Jerzy Kwiatkowski - Wisława Szymborska.doc

(33 KB) Pobierz

Wisława Szymborska

v      Jedno z najważniejszych zjawisk we współczesnej poezji polskiej,

v      niezwykła prostota i komunikatywność,

v      posługiwanie się fabułą i anegdotą,

v      bezpretensjonalność pisarska,

v      jedna z poezji najambitniejszych intelektualnie,

v      jeden ze światów poetyckich o najciekawszym sposobie istnienia,

v      poetka która słowa znajduje – trafność, odkrywczość sformułowań,

v      słowo jest tu środkiem a nie celem,

v      Koloratura:

¾     wiersz o śpiewaczce,

¾     stylizacja-parodia libretta operowego,

¾     w zabawie poetyckiej zostaje zamknięty cały dramat,

¾     tego rodzaju delikatne stylizacje-parodie pojawiają się u Szymborskiej niejednokrotnie – ale za każdym razem nawiązują do innego wzorca,

v      niemal każdy wiersz Szymborskiej oparty jest na odmiennej zasadzie, powołuje osobną poetykę,

v      poezja głęboko indywidualistyczna w duchu Leibniza czy Giordana Bruna,

v      zasada jakościowej odrębności, metafizycznego pluralizmu,

v      jednak Szymborska potrafi osiągnąć jedność w różnorodności,

v      poetka śmiało sięga po kolokwializmy, do mowy potocznej,

v      poczucie wyodrębnienia jest w tej poezji wstępem do poczucia wyobcowania – sytuacja wzajemnej obcości np. w wierszu Sen nocy letniej,

v      opozycja człowieka i świata rzeczy, świata przyrody,

v      inspiracje natury filozoficznej łączą się z inspiracjami wywodzącymi się od nauk przyrodniczych,

v      Szymborska poprzez drobny konkret i szczegółową obserwację dąży do najszerszych uogólnień, do problemów uniwersalnych,

v      problem ludzkości jako biologicznego gatunku – Rozmowa z kamieniem,

v      wielki dystans współgra z wielkim drobiazgowym zbliżeniem,

v       

Zgłoś jeśli naruszono regulamin