Eliza Małgorzata Kurowska Skuteczność oddziaływań terapeutycznych Metodą One Brain – Three in One Concepts na osoby z zaburzeniami lękowymi.
Rozdział 3. Problem i metoda badań własnych
3.1. Wprowadzenie
W poniższej części pracy przedstawiono problemy badawcze, zmienne i hipotezy badawcze. Opisano także narzędzie badawcze oraz procedurę i organizację badań. Scharakteryzowano osoby badane oraz schemat statystycznej analizy danych.
Celem badań jest stwierdzenie, czy oddziaływania terapeutyczne metodą One Brain na osoby z zaburzeniami lękowymi są skuteczne. A jeśli są skuteczne, to czy skuteczność ta ma charakter bardziej uogólniony bądź specyficzny.
Wyniki badań pozwolą odpowiedzieć na między innymi następujące pytania: czy istnieją różnice w poziomie odczuwania lęku przez osoby z zaburzeniami lękowymi przed zastosowaniem i po zastosowaniu interwencji terapeutycznej metodą One Brain, czy istnieją różnice w poziomie odczuwaniu lęku w grupie eksperymentalnej i kontrolnej?
Podejmę próbę zbadania skuteczności oddziaływań terapeutycznych metodą One Brain na osoby z zaburzeniami lękowymi, badając poziom lęku w czasie wykonywania pracy zawodowej przez muzyków orkiestr symfonicznych.
3.2. Problemy badawcze
Przeprowadzone badania eksperymentalne mają na celu zbadanie skuteczności interwencji terapeutycznej metodą One Brain i trwałości zmiany; w tym celu pomiar po zastosowaniu interwencji jest dwukrotny: tuż po zakończeniu terapii-po zagraniu dwóch koncertów i odroczony-po zagraniu dziesięciu koncertów od zakończenia terapii.
3.2.1. Problemy istotnościowe
1. Czy istnieje różnica między zmiennymi zależnymi w grupie eksperymentalnej przed interwencją terapeutyczną i po jej zastosowaniu?
2. Czy istnieje różnica między zmiennymi zależnymi w grupie eksperymentalnej a zmiennymi zależnymi w grupie kontrolnej?
3.2.1. Problemy zależnościowe.
1. Czy interwencja terapeutyczna wpływa na zmienną zależną w grupie eksperymentalnej?
3.3. Struktura zmiennych
Przyjęte w projekcie badawczym założenia o strukturze badań i zależności między zmiennymi zostały przedstawione na Rys.3.3.1.
I pomiar zmiennej:
Wskaźnik: poziom lęku
Yk1.1Czynniki
Yk1.2 Reakcje wegetatywne
Yk1.3Reakcje emocjonalne
Yk1.4Reakcje poznawcze
Yk1.5Myśli i przekonania
Wskaźnik: sp. radzenia z lękiem:
Yk1.6Reakcje behawioralne
Yk1.7Środki odurzające
Wskaźnik: mechanizmy obronne
Yk1.8Mechanizmy obronne
Ye1.1Czynniki
Ye1.2 Reakcje wegetatywne
Ye1.3Reakcje emocjonalne
Ye1.4Reakcje poznawcze
Ye1.5Myśli i przekonania
Wskaźnik: sp. radzenia z lękiem
Ye1.6Reakcje behawioralne
Ye1.7Środki odurzające
Ye1.8Mechanizmy obronne
Grupa eksperymentalna Grupa kontrolna
Porównanie I
P
o
r
ó
w
n
a
ie
i
e
Interwencja eksperymentalna
interwencja terapeutyczna
II pomiar zmiennej:
Yk2.1Czynniki
Yk2.2 Reakcje wegetatywne
Yk2.3Reakcje emocjonalne
Yk2.4Reakcje poznawcze
Yk2.5Myśli i przekonania
Yk2.6Reakcje behawioralne
Yk2.7Środki odurzające
Yk2.8Mechanizmy obronne
Ye2.1Czynniki
Ye2.2 Reakcje wegetatywne
Ye2.3Reakcje emocjonalne
Ye2.4Reakcje poznawcze
Ye2.5Myśli i przekonania
Ye2.6Reakcje behawioralne
Ye2.7Środki odurzające
Ye2.8Mechanizmy obronne
Porównanie II
III pomiar zmiennej:
Yk3.1Czynniki
Yk3.2 Reakcje wegetatywne
Yk3.3Reakcje emocjonalne
Yk3.4Reakcje poznawcze
Yk3.5Myśli i przekonania
Wskaźnik: sp.radzenia z lękiem
Yk3.6Reakcje behawioralne
Yk3.7Środki odurzające
Yk3.8Mechanizmy obronne
Ye3.1Czynniki
Ye3.2 Reakcje wegetatywne
Ye3.3Reakcje emocjonalne
Ye3.4Reakcje poznawcze
Ye3.5Myśli i przekonania
Ye3.6Reakcje behawioralne
Ye3.7Środki odurzające
Ye3.8Mechanizmy obronne
Porównanie III
Rys.3.3.1. Schemat badań eksperymentalnych i struktura zmiennych
(Źródło: opracowanie na podstawie badań własnych)
Podstawowym problemem poruszanym w pracy jest zbadanie, czy interwencja terapeutyczna metodą One Brain na osoby z zaburzeniami lękowymi jest skuteczna, czy przynosi oczekiwaną zmianę i czy zmiana ta jest trwała. W tym celu grupę badawczą – muzyków orkiestr symfonicznych- podzielono na grupę eksperymentalną i kontrolną. Osoby z grupy eksperymentalnej zostały poddane oddziaływaniu terapeutycznemu, osoby z grupy kontrolnej nie. Pomiar w grupie eksperymentalnej: badanie I, interwencja terapeutyczna, badanie II po zagraniu dwóch koncertów od zakończenia terapii, badanie III po zagraniu dziesięciu koncertów od zakończenia terapii. Pomiar w grupie kontrolnej: badanie I, badanie II po zagraniu dwóch koncertów od pierwszego badania, badanie III po zagraniu dziesięciu koncertów od pierwszego badania.
Zmienną eksperymentalną jest interwencja terapeutyczna, której poddały się osoby badane z grupy eksperymentalnej. Zmiennymi zależnymi uwzględnianymi we wszystkich pomiarach są: wskaźnik: poziom lęku: czynniki wpływające na poziom odczuwania lęku, reakcje wegetatywne, emocjonalne, poznawcze, myśli i przekonania towarzyszące reakcjom lękowym, wskaźnik: sposoby radzenia sobie z lękiem: reakcje behawioralne, stosowanie środków odurzających, wskaźnik: mechanizmy obronne.
3.4. Hipotezy badawcze
H11. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie eksperymentalnej przed zastosowaniem interwencji terapeutycznej (pomiar I) i po jej zastosowaniu (pomiar II).
H12. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie eksperymentalnej przed zastosowaniem interwencji terapeutycznej (pomiar I) i po jej zastosowaniu w czasie odroczonym (pomiar III).
H13. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie kontrolnej w pomiarze I i pomiarze II.
H14. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie kontrolnej w pomiarze I i pomiarze III.
H15. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie eksperymentalnej w pomiarze I a nasileniem objawów lękowych w grupie kontrolnej w pomiarze I.
H16. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie eksperymentalnej w pomiarze II a nasileniem objawów lękowych w grupie kontrolnej w pomiarze II.
H17. Istnieje różnica między nasileniem objawów lękowych w grupie eksperymentalnej w pomiarze III a nasileniem objawów lękowych w grupie kontrolnej w pomiarze III.
H18. Istnieje związek pomiędzy interwencją terapeutyczną a nasileniem objawów lękowych w grupie eksperymentalnej w pomiarze II i III.
H19. Istnieje następująca zależność liniowa w grupie eksperymentalnej: im wyższy poziom objawów lękowych w II pomiarze, tym niższy poziom objawów lękowych w III pomi...
musti1