PROGRAM AUTORSKI PRZEDMIOTU PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE UWARUNKO.doc

(41 KB) Pobierz

              PROGRAM AUTORSKI PRZEDMIOTU PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA UZALEŻNIEŃ NA KIERUNKU TERAPIA UZALEŻNIEŃ

ROK SZKOLNY : 2005/2006                 SEMESTR DRUGI

 

 

WSTĘP

              Program przeznaczony jest dla uczniów Policealnej Szkoły Rozwoju Zawodowego, pragnących  uzyskać tytuł instruktora terapii uzależnień. Kierunek nie posiada uprawnień szkoły publicznej.

 

CELE OGÓLNE

1.      Zachęcenie słuchaczy do rozwoju osobistego i nabycia kompetencji zawodowych przydatnych w terapii uzależnień.

2.      Pobudzenie do samodzielnego myślenia i krytycznej analizy napotkanych w praktyce terapii uzależnień przypadków.

3.      Pogłębienie zainteresowania metodami stosowanymi w  terapii uzależnień , w tym funkcjonowania osób uzależnionych.

4.      Nabywanie umiejętności docierania do źródeł informacji i ćwiczenie krytycznej selekcji informacji.

5.      Rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowania wniosków i wyrażania opinii w oparciu o dostarczone informacje i posiadaną wiedzę.

6.      Wykształcenie standardów etycznych niezbędnych w procesie pracy z ludźmi.

7.      Wykształcenie profesjonalnej kadry zajmującej się problematyką uzależnień.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

1.      Przekazanie wiedzy na temat rodzaju uzależnień i stosowanej terapii.

2.      Nauka umiejętności współpracy ze środowiskiem lokalnym podopiecznego.

3.      Nauka umiejętności doradzania oddziaływań terapeutycznych dopasowanych do napotkanego przypadku.

4.      Rozwój kompetencji osobistych w zakresie szeroko pojmowanych oddziaływań terapeutycznych.

 

Dział tematyczny

Liczba godzin

Uzależnienie od seksu (seksoholizm). Uwarunkowania zaburzenia.

2

Żarłoczność psychiczna (bulimia).

2

Wybrane zmienne socjodemograficzne a uzależnienia.

4

Wiek (pozycja w cyklu życiowym) a używanie alkoholu i uzależnienie.

2

Wiek (pozycja w cyklu życiowym) a stosowanie substancji odurzających (narkotyków).

2

Reklama alkoholu a jego używanie i rozwój uzależnienia.

2

Osoby z problemem alkoholowym w miejscu pracy.

2

Do dyspozycji nauczyciela

2

TREŚCI NAUCZANIA :

 

 

MATERIAŁ NAUCZANIA :

1.      Uzależnienie od seksu (seksoholizm). Uwarunkowania zaburzenia.

Definicja seksoholizmu, biologiczne przyczyny uzależnienia od seksu, mechanizmy uzależnienia od seksu, terapia seksoholików.

2.      Żarłoczność psychiczna (bulimia).

Definicja bulimii, czynniki ryzyka zachorowania na zaburzenia jedzenia, objawy bulimii, zaburzenie biochemiczne występujące podczas choroby, biologiczne uwarunkowania bulimii, cechy indywidualne pacjentów z zaburzeniami odżywiania  się i ich rodzin, terapia chorych na bulimię.

3.      Wybrane zmienne socjodemograficzne a uzależnienia.

Wyjaśnienie pojęcia zmienna socjodemograficzna, omówienie wpływu zmiennych socjodemograficznych takich jak płeć, wiek , miejsce zamieszkania, wykształcenie etc. na uzależnienie od środków psychoaktywnych, analiza badań naukowych dotyczących zmiennych socjodemograficznych a zażywania alkoholu i narkotyków wśród młodzieży.

4.      Wiek (pozycja w cyklu życiowym) a używanie alkoholu i uzależnienie.

Zapoznanie się z cyklem życiowym człowieka,  przedstawienie możliwych zagrożeń uzależnień w cyklu życiowym człowieka.

5.      Wiek (pozycja w cyklu życiowym) a stosowanie substancji odurzających (narkotyków).

Zapoznanie się z cyklem życiowym człowieka,  przedstawienie możliwych zagrożeń uzależnień w cyklu życiowym człowieka.

6.      Reklama alkoholu a jego używanie i rozwój uzależnienia.

Zapoznanie grupy z badaniami naukowymi, eksperymentami dotyczącymi wpływu reklamy na spożycie alkoholu. Omówienie czynników oddziaływujących na fizyczną dostępność alkoholu i jednocześnie na poziom jego spożycia. Omówienie wpływu reklamy na podwyższenie spożycia alkoholu.

7.      Osoby z problemem alkoholowym w miejscu pracy.

Omówienie jakie czynniki wpływają na spożycie alkoholu w miejscu pracy i jakie tworzy to konsekwencje społeczne i  indywidualne. Przedstawienie praw pracodawców, omówienie procedur „przymusowego leczenia”.

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

-          film,

-          naukowe opracowania badań,

-          schematy,

-          skale,

-          opisy przypadków klinicznych,

-          teksty źródłowe.

 

METODY DYDAKTYCZNE

-          ćwiczenia warsztatowe,

-          wykład,

-          dyskusja dydaktyczna,

-          burza mózgów.

 

FORMY PRACY Z UCZNIAMI

      -    praca indywidualna.

-          praca w grupie.

 

SPOSÓB PRZEPROWADZENIA EWALUACJI

      -     wyniki egzaminu ustnego,

-          aktywność na zajęciach,

-          prezentowanie wyników prac grupowych,

-          praca zaliczeniowa.

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin