pytania egz inzynieria(1).doc

(92 KB) Pobierz
1

1.     Wymień obiekty budowlane konieczne do realizacji gospodarki leśnej, a wiążące się z inżynieryjnym zagospodarowaniem lasu. Budynki:… Budowle… Obiekty małej architektury…

Budynek – obiekt budowlany trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych (ścian), posiadający fundamenty oraz dach to: budynki mieszkalne, administracyjno-biurowe (N-ctwa), zaplecza techniczno-socjalnego (szkółkarskiego), domy wypoczynkowe, domki myśliwskie, budynki gospodarcze na terenie osad

Budowla – to obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury to: infrastruktura drogowa (drogi, mosty, przepusty), sieci techniczne, wieże obserwacyjne, ogrodzenia upraw, budowle na szkółkach leśnych, kempingi, ambony, zadaszenia, wiaty turystyczne, ogrodzenia osad i zagród leśnych, punkty czerpania wody, zbiorniki ppoż, lądowiska i lotniska leśne,

Obiekty małej architektury – niewielkie obiekty kultu religijnego (kapliczki, krzyże przydrożne, figury), urządzenia architektury ogrodowej (posągi, wodotryski), służące do utrzymania porządku (kosze na śmieci, śmietniki), oraz urządzenia rekreacyjne (na ścieżkach zdrowia, ławki, piaskownice, huśtawki i inne związane z placami zabaw i biwakami służące turystycznemu zagospodarowaniu

2.     Podaj  zwięzłą  definicję  drogi  leśnej  z  uwzględnieniem  prawa  budowlanego  „Ustawa  o  drogach publicznych” i Ustawa o lasach”.

W ustawie prawo budowlane zdefiniowano pojęcia:

Droga – obiekt budowlany będący budowlą.

W ustawie o drogach publicznych zdefiniowano pojęcia:

Droga – budowla mieszcząca się w pasie drogowym z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego.

Droga leśna:  jest to obiekt budowlany będący budowlą, obejmujący wydzielony pas terenu* znajdujący się na powierzchni gruntów leśnych, ograniczony szerokością pasa drogowego** z drogowymi obiektami

inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami przeznaczonymi do prowadzenia ruchu drogowego i organizacji prac leśnych. Drogi leśne zaliczane są do dróg wewnętrznych na  powierzchni leśnej.

Roboty niewymagające pozwolenia na budowę:

Remont istniejących obiektów budowlanych.

Przebudowa dróg, torów i urządzeń kolejowych

 

3.     Kompleksowa realizacja komunikacyjnego udostępnienia lasu wiąże się z: posiadaniem  dokumentacji:… prowadzeniem prac:

KOMUNIKACYJNE UDOSTĘPNIENIE LASU – budowa i utrzymanie dróg leśnych osiąga się przez zaprojektowanie i realizację docelowej sieci dróg leśnych. Plan sieci dróg powinien być integralną częścią planu urządzania gospodarstwa leśnego. Stanowi podstawę do opracowania projektów budowy nowych dróg i utrzymania istniejącej infrastruktury drogowej.

Celem komunikacyjnego udostępnienia lasu jest zapewnienie możliwości wykonania prac z dziedzin gospodarki leśnej:- hodowli lasu,- użytkowania lasu,- ochrony lasu,- gospodarki łowieckiej,- turystycznego zagospodarowania lasu w całym okresie wzrostu drzewostanu, przy zachowaniu zasad ochrony środowiska

Załączamy dokumenty: zaświadczenie o prawie do terenu, wymagane uzgodnienia, opis zakresu prac ze szkicami, szkic mapy sytuacyjnej z zaznaczeniem  obiektu.

Wymagane uzgodnienia np: -z starostami w trybie art. 46 b ust. 1a

Ustawy Prawo ochrony środowiska - z zarządcą dróg publicznych,

PROJEKT SIECI DRÓG LEŚNYCH ZAPEWNIA:

wzajemne powiązanie systemów komunikacyjnych jednostek LP na  obszarze dużych kompleksów leśnych,

racjonalne połączenie dróg leśnych z drogami publicznymi,

zabezpieczenie przed powstawaniem przypadkowych dróg,

wykorzystanie lokalnych warunków terenowych,

prawidłowy przebieg prac związanych z utrzymaniem sieci dróg.

 

 

 

 

 

4.     Wymień podstawowe czynniki techniczne wpływające na układ przestrzenny dróg leśnych.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA UKŁAD SIECI DRÓG: czynniki techniczne: - wynikające z warunków fizjograficznych, - rodzaje gospodarki leśnej, - istniejąca infrastruktura, - ograniczenia w projektowaniu dróg, - miejsca zbytu drewna, - sposoby pozyskania drewna i środki transportowe,

 

 

5.     Uzasadnij  odpowiedź:  czy  na  podstawie  samego wskaźnika  gęstości  dróg  leśnych można  dokonać oceny układu komunikacyjnego dróg leśnych.

Gęstość dróg to ilość dróg na jednostkę powierzchni leśnej w m/ha lub w km/100ha.

Wskaźnik gęstości dróg dla nadleśnictwa nie jest daną w pełni oceniającą układ przestrzenny sieci dróg.

- lokalne warunki terenowe,

- równomierne udostępnienie kompleksów leśnych,

- zabezpieczenie przeciwpożarowe,

- kierunki transportu drewna i połączenia z drogami publicznymi,

- procesy technologiczne prac leśnych,

- wielkość pozyskania drewna i zapewnienie miejsc składowania,

- sieć szlaków operacyjnych (zrywkowych),

- linie podziału powierzchniowego.

Metody ustalenia wskaźnik gęstości dróg

1. Diagramu syntezy,

2. Nomogramu w warunkach nizinnych,

3. Wzorów matematycznych

 

6.     Wymień podstawowe części projektu sieci drogowej i napisz krótko, co zawierają.

PROJEKT SIECI DRÓG LEŚNYCH ZAWIERA:

część opisową: przedmiot opracowania, materiały,

część inwentaryzacyjną: istniejącej sieci dróg, składnic, obiektów budowlanych, warunków klimatycznych i glebowych, składu gatunkowego drzewostanów, danych o sposobach i wielkości pozyskania drewna, materiałach miejscowych i podłoża drogowego,

część projektową: w formie opisowej ogólne warunki techniczne projektowanych dróg, optymalny układ dróg na mapie z numeracją i kilometrażem, potok ładunku, wykazy tabelaryczne dróg z podaniem kategorii i konstrukcji nawierzchni,

część zestawieniowa: projektowany zakres robót – modernizacje, remonty, konserwacje, budowy nowych dróg i obiektów drogowych, zestawienia porównawcze.

 

 

7.     Wymień  elementy  zabezpieczenia  ppoż.  obszaru  leśnego,  konieczne  do  uwzględnienia  przy opracowaniu sieci dróg leśnych.

Inżynieryjne zagospodarowanie lasu dla zabezpieczenia przeciwpożarowego lasu przewiduje realizację:

Punktów obserwacyjnych

Sieć dojazdów pożarowych

Punkty poboru wody

Tablice informacyjne

Pasy przeciwpożarowe

Bazy sprzętu przeciwpożarowego

Sieć dojazdów pożarowych

Rozmieszczenie:

                  • 750 m dla lasów I kategorii zagrożenia

                  •1500 m dla lasów II kategorii

                  • dla III kategorii zagrożenia drogi powinny umożliwić dojazd

                  •Na terenach nizinnych co druga linia gospodarcza (ostępowa) i co 3-6 linia oddziałowa

Parametry techniczne:

               • zapewnić przejezdność przez cały rok,

               • oznakowane w terenie i ponumerowane,

               • nawierzchnia gruntowa lub utwardzona o nośności co najmniej 100kN i nacisku na oś 50 kN,

               • szerokość jezdni minimum 3m,

               • pas między koronami drzew 6 m do wysokości 4 m od jezdni,

               • pasy manewrowe dla dróg nieprzelotowych minimum 20x20 m,

               • mijanki o jezdni min. 6m i długości 23 m w odległościach max.300 m z wzajemną widocznością

 

 

 

8.     Wymień podstawowe  różnice w planowaniu układu sieci dróg leśnych na terenie:

nizinnym- NA TERENACH NIZINNYCH – to rekonstrukcja istniejącej sieci drogowej przy:

maksymalnym wykorzystaniu linii podziału powierzchniowego, wykorzystaniu dróg istniejących,

planowanie dróg łącznikowych  - komunikacyjność sieci, odstęp dróg dwa razy większy od odległości zrywki, sieć oparta na co drugiej linii ostępowej i co 3÷6 linii oddziałowej.            

górskim- NA TERENACH GÓRSKICH – sieć dróg dopasowana do rzeźby terenu z: udostępnieniem stoków ze zrywką naziemną i linową prowadzenie dróg głównych w łagodnych dolinach, przy zrywce linowej odstępy między drogami większe,

 

9.     Wymień czynniki decydujące o propozycji konstrukcji nawierzchni dla poszczególnych dróg w sieci dróg leśnych.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA KONSTRUKCJĘ NAWIERZCHNI DRÓG LEŚNYCH

Rodzaj i wielkość obciążenia ruchem klasy nawierzchni: Kl. I, Kl. II i Kl. III, Przewidywane średnie obciążenie pojazdami ciężarowymi o nacisku pojedynczej osi 100 kN

Standard  wykonania  nawierzchni: określa  okres  przydatności nawierzchni dróg leśnych i konieczność konserwacji, Standard : 10 letni okres eksploatacji dla dróg wykonanych w  Kl. I i Kl. II, a 5 lat dla Kl. III

Warunki gruntowo – wodne podłoża drogowego: ustalenie konieczności zastosowania warstw zabez-pieczających poziom wody gruntowej, skład granulometryczny podłoża, kapilarność niebezpieczna Hknb

Możliwość zastosowania  materiałów  miejscowych  i  odpadów przemysłowych: grunty rodzime jako podłoże drogowe  lub wykorzystane do konstrukcji nawierzchni poprzez stabilizację. nośność i zagęszczenie podłoża drogowego, skład granulometryczny, zawartość części organicznych, kwasowość gruntu (pH)

Techniczne  i  ekonomiczne  uwarunkowania  realizacji  inwestycji  drogowej w lesie: dostępny park maszynowy, szybkość wykonania drogi, koszty nawierzchni,

Zastosowanie katalogu typowych konstrukcji dróg leśnych: ujednolicenie konstrukcji nawierzchni,

wyeliminowanie  nieekonomicznych,  przypadkowych  i  nieracjonalnych konstrukcji, określenie  zapotrzebowania  na  materiały  i  sprzęt  w  fazie  wstępnego projektowania

 

10. Wymień powierzchniowe elementy turystycznego zagospodarowania lasu.

powierzchniowe:

parkingi (leśne i przy drogach publicznych na terenach leśnych) i

miejsca postoju, - pasy postojowe (wydzielone linią przerywaną na skraju jezdni), zatoki postojowe (poszerzenie lokalne jezdni) i leśne miejsca postoju (na styku z drogą publiczną, wydzielona pow. gruntu)

place zabaw i boiska, polany piknikowe, plaże i kąpieliska, pola kempingowe, biwakowe, obozowiska

 

11.  Uwzględniając  definicję  drogi  leśnej  wynikającą  z  Prawa  Budowlanego,  „Ustawy  o  drogach publicznych”  i Ustawy  o  lasach”  uzasadnij  dlaczego wykonywanie  prac  budowlanych  na  drogach leśnych wymaga tylko procedury zgłoszenia do organu administracji lokalnej.

Zgodnie z ustawą Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016) pozwolenia na budowę nie wymagają:

- art. 29 ust. 2 pkt 1 - roboty budowlane polegające na remoncie istniejących obiektów budowlanych i urządzeñ budowlanych z wyjątkiem obiektów wpisanych do rejestru zabytków,

- art. 29 ust. 2 pkt 12 - roboty budowlane polegające na przebudowie dróg, torów i urządzeń kolejowych.

Pozostałe roboty wymagają uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Należy jednak podkreślić, że wstępnej kwalifikacji zamierzonych robót dokonuje inwestor, natomiast ostateczna ocena planowanych robót (czy będą podlegały obowiązkowi zgłoszenia, czy uzyskania pozwolenia na budowę) należy do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, który w oparciu o przepisy ustawy oraz ocenę m.in. rodzaju i zakresu prowadzonych robót powinien zająć wiążące stanowisko. W związku z tym, że dla projektowanych dróg leśnych najczęściej wykorzystuje się powierzchnie linii podziału powierzchniowego, istniejących szlaków zrywkowych, duktów leśnych, itp. można założyć, że mamy do czynienia z przebudową dróg leśnych, a to zgodnie z ustawą Prawo budowlane wymaga jedynie zgłoszenia do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej.

W zgłoszeniu na 30 dni przed rozpoczęciem robót zawiadamiamy organ administracji określając:

- rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia,

- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

- odpowiednie szkice i rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia oraz opinie wymagane

odrębnymi przepisami. Wymagane uzgodnienia np.:-z starostami w trybie art. 46 b ust. 1a

Ustawy Prawo ochrony środowiska - z zarządcą dróg publicznych

Pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko

oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000

Ustawa  określa obiekty i roboty budowlane, które jednoznacznie wymagają pozwolenia na budowę:

Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko

 

W ustawie prawo budowlane zdefiniowano pojęcia:

Droga – obiekt budowlany będący budowlą.

Budowa – wykonywanie drogi w określonym miejscu, lub jej odbudowę, rozbudowę, nadbudowę.

Remont – roboty budowlane wykonywane na istniejącej drodze, a prowadzące do przywrócenia jej stanu pierwotnego.

Przebudowa – roboty budowlane w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych i technicznych drogi bez konieczności zmiany pasa drogowego.

W ustawie o drogach publicznych zdefiniowano pojęcia:

Droga – budowla mieszcząca się w pasie drogowym z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego.

Pas drogowy – wydzielony liniami granicznymi grunt w którym umieszczona jest droga.

Utrzymanie drogi – roboty konserwacyjne, porządkowe i inne poprawiające bezpieczeństwo i wygodę ruchu

Droga leśna:  jest to obiekt budowlany będący budowlą, obejmujący wydzielony pas terenu* znajdujący się na powierzchni gruntów leśnych, ograniczony szerokością pasa drogowego** z drogowymi obiektami

inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami przeznaczonymi do prowadzenia ruchu drogowego i organizacji prac leśnych. Drogi leśne zaliczane są do dróg wewnętrznych na  powierzchni leśnej.

Ustawa jednoznacznie określa obiekty budowlane, których budowa wymaga tylko zgłoszenia:

miejsc postojowych dla samochodów osobowych do 10 stanowisk.

Obiekty gospodarcze do 35 m2 i rozpiętości 4,8 m wyłącznie na cele gospodarki leśnej na gruntach leśnych Skarbu Państwa.

Obiektów małej architektury.

Roboty niewymagające pozwolenia na budowę:

Remont istniejących obiektów budowlanych.

Przebudowa dróg, torów i urządzeń kolejowych.

 

12. Wyjaśnij w  jaki sposób  i w  jakim zakresie podłoże drogowe (grunt rodzimy) wpływa na propozycję konstrukcji nawierzchni dróg leśnych.

grunty rodzime jako podłoże drogowe  lub wykorzystane do konstrukcji nawierzchni poprzez stabilizację.

       nośność i zagęszczenie podłoża drogowego,                       skład granulometryczny,

       zawartość części organicznych,                                           kwasowość gruntu (pH)

Warunki gruntowo – wodne podłoża drogowego:

       ustalenie konieczności zastosowania warstw zabezpieczających (- odsączającej z piasku, - odcinającej z

                gruntów stabilizowanych, - stosowania geowłókniny drogowych.

       poziom wody gruntowej,

       skład granulometryczny podłoża,

       kapilarność niebezpieczna Hknb ,

 

 

13. Uzasadnij  wpływ  stosowanych  środków  zrywkowych  i  odległości  zrywkowej  na  układ komunikacyjny nadleśnictwa.

Stosowane środki zrywkowe są dostosowane do systemu pozyskiwania drewna. Nasilenie systemu drewna kłodowanego w ostatnim czasie doprowadziło do zwiększenia ilości nadsiębiernej zrywki drewna. To z kolei wydłuża odległości zrywkowe bez znaczącego podnoszenia kosztów zrywki. Ponieważ sieć dróg zarówno wywozowych jak i łącznikowych jest dwukrotnie większa od średniej odległości zrywki w Nadleśnictwie, to wraz z jej wzrostem zmniejsza się wskaźnik gęstości dróg i tym samym układ komunikacyjny. Większa jest ilość szlaków operacyjnych regularnych ułożonych w jodełkę. Średni odstęp dróg w terenach nizinnych oscyluje wokół 1000 m, natomiast wskaźnik gęstości między 14,5 a 18,5 m/ha. W warunkach górskich podstawowe znaczenie przy przerębowym systemie ma jednak rzeźba terenu (spadek i charakter stoku), więc wskaźniki gęstości optymalne są większe – 18 do 28 m/ha.

14. Wymień wymagania stawiane dojazdom pożarowym na obszarze leśnym

Sieć dojazdów pożarowych

Rozmieszczenie:

                  • 750 m dla lasów I kategorii zagrożenia

                  •1500 m dla lasów II kategorii

                  • dla III kategorii zagrożenia drogi powinny umożliwić dojazd

                  •Na terenach nizinnych co druga linia gospodarcza (ostępowa) i co 3-6 linia oddziałowa

Parametry techniczne:

               • zapewnić przejezdność przez cały rok,

               • oznakowane w terenie i ponumerowane,

               • nawierzchnia gruntowa lub utwardzona o nośności co najmniej 100kN i nacisku na oś 50 kN,

               • szerokość jezdni minimum 3m,

               • pas między koronami drzew 6 m do wysokości 4 m od jezdni,

               • pasy manewrowe dla dróg nieprzelotowych minimum 20x20 m,

               • mijanki o jezdni min. 6m i długości 23 m w odległościach max.300 m z wzajemną widocznością,

15.  Wymień  obiekty  turystycznego  zagospodarowania  lasu  umieszczane  na  mapie  komunikacyjnego udostępnienia nadleśnictwa.                              To obiekty ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin