Ogrzewanie postojowe w ROVERku 75 CDT.doc

(147 KB) Pobierz

 

Ogrzewanie postojowe w ROVERku 75 CDT/CDTi

 

 

Wykaz potrzebnych elementów

Samochód Rover 75 CDT/CDTi z automatyczną klimatyzacją

Układ sterujący

Dwa przekaźniki 12V (zawierające styki przełączne, prąd max. 10A lub większy)

Cztery diody prostownicze: prąd max. 1A lub większy (np. 1N4007, 1N5408)

Przewód jednożyłowy 0,75 mm2 (ok. 3 metrów)

Lutownica, taśma izolacyjna, cęgi boczne, zestaw wkrętaków

 

Układa sterujący to jedno z dwóch urządzeń: centralka zdalnego sterowania lub programator czasowy, zależnie od wymaganej funkcjonalności. Urządzenia mogą być dowolnych producentów – jedyne warunki jakie muszą spełniać to:

a) posiadanie wyjścia przekaźnikowego

b) napięcie zasilania 12V.

 

Przykładowe centralki zdalnego sterowania: ONESTERplus, TWOSTERplus firmy Starmach.

 

Montaż

Układ sterujący montujemy w kabinie samochodu. Jeżeli podłączamy centralkę zdalnego sterowania – można ją umieścić bezpośrednio za panelem klimatyzacji, w przypadku instalacji programatora czasowego – np. w podłokietniku. W kabinie montujemy też przekaźnik nr 1 (w pobliżu układu sterowania). Przekaźnik nr 2 najlepiej zamontować w komorze silnika w okolicy webasto (np. w skrzynce akumulatora), wtedy przez ścianę grodziową trzeba będzie przeprowadzić tylko jeden przewód. Przekaźniki najlepiej zamontować na podstawkach, co ułatwi ich wymianę w przypadku ewentualnego uszkodzenia.

 

Połączenia

Wszystkie połączenia należy wykonywać po odłączeniu akumulatora (obu biegunów) od instalacji elektrycznej samochodu! Połączenia nie wymagające przecinania oryginalnych przewodów najlepiej wykonać „zeskrobując” fragment izolacji z takiego przewodu i dolutowując nowy przewód. Po wykonaniu połączeń należy je bardzo dokładnie zaizolować.

 

Połączenia: Moduł klimatyzacji automatycznej

Moduł klimatyzacji automatycznej podłączony jest do instalacji elektrycznej samochodu za pomocą dwóch złączy (czarnego i białego). Wszystkie połączenia będą wykonywane przy złączu białym (8-pinów).

Połączenia należy wykonać według schematu:

 

 

 

Wykonujemy połączenie „A” do przewodu „purpurowo-zielonego” (pin 1 białego złącza)

Wykonujemy połączenie „D” do przewodu „czarnego” (pin 4)

Przecinamy przewody „zielono-biały” (pin 3) i „biało-pomarańczowy” (pin 2)

Wykonujemy połączenia „B” i „C” odpowiednio lutując diody. Polaryzacja diod jest bardzo ważna, dlatego przed lutowaniem należy dokładnie sprawdzić oznaczenia producenta, bądź samodzielnie ustalić polaryzację.

 

Połączenia: Układ sterujący

Połączenia należy wykonać według schematu:

 

 

Każdy przekaźnik na obudowie posiada naniesiony schemat elektryczny. Gdyby tak nie było należy sprawdzić oznaczenia producenta - który styk jest przełączny i z którym jest normalnie zwarty. Wyjście przekaźnikowe układu sterującego powinno być dokładnie opisane w instrukcji montażowej urządzenia. Najczęściej spotykane oznaczenia:

- styk przełączny: COM

- styk normalnie zwarty: NC (przez nas nie wykorzystywany)

- styk normalnie rozwarty: NO (nasze wyjście układu sterującego – do przewodu „C” i przekaźnika nr 2)

 

Taki układ łączymy z przewodami od „A” do „G” z modułu klimatyzacji i webasto.

 

Połączenia: Webasto

Webasto podłączone jest do instalacji elektrycznej dwoma złączami:

a) zasilanie - napięcie z akumulatora (2 piny) b) sterowanie (6-pinów przy czym wykorzystane są tylko 3).

Schemat połączeń:

 

Wykonujemy połączenie „G” do przewodu „czarnego” (pin 2 złącza zasilania)

Przecinamy przewód „szaro-zielony” (pin 1 złącza sterowania) i do obu przeciętych końców mocujemy przewody „E” i „F”

 

Uruchomienie

Prawidłowo połączony układ nie wymaga dodatkowych czynności rozruchowych.

 

Działanie

Gdy zapłon jest wyłączony przekaźnik nr.1 jest nieaktywny. Napięcie +12V poprzez przewód „A” doprowadzone jest do układu sterującego. Układ sterujący jest w stanie czuwania. Wprowadzenie układu sterującego w stan aktywny powoduje uaktywnienie jego wewnętrznego przekaźnika i podanie napięcia +12V na moduł klimatyzacji (przewód „C”) oraz przekaźnik nr.2. Moduł klimatyzacji zostaje uruchomiony z nastawami ostatnio używanymi (przed wyłączeniem silnika). Wentylator kabiny zaczyna dmuchać powietrze przez nagrzewnicę.

 

Przekaźnik nr.2 przechodzi w stan aktywny - podaje napięcie +12V (przez przewód „F”) do webasto powodując jego uruchomienie. Webasto podgrzewa ciecz przepływającą przez nagrzewnicę, co w efekcie nagrzewa wnętrze samochodu.

 

Deaktywacja układu sterującego powoduje rozłączenie wewnętrznego przekaźnika co wyłącza moduł klimatyzacji i webasto.

 

Wyłączenie ogrzewania postojowego następuje również w przypadku uruchomienia zapłonu. Przekręcenie kluczyka powoduje aktywację przekaźnika nr.1 co odłącza napięcie zasilające od układu sterującego i powoduje wyłączenie modułu klimatyzacji i webasto. Moduł klimatyzacji i webasto przechodzą w stan normalnej pracy.

 

Diody zastosowane w układzie pełnią funkcję zabezpieczającą przed zasilaniem innych układów elektrycznych samochodu podczas uruchomienia ogrzewania postojowego.

 

Wady

1. Brak sygnalizacji uruchomienia ogrzewania postojowego (np. kierunkowskazy, światła itp.)

2. Układ nie me żadnego ograniczenia czasowego. Jeżeli układ sterujący nie wyłączy ogrzewania postojowego (np. zapomnimy, że włączyliśmy, bądź przypadkowo włączyliśmy pilotem) będzie ono działało dopóty, dopóki nie rozładuje się akumulator, bądź nie zabraknie paliwa J. Tę wadę łatwo wyeliminować wstawiając dodatkowy moduł „timera” na wyjściu układu sterującego.

3. Układ uruchamia moduł klimatyzacji z ostatnio używanymi nastawami. Jeżeli więc przed zgaszeniem silnika wyłączyliśmy moduł klimatyzacji – układ go nie włączy. Oznacza to, że webasto będzie podgrzewało ciecz przepływającą przez nagrzewnicę, jednak wentylator kabiny nie będzie pracował i ciepłe powietrze nie będzie dostawało się do środka.

 

FAQ

1. Czy systemy diagnostyczne „wykryją” modyfikację instalacji samochodowej?

Żaden system diagnostyczny, na żadnej stacji serwisowej nie zobaczy zmian w instalacji. Tylko my o niej wiemy.

2. Czy po uruchomieniu ogrzewania postojowego włączy się kompresor klimatyzacji?

Nie. Pracą kompresora steruje moduł ECM, a ten jest nieaktywny.

3. Czy układ sterujący podłączony jest do instalacji elektrycznej samochodu w identyczny sposób jak w fabrycznie instalowanym ogrzewaniu postojowym?

Nie. Podłączenie układu sterującego zarówno do webasto jak i do modułu klimatyzacji jest wykonane w sposób odmienny od instalacji fabrycznej.

 

UWAGA!

Wszelkie przedstawione powyżej czynności wykonujesz na własne ryzyko. Autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe w wyniku zastosowania się do powyższych porad.

 

 

 

[R75] Webasto nie działa. Jaka przyczyna?

 

 

Wewnętrzny "komputerek" w webasto posiada system diagnozowania błędów. Po trzykrotnym wykryciu błędu blokuje webasto.

Błąd może być spowodowany np:

uszkodzoną pompką paliwa webasto

uszkodzonym wentylatorem w webasto

wygaszeniem płomienia w komorze spalania

zbyt wyską temperaturą

zbyt niskim (poniżej 10,5V) lub zbyt wysokim (powyżej 15,5V) napięciem z akumulatora/aternatora

 

 

Aby zresetować wewnętrzny "komputerek" należy odłączyć zasilanie od webasto na min 10 sekund.

Webasto nie zostanie również uruchomione jeśli uszkodzony jest zewnętrzny czujnik temperatury webasto (webasto korzysta z innego czujnika niż ten, którego wskazania są widoczne na desce rozdzielczej).

Do webasto podpięty jest czujnik zamontowany z przodu auta, za zderzakiem (umieszczony przed chłodnicą). Jak sprawdzić ten czujnik...?

Działa on w ten sposób, że przy temperaturze poniżej 5 st.C stanowi on zwarcie dla prądu, natomiast przy temperaturze wyższej rozwarcie. Taki sterowany temperaturą "zwieracz". Można więc go wymontować i mierzyć rezystancję, jednak trzeba wówczas odkręcać przedni zderzak.

Inna metoda, umożliwiającą jednocześnie sprawdzenie działania webasto: Webasto podłączone jest do instalacji elektrycznej dwoma złączami:

a) 2-pinowe to zasilanie webasto (napięcie z akumulatora)

b) 6-pinowe, gdzie do 1-go pinu podłączona jest jedna końcówka wspomnianego wyżej czujnika temperatury.

Na drugą końcówkę czujnika podawane jest napięcie (+12V) z modułu ECM. Wiemy, że przy temp. zewn. poniżej 5 st. C czujnik stanowi zwarcie, a więc napięcie z modułu ECM będzie podane na 1-wszy pin w złączu webasto. Spowoduje to uruchomienie urządzenia. Aby więc sprawdzić webasto należy na 1-wszy pin w złaczu 6-pinowym podać napięcie +12V (dodatni biegun akumulatora). W tym celu należy delikatnie "zeskrobać" odrobinę izolacji z w/w przewodu - aby nie rozbierać całego złącza - i innym przewodem wykonać podłaczenie do "+" akumulatora. Webasto powinno się uruchomić - NIEZALEŻNIE OD TEMPERATURY ZEWNĘTRZNEJ! Po odłączeniu naszego przewodu webasto wyłączy się po czasie 1-2 minut.

Jeśli webasto uruchomiło się - a podczas normalnej pracy nie działało - wiemy, że mamy uszkodzony czujnik temperatury, bądż moduł ECM nie podaje napięcia.

UWAGA: Podana metoda sprawdzenia webasto dotyczy webasto automatycznego - bez ogrzewania postojowego (bez programatora i pilota). W samochodach z ogrzewaniem postojowym webasto można spradzić podając -12V (masę) na pin 3 w złaczu 6-pinowym. Jest to jednak informacja czysto teoretyczna (z analizy schematów elektrycznych, niesprawdzone w praktyce).

Warto dodać, że sprawdzanie webasto należy rozpocząć od sprawdzenia bezpiecznika F8 (15A) w "komorze" silnika.

Zablokowanie urządzenia może spowodować także jakieś przypadkowe, doraźne zakłócenie.

 

 

 

Ponieważ coraz więcej osób dopytuje się (na grupie i na prv) o Webasto

naskrobałem kilka zdań na ten temat.

 

Rodzaje webasto w R75 z silnikiem CDT:

 

1. Wersja podstawowa: Webasto automatyczne - włącza się samoczynnie przy

uruchomionym silniku, gdy temperatura zewnętrzna spada poniżej 5 st.C

2. Wersja rozszeszona: ogrzewanie postojowe - umożliwia zaprogramowanie

czasu włączenia i wyłączenia ogrzewania (sterownik elektroniczny w

podłokietniku) przy wyłączonym silniku. Rozszerzeniem tej wersji jest pilot

zdalnego sterowanie do uruchomienia Webasto.

 

 

Budowa Webasto:

 

W skład urządzenia wchodzi:

1. Świeca żarowa/czujnik płomienia - podgrzewa parownik, umożliwia zapłon

paliwa/sprawdza obecność płomienia

2. Parownik - umożliwiający odparowanie paliwa

3. Komora spalania - tutaj spalają sie opary paliwa wymieszane z powietrzem

4. Wymiennik ciepła (wokół komory spalania) - przez niego przepływa ciecz,

która nagrzewa się

5. Czujnik temperatury - umieszczony w wymienniku ciepła

6. Pompka cyrkulacyjna - wymusz obieg cieczy, działa CAŁY CZAS, gdy Webasto

pracuje

7. Wentylator - kierujący powietrze do komory spalania

8. Komputer sterujący Webasto - zarządza pracą urządzenia

9. Ponadto, do działania webasto, niezbędna jest pompka paliwa, która

umieszczona jest poza urządzeniem (pod podwoziem z tyłu auta).

 

 

Podłączenie webasto:

 

Webasto włączone jest w obieg płynu chłodzącego silnik. Wpiete jest

szeregowo z nagrzewnicą, tak więc ciecz chłodząca wypływa z silnika, wpływa

do webasto (tutaj jest nagrzewana), dalej płynie do nagrzewnicy, z niej

wraca do silnka i tak w kółko. Webasto powoduje więc ogrzanie zarówno

nagrzewnicy (wnętrza auta) ja również silnkia.

 

 

Działanie Webasto automatycznego (wersja podstawowa):

 

Gdy silnik jest uruchomiony i temperatura zewnętrzna jest niższa od 5 st.C

komputer sterujący Webasto uruchamia pompkę cyrkulacjną i sprawdza

temperaturę w wymienniku ciepła. Jeżeli temperatura ta jest niższa od 65

st.C wprowadza webasto w stan aktywny. W stanie aktywnym uruchamia procedurę

rozruchu, a później wybiera jeden z trybów pracy Webasto: pełna moc lub pół

mocy w zależności od zapotrzebowania na ciepło.

 

Procedura rozruchu:

Na początku świeca żarowa podgrzewa parownik, a wentylator pracuje na

niskich obrotach. Po 30 sekundach komputer sterujący Webasto uruchamia

pompkę paliwa w trybie niskiej prędkości. Paliwo trafia na parownik,

odparowuje, opary mieszają się z powietrzem z wentylatora i przy pomocy

swiecy żarowej następuje zapłon. Komputer sterujący Webasto stopniowo

zwiększa prędkość pompki paliwa i wentylatora do osiągnięcia trybu pełnej

mocy. Po jego osiągnięciu świeca żarowa zmienia swoją funkcję - przechodzi w

tryb pracy czujnka płomienia. Czas potrzebny na osiągnięcie trybu pełnej

mocy od rozpoczęcia procedury rozruchu wynosi ok 150 sekund.

 

Tryb pełnej mocy utrzymywany jest do momentu osiągnięcia temperatury 60 st.C

(w wymienniku ciepła). Następnie komputer sterujący Webasto zmniejsza

prędkość pompki paliwa i wentylatora - urządzenie przechodzi w tryb pracy na

pół mocy. Tryb ten utrzymywany jest ta długo, aż temperatura spadnie poniżej

54 st.C, później ponownie załączany jest tryb pełnej mocy. Cykle te są

powtarzane do momentu osiągniecia temperatury 65 st.C.

 

Jeżeli temperatura wzrośnie do 65 st.C Komputer sterujący Webasto wprowadza

urządzenie w tryb bezczynności (jałowy). Następuje wyłączenie pompki paliwa

(wygaszenie płomienia w komorze spalania) i po 2 minutach (w celu

schłodzenia urządzenia) wyłączenie wentylatora.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin