segmentacja.rtf

(4 KB) Pobierz

 

   SEGMANTACJA - jest to podział rynku na grupy klientów o podobnych potrzebach i oczekiwaniach. Segmantacja nie tylko ułatwia poznanie cech                 i zrozumienie reakcji potencjalnych nabywców, lecz jest narzędziem racjonalnego wykorzystywania kapitału i minimalizacji gospodarczego ryzyka.

Przyczyną powstawania segmentacji było zmniejszenie się poziomu oszczędności i wydatków konsumpcyjnych ludności w krajach rozwiniętych. Nasilała się również konkurencja ze strony nowych przedsiębiorstw. Firmy zaczęły rozumieć, że nie są w stanie zaspokajać potrzeb wszystkich swoich klientów. Z punktu widzenia długookresowego nie jest skuteczna strategia masowego podejścia do klientów czyli produkowania "wszystkiego dla wszystkich". Aby strategia segmentacji rynku przyniosła oczekiwane korzyści muszą zostać spełnione określone warunki.

 

1.Segment rynku powinien być mierzakny(dane o klientach)

 

2.Segment rynku opłacalny.Możliwość zmierzenia segmentu pozwoli na                                oszacowanie potencjalnego popytu na dany produkt i porównanie kosztów

 

3.Segment rynku powinien być dostępny(możliwość dotarcia do wybranego               segmentu

 

4.Segment rynku homogeniczny - mieć podobne potrzeby

 

5.Powinno sie brać pod uwagę względność stosowanych kryteriów (wytłumaczenie zachowań osób)

 

Rynek produktów konsumpcujnych obejmuje konsumentów indywidualnych, którzy korzystają z produktów i usług w celu osiągnięcia określonych korzyści. Najczęstsze kryteria segmentacji to :

 

·                     kryteria geograficzne

·                     demograficzne

·                     społeczne

·                     ekonomiczne

·                     behawioralne

 

                            GEOGRAFICZNE :

 

·                                   miejsce zamieszkania

·                                   klimat

·                                   topografia

·                                   wielkość miasta

·                                   ustrój polityczny

 

                                  DEMOGRAFICZNY :

 

·                                   wiek

·                                   rasa

·                                   wyznanie

·                                   płeć

·                                   wykształcenie

·                                   zdrowie

·                                   stan cywilny

·                                   pochodzenie etniczne

 

                            SPOŁECZNE :

 

·                                   osobowość

·                        klasa społeczna

 

styl życia : - sami dla siebie - zawsze młodzi

                  -

                  - brak czasu

 

                            EKONOMICZNE :

 

·                     zawód

·                     dochód na osobę

·                     dochód gospodarstwa domowego

·                     majątek

·                     źródła dochodu

 

                       BEHAWIORALNE :

 

·                                   okazja do zakupu

·                                   poszukiwanie korzyści

·                                   kategoria użytkowania

·                                   lojalność wobec produktu

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin