Szanowni Państwo, przekazujemy uaktualnione pytania, które będą obowiązywały na egzaminie licencjackim dla grupy A, B, C i D (aktualnego III semestru – studiów niestacjonarnych)
Propozycje pytań na egzamin z Rozwoju pielęgniarstwa z etyką zawodu:
A,B,C,D:
1. Wymień fazy i etapy procesu pielęgnowania.
2. Porównaj model tradycyjnego pielęgnowania w Polsce z procesem pielęgnowania.
3. Omów cechy procesu pielęgnowania.
4. Omów etap procesu pielęgnowania: rozpoznanie stanu pacjenta i jego środowiska.
5. Omów etap procesu pielęgnowania: planowanie opieki pielęgniarskiej nad pacjentem i jego środowiskiem.
6. Omów etap procesu pielęgnowania: realizowanie planu opieki pielęgniarskiej.
7. Omów etap procesu pielęgnowania: ocenianie wyników opieki świadczonej na rzecz pacjenta i jego środowiska.
8. Na czym polega aspekt biologiczny diagnozy pielęgniarskiej.
9. Na czym polega aspekt psychologiczny diagnozy pielęgniarskiej.
10. Na czym polega aspekt społeczny diagnozy pielęgniarskiej.
11. Zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem z zaburzeniami w komunikowaniu.
12. Omów czynniki wpływające na jakość opieki pielęgniarskiej.
13. Wymień i krótko omów czynniki wpływające na rozwój praktyki pielęgniarskiej.
14. Na czym polega istota współczesnego pielęgniarstwa.
15. Wymień i krotko omów zadania zawodowe pielęgniarki oraz funkcje zawodowe.
16. Omów funkcje współczesnego pielęgniarstwa.
B,C: j.w. +
17. Dylematy etyczne w pracy pielęgniarki.
18. Zasady moralne obowiązujące przy realizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych.
19. Wymień zasady obowiązujące przy realizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych.
20. Jaka jest rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym?
21. Scharakteryzuj teorię pielęgnowania wg F. Nightingale.
22. Scharakteryzuj teorię pielęgnowania wg V. Henderson.
23. Co to jest opieka holistyczna i jaka jest rola pielęgniarki w opiece nad pacjentem .
Propozycje pytań na egzamin ze Zdrowia publicznego:
A:
1. Wymień i krótko scharakteryzuj uwarunkowania zdrowia.
2. Założenia i cel zdrowia publicznego.
3. Omów zadania epidemiologii.
4. Wymień i krótko scharakteryzuj systemy opieki zdrowotnej na świecie.
5. Omów źródła finansowania opieki zdrowotnej na świecie.
6. Epidemiologia, czynniki ryzyka i profilaktyka chorób społecznych.
D: jw. +
7. Scharakteryzuj stanowisko pracy pielegniarki.
8. Omów system kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek w Polsce.
9. Omów sposoby liczenia zapotrzebowania na kadrę pielęgniarską.
10. Na czym polega adaptacja społeczno-zawodowa pielęgniarek, planowanie kariery i indywidualny rozwój?
11. Organizacje krajowe i międzynarodowe działające na rzecz rozwoju pielęgniarstwa.
B,C: jw. +
12. Scharakteryzuj środowiskowe uwarunkowania zdrowia.
13. Scharakteryzuj pozytywne i negatywne mierniki stanu zdrowia.
14. Na czym polega marketing usług zdrowotnych?
15. Omów system opieki społecznej w Polsce.
16. Omów podstawowe dokumenty stosowane w demografii i epidemiologii.
17. Współczesne problemy zdrowotne społeczeństwa – epidemiologia i profilaktyka.
18. System ubezpieczeń społecznych w Polsce.
Pytania egzaminacyjne z zakresu położnictwa, ginekologii i pielęgniarstwa położniczo – ginekologicznego dla studiów pomostowych1. Naturalne metody sterowania płodnością.2. Antykoncepcja hormonalna i wkładki domaciczne.3. Choroby przenoszone drogą płciową – HPV, HIV, chlamydioza, rzęsistkowica4. Stany przedrakowe szyjki macicy (leukoplakia, wewnątrznabłonkowa neoplazja –(CIN).5. Rak piersi. Profilaktyka, objawy, leczenie.6. Przekwitanie – okres przejściowy w życiu kobiety (zespół klimakteryczny).7. Metody diagnostyczne stosowane w położnictwie – USG, KTG, amnioskopia.8. Opieka przedporodowa – rozpoznanie wczesnej ciąży (objawy ciążowe domyślne, prawdopodobne, pewne)9. Ciąża obarczona ryzykiem – konflikt serologiczny, nadciśnienie.10. Połóg prawidłowy – proces zwijania się macicy, gojenie się ran, laktacja, gimnastyka w połogu. 11. Zalety karmienia naturalnego dla matki i dziecka.12. Stany nagłe w położnictwie i ginekologii.13. Połóg patologiczny – zapalenia gruczołu sutkowego, krwawienia w połogu, zakażenie połogowe.
Pytania do egzaminu końcowego z pielęgniarstwa w anestezjologii i intensywnej opiece medycznej
1. Wymienić cele premedykacji i najczęściej stosowne leki oraz sposoby ich podawania.
2. Wskaż powody niedrożności dróg oddechowych podczas znieczulenia i sposoby udrażniania przyrządowe o bezprzyrządowe.
3. Zadania pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do różnych rodzajów znieczulenia.
4. Przedstaw zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem nieprzytomnym – pielęgnacja układu oddechowego.
5. Omów zasady monitowania pacjenta nieprzytomnego – EKG, pomiar ciśnienia metodą inwazyjną i nieinwazyjną, pomiar OCŻ, badanie tętna i umiejętność wyznaczania miejsca badania.
6. Scharakteryzuj wytyczne w opiece pielęgniarskiej nad chorym z niewydolnością krążenia – obrzęk płuc.
7. Wstrząs jako bezpośrednie zagrożenia życia – przyczyny, objawy, postępowanie pielęgniarskie z pacjentem w OIT.
8. Przedstaw zasady kaniulacji żył obwodowych i pielęgnacji chorego z dostępem naczyniowym.
9. Wskaż różnice między ostrą i przewlekłą niewydolnością nerek oraz ustal plan opieki dla pacjenta z niewydolnością ostrą w początkowej fazie.
10. Omów podstawowe czynności ratujące życie (BLS) według zasad Rady Resuscytacji z 2005r.
Pytania do egzaminu końcowego z pielęgniarstwa w opiece paliatywnej
1. Wyjaśnij pojęcia: opieka paliatywna, opieka hospicyjna, medycyna paliatywna, leczenie paliatywna.
2. Omów rolę pielęgniarki w interdyscyplinarnym zespole opieki paliatywnej/hospicyjnej.
3. Scharakteryzuj zasady komunikacji z pacjentem nieuleczalnie chorym i wskaż najczęściej popełniane błędy.
4. Przedstaw praktyczne metody usuwania niepożądanych objawów związanych z leczeniem w chorobie nowotworowej – nieprzyjemny zapach z ust, różnice w postępowaniu między suchą, swędzącą a wilgotną skórą.
5. Scharakteryzuj najczęściej występujące negatywne reakcje uczuciowe nieuleczalnie chorych i podaj sposoby ich minimalizowania.
6. Wymień rodzaje bólu przewlekłego według kryterium miejsca powstawania.
7. Wymień analgetyki I, II i III stopnia drabiny analgetycznej.
8. Wyjaśnij na czym polega ocena jakości w opiece paliatywnej.
Zakres tematyczny obowiązujący na egzaminie z przedmiotu „Podstawowa opieka zdrowotna”
1. Założenia reformy ochrony zdrowia w Polsce – cele i zadania Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
2. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
3. Zasady kontraktowania usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej.
4. Znaczenie Międzynarodowej Konferencji WHO w Ałma–Acie w 1978 r. dla upowszechnienia organizacji podstawowej opieki zdrowotnej.
5. Kompetencje lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej.
6. Zastosowanie teorii pielęgnowania w podstawowej opiece zdrowotnej.
7. Funkcje i zadania pielęgniarki rodzinnej.
8. Przygotowanie oferty na usługi pielęgniarskie w p.o.z.
9. Rodzaje wsparcia udzielanego rodzinom w ich miejscu zamieszkania.
10. Historia pielęgniarstwa rodzinnego w Polsce.
11. Fazy i etapy procesu pielęgnowania w środowisku zamieszkania pacjenta.
12. Ustalenie diagnozy pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania osoby przewlekle chorej.
13. Determinanty zdrowia w opiece nad rodziną.
14. Fazy i etapy życia rodziny – rola pielęgniarki.
15. Zadania pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania.
Pytania na egzamin licencjacki interna i pielęgniarstwo internistyczne
1. Cechy charakterystyczne bólu w zawale mięśnia sercowego?
2. Co to jest migotanie komór i jakiego wymaga postępowania?
3. Wymień czynniki ryzyka choroby niedokrwiennej serca i sposoby ich zmniejszania?
4. Jakie są sposoby leczenia choroby niedokrwiennej serca?
5. Jakie są najczęstsze przyczyny duszności, kaszlu i krwioplucia?
6. Na czym polega badanie spirometryczne i w jakim celu się ją wykonuje?
7. Wymień objawy astmy i czynniki nasilające te objawy?
8. Co to jest POChP, jakie są jej czynniki etiologiczne i objawy kliniczne?
9. Jakie czynniki sprzyjają rozwojowi choroby wrzodowej? Jakie objawy kliniczne różnicują owrzodzenie żołądka i dwunastnicy?
10. Wymień objawy raka jelita grubego i metody profilaktyki tej choroby?
11. Jakie badania dodatkowe są przydatne w rozpoznawaniu ostrego zapalenia trzustki?
12. Jakie są drogi zakażenia wirusami hepatotropowymi A, B i C? Wymień zasady szczepień ochronnych przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B?
13. Wymień i opisz podstawowe badania hematologiczne. Podaj metodę pobierania krwi w celu wykonania tych badań.
14. Co to jest zespół wykrzepiania wewnątrznaczyniowego (koagulopatia ze zużycia)?
15. Wymień rodzaje niedokrwistości i podaj ich przyczyny?
16. Podaj charakterystyczne objawy białaczek.
17. Co to są badania czynnościowe nerek?
18. Jakich informacji dostarcza nam badanie ogólne moczu?
19. Co to jest mocznica i jakie powoduje powikłania?
20. Co to jest dializoterapia? Wymień metody dializ zewnątrzustrojowych?
21. Jakie są objawy kliniczne i jak zachowują się hormony w jawnej i utajonej nadczynności tarczycy?
22. Podaj definicję, kryteria rozpoznania i klasyfikację cukrzyc.
23. Omów powikłania cukrzycy.
24. Omów podstawowe zasady insulinoterapii.
25. Na czym polega reumatoidalne zapalenie stawów?
26. Jakie jest znaczenie fizykoterapii w leczeniu chorób reumatycznych?
1. Podstawy procesu rehabilitacji, definicja rehabilitacji. Rehabilitacja społeczna, zawodowa, psychologiczna.
2. Niepełnosprawność – definicja i rodzaje.
3. Następstwa długotrwałego unieruchomienia pacjenta.
4. Odleżyny – czynniki ryzyka, patomechanizm, leczenie i profilaktyka.
5. Rehabilitacja pacjentów po udarze mózgu.
6. Rehabilitacja pacjenta po urazie kręgosłupa z uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku szyjnym.
7. Zasady rehabilitacji kardiologicznej pacjenta po zawale mięśnia sercowego. Bezwzględne przeciwwskazania do rehabilitacji kardiologicznej.
8. Pozycje ułatwiające usuwanie zalegającej wydzieliny z drzewa oskrzelowego w wysiękowym zapaleniu opłucnej i rozstrzeniu oskrzeli-drenaż bierny. Efektywny kaszel.
...
Florencja2013