Jerzy Kwiatkowski - Poezja białego cierpienia. O poezji Anny Kamieńskiej.doc

(30 KB) Pobierz

Poezja białego cierpienia [O poezji Anny Kamieńskiej]

Biały rękopis i Herody Anny Kamieńskiej to jedno z ważniejszych, zdaniem Kwiatkowskiego, wydarzeń w poezji polskiej ostatnich kilku lat.

Biały rękopis:

·         zdumiewa śmiałością, sięgającą do przeżyć bolesnych i intymnych,

·         wnikliwa analiza tego cierpienia,

·         elementy stylizacji na pieśń ludową,

·         poezja ludowa to wybrane schronienie, ucieczka w świat kultury niższej ale w pewnym sensie odważniejszej i pełniejszej, w świat kultury, która nie ignoruje śmierci lecz celebruje ją,

·         stylizacja ta pojawia się w sposób dyskretny więc zostaje zachowana suwerenność intelektualna podmiotu lirycznego tych wierszy. Poetka godzi litanijno-zawodzącą retorykę z lingwistyczną wyobraźnią,

·         często występuje tu problematyka związana ze sposobem istnienia słowa i dzieła literackiego,

·         jest to manifestacja pewnego modelu przeżyć emocjonalnych – literatura współczesna nie musi obawiać się wzruszeń wielkich, prostych i głęboko ludzkich; ciemna strona ludzkiej psychiki mogą stanowić dla niej cenne tworzywo,

Herody:

·         poezja wynikła z cierpienia powszechnie zrozumiałego u którego podłoża leży miłość,

·         bogatsza skala tonacji emocjonalnych, większa różnorodność języka i śmiałość wyobraźni,

·         dwie tendencje:

1)      zwrot ku grotesce i ironii wiąże się z światem wyobrażeń ludowych; ból istnienia zostaje w tej poezji wyrażony przez odwołanie się do prymitywu folklorystycznego,

2)      rosnące fascynacje somatyczno-biologiczne, powaga istnienia objawia się w tej poezji poprzez wiedzę o biologicznej powadzę życia i cierpienia, jaka jest dostępna tylko kobietom, rodzenie dziecka sprawia, że kobieta jest bliższa biologii,

humanizm – poetka wierna jest wartościom humanistycznym od początku swej twórczości.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin