00:00:01:movie info: XVID 544x304 23.976fps 702.2 MB 00:00:04:.:: Napisy by Oktaw :: ver. 2.0 ::.| Wszelkie poprawki mile widziane :) 00:00:30:Panie i panowie, | zebraliśmy się dziś tutaj 00:00:35:aby opłakiwać stratę | czegoś drogiego dla nas. 00:00:42:Jesteśmy tutaj dzisiaj, by powiedzieć | do widzenia do specjalnego przyjaciela, 00:00:48:aby powiedzieć do widzenia dla pomysłu. 00:00:51:Ktoś mógłby powiedzieć, że | być dziś tutaj zebranym 00:00:55:aby opłakać stratę samochodu | jest pójściem za daleko. 00:01:04:{y:b}KTO ZABIŁ ELEKTRYCZNY SAMOCHÓD? 00:01:18:W 1996 elektryczne samochody pojawily się | na drogach całej Kalifornii. 00:01:26:Były ciche i szybkie, 00:01:28:nie wytwarzaly spalin | i poruszaly się bez benzyny. 00:01:32:Dziesięć lat później, te futurystyczne | samochody prawie całkowicie zniknęły. 00:01:40:Co się stało? 00:01:41:Dlaczego powinniśmy tropić | ducha elektrycznego samochodu? 00:01:49:To nie był pierwszy raz | kiedy elektryczny samochód został zabity. 00:01:53:sto lat temu, | było więcej pojazdów elektrycznych na drodze 00:01:56:niż samochodów spalinowych. 00:01:59:Dla wielu ludzi elektryczne | samochody były samochodami z wyboru. 00:02:03:Były ciche i spokojne, | i mogły być ładowne w domu. 00:02:08:samochody spalinowe dla porównania wymagały | kręcenia korbą i produkowały spaliny. 00:02:15:Jestem tak stara ze pamiętam elektryczne samochody, 00:02:19:od samego początku. 00:02:21:miałam wtedy około sześciu lat, | gdy jechałam wysluchac symfonii 00:02:25:w tym ukochanym małym elektrycznym samochodzie. 00:02:28:Były bardzo ciche i miały | okna wykonane ze szkła. 00:02:33:To było prawie jak | siedzieć wewnątrz ogromnej lampy. 00:02:38:Co się stało? 00:02:40:Dlaczego samochód spalinowy wygrał | z elektrycznym samochodem? 00:02:44:Jak XX wiek nabrał szybkości, 00:02:47:elektryczny samochód zgubił pęd. 00:02:50:Automatyczny rozrusznik, tańszy | olej i produkcja masowa 00:02:54:dały przewage samochodowi benzynowemu. 00:02:57:Do 1920, silnik spalinowy | wygrał wyścig 00:03:01:w kontroli na drogach. 00:03:03:I nadszedl wiek nowoczesnej motoryzacji. 00:03:16:z setek milionów | samochodów zbudowanych w XX wieku, 00:03:19:prawie żaden nie był elektryczny. 00:03:23:Były szykowne. | Były szybkie. 00:03:26:I dawały Amerykanom otwartą drogę. 00:03:30:Ale jak z czasem poszliśmy dalej, | ich skaza numer jeden stała się oczywista. 00:03:38:Smog. 00:03:49:Kalifornia ma najgorszą | jakość powietrza w narodzie. 00:03:52:I ma to wplyw na nasze najwieksze skupiska zamieszkania. 00:03:57:W mojej dzielnicy, mamy to, co się | nazywa "czarną chmurą śmierci" 00:03:59:to wisi nad strefami portów | i obszarami otaczającymi porty. 00:04:04:Widzimy tego przerażające skutki: 00:04:08:współczynniki astmy, współczynniki raka, | nieprawidlowy rozwoj płuc u dzieci, 00:04:14:szczegolnie u tych, które nie były | dopuszczone do zabaw na zewnątrz 00:04:16:W 1989, badana odkryły 00:04:19:że jedna z czterech osób w wieku | od 15 do 25 lat w Los Angeles 00:04:24:miała poważne uszkodzenie płuc | i chroniczna chorobę oddechową. 00:04:29:W 1990, było 41 alarmow I stopnia| podniesionych z powodu smogu. 00:04:35:Obojętnie jakim rodzajem samochodu jeździmy, 00:04:37:każdy galon (3,785 litra) paliwa, który spalamy, 00:04:40:emituje 19 funtów (8,5 Kg) | dwutlenku węgla w powietrze. 00:04:44:im więcej paliwa spalamy, | tym więcej CO2, którego wytwarzamy. 00:04:48:Jeżeli czegoś nie zrobisz z | tym CO2, jeżeli nie ograniczysz technicznie jego emisji 00:04:53:to wchodzi prosto do atmosfery 00:04:55:a CO2 jest gazem globalnego ocieplenia. 00:05:01:Wierzę, ze problemy z | globalnym ociepleniem będą daleko większe 00:05:05:niż problemy społecznego bezpieczeństwa 00:05:08:albo nawet problemy zwiazane z terroryzmem. 00:05:10:Mamy odpowiednik nuklearnej bomby zegarowej 00:05:14:w naszych rękach, | z powodu globalnego ocieplenia. 00:05:17:Jeżeli choroba płuc spowodowana zanieczyszczeniem | powietrza jest nieważna, 00:05:21:jeżeli wszystkie te rzeczy sie nie liczą, | będziemy w niezłych tarapatach. 00:05:24:Mamy kryzys zdrowia społecznego. 00:05:26:i dlatego musimy mieć motywacje | i musimy mieć alternatywy. 00:05:30:Przedsiębiorstwa samochodowe eksperymentowały | z alternatywami przez rok, 00:05:33:ale żadnej z nich nie udało się | wydostać poza obszar testów. 00:05:38:Pamiętam, ze gdy byłem przewodniczącym w | radzie Tennessee Valley Authority, 00:05:43:promowaliśmy elektryczny | samochód w późnych latach 70'tych. 00:05:47:Nawet zaplanowałem wyścig 00:05:51:od Gatlinburg w stanie Tennessee | do Nashville 00:05:54:pomiedzy Paulem Newmanem | a Robertem Redfordem. 00:05:57:Wszytsko udalo sie rozkrecic | po czym uswiadomilem sobie, ze zdobylismy nawet ogolnokrajowy rozglos 00:06:02:ale w salonach wystawowych nie bylo zadnych elektrycznych samochodow. 00:06:06:Potrzeba było innego rodzaju wyścigu, aby | zrobić z samochodu elektrycznego, samochód przyszłości. 00:06:11:Sunraycer był pojazdem napędzanym słońcem, | ktory został skonstruowany tutaj, w AeroVironment, 00:06:17:w celu wygrywania wyścigu. 00:06:20:W 1987, GM odniosło zwycięstwo | w Światowym Wyscigu Słonecznym w Australii 00:06:24:jedynym w swoim rodzaju słonecznie napędzanym pojezdzie elektrycznym | nazwanym Sunraycer. 00:06:29:Zachęcony jego sukcesem, | prezes General Motors Roger Smith 00:06:33:polecil temu samemu zespołowi projektantów, | by zbudowali prototyp elektrycznego samochodu codziennego uzytku. 00:06:39:Jeżeli mieliśmy pójść pełną parą | do przodu z elektrycznymi samochodami 00:06:42:elektronika musiała być wystarczająco dobra | by koncepcja byla wykonalna, 00:06:46:i właśnie w tym momencie pojawiła się praca Alana Cocconi. 00:06:49:Zbudowałeś prototyp | dla tego w twoim garażu? 00:06:53:Tak. Mój garaż | nie jest przeciętnym garażem, 00:06:55:to całkiem spora skladnica maszynowa i elektroniczne | laboratorium. Ale zgadza sie, zbudowałem to tu. 00:06:59:To jest jak trzykanałowy wzmacniacz stereo. | To dostarcza właściwych wielkości fal 00:07:03:w właściwej częstości, by sterować silnikiem | we wszystkich rodzajach warunków jezdnych. 00:07:07:więc to jest 100 000 Watowy wzmacniacz stereo. 00:07:10:Alan przemógł system zasilający | by móc stworzyć samochód elektryczny 00:07:14:zupelnie innych od tych, które były | stosowne wcześniej. 00:07:21:Oni trzymali ten samochód w sekrecie, | dużo lepiej niż jakikolwiek inny sekret w Detroit 00:07:26:ponieważ to zostało całkowicie | skonstruowane tutaj w Kalifornii 00:07:28:więc to naprawdę było duzym zaskoczeniem | kiedy ujawiono go 00:07:31:na wystawie samochodów w Los Angeles. 00:07:33:To będzie naprawde wielki krok | naprzód dla zwyklych ludzi 00:07:36:dojeżdżających do pracy, | i z pracy 00:07:40:jeżeli nie musisz jeździć więcej | niż 120 mil na dzień. (ok. 192 km) 00:07:43:Innym żartem jaki robiliśmy sobie 00:07:45:to nazywania pojazdu Uderzeniem (Impact) 00:07:49:To robilo duze wrazenie, to było bardzo zaawansowane techniczne | i bylo interesującym założeniem 00:07:54:że mamy swego rodzaju Corwettę | samochód typu elektrycznego, 00:07:58:dwudrzwiowy, gładka stylizacja i | możemy zrobić z tego niezły biznes. 00:08:03:To było interesujące. 00:08:05:Kierownik programu zadzwonił do mnie i powiedział: 00:08:07:"Czy chciałbyś być włączony | do program elektrycznego pojazdu? " 00:08:11:"Świetnie. Co | miałbym tam robić? " 00:08:13:A on mi odpowiedział: "Po prostu zbuduj popyt na | elektryczny samochod na całym świecie. " 00:08:17:Powiedziałem: "Czy masz jakieś instrukcje? " 00:08:18:On wziął czysty kawałek papieru, | popchną go do przodu do mnie i powiedział: 00:08:21:"Żadnych instrukcji. Sam to wymyslisz. " I w | ten sposób dołączyłem do programu. 00:08:26:To nabrało dużego zainteresowania | w przemysle, 00:08:31:ale zrobiło cos jeszcze. 00:08:33:przykulo uwagę Kalifornijskiej Komisji Zasobów Powietrza. | "California Air Resources Board" 00:08:37:Kalifornijska Komisja Zasobów Powietrza, 00:08:40:znana pod skrotem CARB, 00:08:42:dostrzegła w elektrycznym samochodzie | szanse, aby rozwiązać inny problem. 00:08:47:Skoro General Motors już ogłosił 00:08:49:że będzie | produkować elektryczne pojazdy 00:08:53:zanim nawet zaadoptowaliśmy ustawę, 00:08:56:technologia elektrycznych pojazdów | stała się bardzoą 00:09:01:obiecujacą technolgią. 00:09:03:Wiedząc, że nowoczesny samochód | elektryczny jest możliwy, 00:09:06:Wladze Kalifornii podjęły się śmiałego | i bezprecedensowego kroku. 00:09:10:Wydaly ustawę o Zerowej Emisji Spalin. 00:09:14:Ustawa była prosta. 00:09:15:Jeżeli producenci samochodów chcieli | kontynuować sprzedaż samochodów w Kalifornii, 00:09:20:część z tych samochodów musi być | pojazdami bezspalinowymi. 00:09:24:Poprzeczka zostala ustawiona wysoko. 00:09:26:Powiedzieli: 2% w 1998, 5% w 2001 00:09:29:i 10% w 2003. 00:09:31:Dla przedsiębiorstw samochodowych | były tylko dwie opcje; 00:09:35:przestrzegać prawa albo walczyć z nim. 00:09:38:Ostatecznie, zrobili obie rzeczy naraz. 00:09:57:Elektryczny samochód jest tutaj 00:10:02:EV1 od General Motors. 00:10:05:Prototyp o nazwie "Impact" przeksztalcil się w EV1, 00:10:08:pierwszy, nowoczesny samochód elektryczny masowej produkcji 00:10:11:od głównego przedsiębiorstwa samochodowego w USA. 00:10:15:GM wybrał dzial marki Saturn, aby rozpoczac sprzedaz | w Kalifornii i Arizonie. 00:10:20:Kupiłam mojego pierwszego Saturna kiedy mialam 17 lat, | a oni powiedzieli; 00:10:23:"Czy chcesz tutaj pracować? " 00:10:25:OK pomyślalam - to będzie dobra praca na czas college'u, 00:10:27:To dobre zajecie na czas studiow. 00:10:29:To doprowadziło do tego, że kocham | samochody bardziej niż to co studiowałam, 00:10:32:a trzy lata później ogłoszono | program EV1, do którego dolaczyłam. 00:10:37:Było nas trzynastu...
MegaPatrol