09 - Drukowanie.pdf
(
612 KB
)
Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Drukowanie
Drukowanie
W większości przypadków, po utworzeniu arkusza będziesz chciał go wydrukować. Microsoft Excel 2002 pozwala na
drukowanie całości bądź wybranego fragmentu arkusza, wielu arkuszy jednocześnie lub nawet całego skoroszytu. Excel
daje pełną kontrolę nad rozmiarem drukowanej strony, marginesami, nagłówkami, stopkami, łamaniem stron,
orientacją, skalowaniem drukowanego arkusza, a także kolejnością, numeracją i zawartością drukowanych stron. Opcja
Podgląd wydruku
(rysunek 9.1) pozwala na sprawdzenie wyglądu strony jeszcze przed jej wydrukowaniem, co
umożliwia zaoszczędzenie czasu i papieru na wykonywanie wydruków próbnych.
Operacja drukowania składa się w zasadzie z trzech głównych etapów:
1. Za pomocą okna dialogowego
Ustawienia strony
określasz sposób drukowania i wygląd strony (możesz
pominąć ten etap jeżeli chcesz wykorzystać ustawienia z poprzedniego drukowania).
2. Za pomocą okna dialogowego
Podgląd wydruku
kontrolujesz wygląd strony przed wydrukowaniem na
papierze (również ten etap możesz pominąć, jeżeli wiesz, jak będzie wyglądała strona po wydrukowaniu).
3. Za pomocą polecenia
Drukuj
wysyłasz żądaną liczbę kopii danego dokumentu na drukarkę.
W niniejszym rozdziale szczegółowo omówimy wszystkie trzy etapy.
Rady
Zapisanie dokumentu na dysku powoduje również zapisanie wielu ustawień strony i opcji drukowania.
Niniejszy rozdział został napisany z założeniem, że Twój komputer jest już odpowiednio skonfigurowany do
drukowania. Jeżeli nie, to powinieneś zainstalować i skonfigurować drukarkę zgodnie z jej dokumentacją.
Rysunek 9.1.
Opcja
Podgląd wydruku
pozwala na sprawdzenie wyglądu drukowanej strony jeszcze przed wysłaniem jej
na drukarkę.
Okno dialogowe Ustawienia strony
Okno dialogowe
Ustawienia strony
(rysunek 9.2) pozwala na przygotowanie dokumentu do wydruku. Poszczególne
opcje zostały pogrupowane na czterech zakładkach:
Strona
(rysunek 9.2) — pozwala na ustawienie orientacji papieru, sposobu skalowania, numeracji pierwszej
strony wydruku oraz jakości wydruku.
Marginesy
(rysunki 9.6 i 9.7) — pozwala na zdefiniowanie ustawień marginesów strony, odstępu nagłówka i
stopki od krawędzi strony oraz umiejscowienia dokumentu na stronie.
Nagłówek/stopka
(rysunek 9.8) — pozwala na ustawienie predefiniowanych lub własnych nagłówków i
stopek.
Arkusz
(rysunek 9.14) — umożliwia zdefiniowanie obszaru drukowania, tytułu wydruku, drukowanych
elementów oraz kolejności drukowanych stron. Jeżeli drukowany będzie arkusz wykresu, to zamiast zakładki
Arkusz
pojawia się zakładka
Wykres
(rysunek 9.22), która pozwala na ustawienie rozmiaru drukowanego
wykresu oraz jakości wydruku.
Aby otworzyć okno Ustawienia strony
Z menu głównego wybierz polecenie
Plik
Ustawienia strony
(rysunek 9.3)
lub
naciśnij przycisk
Ustawienia
znajdujący się na pasku narzędzi okna podglądu wydruku.
Rysunek 9.2.
Zakładka
Strona
okna dialogowego
Ustawienia strony
.
Rysunek 9.3.
W menu
Plik
znajdziesz szereg poleceń związanych z drukowaniem.
Aby zdefiniować ustawienia strony
1. Otwórz okno dialogowe
Ustawienia strony
i przejdź na zakładkę
Strona
(rysunek 9.2).
2. Wobszarze
Orientacja
wybierz żądany układ strony papieru:
Pionowa
— opcja domyślna dla arkuszy danych, strona drukowana jest pionowo
Poziomo
— opcja domyślna dla arkuszy wykresów, strona drukowana jest poziomo
3. Wobszarze
Skalowanie
, dostępnym tylko dla arkuszy danych, ustaw żądane opcje skalowania:
Dopasuj do
— pozwala na procentowe określenie rozmiaru strony względem jej rzeczywistego
rozmiaru. Jest to opcja domyślna i ustawiona początkowo na 100%.
Wpasuj w strony
— Przy drukowaniu skaluje drukowany arkusz tak, aby zmieścił się na określonej
liczbie stron.
4. Z listy rozwijanej
Rozmiar papieru
wybierz żądany rozmiar strony (rysunek 9.4).
5. Z listy rozwijanej
Jakość wydruku
wybierz żądaną jakość wydruku (rysunek 9.5).
6. Jeżeli to konieczne, w polu
Numer pierwszej strony
wprowadź liczbę, od której rozpocznie się numerowanie
kolejnych stron wydruku — takie rozwiązanie pozwala na rozpoczęcie numerowania stron od liczby innej niż
1.
7. Abyzachować ustawienia naciśnij przycisk
OK
.
Rada
Obszar opcji
Skalowanie
nie jest dostępny dla drukowania arkuszy wykresów. Zamiast tego powinieneś
skorzystać z opcji dostępnych na zakładce
Wykres
, która zostanie szczegółowo omówiona w dalszej części
tego rozdziału.
Rysunek 9.4.
Lista rozwijana
Rozmiar papieru
.
Rysunek 9.5.
Lista rozwijana
Jakość wydruku
.
Aby ustawić marginesy i wyśrodkowanie strony
1. Przejdź na zakładkę
Marginesy
okna dialogowego
Ustawienia strony
(rysunek 9.6 lub 9.7).
2. Wpisz odpowiednie wartości w polach
Górny
,
Lewy
,
Prawy
i
Dolny
, określających szerokość danego
marginesu liczoną od krawędzi strony.
3. Wpisz odpowiednie wartości w polach
Nagłówek
i
Stopka
, określających odległość nagłówka i stopki od
krawędzi strony.
4. W razie potrzeby zaznacz odpowiednie opcje w obszarze
Wyśrodkuj na stronie
(opcje dostępne tylko dla
arkuszy danych):
W poziomie
— powoduje umieszczenie drukowanej zawartości centralnie pomiędzy lewym i prawym
marginesem strony
W pionie
— powoduje umieszczenie drukowanej zawartości centralnie pomiędzy górnym i dolnym
marginesem strony
5. Abyzachować ustawienia naciśnij przycisk
OK
.
Rady
Wprowadzane zmiany są automatycznie odzwierciedlane w oknie podglądu wydruku, co pozwala na
obserwację skutków poczynionych ustawień.
Marginesy mogą również zostać ustawione w oknie podglądu wydruku. Więcej informacji na ten temat
znajdziesz w dalszej części rozdziału.
Nigdy nie ustawiaj marginesów mniejszych niż wartości
Nagłówek
i
Stopka
— takie postępowanie może
spowodować nałożenie się drukowanej zawartości dokumentu na obszar nagłówka i stopki.
Niektóre drukarki nie są w stanie drukować blisko krawędzi strony. Jeżeli podczas wydruku skrajne fragmenty
dokumentu są obcinane, powinieneś zwiększyć obszary marginesów, nagłówka i stopki.
Rysunek 9.6.
Zakładka
Marginesy
okna dialogowego
Ustawienia strony
dla arkusza danych …
Rysunek 9.7.
… oraz dla arkusza wykresu.
Aby dodać predefiniowany nagłówek lub stopkę
1. Przejdź na zakładkę
Nagłówek/stopka
okna dialogowego
Ustawienia strony
(rysunek 9.8).
2. Wybierzżądaną opcję z listy rozwijanej
Nagłówek
bądź
Stopka
(rysunek 9.9).
Wybrana opcja pojawi się w obszarze podglądu okna dialogowego (rysunek 9.10)
3. Naciśnij przycisk
OK
.
Rady
Zawartości list rozwijanych
Nagłówek
i
Stopka
są identyczne.
Excel pobiera dane użytkownika oraz ew. dane jego firmy z informacji, które zostały wprowadzone podczas
procesu instalacji pakietu Office. Dane użytkownika mogą zostać zmienione za pomocą polecenia
Narzędzia
Opcje
zakładka
Ogólne
, natomiast nazwa firmy może zostać zmieniona tylko i wyłącznie podczas
ponownej instalacji pakietu.
Aby zmienić sposób formatowania nagłówka lub stopki wybierz opcję
Nagłówek niestandardowy
lub
Stopka
niestandardowa
i w oknie dialogowym, które się pojawi na ekranie wybierz odpowiednie opcje. Więcej
informacji na ten temat znajdziesz w następnym podrozdziale.
Plik z chomika:
akania
Inne pliki z tego folderu:
17 - Zestawienie funkcji programu Excel.pdf
(399 KB)
16 - Menu i klawisze skrótów.pdf
(238 KB)
14 - Publikowanie dokumentów w sieci Web.pdf
(597 KB)
12 - Korzystanie z innych programów.pdf
(576 KB)
11 - Praca w grupie.pdf
(640 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
PAMIĘTNIKI
Playlisty
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin