Wywiad czy czat z gwiazdą?
Lekcja z wykorzystaniem pracy w grupach i dyskusji
2 x 45 min
■ Cel główny:
– świadome korzystanie z internetu (uświadomienie zagrożeń, poznanie elementów netykiety, czyli zasad obowiązujących użytkownika internetu), odróżnienie wywiadu od czatu,
■ Cele operacyjne:
Uczeń:
– rozumie różne znaczenia słowa gwiazda,
– wie, co to jest wywiad, zna jego budowę i sposób zapisu,
– odróżnia wywiad od czatu,
– rozumie znaczenie słowa autoryzacja,
– wypowiada się na wskazany temat, używając argumentów,
– wie, jak unikać zagrożeń internetowych,
– zna zasady netykiety,
– wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
■ Metody:
– pogadanka heurystyczna,
– praca z tekstem,
– wyszukiwanie informacji w internecie,
– dyskusja,
– praca w grupach,
– praca zbiorowa.
■ Środki dydaktyczne:
– komputer z dostępem do internetu,
– encyklopedia, słownik wyrazów obcych,
– kolorowe czasopisma z wywiadami ze znanymi postaciami podkultury,
– kartki z numerami grup (po 5–7 kartoników z cyframi I–V),
– kartki z zadaniami dla grup.
■ Przygotowanie do lekcji:
– wyszukanie w czasopismach i przeczytanie przez uczniów wybranego wywiadu z gwiazdą.
■ Przebieg lekcji
Omawiane zagadnienia i czynności uczniów
1. Wywiady z gwiazdami.
– Czynności organizacyjne: uczniowie – wchodząc do klasy – losują numer grupy i zajmują wyznaczone miejsca.
– Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie mówią o wywiadach, które przeczytali w ramach przygotowania do zajęć – dzielą się z kolegami swoją wiedzą na temat tej formy wypowiedzi, podają nazwiska i profesje osób, z którymi wywiady wybrali.
– Rozmowa kierowana na temat przeczytanych przez uczniów wywiadów.
Przykładowe pytania nauczyciela:
• Jakie cechy wyróżniają wywiad spośród innych form wypowiedzi?
• Co Cię skłoniło do wybrania właśnie tego wywiadu?
• Co decyduje o tym, że wywiad jest interesujący dla czytelnika?
• Czy wywiad pozwala lepiej poznać gwiazdę?
2. Podanie celu lekcji i zapisanie jej tematu.
– Refleksja na temat powszechnego zainteresowania życiem sławnych osób.
– Określenie znaczenia wywiadu we współczesnej publicystyce.
– Wskazanie, że rozwój internetu spowodował powstanie nowych form komunikacji, takich jak czat.
3. Praca w grupach.
– Odebranie przez liderów grup zadań opracowanych przez nauczyciela (załącznik 1) i głośne odczytanie ich całej klasie.
– Praca grup w wyznaczonym czasie.
– Prezentacja wyników pracy grupowej powiązana z jednoczesnym sporządzaniem notatki (przykładowe odpowiedzi – załącznik 2).
4. Dyskusja na temat: Wywiad czy czat z gwiazdą?
– Wskazywanie przez uczniów, która z form wypowiedzi jest dla nich bardziej interesująca i dlaczego.
Przykładowe argumenty:
• W wywiadzie są ciekawsze pytania, gdyż dziennikarz musi się do niego przygotować.
• Gwiazda udzielająca wywiadu bywa bardziej szczera, nie omija tematów drażliwych, bo wie, że nic nie ukaże się bez jej zgody.
• Wywiadom w czasopismach towarzyszą zazwyczaj piękne zdjęcia gwiazdy.
• Czat jest spontaniczny, łatwiej dostrzec prawdziwą osobowość rozmówcy.
• Czat może dotyczyć problemów aktualnych (nie trzeba czekać np. na autoryzację i druk rozmowy).
• Uczestnicząc w czacie, możemy zadać własne pytania, a więc wpłynąć na kształt rozmowy.
• Uczestniczenie w czacie daje poczucie prawdziwego kontaktu z gwiazdą – internauta może być uczestnikiem rozmowy, a nie jedynie jej odbiorcą.
5. Podsumowanie zajęć.
– Zebranie przez nauczyciela wniosków z lekcji (wywiad i czat jako dwie różne formy rozmowy z gwiazdą).
– Wspólne zredagowanie i zapisanie w zeszytach rady dla korzystających z internetu.
Przykładowa notatka:
Pamiętaj! Anonimowość w internecie to fikcja – zawsze można dowiedzieć się, kim jesteś, skąd i kiedy nastąpiło połączenie z internetem, do jakich celów został on wykorzystany. Internet nie stoi poza prawem – nie łam prawa. Kary nie są wirtualne.
6. Ewaluacja za pomocą tarczy strzelniczej.
– Zaznaczanie przez uczniów „strzał” na przygotowanej przez nauczyciela tarczy strzelniczej (im bliżej środka, tym więcej punktów, czyli zajęcia w ocenie uczniów były wartościowe, a wiedza na nich zdobyta – przydatna).
■ Praca domowa
Do wyboru:
1. Kto jest Twoją gwiazdą? Zapisz w zeszycie 5 pytań, które zadałabyś / zadałbyś na czacie lub w wywiadzie prasowym swemu ulubionemu artyście.
2. Przy pomocy 3 argumentów uzasadnij, która z form jest – Twoim zdaniem – ciekawsza: wywiad czy czat z gwiazdą?
Autorka scenariusza: Celina Pietrzak
Materiały dla nauczyciela
Załącznik 1
Zadania dla grup:
Grupa I
W dostępnych źródłach sprawdźcie znaczenie słowa gwiazda i wyrażenia gwiazda filmowa. Sporządźcie notatkę w formie tabeli.
Grupa II
W dostępnych źródłach odszukajcie znaczenie słowa wywiad. Sporządźcie zwięzłą notatkę. Uwzględnijcie w niej również krótką historię wywiadu.
Grupa III
Odszukajcie znaczenia słów czat (lub chat) i autoryzacja. Sporządźcie zwięzłą notatkę objaśniającą te słowa. Odpowiedzcie na pytanie: czy na czacie możliwa jest autoryzacja?
Grupa IV
Sprawdźcie w dostępnych źródłach, czym jest netykieta. W formie instrukcji podajcie jej zasady (5–6 punktów).
Grupa V
Z jakimi zagrożeniami możemy się spotkać w internecie? Swe spostrzeżenia zapiszcie w formie 5–6 punktów.
Załącznik 2
Przykładowa odpowiedź grupy I:
Gwiazda
Gwiazda filmowa
1. Ciało niebieskie, mające kształt zbliżony do kuli; jest skupiskiem związanej grawitacyjnie materii, w której zachodzą reakcje syntezy jądrowej, a ich wynikiem jest energia widoczna jako światło.
2. Przedmiot (figura, znak) o wielu ramionach rozchodzących się promieniście z jednego punktu.
3. Rodzaj ćwiczenia gimnastycznego.
4. Popularny, podziwiany przez innych człowiek.
Aktor lub aktorka, zazwyczaj wyróżniający się urodą i talentem. Posiada licznych wielbicieli (fanów), dla których jest wzorem do naśladowania. Zjawisko gwiazdorstwa (ang. starhood, stardom) stanowi osobliwy fenomen społeczny i kulturowy, związany między innymi z rozwojem środków masowego przekazu.
Przykładowa odpowiedź grupy II:
Wywiad – gatunek publicystyki; najczęściej ma formę rozmowy pomiędzy dwiema osobami – dziennikarzem i jego rozmówcą. Dziennikarz przeprowadzający wywiad zadaje pytania w celu uzyskania pewnych informacji, dotyczących na przykład jakiegoś ważnego wydarzenia, lub w celu zaprezentowania poglądów i osobowości rozmówcy.
Za twórcę gatunku jest uważany amerykański dziennikarz i wydawca James Gordon Bennett.
13 października 1835 r. w gazecie „New York Herald” został opublikowany pierwszy tekst tego typu – był to przeprowadzony przez Benneta wywiad z pocztmistrzem z Buffalo.
Przykładowa odpowiedź grupy III:
Czat (chat, chat room) – rozmowa z innymi użytkownikami przebywającymi w internecie. Wymiana zdań odbywa się w czasie rzeczywistym (odpowiedź otrzymuje się od razu). Polega
...
poncza