Medycyna Okresu Rozwojowego 24.docx

(19 KB) Pobierz

Medycyna Okresu Rozwojowego 24.10.2012

Rozkład skośny:

222 dzieci z ciąż pojedynczych

·         >/ 4000g n= 20, 9,01%

·         < 3000g n= 42, 18,92%

Od okresu noworodkowego do zakończenia wzrastania i dojrzewania płciowego

-Podział okresu ontogenetycznego na fazy

Funkcjonujące             

·         W poszczególnych dyscyplinach nauki

·         W rodinie,środowisku

·         Pierwszy nowożytny podział

o        Na 2 etapy 7-letnie

o        0-7 (przed szkołą)

o        7-14 (przed pracą) zaproponowany przez Solona (zm. 560 lat pne)

-Fazy rozwojowe:

·         Okres rozwoju śródmacicznego

o        Śródłonowy,wewnątrzłonowy,wewnątrzmaciczny,embrionalny,płodowy z wyrożnieniem

§         Jaja płodowego (14 dni po zapłodnieniu)

§         Zarodkowego (3-7 tygodnia)

§         Płodowego (od 3 msca ciąży)

·         Okres rozwoju progresywnego

o        Dzień narodzin – granica przejścia do kolejnej fazy życia nieostra, trudna do zdefiniowania osobniczo,zależna od uwarunkowań środowiskowych

o        Podział:

§         Płodowy

§         Noworodkowy (0-28 dni)

§         Niemowlęcy (2-12 miesiąc)

§         Dzieciństwa

·         Fizjologicznie uznawany za przygotowujący do okresu dojrzewania,niskie stężenie hormonów płciowych

·         Przebieg wzrastania uznawany w opinii rodziców i wielu lekarzy za mniej ważny od skaku wzrostowego oczekiwanego po rozpoczęciu dojrzewania, stąd częste uspakajanie rodziców. Takie rzeczy są fizjologicznie,medycznie i społecznie całkowicie nieuzasadnione, a często szkodliwe dla dziecka!

§         Dojrzewania

·         F od 8 r. , M od 9 r.

·         Patologia = przedwczesne / opóźnione

·         Warianty:

o        Konstytucjonalnie opóźnione  -fizjologiczne opóźnienie, bez patologii

o        O wczesnym początku

o        Rozpoczynające się od miesiączki

§         Dorastania (20-25 rok życia)

·         Nazwę łatwo pomylić  okresem dojrzewania płciowego (pokwitania), dodatkowo wyst ępuje anglicyzm ‘podrostek’ (ang. Adolescent)

·         Słabo opisany medycznie,zwyczajowo przypisany do interny

·         Jest to okres,w którym często jeszcze występuje przyrost wzrostu, dochodzi do zmian w proporcjach ciała i następują zmiany w metabolizmie ustroju. Jednocześnie rozpoczyna się powolny regres cech somatycznych.

o         

·         Okres stablizacji po osiągnięciu dojrzałości fizycznej i płciowej

·         Okres inwolucji regresywny

Urodzenie <37 tygodnia ciąży

·         Noworodek:

o        Donoszony > 37 tygodnia ciąży

o        Nie donoszony (wcześniak) urodzony 28-37 tygodniu

o        Urodzony niewcześnie – płód (?) urodzony pomiędzy 16-28 tygodniem ciąży

Przed 20 laty zaproponowany model matematyczny IPC,dzielący życie na 3 fazy

o        Infancy

§         Szybki wzrost wymiarów ciała

§         Szybkie zmniejszanie się szybkości wzrastania

§         Decyduje stan odywienia,mniejsze znaczenie GH,szczególnie do 6 miesiąca życia

§         Dziecko opanowuje chwytanie,trzymanie,patrzenie,utrzymanie równowagi,chodzenie,mówienie itd.

o        Childhood

§         O tempie i jakośco wzrastania decyduje hormon IGF-I

§         Realizacja potencjału wzrostowego wymaga eutyreozy, czyli prawidłowego stężenia hormonów tarczycy

§         Dalsze kształtowanie się motoryki

o        Puberty

§         Pokwitaniowy skok wzrostu

§         Różnice w zależności od płci

·         Co charakteryzuje tor rozwojowy = tor wzrastania?

o        TEMPO – szybkość wzrastania

o        RYTM – cykliczne okresy wolniejszego i szybszego przyrastania wysokości ciała

o        INDYWIDUALNY TOR – potencjał wzrostowy zdeterminowany genetycznie

·         Co wpływa na przebieg rowoju?

o        Determinacja genetyczna

o        Czynniki losowe (warunki bytowania,psychika itp)

 

Kształtowanie się nauki o rozwoju

Przejście od jednostkowych obserwacji do obserwacji jednostki:

·         Na tle grupy

·         Na tle próbki populacji

·         Na tle jednolitej populacji

·         Ze ściśle określonej części populacji na tle tej właśnie części populacji

·         Osoba dotknięta chorobą, ściśle wyodrębnioną klinicznie,na tle jej podobnych

George le Clerc, czołowy naturalista epoki oświecenia, znany jako de Buffon, przekonał Philiberta Gueneau de Montbeillard aby wykonywał częste pomiary syna przez 17 lat

Pastor J.Wasse badał zmiany we wzroście ludzkim rano i wieczorem

XIX/XX w. – rozpoczęto opracowywanie standardów uwzględniających wartość poszczególnych cech w klasach wieku i płci

·         W 1938 roku chłopiec 16 letni mierzył średnio 162 cm

·         W 1999 roku chłopiec 16 letnie mierył średnio 176,3 cm

·         Różnica 11 cm – trend sekularny

Prawo Wooda; dziecko o takim samaym wzroście jest tym cięższe,im jest starsze;

·         147 cm, 9 lat, 29,8 kg

·         147 cm, 11 lat, 39 kg

Nieprawidłowy rozwój organizmu< ->zaburzenie jednej albo wszystkich faz rozwoju -> zaburzenie wzrastania

Nieharmonijny rozwój psychiczny -/-> zaburzenia wzrastania -> nieharmonijny rozwój psychiczny

Zaburzenie wzrastania

·         Dochodzi doń w przypadkach przyspiesania lub opóźnienie pokwitania

·         Chorób genetycznych

·         Zaburzeń metabolicznych

·         Zaburzeń wchłaniania jelitowego

·         Przewlekłe choroby narządów wewnętrznych i choroby układowe

·         Wady wrodzone i nabyte szkieletu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin