Kinezjologia edukacyjna dla dzieci.doc

(388 KB) Pobierz
PROGRAM INNOWACYJNY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA

PRZEKRACZAJĄCE

LINIĘ

ŚRODKOWĄ

 


RUCHY  NAPRZEMIENNE

 

 

„RĘCE  Z  NOGAMI KRZYŻUJESZ

I  PÓŁKULE  INTEGRUJESZ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, lekko skręcając całe ciało. Ćwiczenie przypomina marsz w miejscu.

 

CELE:

 

Ćwiczenia te mają duży wpływ na trening narządu wzroku oraz usuwanie jego zaburzeń. Aktywizują także obie półkule mózgowe do jednoczesnej pracy i stanowią doskonałą rozgrzewkę przed dalszą gimnastyką. Wzmagają aktywność organizmu.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      wymowa,

v      pisownia,

v      umiejętność słuchania,

v      czytanie i rozumienie.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      polepszenie koordynacji prawa- lewa strona ciała,

v      poprawa oddychania i gibkości ciała,

v      wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu.


RUCHY  NAPRZEMIENNE  NA  LEŻĄCO

(ROWER)

 

 

„NAPRZEMIENNY  RUCH

WŁĄCZA  WZROK  I  SŁUCH”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Wykonujemy to ćwiczenie na miękkiej powierzchni. Podnosimy ręce i głowę do góry, Obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Na przemian dotykamy lewym łokciem prawego kolana, prawym - lewego. Oddychamy rytmicznie.

 

CEL:

 

Integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, prawej i lewej strony ciała.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      poprawa umiejętności słuchania, czytania i pisania (sprawniejsze kodowanie i dekodowanie),

v      zasady pisowni,

v      matematyka.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała, organizacji,

v      wzmocnienie mięśni brzucha i przepony.


LENIWE  ÓSEMKI

 

 

„KTO  ÓSEMKI  CZĘSTO  ĆWICZY

NA  SUKCESY  MOŻE  LICZYĆ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Na wysokości oczu, naprzeciw nosa wyznaczamy punkt. Od niego rozpoczynamy kreślenie kciukiem koła - w lewą stronę do góry. Po powrocie do punktu wyjścia rozpoczynamy kreślenie drugiego koła - w prawą stronę ku górze. Oczy podążają za ruchem ręki. Rysunek przypomina leżącą 8. Wielokrotnie powtarzamy ten ruch. Robimy go raz jedną, raz drugą ręką, następnie obiema. Ósemki możemy kreślić w przestrzeni, na plecach drugiej osoby, na ścianie, na papierze, na piasku…

 

CELE:

 

Leniwe ósemki koordynują prawe i lewe mózgowe ośrodki wzroku, umożliwiając przekroczenie linii środkowej bez jakichkolwiek zaburzeń. Ćwiczenie to stosowane jest w nauczaniu specjalnym, pomaga uczniom, którzy nie są w stanie przekroczyć linii środkowej.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      proces czytania (wodzenie oczami od lewej strony do prawej strony),

v      kodowanie i odszyfrowywanie informacji pisemnej,

v      poprawa pamięci krótko i długoterminowej,

v      czytanie i rozumienie (skojarzenia pamięci długotrwałej),

v      zdolność odpoczynku mięśni oka podczas czytania,

v      umiejętność rozróżniania i rozumienia symboli,

v      obwodowe widzenie.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      wzmocnienie stabilności, koordynacji, równowagi ciała,

v      poprawa ostrości postrzegania,

v      odpoczynek oczu, szyi, ramion w czasie wzmożonej koncentracji.


RYSOWANIE  OBURĄCZ

 

 

„GDY  WSPÓLNIE  PRACUJĄ  RĘCE

MOŻESZ  NAPISAĆ  WIĘCEJ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Rysujemy symetrycznie względem linii środka, różne wzory w przestrzeni lub na płaszczyźnie. Rysunek z jednej strony jest zwierciadlanym odbiciem drugiej strony.

 

CEL:

Rysowanie obiema rękami poprawia orientację w przestrzeni, zdolność określania kierunków w odniesieniu do ciała. Ułatwi przekraczanie środkowej kinestetycznej linii ciała. Ma dużą skuteczność w odzyskiwaniu sprawności narządu wzroku. Pobudza naszą odwagę oraz zwiększa koordynację ciała w grach zespołowych.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      rozróżnianie kierunków, widzenie obwodowe,

v      kodowanie i odszyfrowywanie pisma,

v      eliminuje zaburzenia typu: dysleksja, dysgrafia,

v      poprawna wymowa,

v      śledzenie oczami za ruchem ręki w różnych kierunkach,

v      matematyka.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      rozróżnianie prawej i lewej strony,

v      uświadomienie przestrzeni wokół siebie,

v      świadomość swojego ciała i jego koordynacja,

v      poprawność ruchowa,

v      rozluźnienie napięcia nadgarstków, obręczy barkowej, ramion,

v      poprawa koordynacji ręka - oko i orientacji w przestrzeni.


ÓSEMKI  ALFABETYCZNE

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Jest to modyfikacja „leniwej ósemki”. Rysujemy leniwą ósemkę. Wpisujemy w nią małe pisane litery alfabetu w lewej lub prawej połowie, w zależności od kierunku pisania pierwszego odcinka litery, który ma być zgodny z kierunkiem ósemki. Po każdej literze kreślimy kilka leniwych ósemek. Ćwiczenie możemy wykonywać w przestrzeni lub na płaszczyźnie.

 

CEL:

Ma umożliwić przekraczanie linii środkowej bez zaburzeń. Zwiększenie obszaru obwodowego pola widzenia. Poprawa koordynacji wzrokowo - ruchowej.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      zdolności manualne, precyzja ruchu,

v      kaligrafia, poprawa krzywego pisma,

v      automatyzacja pisania i literowania,

v      poprawa stosowania zasad ortografii,

v      usprawnienie techniki pisania,

v      pisanie twórcze.

v      rozpoznawanie i kodowanie symboli.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      zdolność do odpoczynku oczu, ramion, szyi i nadgarstków w czasie pisania,

v      poprawa koncentracji w czasie pisania,

v      poprawa koordynacji ręka - oko oraz związanych z tym umiejętności,

v      poprawa sprawności fizycznej.


SŁOŃ

 

 

„SŁOŃ  ÓSEMKI  WIELKIE  PISZE

TRĄBA  Z GŁOWĄ  SIĘ  KOŁYSZE”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Stajemy w lekkim rozkroku z rozluźnionymi kolanami. Wyciągniętą ręką (grzbietem do góry) pokazujemy przed sobą punkt centralny wyobrażonej leniwej ósemki. Przytulamy ucho do ramienia i kreślimy w przestrzeni leniwą ósemkę. Całe ciało pracuje. Powtarzamy ćwiczenie po trzy- cztery razy każdą ręką.

 

CEL:

 

Przekraczanie środkowej audytywnej linii ciała, integrowanie widzenia słyszenia i ruchu. Ćwiczenie to koordynuje pracę mózgowych ośrodków słuchu obu półkul. Koryguje nieprawidłowe napięcia szyi, jakie powstają podczas słuchania.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      rozumienie ze słuchu,

v      umiejętne formowanie myśli,

v      literowanie (analiza i synteza),

v      stymulacja mowy wewnętrznej,

v      twórcze myślenie,

v      słuchanie własnego głosu,

v      wzmocnienie koordynacji ręka - oko przy pisaniu,

v      poprawa percepcji słuchowej,

v      matematyka,

v      zapamiętywanie cyfr.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      swobodne ruchy głową w prawą i lewą stronę,

v      widzenie obuoczne, koordynacja górnej i dolnej części ciała,

v      poczucie równowagi (aktywowanie ucha wewnętrznego oraz układu przedsionkowego),

v      wzmocnienie organizacji i koncentracji.


KRĄŻENIE  SZYJĄ

(WAHADŁO)

 

 

„BUJASZ  GŁOWĄ  W  LEWO  W PRAWO

MYŚLI  NAPŁYWAJĄ  ŻYWO”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Powolnym ruchem przenosimy głowę od ramienia do ramienia, pozwalając, by broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Robimy to na wydechu. W skrajnym bocznym położeniu głowy wykonujemy wdech i powtarzamy czynność.

 

CEL:

 

Relaksacja, zmniejszenie napięcia mięśni szyi i karku. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      zapamiętywanie i odtwarzanie informacji,

v      zapamiętywanie dat, liczb, wzorów,

v      czytanie na głos,

v      czytanie ciche.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      swoboda ruchów głową w prawą i lewą stronę,

v      umiejętność rozluźnienia mięśni szyi i karku w czasie pracy, wzmożonej koncentracji,

v      pełniejszy oddech,

v      patrzenie obuoczne.


KOŁYSKA

 

 

„KTO  SIĘ  TROCHĘ  POKOŁYSZE

ROZLUŹNIENIE  MA  I  CISZĘ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Siadamy na podłodze. Ręce lekko ugięte opierają się z tyłu o podłoże, utrzymując tułów wyprostowany. Nogi złączone lekko ugięte w kolanach przenosimy z jednej strony na drugą, usuwając napięcie w biodrach.

 

CEL:

 

Stymulacja przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego i zwiększenie aktywności mózgu. Wzmocnienie systemu nerwowego.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v      umiejętność wzrokowego śledzenia za ruchami w kierunku od lewej do prawej strony,

v      twórcze myślenie.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v      zdolność do pracy w środkowym polu ciała,

v      nawyki skupiania uwagi i zrozumienia,

v      niwelacja nadmiernych napięć.


ODDYCHANIE  PRZEPONOWE

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Robimy głęboki wdech nosem. Najpierw oczyszczamy płuca, robiąc krótkie wdechy przez zaciśnięte wargi (wyobrażamy sobie, że chcemy utrzymać piórko w powietrzu). Po tym wydech możemy robić nawet nosem. Kładziemy ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą się, a na wydechu opuszczają się. Robimy wdech i liczymy do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Wydychamy powietrze licząc do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Powtarzamy całość jeszcze raz.

 

CEL:

 

Uczy prawidłowego oddychania, aby do mózgu docierała w pełni wystarczająca ilość tlenu do jego prawidłowego funkcjonowania. Oddychanie doskonałe to: automatyczne, nieświadome, samo dostosowujące się do rodzaju wykonywanej czynności. Wstrzymywanie oddechu powoduje zmniejszenie energii (ilości tlenu), potrzebnej...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin