Wstęp – Ciało nieobecne [w: Społeczne tworzenie ciała, A. Buczkowski]
· wg socjologii możliwości wyjaśnienia zachowań człowieka przy pomocy kategorii biologicznych są OGRANICZONE,
· centralnym założeniem socjologii jest widzenie świata jako konstrukcji społeczno-kulturowej, tworzonej i zmienianej przez aktywność jednostek ludzkich oraz systemów społeczno-historycznych,
· natura zawsze jest widziana poprzez kulturę,
Powody pominięcia ciała w rozważaniach socjologicznych:
1) ciało należało do natury nie kultury;
· jednostka i jej ograniczenia biologiczne nie interesowały socjologów,
· rozważane było miejsce „ja” w społeczeństwie a nie opozycja natura – społeczeństwo,
· interakcja pomiędzy ciałami – „zachowanie”,
· interakcja między bezcielesnymi „ja” – kategorie „znaczeń” i „wyborów”,
· ja” miało być powodowane społecznie, nie biologicznie,
· „ja” tworzone jest poprzez interakcje z innymi „ja” – poprzez symbole i relacje pomiędzy „ja podmiotowym” i „ja przedmiotowym”,
· do końca lat 70 XX – nie istniało pojęcie społecznego tworzenia ciała – ciało zostało pominięte,
2) przekonanie, że ciało człowieka nie ulegało zmianie przez ostatnie kilka tysięcy lat;
· poszukiwanie uwarunkowań historyczno-społecznych nie miało więc uzasadnienia.
3) kartezjański paradygmat rozróżniający duszę (rozumną cześć) i ciało (klatka duszy);
· ciało zostało skojarzone z kobiecością, rozum – mężczyzną.
· konsekwencje: negatywne wartościowanie ciała,
· umieszczenie go w przestrzeni wymagającej zarządzania,
· stworzenie konstruktu, w którym rozum panuje nad ciałem.
Pojawienie się ciała w historii:
1) Marcel Mauss
· jako 1 dostrzegł społeczne uwarunkowanie cielesności człowieka.
· Prekursor socjologii ciała (mimo że jego rozważania nie zaowocowały koncepcją teoretyczną).
· w pracy Socjologia i antropologia – rozdział, w którym M. analizuje wybrane sposoby posługiwania się ciałem, wyróżnia 3 sposoby postrzegania ciała:
¾ biologiczny (zawiera el. mechanicystyczne i fizyczne),
¾ psychologiczny,
¾ socjologiczny.
· zwraca uwagę na:
¾ wpływy społeczne (pływanie, chodzenie, marsz… - funkcje ciała w których odnajduje uwarunkowania społeczne),
¾ proces naśladowania (naśladowanie – upowszechnienie się zachowań związanych z ciałem – edukacja, tresura),
¾ ćwiczenie ciała jest dostosowaniem go do jego „technicznych” możliwości,
¾ różnice w posługiwaniu się ciałem w zależności od płci/wieku/sprawności fizycznej,
· po raz pierwszy używa określenia HABITUS – technika i dzieło zbiorowego i indywidualnego rozumu praktyczne reprodukującego się w procesie naśladowania.
2) Denis H. Wrong – wg niebo rozwój socjologii, która poszukiwała źródeł ładu społecznego przebiegał dwoma ścieżkami:
· nadmiernie akcentująca elementy społeczne („superego”) – koncentrowała się na mechanizmach internalizacji norm społecznych. Nie uwzględniała motywacji do przystosowania się, elementów dynamicznych, związanych z krytyką i buntem wobec systemu społecznego.
· zajmowała się analizą akceptacji i zyskiwania pozytywnego wizerunku w oczach innych.
· żadna z nich nie doceniła istnienia „id”, „zwierzęcia społecznego” – odpowiedzialnego za emocje.
Ciało wg Wronga
¾ klasyczna socjologia traktowała je jako oporne socjalizacji (traktowanie człowieka jako bezcielesnego),
¾ jedynie psychoanaliza dostrzegała odciskanie się społecznej natury człowieka w jego strukturze społecznej,
¾ teorie przesocjalizowane bazują na jednowymiarowości natury człowieka, przyjmując że tworzą ją tylko elementy społeczne.
3) Klaus Heinemann – socjologia sportu.
Czynniki określające zachowanie sportowca:
· warunki biologiczne,
· warunki ekologiczne (miejsce uprawiania sportu),
· porządek prawny,
· okoliczności polityczne,
· sytuacja ekonomiczna,
· czynniki społeczno-kulturowe,
· procesy dynamiki grupowej,
· cechy osobowości.
4 elementy ciała sportowca podlegające wpływowi czynników społeczno-kulturowych:
· techniki ciała wykonywania procesów ruchowych – ekspresywne ruchy ciała,
· postawy ciała i gestykulacja (autoprezentacja poprzez język ciała),
· etos ciała (wyobrażenie o własnym ciele, wpływa na tożsamość osobistą i społeczną),
· społecznie definiowane mechanizmy kontroli popędów i potrzeb.
4) Bryan S. Turner – twórca koncepcji „zarządzania ciałem”.
· ciało obiekt służący zachowaniu spoistości i trwałości struktury społecznej,
· każdy system społeczny musi stanąć przed rozwiązaniem problemów związanych z ciałem w 4 strefach:
¾ regulacji przestrzennego funkcjonowania ciała,
¾ regulacji ciała w czasie,
¾ reprezentacji ciała w przestrzeni społecznej – zależne od panującej mody i ogólnego stylu,
¾ ograniczania wewnętrznych popędów.
· zarządzanie ciałem związane jest z zarządzaniem jego seksualnością (zwłaszcza kobiet),
· reprodukcja jest odgórnie zarządzana,
· kontrola kobiecych zdolności reprodukcyjnych,
· ascetyczna dyscyplina i ograniczenie konsumpcji – odbiło się zwłaszcza na kobietach – histeria,
· Choroby wg Turnera (związane ze społecznym postrzeganiem ciała):
¾ histeria,
¾ depresja/melancholia,
¾ agorafobia,
¾ anoreksja.
5) Koncepcję kontroli ciałem na poziomie reprodukcji populacji stworzył Malthus.
· Wg M. ludzkość posiada 2 podstawowe potrzeby pologiczne:
¾ jedzenie,
¾ zaspokajanie potrzeb seksualnych.
¾ są sprzeczne bo nie nadążają produkować żarcia J
· aby zapobiec nadmiernym popędom: kontrola + okresy głodu + unieważnianie małżeństw + celibat,
· efekt: prostytucja, homoseksualizm, aborcja, masturbacja (grzech i marnotrawstwo energii seksualnej!).
6) Arthur Frank – chciał uzupełnić teorię Turnera.
· członkowie społeczeństwa – aktywnie doświadczają swojego ciała i są przez nie ograniczeni,
· ciało pochodzi z innych ciał – ciał kobiet,
· ciała – środki i rezultaty „cielesnych technik społecznych”,
4 pytania dotyczące działania poprzez ciało:
a) kontrola jako możliwość przewidywania działań,
b) odczuwania pożądania jako rezultatu/źródła działania ciała,
c) relacji ciała do innych ciał,
d) relacji ciała do samego siebie.
4 typy idealnego użycia ciała:
a) dla ciała kontrolowanego: środkiem działania – dyscyplina; idealne miejsce – klasztor J,
b) dla pożądania: środek działania – konsumpcja; idealne miejsce – supermarket!
c) w relacji do innych ciał: środek działania – dominacja i siła, model działania – wojna,
d) ciało do samego siebie: środek działania – komunikacja i poznanie, model użycia – wspólne rytuały/podtrzymywanie relacji.
3
karolina.s1604