Okazała to świątynia. Trzeba koniecznie dodać, że jakość architektoniczna (kompozycyjna) budowli romańskich szła w parze z doskonałością rzemiosła. Wielkiej klasy byli ci nie znani nam z nazwiska majstrowie, kamieniarze i murarze, którzy pracowali przy wznoszeniu ówczesnych kościołów.
Jeżeli będziemy kiedyś oglądać którąkolwiek z budowli romańskich w naturze, koniecznie zwróćmy uwagę na dokładność, staranność i precyzję ówczesnych rzemieślników.
Naprawdę godna podziwu. Powiedziane było poprzednio, że rozróżniamy w nowym stylu kościoły sklepione kolebkowo i krzyżowo. Wiemy, co to jest sklepienie krzyżowe: przecięcie się dwóch kolebek (beczek).
Plan takiego kościoła tak wygląda
Każdy krzyżyk na planie oznacza, że ponad tą częścią znajduje się krzyżowe sklepienie — poziome pasy przecinające nawę główną to gurty oddzielające poszczególne „krzyże".
W zasadzie taki plan graficznie niewiele się różni od poprzednich. Zewnętrzna bryła budynku może nie wykazywać żadnych różnic. Czyli właściwie prawie nic się nie zmieniło!
O, nie. Zmieniło się, i to dość zasadniczo.
Proszę przyjrzeć się dobrze takiemu wyodrębnionemu sklepieniu krzyżowemu. Jak w nich te wszystkie siły, o których mówiliśmy przy poprzednich konstrukcjach, przebiegają (rys. z prawej). No tak. Strzałki oznaczają kierunki sił wypadkowych. Zauważmy, że działają one (patrząc z góry) po przekątnych. Dopiero dwa zestawione sklepienia, odpychając się wzajemnie, dają siłę skierowaną prostopadle do boku nawy.
To bardzo istotna różnica. Różnica, która konsekwentnie wykorzystana
i opracowana, prowadzi w prostej linii do najdoskonalszych osiągnięć konstrukcyjnych najbardziej technicznego stylu — jakim był gotyk. Ale o tym później.
Dlatego na razie przerwiemy rozważania konstrukcyjne i wrócimy do tej dziedziny architektury romańskiej, o której nie było ani słowa. Dziedziną tą jest artystyczna szata budowli romańskich. Warto porównać ilość miejsca poświęconego temu zagadnieniu przy omawianiu architektury greckiej i romańskiej. W greckim rozdziale większość opisu zajęły zagadnienia doskonałości formy zarówno całej bryły budynków, jak i ich najdrobniejszych detali. Tu wiele mówiliśmy o konstrukcji, a niewiele miejsca poświęcimy reszcie. Nie jest to dziełem przypadku. Epoka romańska rozpoczyna gwałtowny rozwój myśli inżynierskiej i dopóki nie osiągnie ona szczytów swych ówczesnych możliwości, wszystkie inne zagadnienia będą wydawały się mniej ważne.
Nie znaczy to jednak, że osiągnięcia artystyczne mistrzów romańskich były małe i nieznaczne. Zróbmy sobie rysunkowy wykaz tych rzeczy.
Najpierw nieodłączny od każdego stylu historycznego element — kolumny.
Ten pierwszy kapitel, zwany kostkowym, to punkt wyjścia dla wszystkich prawie tgłowic romańskich. Zobaczmy na kolejnych etapach, jak go zdobiono.
Oto najczęstszy fryz romański
U dołu widzimy nie spotykany dotąd motyw — lizenę. Cieniutki pilasterek. Lizeny delikatnymi pionowymi liniami dzielą wielkie ściany romańskich kościołów na poszczególne pola.
Tak się przedstawiają romańskie okna
A teraz, zanim narysujemy następny fragment, zacytujemy określenie, jakiego użył jeden z historyków architektury. Nazwał on styl romański „architekturą ścian". Wiele racji zawiera ta nazwa. Potężny mur--ściana jest dominującą częścią każdego budynku romańskiego. On najwięcej pracuje — spełnia funkcje konstrukcyjne i najczęściej obronne. Jest potężny...
Jest potężny, a więc gruby... Ta grubość przy przebijaniu otworów powodowała ich (o czym już wspominaliśmy) tunelowość.
Niewygodna cecha! Proszę sobie wyobrazić drzwi zagłębione w takiej niszy. Tak jak niezachęcający 'czarny otwór pieczary. Architekci romańscy w opracowaniach portalów niezwykle zgrabnie ominęli tę trudność, a niewygodną grubość murów zużytkowali na swoją korzyść.
Narysujmy dwa otwory wejściowe (rys. schematyczny powyżej)
Pierwszy to tunel. Ale drugi wskutek rozchylenia ościeży zamienił się w płytką niszę, obramiającą drzwi a nie zaciemniającą ich — jakby zapraszającą do wnętrza.
Oczywiście rysunek jest schematyczny. Artyści romańscy opracowują rzeźbiarsko skośne ściany wnęki.
I tak otrzymujemy portal romański, zwany też schodkowym z powodu uskoków, jakimi surowa ściana romańska schodzi do wgłębionych drzwi.
Powiedzieliśmy już, że styl romański odznacza się dużym bogactwem typów w zależności od krajów, narodów itd. Dla zadokumentowania tego twierdzenia zrobimy ,,telegraficzny" przegląd charakterystycznych budowli romańskich różnych krajów:
Italia
I tu będzie koniec przeglądu architektury romańskiej.
111
wiesiud