EgzPom0708.doc

(75 KB) Pobierz
Szanowni Państwo, przekazujemy uaktualnione pytania, które będą obowiązywały na egzaminie licencjackim dla grupy A, B, C i D (aktualnego III semestru – studiów niestacjonarnych)

Szanowni Państwo, przekazujemy uaktualnione pytania, które będą obowiązywały na egzaminie licencjackim dla grupy A, B, C i D (aktualnego III semestru – studiów niestacjonarnych)

 

Propozycje pytań na egzamin z Rozwoju pielęgniarstwa z etyką zawodu:

 

A,B,C,D:

1.      Wymień fazy i etapy procesu pielęgnowania.

2.      Porównaj model tradycyjnego pielęgnowania  w Polsce z procesem pielęgnowania.

3.      Omów cechy procesu pielęgnowania.

4.      Omów etap procesu pielęgnowania: rozpoznanie stanu pacjenta i jego środowiska.

5.      Omów etap procesu pielęgnowania: planowanie opieki pielęgniarskiej nad pacjentem i jego środowiskiem.

6.      Omów etap procesu pielęgnowania: realizowanie planu opieki pielęgniarskiej.

7.      Omów etap procesu pielęgnowania: ocenianie wyników opieki świadczonej na rzecz pacjenta i jego środowiska.

8.      Na czym polega aspekt biologiczny diagnozy pielęgniarskiej.

9.      Na czym polega aspekt psychologiczny diagnozy pielęgniarskiej.

10.  Na czym polega aspekt społeczny diagnozy pielęgniarskiej.

11.  Zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem z zaburzeniami  w komunikowaniu.

12.  Omów czynniki wpływające na jakość opieki pielęgniarskiej.

13.  Wymień i krótko omów czynniki wpływające na rozwój praktyki pielęgniarskiej.

14.  Na czym polega istota współczesnego pielęgniarstwa.

15.  Wymień i krotko omów zadania zawodowe pielęgniarki oraz funkcje zawodowe.

16.  Omów funkcje współczesnego pielęgniarstwa.

 

B,C: j.w. +

17.  Dylematy etyczne w pracy pielęgniarki.

18.  Zasady moralne obowiązujące przy realizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych.

19.  Wymień zasady obowiązujące przy realizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych.

20.  Jaka jest rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym?

21.  Scharakteryzuj teorię pielęgnowania wg F. Nightingale.

22.  Scharakteryzuj teorię pielęgnowania wg V. Henderson.

23.  Co to jest opieka holistyczna i jaka jest rola pielęgniarki w opiece nad pacjentem .

 

Propozycje pytań na egzamin ze Zdrowia publicznego:

 

A:

1.      Wymień i krótko scharakteryzuj uwarunkowania zdrowia.

2.      Założenia i cel zdrowia publicznego.

3.      Omów zadania epidemiologii.

4.      Wymień i krótko scharakteryzuj systemy opieki zdrowotnej na świecie.

5.      Omów źródła finansowania opieki zdrowotnej na świecie.

6.      Epidemiologia, czynniki ryzyka i profilaktyka chorób społecznych.

 

 

 

D: jw. +

7.      Scharakteryzuj stanowisko pracy pielegniarki.

8.      Omów system kształcenia i  doskonalenia zawodowego pielęgniarek w Polsce.

9.      Omów sposoby liczenia zapotrzebowania na kadrę pielęgniarską.

10.  Na czym polega adaptacja społeczno-zawodowa pielęgniarek, planowanie  kariery i indywidualny rozwój?

11.  Organizacje krajowe i międzynarodowe działające na rzecz rozwoju pielęgniarstwa.

 

B,C: jw. +

12.  Scharakteryzuj środowiskowe uwarunkowania zdrowia.

13.  Scharakteryzuj pozytywne i negatywne mierniki stanu zdrowia.

14.  Na czym polega marketing usług zdrowotnych?

15.  Omów system opieki społecznej w Polsce.

16.  Omów podstawowe dokumenty stosowane w demografii i epidemiologii.

17.  Współczesne problemy zdrowotne społeczeństwa – epidemiologia i profilaktyka.

18.  System ubezpieczeń społecznych w Polsce.

 

 

Pytania egzaminacyjne z zakresu położnictwa, ginekologii i pielęgniarstwa położniczo – ginekologicznego dla studiów pomostowych

1. Naturalne metody sterowania płodnością.
2. Antykoncepcja hormonalna i wkładki domaciczne.
3. Choroby przenoszone drogą płciową – HPV, HIV, chlamydioza, rzęsistkowica
4. Stany przedrakowe szyjki macicy (leukoplakia, wewnątrznabłonkowa neoplazja –(CIN).
5. Rak piersi. Profilaktyka, objawy, leczenie.
6. Przekwitanie – okres przejściowy w życiu kobiety (zespół klimakteryczny).
7. Metody diagnostyczne stosowane w położnictwie – USG, KTG, amnioskopia.
8. Opieka przedporodowa – rozpoznanie wczesnej ciąży (objawy ciążowe domyślne, prawdopodobne, pewne)
9. Ciąża obarczona ryzykiem – konflikt serologiczny, nadciśnienie.
10. Połóg prawidłowy – proces zwijania się macicy, gojenie się ran, laktacja, gimnastyka w połogu.
11. Zalety karmienia naturalnego dla matki i dziecka.
12. Stany nagłe w położnictwie i ginekologii.
13. Połóg patologiczny – zapalenia gruczołu sutkowego, krwawienia w połogu, zakażenie połogowe.

 

Pytania do egzaminu końcowego z pielęgniarstwa w anestezjologii i intensywnej opiece medycznej

1.      Wymienić cele premedykacji i najczęściej stosowne leki oraz sposoby ich podawania.

2.      Wskaż powody niedrożności dróg oddechowych podczas znieczulenia i sposoby udrażniania przyrządowe o bezprzyrządowe.

3.      Zadania pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do różnych rodzajów znieczulenia.

4.      Przedstaw zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem nieprzytomnym – pielęgnacja układu oddechowego.

5.      Omów zasady monitowania pacjenta nieprzytomnego – EKG, pomiar ciśnienia metodą inwazyjną i nieinwazyjną, pomiar OCŻ, badanie tętna i umiejętność wyznaczania miejsca badania.

6.      Scharakteryzuj wytyczne w opiece pielęgniarskiej nad chorym z niewydolnością krążenia – obrzęk płuc.

7.      Wstrząs jako bezpośrednie zagrożenia życia – przyczyny, objawy, postępowanie pielęgniarskie z pacjentem w OIT.

8.      Przedstaw zasady kaniulacji żył obwodowych i pielęgnacji chorego z dostępem naczyniowym.

9.      Wskaż różnice między ostrą i przewlekłą niewydolnością nerek oraz ustal plan opieki dla pacjenta z niewydolnością ostrą w początkowej fazie.

10.  Omów podstawowe czynności ratujące życie (BLS) według zasad Rady Resuscytacji z 2005r.

Pytania do egzaminu końcowego z pielęgniarstwa w opiece paliatywnej

1.      Wyjaśnij pojęcia: opieka paliatywna, opieka hospicyjna, medycyna paliatywna, leczenie paliatywna.

2.      Omów rolę pielęgniarki w interdyscyplinarnym zespole opieki paliatywnej/hospicyjnej.

3.      Scharakteryzuj zasady komunikacji z pacjentem nieuleczalnie chorym i wskaż najczęściej popełniane błędy.

4.      Przedstaw praktyczne metody usuwania niepożądanych objawów związanych z leczeniem w chorobie nowotworowej – nieprzyjemny zapach z ust, różnice w postępowaniu między suchą, swędzącą a wilgotną skórą.

5.      Scharakteryzuj najczęściej występujące negatywne reakcje uczuciowe nieuleczalnie chorych i podaj sposoby ich minimalizowania.

6.      Wymień rodzaje bólu przewlekłego według kryterium miejsca powstawania.

7.      Wymień analgetyki I, II i III stopnia drabiny analgetycznej.

8.      Wyjaśnij na czym polega ocena jakości w opiece paliatywnej.

 

Zakres tematyczny obowiązujący na egzaminie z przedmiotu „Podstawowa opieka zdrowotna”

 

1.      Założenia reformy ochrony zdrowia w Polsce – cele i zadania Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

2.      Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

3.      Zasady kontraktowania usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej.

4.      Znaczenie Międzynarodowej Konferencji WHO w Ałma–Acie w 1978 r. dla upowszechnienia organizacji podstawowej opieki zdrowotnej.

5.      Kompetencje lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej.

6.      Zastosowanie teorii pielęgnowania w podstawowej opiece zdrowotnej.

7.      Funkcje i zadania pielęgniarki rodzinnej.

8.      Przygotowanie oferty na usługi pielęgniarskie w p.o.z.

9.      Rodzaje wsparcia udzielanego rodzinom w ich miejscu zamieszkania.

10.  Historia pielęgniarstwa rodzinnego w Polsce.

11.  Fazy i etapy procesu pielęgnowania w środowisku zamieszkania pacjenta.

12.  Ustalenie diagnozy pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania osoby przewlekle chorej.

13.  Determinanty zdrowia w opiece nad rodziną.

14.  Fazy i etapy życia rodziny – rola pielęgniarki.

15.  Zadania pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania.

 

Pytania na egzamin  licencjacki  interna i pielęgniarstwo internistyczne

 

1.      Cechy charakterystyczne bólu w zawale mięśnia sercowego?

2.      Co to jest migotanie komór i jakiego wymaga postępowania?

3.      Wymień czynniki ryzyka choroby niedokrwiennej serca i sposoby ich zmniejszania?

4.      Jakie są sposoby leczenia choroby niedokrwiennej serca?

5.      Jakie są najczęstsze przyczyny duszności, kaszlu i krwioplucia?

6.      Na czym polega badanie spirometryczne i w jakim celu się ją wykonuje?

7.      Wymień objawy astmy i czynniki nasilające te objawy?

8.      Co to jest POChP, jakie są jej czynniki etiologiczne i objawy kliniczne?

9.      Jakie czynniki sprzyjają rozwojowi choroby wrzodowej? Jakie objawy kliniczne różnicują owrzodzenie żołądka i dwunastnicy?

10. Wymień objawy raka jelita grubego i metody profilaktyki tej choroby?

11. Jakie badania dodatkowe są przydatne w rozpoznawaniu ostrego zapalenia trzustki?

12. Jakie są drogi zakażenia wirusami hepatotropowymi A, B i C? Wymień zasady szczepień ochronnych przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B?

13. Wymień i opisz podstawowe badania hematologiczne. Podaj metodę pobierania krwi w celu wykonania tych badań.

14. Co to jest zespół wykrzepiania wewnątrznaczyniowego (koagulopatia ze zużycia)?

15. Wymień rodzaje niedokrwistości i podaj ich przyczyny?

16. Podaj charakterystyczne objawy białaczek.

17. Co to są badania czynnościowe nerek?

18. Jakich informacji dostarcza nam badanie ogólne moczu?

19. Co to jest mocznica i jakie powoduje powikłania?

20. Co to jest dializoterapia? Wymień metody dializ zewnątrzustrojowych?

21. Jakie są objawy kliniczne i jak zachowują się hormony w jawnej i utajonej nadczynności tarczycy?

22. Podaj definicję, kryteria rozpoznania i klasyfikację cukrzyc.

23. Omów powikłania cukrzycy.

24. Omów podstawowe zasady insulinoterapii.

25. Na czym polega reumatoidalne zapalenie stawów?

26. Jakie jest znaczenie fizykoterapii w leczeniu chorób reumatycznych?

 

Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych

 

1.      Podstawy procesu rehabilitacji, definicja rehabilitacji. Rehabilitacja społeczna, zawodowa, psychologiczna.

2.      Niepełnosprawność – definicja i rodzaje.

3.      Następstwa długotrwałego unieruchomienia pacjenta.

4.      Odleżyny – czynniki ryzyka, patomechanizm, leczenie i profilaktyka.

5.      Rehabilitacja pacjentów po udarze mózgu.

6.      Rehabilitacja pacjenta po urazie kręgosłupa z uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku szyjnym.

7.      Zasady rehabilitacji kardiologicznej pacjenta po zawale mięśnia sercowego. Bezwzględne przeciwwskazania do rehabilitacji kardiologicznej.

8.      Pozycje ułatwiające usuwanie zalegającej wydzieliny z drzewa oskrzelowego w wysiękowym zapaleniu opłucnej i rozstrzeniu oskrzeli-drenaż bierny. Efektywny kaszel.

 

Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin