1. W przedszkolu może być utworzony zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka.2. Wczesne wspomaganie dziecka prowadzone jest bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.3. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określają odrębne przepisy.
ORGANIZACJA I REALIZACJA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI PRZEZ SZKOŁY/PLACÓWKI (arkusz badawczy)Podstawa prawna: Rozporządzenie z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2005 r. Nr 68, poz. 587)I. Dane o szkole/placówce w której jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci:• Nazwa szkoły/placówki: ……………….............................................• Adres: kod......................... miejscowość............................................... ulica .....................................nr ........• Telefon……………………………e-mail…………………………………• Dyrektor szkoły/placówki (imię, nazwisko) ................................................ II. Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w szkole/placówce1. Realizacja wczesnego wspomagania uwzględniona jest:• w statucie TAK/NIE• w arkuszu organizacji TAK/NIE• innych dokumentach szkoły/placówki TAK/NIE jeśli tak, proszę wymienić w jakich...............................................................................2. Sposób uregulowania organizacji zajęć wczesnego wspomagania, proszę podać dokument zawierający zapis (statut, arkusz organizacyjny, inne):• Liczba dzieci biorących udział w zajęciach grupowych………………………….• Miejsce prowadzenia zajęć……………………………………………………….• Wymiar godzin……………………………………………………………………• Czas trwania………………………………………………………………………• Sposób powołania zespołu• Skład zespołu……………………………………………………………………..• Kwalifikacje specjalistów………………………………………………………..• Osoby koordynujące pracę zespołów……………………………………………..• Liczba specjalistów prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania……………• Liczba godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych specjalistów…………3. Liczba ogólna dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju: ...................w tym, proszę podać liczbę i wiek dzieci• z uszkodzonym wzrokiem ......................... wiek .................................• z uszkodzonym słuchem ............................ wiek….............................• z niepełnosprawnością ruchową .................. wiek .................................• z upośledzeniem umysłowym w stopniu:* lekkim ..................... wiek .....................* umiarkowanym ..................... wiek ...................* znacznym ..................... wiek ...................* głębokim ..................... wiek ....................* ze sprzężonymi niepełnosprawnościami ................wiek……….. …… * z autyzmem .................... wiek ....................* inne (jakie) ................... wiek .................………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………..2. Teren, z którego pochodzą dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju proszę podać liczbę dzieci:• gmina ..........................• miasto ...............................• powiat........................3. Liczba godzin zajęć realizowanych w miesiącu z dziećmi i ich rodzinami: .................................................................................................................... .................................................................................................................... w tym: dzienny wymiar czasu pracy z dzieckiem i rodziną (od – do) ....................................................................................................................4. Liczba osób w zespole ogółem: ................... w tym:• oligofrenopedagog ......................... wymiar czasu pracy .......................• tyflopedagog ...........................wymiar czasu pracy.....................• surdopedagog .......................... wymiar czasu pracy........................• psycholog ............................ wymiar czasu pracy........................• logopeda .............................. wymiar czasu pracy.........................• inni specjaliści, proszę podać kwalifikacje do pracy z małym dzieckiem:....................................................................................................................................................................................................................................5. Liczba dzieci, z którymi zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju realizowane są w domu rodzinnym lub w miejscu pobytu (np. w placówkach pomocy społecznej) ...................................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………6.Formy pomocy udzielonej przez zespół rodzinom dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju (współpraca ze służbą zdrowia, pomocą społeczną, itp.) .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... III. Dokumentacja dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju zawiera:• Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju TAK/NIE• Zaświadczenie lekarskie TAK/NIE• Wnioski rodziców TAK/NIE• Diagnoza środowiska rodzinnego TAK/NIE• Zasady współpracy z rodzicami ( formy, metody) TAK/NIE• Harmonogram współpracy z rodzicami TAK/NIE• Harmonogram zajęć z rodzicami TAK/NIE• Harmonogram zajęć otwartych dla rodziców i rodzeństwa TAK/NIE• Terapeutyczny program wspomagania rodziny TAK/NIE• Indywidualny program pracy z dzieckiem TAK/NIE• Plan pracy zajęć prowadzonych w domu rodzinnym dziecka TAK/NIE• Przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu) TAK/NIE• Przebieg rozwoju dziecka ( skuteczność podjętych oddziaływań) TAK/NIE• Przebieg pracy z rodziną TAK/NIE• Inne: TAK/NIEProszę wymienić, jakie? ................................................................................................................... .................................................................................................................................................IV. Warunki lokalowe, w których jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci:1. Liczba i rodzaj sal, pomieszczeń, zaplecze – dostęp do sanitariatu) ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................2. Bariery architektoniczne…………………………………………..............................................…………………………………………………………………………………………………..3. Wyposażenie w pomoce dydaktyczne………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………….4. Wyposażenie w sprzęt (stół do przewijania małych dzieci) i pomoce do pracy z dziećmi ..................................................................................................................................................... ………………………………………………………………………………………………….V. Metody pracy z dzieckiem ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 230;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………VI. Dokumentowanie pracy zespołu obejmuje i jest zawarte ( proszę podać dokument, np. statut, zeszyt zarządzeń, inne) :• powołanie zespołu wydane przez dyrektora……………………………….......................• wewnętrzne zasady organizacji pracy zespołu……………………………………………• regulamin pracy zespołu………………………………………………………………….• harmonogram konsultacji, superwizji specjalistów……………………………………… • określenie zakresu obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych członków zespołu…………………………………………………………………………………………….• określenie obowiązków koordynatora pracy zespołu……………………………………..• sposoby sprawowania i dokumentowania nadzoru pedagogicznego nad zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci……………………………………………………………..• współpraca z instytucjami organizacjami pozarządowymi……………………………….• plan doskonalenia specjalistów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka……………………………………………………………………………………………VII. Uwagi, wnioski:Data Podpis dyrektora szkoły/ placówkiTo jest wersja html pliku http://www.cmppp.edu.pl/files/Materialy%20metodyczne%20Informacja.doc.G o o g l e automatycznie generuje wersję html dokumentu podczas indeksowania Sieci.Aby utworzyć łącze lub zakładkę do tej strony, użyj następującego adresu url: http://www.google.com/search?q=cache:v6ruxhlkCDEJ:www.cmppp.edu.pl/files/Materialy%2520metodyczne%2520Informacja.doc+regulamin+wczesnego+wspomagania&hl=pl&gl=pl&ct=clnk&cd=11&client=firefox-aGoogle nie jest w żaden sposób związany z autorami tej strony i nie odpowiada za jej treść.Znalezione słowa zostały podświetlone: regulamin wczesnego wspomagania Informacja dla kadry nadzoru pedagogicznego oraz systemu doskonalenia nauczycieli dot. ORGANIZACJI W SZKOŁACH I PLACÓWKACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCHPrzepisy prawa oświatowego uprawniające do organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 71 b ust. 2a, 2b, 3, 3a; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (Dz. U. Nr 68, poz. 587); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicz...
poncza