Egzamin z edukacji przedszkolnej.doc

(86 KB) Pobierz
Egzamin z edukacji przedszkolnej:

Egzamin z edukacji przedszkolnej:

 

1.W czym się przejawia korzystny wpływ edukacji przedszkolnej (wymień kilka argumentów).

·         Lepsze przyswajanie materiału nauczania w klasach 1-3 szkoły podstawowej ponieważ dzieci mają opanowane podstawowe zagadnienia związane z czynnością czytania i pisania.

·         Dzieci są lepiej rozwinięte społecznie i lepiej wchodzą w interakcję z rówieśnikami

·         Następuje wzrost zdolności poznawczych

·         Reagowanie na zakazy/nakazy, poznaje siłę motywacji i nagradzania, rozumie istotę negatywnych zachowań i ich konsekwencji

·         Dojrzałość szkolna do czytania i pisania

·         Lepsza koncentracja uwagi

·         Dziecko przebywa w profesjonalnie przygotowanym środowisku co sprzyja poznawaniu otoczenia i świata, nabywaniu umiejętności przez działanie, rozwojowi emocjonalnemu.

 

 

2.Wymień kilka celów wychowania przedszkolnego określone w nowej podstawie programowej.

·         Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień

·         Budowanie systemu wartości tak aby dzieci orientowały się co jest dobre a co złe

·         Kształtowanie odporności emocjonalnej

·         Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci

 

 

3.Jakie są zalety i wady zmian w edukacji przedszkolnej w latach 90 XX wieku.

 

zalety

wady

1.      podział na placówki publiczne i niepubliczne co ułatwia rodzicom wybór placówki.

2.      możliwość opracowywania przez nauczycieli autorskich programów wychowania przedszkolnego

3.      powstanie przedszkoli integracyjnych

4.      dwie formy organizacyjne: przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych

5.      rekrutacja z zasadą powszechnej dostępności.

1.      masowa likwidacja placówek, zwłaszcza na wsi.

2.      brak reorganizacji struktury sieci przedszkolnej.

3.      brak pedagogizacji rodziców

4.      trudności z dowożeniem dzieci do placówek przedszkolnych

5.      przedszkola weszły pod samorząd terytorialny

6.      zmniejszyła się liczba dzieci uczęszczających do przedszkola z powodu zubożenia rodzin.

 

4.Jakie znasz programy wychowanie przedszkolnego?

·         ABC

·         Odkrywam siebie i świat

·         Ja to potrafię

 

5.Jakie elementy powinien zawierać program autorski wychowania przedszkolnego ?

·         Idea wiodąca

·         Cele programu

·         Warunki programu

·         Treści kształcenia i wychowania

·         Metody, środki i formy

·         Rozkład materiału

·         Ewaluacja programu

·         Refleksja nauczyciela nad programem

 

 

 

6.Jakie znasz czasopisma dotyczące edukacji przedszkolnej?

·         Bliżej przedszkola

·         Nauczycielka przedszkola

·         Wychowanie w przedszkolu

 

 

7.W jakich formach może być prowadzona współcześnie edukacja przedszkolna? Proszę krótko scharakteryzować.

·         Przedszkola

·         Oddziały przedszkolne przy szkole podstawowej

·         Punkty przedszkolne

·         Zespoły wychowania przedszkolnego

 

 

8.Ile jest celów określonych w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego? Proszę wymienić kilka.

·         10 (wymienione w pyt. 2)

 

 

9.Metody wychowania i nauczania w przedszkolu.

·         Podające: pokaz, instrukcja, opis, objaśnienia, opowiadanie

·         Poszukujące: rozmowa, eksperyment, doświadczenia, obserwacja czynna, samodzielne doświadczenia, zadania otwarte.

·         Ekspresyjne: żywego słowa społecznego, porozumiewania się, zadań inspirujących, uprzystępniania sztuki,  swobodnej ekspresji

·         Praktyczne: ćwiczenia, zadania zamknięte.

 

 

 

10.Na czym polega praca metodą projektów?

·         Aktywizuje uczniów; twórcą był  J. A. Stevenson, profesor pedagogiki w Instytucie Carnegiego w Pittsburgu, natomiast klasyczną definicję oraz charakterystykę metody projektów sformułował W. H. Kilpatrick.

·         Polega na tym że przedszkolaki poszukują a następnie realizują zadania w oparciu o przyjęte przez siebie założenia. Dzieci same stawiają pytania, same szukają odpowiedzi i same podejmują decyzje dotyczące rodzaju wykonywanych zadań.

 

 

11.Jakie korzyści przynosi praca metodą projektów?

·         Aktywizuje dziecko

·         Wzmacnia motywację

·         Rozwija zasób słownictwa

·         Wdraża do samooceny

·         Rozwija samodzielność

·         Uczy odpowiedzialności

 

 

12.Ile jest obszarów edukacyjnych w podstawie programowej, wymień przykładowe.

·         15  np.

·         kształtowanie umiejętności społecznych dzieci,

·         kształtowanie  czynności samoobsługowych

·         Wspomaganie rozwoju mowy

 

 

13.Wymień 3 nazwiska działaczy pedagogicznych i społecznych związanych z pedagogiką przedszkolną i podaj ich zasługę.

·         Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz dzieci

·         Marian Falski – autor pierwszego elementarza „nauka czytania i pisania wielokrotnie wznawianego”

·         Wincenty Okoń – autor kształcenia wielostronnego – str teoretyczna, emocjonalna i praktyczna zamiast tylko teoretycznej.

 

 

14.Wymień kilka tytułów współczesnych książek które poleciłabyś początkującej nauczyciele przedszkola.

·         Jolanta Karbowniczek, Małgorzata Kwaśniewska, Barbara Surma „ Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką”

·         Olga Handford, Wiesław Karolak „Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapi”

·         Justyna Korzeniewska „Rozmowy z dzieckiem. Proste odpowiedzi na trudne pytania”

 

 

15.Wymień kilka nazwisk współczesnych pedagogów przedszkolnych i ich zasługi, tytuł publikacji.

·         Prof. Maria Cackowska

·         Prof. Edyta Gruszczyk – Kolczyńska

 

 

16.Scharakteryzuj cechy zabawy.

·         Zabawa jest zjawiskiem społecznym, a nie czysto biologicznym, powstaje i rozwija się pod wpływem otoczenia i własnej działalności najmłodszych, kierowanych przez wychowawcę.

·         Zabawa dziecka jest jakościowo inna od zabawy zwierząt

·         Zabawa ma historyczny charakter, zmienia się i kształtuje zależnie od historyczno-społecznych warunków, w jakich przedszkolaki się wychowują, inna jest wówczas jej tematyka i treść

·         Zabawa jest odzwierciedleniem poznawanej przez dziecko rzeczywistości

·         Jasność – zabawa unaocznia, uobecnia potrzebę bycia aktywnym , wartko się toczy, uzewnętrznia przeżycia, umiejętności, stany, dziecko „przedostaje się” do rzeczy oznaczanych i „czyni” je widzialnymi, słowa i czyny zestawiane są tak, że nie ma wątpliwości co przedszkolak przedstawia

·         Wzniosłość – zabawa wychodzi poza pospolitość, potoczność, schematyczność, przeciętność w czynach, rzeczach i słowach; jest odświętna, inna, niepowtarzalna, przekształcona, dziecko nadaje jej własna interpretacje i wlany wymiar; chce działać w satysfakcjonującej dla siebie formie

·         Piękność – zabawa zawiera niebywała zgodność czynów i slow, które ja tworzą; pełno w niej harmonii, symetrii, umiaru, rytmu scalenia formy, kolorytu, skupia w sobie szlachetność, dobro, szczęście, radość, doskonałość, rozsądek działania; bawiące się dziecko jest geniuszem i artystą

·         Dobitność – nadaje zabawie ruch, żywość, bystrość, sugestywność, akcentowanie; dziecko robi wrażenie spieszącego się dokądś i po coś, łatwo przechodzi od jednej do innej konwencji, szuka innego planu i rowiąznia, nie ma wątpliwości w co się bawi

·         Prawdziwość, autentyczność – zabawa sprawia wrażenie, że to dziecko mówi i czyni nie jest zmyślone, ale zgodne z tym co czuje, każda czynność jest nowa, pierwsza, prawdziwa

·         Powaga i niepowaga – zabawa nigdy nie jest niepoważna, posiada siłę i zdecydowanie, energię, jest dostojna i podniosła; traci powagę jeśli przestaje być wolną działalnością dziecka ,jeśli dziecko zostaje zabawiane wówczas staje się karykaturą zabawy.

 

 

17.Funkcje zabawy

·         Organizacyjna – pozwala zaplanować czas dziecka i nauczyciela; przedszkolaki są aktywne zatem ich działania mogą być spontaniczne lub zaplanowane;

·         Motywująca – pobudza do twórczego działania i zaangażowania dziecka w sam tok zabawy;

·         Dydaktyczna / kształcąca – umożliwia wszechstronny rozwój, kształtuje umiejętności przygotowujące do nauki czytania i pisania, liczenia i rozumowania w klasie I

·         Wychowawcza – kształtuje normy i postawy społeczno-moralne u dziecka

·         Terapeutyczna- dziecko podczas zabawy wyraża swoje emocje i uczucia, uwalnia się od napięć emocjonalnych

·         Projekcyjna – dziecko uczy się odgrywania ról społecznych

 

 

18.Rodzaje zabaw.

·         Tematyczne – dziecko odtwarza w zabawie zachowanie dorosłych jakie zaobserwuje np. tata czyta gazete

·         Konstrukcyjne – zaspokaja potrzebę wytwarzania, są domeną praktycznych doświadczeń dziecka; rozwijają inwencję twórczą i wyobraźnię przestrzenną

·         Badawcze – służą zaspokojeniu potrzeb poznawczych poprzez maipilowanie przedmiotami; dziecko bada właściwości wielu rzeczy np. ogląda wszystko przez lupę

·         Ruchowe – zaspokajają potrzebę ruchu dzieci z własnej inicjatywy.

·         Bierne – źródłem aktywności przedszkolaka jest obserwowania innych osób, to co się dzieje wokół nich.

 

 

19.Czym różni się scenariusz od konspektu ?

·         Konspekt - od konspektów, niezależnie od ich zróżnicowania ze względu na poziom i przedmiot edukacji, a także styl nauczania, wymaga się, aby zawierały następujące elementy: informacje dotyczące klasy, przedmiotu, podziału uczniów na grupy, terminu i czasu trwania zajęć, jasno i precyzyjnie sformułowane cele uczenia się (niewielka ich liczba) związki z programem państwowym, materiały edukacyjne; źródła, procedury ( wyraźne określenie poszczególnych form aktywności i struktury zajęć z zaznaczeniem w niej takich elementów, jak: wprowadzenie i konkluzja, naszkicowanie roli poszczególnych osób uczestniczących w zajęciach; nauczycieli wspomagających), zróżnicowanie zadań, materiałów oraz czasu pracy poszczególnych jednostek lub zespołów uczących się, wykorzystanie technologii informacyjnej ( zakres, miejsca i sposoby), przyjęte kryteria oceniania, wspomaganie ze strony innych osób dorosłych ( studentów, asystentów, nauczycieli stażystów, rodziców).

·         Scenariusz - jeśli nauczanie interdyscyplinarne jest realizowane nie tylko w ramach pojedynczych zajęć określonego przedmiotu nauczania, ale rozciąga się w czasie, integrując wiedzę i umiejętności, z różnych dziedzin edukacji, pisanie scenariusza bywa poprzedzone nieco innym opracowaniem materiału. Opracowanie to przebiega na kilku poziomach. Planuje się możliwości, a nie sztywny schemat. W nauczaniu interaktywnym nieodzowne wręcz staje się przyjęcie założenia, że uczniowie także odgrywają pewną rolę w planowaniu nauczania i własnego uczenia się. W scenariuszu powinny znaleźć się: cele szczegółowe, wskazanie obszarów przedmiotowych celów w kategoriach osiągnięć określonych w podstawach programowych ( jeśli jest to możliwe) zasobów, jakie mają zostać wykorzystane czas trwania poszczególnych segmentów, zamierzonych rezultatów, sposobów organizacji zajęć ( kolejność wydarzeń, podział na grupy, przydzielone zadania  warto też wskazać konkretne treści nauczania np. w formie podstawowych pojęć i postaw, podać konkretne czynności, ich rozłożenie w czasie oraz zastanowić się nad spodziewanymi trudnościami. Scenariusz można przedstawić w formie tabelarycznej, lub wykorzystać grafikę, także komputerową. Rozrysowanie scenariusza w sposób zbliżony do mapy mentalnej wydaje się szczególnie uzasadnione przy planowaniu zajęć w małych grupach. Na lekcji zorganizowanej według schematu pracy grupowej uczniowie zostają podzieleni na zespoły, z których każdy wykonuje zadania identyczne lub ma przypisane sobie zadania odmienne. Okresy pracy w grupach bywają przeplatane wspólną pracą całej klasy. W formie grupowej można organizować zajęcia pozalekcyjne i pracę domową uczniów. Praca grupowa może być jednolita ( wszystkie grupy pracują nad tymi samymi zadaniami) lub zróżnicowana ( każda grupa otrzymała inne zadanie). Zależy to od materiału nauczania. Jeśli temat ujęty jest w problem, do którego rozwiązania prowadzi wiele tropów, w zamiarze nauczyciela lub wiele podproblemów, wygodniejsza jest praca zróżnicowana.

 

 

20.Co to jest projekt?

·         Jest to odważne, planowe działanie wykonywane w środowisku społecznym

 

 

 

21.Wskaźniki dojrzałości do uczenia się matematyki.

·         Dziecięce liczenie:

1. zasada abstrakcji

2. zasada jeden do jednego

3. zasada kardynalności

4. zasada stałości porządki

·         Operacyjne rozumowanie w zakresie:

1. ustalanie stałości ilości nieciągłych

2. szeregowanie elementów w zbiorze

3. ustalanie stałości i ilości masy

4. ustalanie długości

5. ustalanie objętości cieczy

·         Zdolność od odrywania się od konkretów i posługiwanie się reprezentacjami

·         Dojrzałość emocjonalna

 

22.Co to jest czytanie? Jak przedszkole przygotowuje do tej nauki.

·         Odtwarzanie dźwiękowej formy słowa pisanego poprzez dekodowanie znaków graficznych

·         Metodą Glenna Domana

·         Nauka pojedynczych słów

·         Wyrażenia dwuwyrazowe

·         Wprowadzanie prostych zdań...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin