09 - Drukowanie.pdf

(612 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Drukowanie
Drukowanie
W większości przypadków, po utworzeniu arkusza będziesz chciał go wydrukować. Microsoft Excel 2002 pozwala na
drukowanie całości bądź wybranego fragmentu arkusza, wielu arkuszy jednocześnie lub nawet całego skoroszytu. Excel
daje pełną kontrolę nad rozmiarem drukowanej strony, marginesami, nagłówkami, stopkami, łamaniem stron,
orientacją, skalowaniem drukowanego arkusza, a także kolejnością, numeracją i zawartością drukowanych stron. Opcja
Podgląd wydruku (rysunek 9.1) pozwala na sprawdzenie wyglądu strony jeszcze przed jej wydrukowaniem, co
umożliwia zaoszczędzenie czasu i papieru na wykonywanie wydruków próbnych.
Operacja drukowania składa się w zasadzie z trzech głównych etapów:
1. Za pomocą okna dialogowego Ustawienia strony określasz sposób drukowania i wygląd strony (możesz
pominąć ten etap jeżeli chcesz wykorzystać ustawienia z poprzedniego drukowania).
2. Za pomocą okna dialogowego Podgląd wydruku kontrolujesz wygląd strony przed wydrukowaniem na
papierze (również ten etap możesz pominąć, jeżeli wiesz, jak będzie wyglądała strona po wydrukowaniu).
3. Za pomocą polecenia Drukuj wysyłasz żądaną liczbę kopii danego dokumentu na drukarkę.
W niniejszym rozdziale szczegółowo omówimy wszystkie trzy etapy.
Rady
Zapisanie dokumentu na dysku powoduje również zapisanie wielu ustawień strony i opcji drukowania.
Niniejszy rozdział został napisany z założeniem, że Twój komputer jest już odpowiednio skonfigurowany do
drukowania. Jeżeli nie, to powinieneś zainstalować i skonfigurować drukarkę zgodnie z jej dokumentacją.
Rysunek 9.1. Opcja Podgląd wydruku pozwala na sprawdzenie wyglądu drukowanej strony jeszcze przed wysłaniem jej
na drukarkę.
Okno dialogowe Ustawienia strony
Okno dialogowe Ustawienia strony (rysunek 9.2) pozwala na przygotowanie dokumentu do wydruku. Poszczególne
opcje zostały pogrupowane na czterech zakładkach:
Strona (rysunek 9.2) — pozwala na ustawienie orientacji papieru, sposobu skalowania, numeracji pierwszej
strony wydruku oraz jakości wydruku.
Marginesy (rysunki 9.6 i 9.7) — pozwala na zdefiniowanie ustawień marginesów strony, odstępu nagłówka i
stopki od krawędzi strony oraz umiejscowienia dokumentu na stronie.
Nagłówek/stopka (rysunek 9.8) — pozwala na ustawienie predefiniowanych lub własnych nagłówków i
stopek.
Arkusz (rysunek 9.14) — umożliwia zdefiniowanie obszaru drukowania, tytułu wydruku, drukowanych
elementów oraz kolejności drukowanych stron. Jeżeli drukowany będzie arkusz wykresu, to zamiast zakładki
Arkusz pojawia się zakładka Wykres (rysunek 9.22), która pozwala na ustawienie rozmiaru drukowanego
wykresu oraz jakości wydruku.
Aby otworzyć okno Ustawienia strony
Z menu głównego wybierz polecenie Plik Ustawienia strony (rysunek 9.3)
lub
naciśnij przycisk Ustawienia znajdujący się na pasku narzędzi okna podglądu wydruku.
99147396.004.png
Rysunek 9.2. Zakładka Strona okna dialogowego Ustawienia strony .
Rysunek 9.3. W menu Plik znajdziesz szereg poleceń związanych z drukowaniem.
Aby zdefiniować ustawienia strony
1. Otwórz okno dialogowe Ustawienia strony i przejdź na zakładkę Strona (rysunek 9.2).
2. Wobszarze Orientacja wybierz żądany układ strony papieru:
Pionowa — opcja domyślna dla arkuszy danych, strona drukowana jest pionowo
Poziomo — opcja domyślna dla arkuszy wykresów, strona drukowana jest poziomo
3. Wobszarze Skalowanie , dostępnym tylko dla arkuszy danych, ustaw żądane opcje skalowania:
Dopasuj do — pozwala na procentowe określenie rozmiaru strony względem jej rzeczywistego
rozmiaru. Jest to opcja domyślna i ustawiona początkowo na 100%.
Wpasuj w strony — Przy drukowaniu skaluje drukowany arkusz tak, aby zmieścił się na określonej
liczbie stron.
4. Z listy rozwijanej Rozmiar papieru wybierz żądany rozmiar strony (rysunek 9.4).
99147396.005.png 99147396.006.png
5. Z listy rozwijanej Jakość wydruku wybierz żądaną jakość wydruku (rysunek 9.5).
6. Jeżeli to konieczne, w polu Numer pierwszej strony wprowadź liczbę, od której rozpocznie się numerowanie
kolejnych stron wydruku — takie rozwiązanie pozwala na rozpoczęcie numerowania stron od liczby innej niż
1.
7. Abyzachować ustawienia naciśnij przycisk OK .
Rada
Obszar opcji Skalowanie nie jest dostępny dla drukowania arkuszy wykresów. Zamiast tego powinieneś
skorzystać z opcji dostępnych na zakładce Wykres , która zostanie szczegółowo omówiona w dalszej części
tego rozdziału.
Rysunek 9.4. Lista rozwijana Rozmiar papieru .
Rysunek 9.5. Lista rozwijana Jakość wydruku .
Aby ustawić marginesy i wyśrodkowanie strony
1. Przejdź na zakładkę Marginesy okna dialogowego Ustawienia strony (rysunek 9.6 lub 9.7).
2. Wpisz odpowiednie wartości w polach Górny , Lewy , Prawy i Dolny , określających szerokość danego
marginesu liczoną od krawędzi strony.
3. Wpisz odpowiednie wartości w polach Nagłówek i Stopka , określających odległość nagłówka i stopki od
krawędzi strony.
4. W razie potrzeby zaznacz odpowiednie opcje w obszarze Wyśrodkuj na stronie (opcje dostępne tylko dla
arkuszy danych):
W poziomie — powoduje umieszczenie drukowanej zawartości centralnie pomiędzy lewym i prawym
marginesem strony
W pionie — powoduje umieszczenie drukowanej zawartości centralnie pomiędzy górnym i dolnym
marginesem strony
5. Abyzachować ustawienia naciśnij przycisk OK .
Rady
Wprowadzane zmiany są automatycznie odzwierciedlane w oknie podglądu wydruku, co pozwala na
obserwację skutków poczynionych ustawień.
Marginesy mogą również zostać ustawione w oknie podglądu wydruku. Więcej informacji na ten temat
znajdziesz w dalszej części rozdziału.
Nigdy nie ustawiaj marginesów mniejszych niż wartości Nagłówek i Stopka — takie postępowanie może
spowodować nałożenie się drukowanej zawartości dokumentu na obszar nagłówka i stopki.
Niektóre drukarki nie są w stanie drukować blisko krawędzi strony. Jeżeli podczas wydruku skrajne fragmenty
dokumentu są obcinane, powinieneś zwiększyć obszary marginesów, nagłówka i stopki.
99147396.007.png 99147396.001.png
Rysunek 9.6. Zakładka Marginesy okna dialogowego Ustawienia strony dla arkusza danych …
Rysunek 9.7. … oraz dla arkusza wykresu.
Aby dodać predefiniowany nagłówek lub stopkę
1. Przejdź na zakładkę Nagłówek/stopka okna dialogowego Ustawienia strony (rysunek 9.8).
2. Wybierzżądaną opcję z listy rozwijanej Nagłówek bądź Stopka (rysunek 9.9).
Wybrana opcja pojawi się w obszarze podglądu okna dialogowego (rysunek 9.10)
3. Naciśnij przycisk OK .
Rady
Zawartości list rozwijanych Nagłówek i Stopka są identyczne.
Excel pobiera dane użytkownika oraz ew. dane jego firmy z informacji, które zostały wprowadzone podczas
procesu instalacji pakietu Office. Dane użytkownika mogą zostać zmienione za pomocą polecenia Narzędzia
Opcje zakładka Ogólne , natomiast nazwa firmy może zostać zmieniona tylko i wyłącznie podczas
ponownej instalacji pakietu.
Aby zmienić sposób formatowania nagłówka lub stopki wybierz opcję Nagłówek niestandardowy lub Stopka
niestandardowa i w oknie dialogowym, które się pojawi na ekranie wybierz odpowiednie opcje. Więcej
informacji na ten temat znajdziesz w następnym podrozdziale.
99147396.002.png 99147396.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin