Informatyka_Europejczyka_icwiczenia_dla_szkoly_podstawowej_kl_IV_VI_Czesc_II_iecws2.pdf

(3303 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka. iĆwiczenia dla szkoły podstawowej, kl. IV-VI. Część II
Informatyka Europejczyka.
iÆwiczenia dla szko³y
podstawowej, kl. IV–VI. Czêœæ II
ISBN: 978-83-246-2593-2
Format: 195 × 260, stron: 136
„Informatyka Europejczyka” to doskona³y i kompletny zestaw edukacyjny, przygotowany
przez dysponuj¹cego ogromnym doœwiadczeniem lidera na rynku ksi¹¿ek informatycznych
– wydawnictwo Helion. Podrêczniki oraz inne pomoce naukowe nale¿¹ce do tej serii
zosta³y opracowane w taki sposób, aby ich u¿ytkownicy mogli nie tylko poszerzaæ
swoj¹ wiedzê, ale te¿ szybko i skutecznie utrwalaæ nowe wiadomoœci. Proponowane
przez nas rozwi¹zania szczególnie wa¿ne s¹ w³aœnie dziœ, gdy znajomoœæ informatyki
sta³a siê kluczowa – bez niej nie sposób nad¹¿yæ za tempem rozwoju dowolnej
dziedziny wiedzy i zrozumieæ fundamentalnych zmian zachodz¹cych na ca³ym œwiecie.
Dwuczêœciowy zeszyt æwiczeñ stanowi uzupe³nienie materia³u zawartego w ksi¹¿ce
„Informatyka Europejczyka. iPodrêcznik dla szko³y podstawowej, kl. IV–VI” (opracowanej
dla szkó³, w których korzysta siê z komputerów typu Mac). Zeszyt sk³ada siê z zadañ
o ró¿nym stopniu trudnoœci, dostosowanych do mo¿liwoœci uczniów zarówno przeciêtnych,
jak i bardzo zdolnych. Poprzez realizacjê ciekawych projektów, rozwi¹zywanie ³amig³ówek
i zabawê bezstresowo wprowadza dzieci w œwiat informatyki, a ponadto pozwala im
rozwin¹æ w³asne talenty i zainteresowania. Mierz¹c siê z kolejnymi zadaniami, uczniowie
szybko poznaj¹ œrodowisko pracy, opanuj¹ podstawowe pojêcia oraz obs³ugê popularnych
programów, naucz¹ siê odpowiedzialnie korzystaæ z internetu, a tak¿e na bie¿¹co
ugruntowuj¹ zdobyt¹ wiedzê.
Pierwsze terminy i pojêcia zwi¹zane z komputerem i prac¹ w sieci
Podstawowe informacje o popularnych systemach operacyjnych
Pliki i katalogi – najwa¿niejsze czynnoœci
Edycja tekstu i grafiki
Komputer jako pomoc w edukacji i rozrywce
Dzia³ania na arkuszu kalkulacyjnym
Prezentacje multimedialne
Internet jako Ÿród³o informacji
Tworzenie prostych animacji
„Informatyka Europejczyka” to:
gruntowne poznanie podstaw obs³ugi komputera i najczêœciej u¿ywanych
programów;
atrakcyjnie przekazywana wiedza, niezbêdna do zrozumienia wspó³czesnego
œwiata;
kreatywne wykorzystanie dostêpnych mo¿liwoœci i proponowanie w³asnych
rozwi¹zañ.
431475661.014.png 431475661.015.png
Spis treści
Drogi Uczniu! / 5
Drogi Nauczycielu! / 7
Rozdział 1.
Arkusz kalkulacyjny / 9
1.1. Pierwsze kroki w arkuszu / 9
1.2. Proste zastosowania / 16
1.3. Tworzenie prostego wykresu / 24
1.4. Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac / 27
1.5. Podsumowanie / 32
Rozdział 2.
Prezentacja multimedialna / 34
2.1. Prezentacja multimedialna — wprowadzenie / 34
2.2. Tworzenie prostej prezentacji / 38
2.3. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — cz. I / 47
2.4. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — cz. II / 49
2.5. Samodzielnie tworzymy prezentację na zadany temat — cz. III / 51
2.6. Realizacja projektu / 54
2.7. Podsumowanie / 57
Rozdział 3.
Internet jako źródło informacji / 59
3.1. Internet — wprowadzenie / 59
3.2. Poznajemy zasoby internetu / 64
3.3. Poznajemy zasoby internetu — ćwiczenia / 67
3.4. Komunikowanie się za pomocą komputera / 71
3.5. Komunikowanie się za pomocą komputera — ćwiczenia / 73
3.6. Opracowanie materiałów do prezentacji w dokumencie
tekstowym i prezentacji multimedialnej / 76
3.7. Opracowanie materiałów do prezentacji w dokumencie
tekstowym — ćwiczenia / 77
3.8. Opracowanie i wydruk przygotowanych dokumentów / 78
3.9. Prezentacja i omówienie przygotowanych prac / 79
3.10. Realizacja projektu / 81
3.11. Podsumowanie / 83
3
431475661.016.png 431475661.017.png
Informatyka Europejczyka. iĆwiczenia dla szkoły podstawowej, kl. IV – VI. Część II
Rozdział 4.
Komputer w naszym otoczeniu / 86
4.1. Poznajemy zastosowania komputerów / 86
4.2. Poznajemy urządzenia elektroniczne / 88
4.3. Komputery wokół nas — omówienie / 91
4.4. Komputery wokół nas — opracowanie dokumentu tekstowego / 92
4.5. Prezentacja i omówienie przygotowanych zadań / 93
4.6. Podsumowanie / 94
Rozdział 5.
Tworzymy prostą animację / 96
5.1. Uruchomienie i opis programu — wprowadzenie / 96
5.2. Opracowanie prostego projektu / 100
5.3. Samodzielnie tworzymy projekt — cz. I / 103
5.4. Samodzielnie tworzymy projekt — cz. II / 108
5.5. Podsumowanie / 113
Dodatek A
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości / 115
A.1. Pytania utrwalające / 115
A.2. Ćwiczenia utrwalające / 118
A.3. Przygotowanie wspólnego projektu / 122
A.4. Opracowanie i wydruk materiałów do prezentacji projektu / 126
A.5. Prezentacja i omówienie prac / 126
A.6. Podsumowanie / 127
Bibliograia / 129
4
431475661.001.png 431475661.002.png 431475661.003.png
Rozdział 1.
Arkusz kalkulacyjny
Liczba godzin
6
1.1. Pierwsze kroki w arkuszu
1.2. Proste zastosowania
1.3. Tworzenie prostego wykresu
1.4. Ustawienia wydruku, wydruk gotowych prac
1.5. Podsumowanie
1.1. Pierwsze kroki
w arkuszu
Liczba punktów
Ćwiczenie 1.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny ?
...........................................................................................
...........................................................................................
Ćwiczenie 2.
Podaj nazwę arkusza kalkulacyjnego dostępnego na Twoim szkolnym komputerze.
...........................................................................................
Ćwiczenie 3.
W jaki sposób należy uruchomić program Numbers z pakietu iWork (lub NeoOfice Calc )?
Wymień kolejne czynności.
...........................................................................................
...........................................................................................
.............................................................
.............................................................
.............................................................
9
431475661.004.png 431475661.005.png 431475661.006.png 431475661.007.png 431475661.008.png 431475661.009.png
Informatyka Europejczyka. iĆwiczenia dla szkoły podstawowej, kl. IV – VI. Część II
Ćwiczenie 4.
W jaki sposób prawidłowo zamykamy poznane arkusze kalkulacyjne?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Ćwiczenie 5.
Czy na podstawie ikony potra sz rozpoznać plik zawie-
rający arkusz kalkulacyjny? Jeśli tak, to narysuj ją. Jeśli
nie, poproś nauczyciela o pomoc.
Ćwiczenie 6.
Opisz elementy okien arkuszy kalkulacyjnych Numbers
z pakietu iWork i NeoOf ce Calc . Wyjaśnij przeznaczenie
poszczególnych składników (podręcznik, str. 218, rysunek
7.4 oraz str. 219, rysunek 7.5).
Rysunek 1.1.
10
431475661.010.png 431475661.011.png 431475661.012.png 431475661.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin