syllabus sąd laboratoium wojciechowski.pdf

(61 KB) Pobierz
248494891 UNPDF
I. Nazwa przedmiotu :
Psychologiczne mechanizmy kryminogenezy nieletnich
(zagadnienia szczegółowe)
II. Autor programu : mgr Bartosz W. Wojciechowski
III. Rodzaj zajęć : ćwiczenia
IV. Rok i semestr studiów : Studia magisterskie na kierunku psychologia, rok III (I sp
3)
Profil zawodowy I
V. Tryb studiów : stacjonarne
VI. Liczba godzin : 30
VII. Osoba prowadząca : mgr Bartosz W. Wojciechowski
VIII. Forma i warunki zaliczenia : zaliczenie rygorowe – kolokwium, 2 prace
zaliczeniowe
IX. Założenia i cele dydaktyczne :
Efektami kształcenia będą: wiedza nt. rozumienia prawnego pojęcia „nieletni” w
Ustawie – u.p.n. z 26.X.1982; wiedza nt. pojęcia i operacjonalizacji normatywnych
Zadań Rozwojowych w okresie adolescencji wg Havighursta; wiedza nt. warunków
opiekuńczo – wychowawczych w rodzinie, efektów edukacyjnych w szkole; wiedza nt.
przejawów i form przemocy w szkole; wiedza nt. funkcjonowania nieletnich w
asocjalnych grupach podkulturowych i umiejętność diagnozowania; wiedza nt.
mechanizmów synergetycznych w kryminogenezie nieletnich; wiedza i rozumienie nt.
asocjalnego stylu życia nieletnich.
X.Treści kształcenia:
1. Pojecie „nieletniego” w świetle przepisów Ustawy z 26.X.1982 (w ujęciu prawnym) a
psychologiczne pojęcie okresu adolescencji; różnice w charakterystyce chłopców i
dziewcząt w okresie adolescencji w ujęciu gender psychology.
2. Realizacja 8 Osobistych Zadań Rozwojowych (OZR) w okresie adolescencji (w ujęciu
Havighursta).
3. Warunki opiekuńczo – wychowawcze (WOWRN) w rodzinie a ryzyko zachowań
paraprzestępczych i przestępczych nieletnich.
4. Efekty Edukacyjno Wychowawcze w szkole a ryzyko zachowań paraprzestępczych i
przestępczych nieletnich (EEW).
5. Przejawy i formy przemocy uczniowskiej na terenie szkoły i ich uwarunkowania.
6. Funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych (FAGP) a ryzyko
zachowań para przestępczych i przestępczych: mechanizmy psychologiczno –
kryminologiczne, diagnozowanie FAGP.
7. Wpływ massmediów na przejawy asocjalności adolescentów
8. Asocjalny styl życia nieletnich: pojęcie, operacjonalizacja, diagnozowanie.
9. Mechanizmy synergetyczne (synergizm) w kryminogenezie nieletnich.
XI. Literatura:
1. Górecki, S. Stachowiak, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, Komentarz,
Zakamycze 2005, Wyd. III
2. Czarnecka - Dzialuk B., Nieletni sprawcy czynów karalnych przed sądem rodzinnym,
Warszawa 1993, Wyd. Inst. Nauk Prawnych PAN
3. Drwal R., Percepcja ważności i realizacji zadań rozwojowych przez adolescentów (w:)
Badania nad rozwojem w okresie dorastania, (red:) Z. Smoleńska, Warszawa 1993, Wyd.
Instytut Psychologii PAN.
4. Piekacz A., Styl życia a poziom realizacji normatywnych zadań rozwojowych u
gimnazjalistów, Katowice, 2008 (niepubl. rozprawa doktorska) UŚl.
5. Pospiszyl I., Przemoc w szkole, Warszawa 2005.
6. Stanik J. M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, (w:)
Resocjalizacja T.1. (red.:) B. Urban, J. M. Stanik, Warszawa, 2007, PWN
XII. Literatura zalecana
- Ackerman M.J. (2005). Podstawy psychologii sądowej.
- Ciosek M. (2001) Psychologia sądowa i penitencjarna.
- Lubelski M.J., Stanik J.M., Tyszkiewicz L. (1985) Wybrane zagadnienia psychologii dla
prawników.
- Stanik J.M. (1997) Psychologiczne opiniodawstwo sądowe w sprawach o zabójstwo z
afektu.
- Stanik J.M., Majchrzyk Z. (2001) Psychologiczne i psychiatryczne opiniodawstwo
sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych.
- Stanik J.M., Przybyła H. (1980) Opinia biegłego psychologa w sprawach karnych
nieletnich.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin