się dokądś i po coś, łatwo przechodzi od jednej do innej konwencji, szuka innego planu i rowiąznia, nie ma wątpliwości w co się bawi
· Prawdziwość, autentyczność – zabawa sprawia wrażenie, że to dziecko mówi i czyni nie jest zmyślone, ale zgodne z tym co czuje, każda czynność jest nowa, pierwsza, prawdziwa
· Powaga i niepowaga – zabawa nigdy nie jest niepoważna, posiada siłę i zdecydowanie, energię, jest dostojna i podniosła; traci powagę jeśli przestaje być wolną działalnością dziecka ,jeśli dziecko zostaje zabawiane wówczas staje się karykaturą zabawy.
17.Funkcje zabawy
· Organizacyjna – pozwala zaplanować czas dziecka i nauczyciela; przedszkolaki są aktywne zatem ich działania mogą być spontaniczne lub zaplanowane;
· Motywująca – pobudza do twórczego działania i zaangażowania dziecka w sam tok zabawy;
· Dydaktyczna / kształcąca – umożliwia wszechstronny rozwój, kształtuje umiejętności przygotowujące do nauki czytania i pisania, liczenia i rozumowania w klasie I
· Wychowawcza – kształtuje normy i postawy społeczno-moralne u dziecka
· Terapeutyczna- dziecko podczas zabawy wyraża swoje emocje i uczucia, uwalnia się od napięć emocjonalnych
· Projekcyjna – dziecko uczy się odgrywania ról społecznych
18.Rodzaje zabaw.
· Tematyczne – dziecko odtwarza w zabawie zachowanie dorosłych jakie zaobserwuje np. tata czyta gazete
· Konstrukcyjne – zaspokaja potrzebę wytwarzania, są domeną praktycznych doświadczeń dziecka; rozwijają inwencję twórczą i wyobraźnię przestrzenną
· Badawcze – służą zaspokojeniu potrzeb poznawczych poprzez maipilowanie przedmiotami; dziecko bada właściwości wielu rzeczy np. ogląda wszystko przez lupę
· Ruchowe – zaspokajają potrzebę ruchu dzieci z własnej inicjatywy.
· Bierne – źródłem aktywności przedszkolaka jest obserwowania innych osób, to co się dzieje wokół nich.
19.Czym różni się scenariusz od konspektu ?
· Konspekt - od konspektów, niezależnie od ich zróżnicowania ze względu na poziom i przedmiot edukacji, a także styl nauczania, wymaga się, aby zawierały następujące elementy: informacje dotyczące klasy, przedmiotu, podziału uczniów na grupy, terminu i czasu trwania zajęć, jasno i precyzyjnie sformułowane cele uczenia się (niewielka ich liczba) związki z programem państwowym, materiały edukacyjne; źródła, procedury ( wyraźne określenie poszczególnych form aktywności i struktury zajęć z zaznaczeniem w niej takich elementów, jak: wprowadzenie i konkluzja, naszkicowanie roli poszczególnych osób uczestniczących w zajęciach; nauczycieli wspomagających), zróżnicowanie zadań, materiałów oraz czasu pracy poszczególnych jednostek lub zespołów uczących się, wykorzystanie technologii informacyjnej ( zakres, miejsca i sposoby), przyjęte kryteria oceniania, wspomaganie ze strony innych osób dorosłych ( studentów, asystentów, nauczycieli stażystów, rodziców).
· Scenariusz - jeśli nauczanie interdyscyplinarne jest realizowane nie tylko w ramach pojedynczych zajęć określonego przedmiotu nauczania, ale rozciąga się w czasie, integrując wiedzę i umiejętności, z różnych dziedzin edukacji, pisanie scenariusza bywa poprzedzone nieco innym opracowaniem materiału. Opracowanie to przebiega na kilku poziomach. Planuje się możliwości, a nie sztywny schemat. W nauczaniu interaktywnym nieodzowne wręcz staje się przyjęcie założenia, że uczniowie także odgrywają pewną rolę w planowaniu nauczania i własnego uczenia się. W scenariuszu powinny znaleźć się: cele szczegółowe, wskazanie obszarów przedmiotowych celów w kategoriach osiągnięć określonych w podstawach programowych ( jeśli jest to możliwe) zasobów, jakie mają zostać wykorzystane czas trwania poszczególnych segmentów, zamierzonych rezultatów, sposobów organizacji zajęć ( kolejność wydarzeń, podział na grupy, przydzielone zadania warto też wskazać konkretne treści nauczania np. w formie podstawowych pojęć i postaw, podać konkretne czynności, ich rozłożenie w czasie oraz zastanowić się nad spodziewanymi trudnościami. Scenariusz można przedstawić w formie tabelarycznej, lub wykorzystać grafikę, także komputerową. Rozrysowanie scenariusza w sposób zbliżony do mapy mentalnej wydaje się szczególnie uzasadnione przy planowaniu zajęć w małych grupach. Na lekcji zorganizowanej według schematu pracy grupowej uczniowie zostają podzieleni na zespoły, z których każdy wykonuje zadania identyczne lub ma przypisane sobie zadania odmienne. Okresy pracy w grupach bywają przeplatane wspólną pracą całej klasy. W formie grupowej można organizować zajęcia pozalekcyjne i pracę domową uczniów. Praca grupowa może być jednolita ( wszystkie grupy pracują nad tymi samymi zadaniami) lub zróżnicowana ( każda grupa otrzymała inne zadanie). Zależy to od materiału nauczania. Jeśli temat ujęty jest w problem, do którego rozwiązania prowadzi wiele tropów, w zamiarze nauczyciela lub wiele podproblemów, wygodniejsza jest praca zróżnicowana.
20.Co to jest projekt?
· Jest to odważne, planowe działanie wykonywane w środowisku społecznym
21.Wskaźniki dojrzałości do uczenia się matematyki.
· Dziecięce liczenie:
1. zasada abstrakcji
2. zasada jeden do jednego
3. zasada kardynalności
4. zasada stałości porządki
· Operacyjne rozumowanie w zakresie:
1. ustalanie stałości ilości nieciągłych
2. szeregowanie elementów w zbiorze
3. ustalanie stałości i ilości masy
4. ustalanie długości
5. ustalanie objętości cieczy
· Zdolność od odrywania się od konkretów i posługiwanie się reprezentacjami
· Dojrzałość emocjonalna
22.Co to jest czytanie? Jak przedszkole przygotowuje do tej nauki.
· Odtwarzanie dźwiękowej formy słowa pisanego poprzez dekodowanie znaków graficznych
· Metodą Glenna Domana
· Nauka pojedynczych słów
· Wyrażenia dwuwyrazowe
· Wprowadzanie prostych zdań...
annwlo2