Rola edukacji w społeczeństwie informacyjnym.docx

(16 KB) Pobierz

ROLA EDUKACJI W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM

 

1.             systemy przyswajania i przetwarzania informacji przez człowieka

ð      manipulowanie i działanie

ð      organizowanie percepcji i tworzenie wyobrażeń

ð      posługiwanie się obrazem

 

2.             ewolucja znaczenia pojęcia dydaktyka

 

Dydaktyka (uczyć, nauczać) – subdyscyplina pedagogiczna, obejmująca kształcenie, uczenie się.

Po raz pierwszy tego sformułowania użyto w XVII w. w Niemczech. Pierwotnie w XVII i XVIII w. dydaktykę traktowano (definiowano) jako sztukę nauczania, czyli przekazywania informacji, skupiających się na osobie nauczyciela i na tym, co robi. Nurt dydaktyki, który dominował w XVIII i XIX w. nazwano dydaktyką tradycyjną, która w dużej mierze wiąże się z nazwiskiem Jana Fryderyka Herbarta. Na przełomie XIX i XX w. wraz z pojawieniem się nurtu tzw. nowego wychowania skupiającego się na samym dziecku, jego rozwoju, na jego potencjalnych możliwościach od momentu urodzenia, zmienia się dydaktyka – zaczęto definiować dydaktykę jako sztukę uczenia się, skupiano się nie na osobie nauczyciela, a na dziecku – jak się uczy, jak się rozwija, jak rozwiązać problemy. Rozwijała się jako subdyscyplina pedagogiki.

 

·         W 1613r. w Niemczech ukazała się krótka rozprawa o dydaktyce „Sztuka nauczania” Volfganga Radkego.

·         Jan Amos Komejski – dydaktyka praktyczna, sztuka nauczania. Pisał o dydaktyce w „Wielka dydaktyka”. Opisał wszystkie przedmioty, wskazał, że dydaktyka stanowi wielką sztukę nauczania ale i wychowania. Podkreślił, że wychowanie jest niezbędne do nauczania, i że bez wychowania nie można osiągnąć sukcesu nauczania.

·         Jan Fryderyk Herbert – XVII w. podstawowe zadanie ma nauczyciel – podstawowe ogniwo to on i jego wiedza (podejście encyklopedyczne). Stosował wychowanie naturalne.

·         John Deway – aktywne działanie ucznia, uczenie się. Mówił o praktycznym wychowaniu. Mówił, że żeby dobrze nauczyć, to trzeba uczyć dziecko wykonywania określonych operacji.

 

3.             współczesne rozumienie dydaktyki; jej podział

 

Współcześnie dydaktyka to nauka o kształceniu i samokształceniu, o celach, treściach, metodach, formach i organizacji procesu kształcenia (wymiar nauczający i wychowawczy).

 

Podział dydaktyki:

·         ogólna

·         szczegółowa – metody nauczania poszczególnych przedmiotów

 

4.             cechy teorii nauczania

 

Teoria nauczania – normatywna nauka w jaki sposób może zostać najłatwiej przekazane to, co uczeń ma opanować.

 

Cztery cechy teorii nauczania:

·         powinna określać, jakie doświadczenia najskuteczniej spowodują w jednostce skłonność  do uczenia się,

·         musi określać sposoby nadawania wiedzy, struktury która sprawiałaby że ta wiedza będzie najłatwiej przyswajalna dla ucznia,

·         najefektowniejszy porządek przedstawiania wiedzy,

·         powinna określać charakter stosowanych nagród i kar w procesie uczenia się:

ð      nagroda wewnętrzna – satysfakcja

ð      nagroda zewnętrzna – ocena

ð      nagroda natychmiastowa – ocena z odpowiedzi

ð      nagroda odroczona – klasówka z partii materiału, stypendium

Koncepcje kształcenia selektywnego

 

5.             znaczenie pojęć edukacja, społeczeństwo informacyjne, globalizacja

6.             rola nauczyciela w społeczeństwie informacyjnym

7.             raporty edukacyjne wyznaczające kierunki rozwoju edukacji (Coombsa,

Faure’a,Klubu Rzymskiego, Biała Księga Komisji Europejskiej, Delorsa, PISA)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin