Biblia Romaniuka.txt

(4909 KB) Pobierz
Rdz01001 Na pocz�tku stworzy� B�g niebo i ziemi�.
Rdz01002 Ziemia by�a [na pocz�tku] bez�adna i pusta: ciemno�ci zalega�y bezmiar przestrzeni i [tylko] Duch Bo�y unosi� si� nad wodami.
Rdz01003 Powiedzia� tedy B�g: Niech si� stanie �wiat�o ! I sta�o si� �wiat�o.
Rdz01004 I widzia� B�g, �e �wiat�o by�o dobre. Wtedy oddzieli� B�g �wiat�o od ciemno�ci.
Rdz01005 I nazwa� B�g �wiat�o dniem, a ciemno�� - noc�. I tak B�g oddzieli� wiecz�r od poranka. By� to dzie� pierwszy.
Rdz01006 Potem powiedzia� B�g: Trzeba utworzy� sklepienie po�rodku w�d, by [w ten spos�b] oddzieli�y si� jedne wody od drugich.
Rdz01007 I uczyni� B�g to sklepienie, i oddzieli� wody znajduj�ce si� w g�rze od w�d, kt�re by�y na dole. A gdy si� to dokona�o,
Rdz01008 nazwa� B�g sklepienie niebem. I tak up�yn�� wiecz�r i poranek dnia drugiego.
Rdz01009 I powiedzia� B�g: Niech si� zbior� na jedno miejsce wody, kt�re s� w g�rze, �eby mog�a si� ukaza� sucha przestrze�! I tak si� sta�o.
Rdz01010 I nazwa� B�g such� przestrze� ziemi�, a zebrane na innym miejscu wody - morzem. I widzia� B�g, �e tak by�o dobrze.
Rdz01011 I powiedzia� B�g: niech ziemia zazieleni si� r�nymi ro�linami: trawami rodz�cymi nasiona, drzewami wydaj�cymi, wed�ug swego gatunku, r�norodne owoce z nasionami wewn�trz! I tak si� sta�o.
Rdz01012 Ziemia zazieleni�a si� r�n� ro�linno�ci�: trawami rodz�cymi nasiona i drzewami wydaj�cymi, zgodnie ze swym gatunkiem, r�norodne owoce z nasionami wewn�trz. I widzia� B�g, �e tak by�o dobrze.
Rdz01013 I tak up�yn�� wiecz�r i poranek dnia trzeciego.
Rdz01014 I powiedzia� B�g: Niech pojawi� si� na niebie �wiat�a, �eby oddziela�y dzie� od nocy, wyznacza�y pory roku, poszczeg�lne dni i lata!
Rdz01015 Niech poprzez nie �wiat�o�� pochodz�ca z nieba o�wieca ca�� ziemi�! I tak si� sta�o.
Rdz01016 Stworzy� B�g dwa du�e cia�a �wiec�ce: jedno wi�ksze, �eby �wieci�o za dnia, i drugie mniejsze, �eby rozprasza�o mroki nocy. Nadto uczyni� B�g r�wnie� gwiazdy,
Rdz01017 kt�re umie�ci� na sklepieniu niebieskim, �eby o�wietla�y ziemi�;
Rdz01018 �eby okre�la�y dzie� i noc, oddzielaj�c �wiat�o od ciemno�ci. I widzia� B�g, �e tak by�o dobrze.
Rdz01019 I tak up�yn�� wiecz�r i poranek dnia czwartego.
Rdz01020 I powiedzia� B�g: Niech istoty �ywe, p�ywaj�ce i pe�zaj�ce, pojawiaj� si� w wodach, a ptactwo powietrzne niech zacznie lata� nad ziemi�, pod sklepieniem nieba!
Rdz01021 I tak si� sta�o. Stworzy� B�g wielkie potwory morskie wed�ug ich r�nych rodzaj�w oraz wszelkie �ywe istoty p�ywaj�ce, od kt�rych zaroi�y si� wody, a tak�e mn�stwo skrzydlatych ptak�w. I widzia� B�g, �e tak by�o dobrze.
Rdz01022 I pob�ogos�awi� je tymi s�owami: B�d�cie p�odne i rozmna�ajcie si�, nape�niaj�c wody morskie, ptactwo powietrzne za� niech si� rozmna�a na ziemi!
Rdz01023 I tak up�yn�� wiecz�r i poranek dnia pi�tego.
Rdz01024 Potem powiedzia� B�g: Niech si� pojawi� na ziemi r�ne istoty �ywe wed�ug swego gatunku, a wi�c byd�o, p�azy i [wszelkie] dzikie zwierz�ta! I sta�o si� tak.
Rdz01025 Stworzy� B�g r�ne rodzaje dzikich zwierz�t, byd�a i p�az�w naziemnych. I widzia� B�g, �e tak by�o dobrze.
Rdz01026 Na koniec powiedzia� B�g: Stw�rzmy cz�owieka na wz�r i podobie�stwo nasze, aby m�g� panowa� nad istotami, kt�re �yj� w wodzie, i nad ptactwem, kt�re lata w powietrzu, nad zwierz�tami nape�niaj�cymi ziemi� i nad p�azami, kt�re si� po niej czo�gaj�.
Rdz01027 I tak stworzy� B�g cz�owieka na obraz sw�j, stworzy� go na swoje w�asne podobie�stwo - stworzy� m�czyzn� i niewiast�.
Rdz01028 I pob�ogos�awi� im, m�wi�c: B�d�cie p�odni i rozmna�ajcie si�; zaludniajcie ziemi� i bierzcie j� w posiadanie! Dla was s� ryby w morzu, ptaki w powietrzu i wszelka istota �ywa, kt�ra si� porusza na ziemi.
Rdz01029 Powiedzia� B�g tak�e: Dla was s� te� wszelkie ro�liny rodz�ce ziarno, gdziekolwiek s� na ca�ej ziemi, oraz wszelkie drzewa, w kt�rych owocach s� nasiona. Niech wam s�u�� za po�ywienie.
Rdz01030 Wszelkie za� zwierz�ta polne, ptaki lataj�ce w powietrzu, p�azy czo�gaj�ce si� po ziemi i daj�ce oznaki �ycia niech si� �ywi� zielonymi ro�linami. I tak te� by�o.
Rdz01031 I widzia� B�g, �e wszystko, co stworzy�, by�o bardzo dobre. I tak up�yn�� wiecz�r i poranek dnia sz�stego.
Rdz02001 W ten spos�b zosta�o dokonane dzie�o stworzenia nieba i ziemi, i wszystkiego, co je wype�nia.
Rdz02002 Dope�niwszy w dniu sz�stym dzie�a, nad kt�rym si� trudzi�, dnia si�dmego odpoczywa� B�g po wszystkim, czego dokona�.
Rdz02003 Pob�ogos�awi� te� B�g dzie� si�dmy i ustanowi� go �wi�tym na pami�tk� swojego odpoczynku po ca�ym trudzie stwarzania.
Rdz02004 Taka oto jest historia pocz�tk�w nieba i ziemi od chwili ich stworzenia. Po stworzeniu przez Jahwe ziemi i nieba
Rdz02005 nie by�o jeszcze �adnego drzewa ani �adnej trawy na ziemi. Jahwe nie zsy�a� bowiem jeszcze na ziemi� deszczu i nie by�o nikogo, kto by uprawia� ziemi�
Rdz02006 i rozprowadza� kana�ami wod� tryskaj�c� z ziemi, �eby wszystko nawodni�.
Rdz02007 Wtedy to utworzy� Jahwe cz�owieka z gliny i tchn�� w jego nozdrza tchnienie w�asnego �ycia. I w ten spos�b sta� si� cz�owiek istot� �yw�.
Rdz02008 Potem, za�o�ywszy w Eden, na wschodzie, ogr�d, umie�ci� w nim Jahwe cz�owieka, kt�rego sam ulepi� z gliny.
Rdz02009 I sprawi� Jahwe, �e ogr�d wype�ni� si� pi�knymi drzewami, rodz�cymi smakowite owoce. W �rodku za� ogrodu wyros�o ponadto drzewo �ycia oraz drzewo poznania dobra i z�a.
Rdz02010 By�a tam te� rzeka nawadniaj�ca ca�y ogr�d i rozdzielaj�ca si� potem na cztery r�ne strumienie.
Rdz02011 Pierwszy z nich nazywa� si� Piszon i okr��a� ca�� krain� Chawila, bogat� w pok�ady z�ota,
Rdz02012 szczeg�lnie cennego, a ponadto obfituj�c� w wonn� �ywic� i czerwony kamie�.
Rdz02013 Drugi nazywa� si� Gichon i okr��a� ca�y kraj Kusz,
Rdz02014 a trzeci - o nazwie Chiddekel - p�yn�� na wsch�d od Aszszuru. Nazwa strumienia czwartego: Perat.
Rdz02015 Tak wi�c umie�ci� Jahwe cz�owieka w ogrodzie Eden, �eby go uprawia� i strzeg�.
Rdz02016 W�wczas te� Jahwe tak nakaza� cz�owiekowi: Mo�esz spo�ywa� owoce, wed�ug swego upodobania, ze wszystkich drzew tego ogrodu.
Rdz02017 Nie wolno ci je�� jedynie z drzewa poznania dobra i z�a. Je�li bowiem zjesz owoc z tego drzewa, nieuchronnie umrzesz.
Rdz02018 A Potem powiedzia� Jahwe: M�czy�nie nie jest dobrze by� samemu; dam mu pomoc podobn� do niego.
Rdz02019 Przedtem jednak Jahwe, ulepiwszy z gliny zwierz�ta �yj�ce na ziemi i ptaki lataj�ce w powietrzu, zgromadzi� je przed m�czyzn�, aby dowiedzie� si�, jak� ka�demu z nich da on nazw�. Ale m�czyzna ka�de zwierz� nazwa� tak samo: istota �yj�ca.
Rdz02020 Tak� w�a�nie nazw� nada� m�czyzna wszystkim rodzajom byd�a, ptakom �yj�cym w powietrzu i wszelkim zwierz�tom polnym. Nie znalaz� jednak �adnej istoty, kt�ra, jako podobna do m�czyzny, mog�aby mu by� pomocna.
Rdz02021 Wtedy to Jahwe sprawi�, �e m�czyzna zapad� w g��boki sen, i w czasie tego snu wyj�� z jego boku jedno �ebro, a wolne po nim miejsce wype�ni� cia�em.
Rdz02022 A potem �ebro, wyj�te z boku m�czyzny, przemieni� w niewiast�. Gdy nast�pnie przyprowadzi� j� do m�czyzny,
Rdz02023 ten powiedzia�: Ta dopiero jest ko�ci� z moich ko�ci i cia�em z mojego cia�a. B�dzie si� nazywa� "niewiasta", gdy� zosta�a wzi�ta z m�czyzny.
Rdz02024 Dlatego m�czyzna opuszcza ojca i matk� i ��czy si� z niewiast� tak �ci�le, �e odt�d stanowi� jedno cia�o.
Rdz02025 Oboje, m�czyzna i niewiasta, byli nadzy, ale nie odczuwali z tego powodu �adnego wstydu.
Rdz03001 Ze wszystkich zwierz�t �yj�cych na ziemi, stworzonych przez Jahwe, najbardziej przebieg�y by� w��. To w�a�nie on zapyta� niewiast�: Czy to prawda, �e B�g poleci� wam, �eby�cie nie jedli owoc�w z �adnego drzewa w tym ogrodzie?
Rdz03002 A niewiasta odpowiedzia�a w�owi: Nie! Mo�emy je�� owoce z drzew w tym ogrodzie.
Rdz03003 Tylko o owocach z drzewa, kt�re ro�nie w �rodku ogrodu, B�g powiedzia�: Nie wolno wam ich spo�ywa� ani nawet dotyka� tego drzewa. W przeciwnym bowiem razie pomrzecie.
Rdz03004 Na to rzek� w�� do niewiasty: Napewno nie pomrzecie.
Rdz03005 Ale B�g wie, �e gdyby�cie zacz�li spo�ywa� owoce z tego drzewa, otworzy�yby si� wam oczy i tak jak B�g znaliby�cie dobro i z�o.
Rdz03006 I wtedy niewiasta zobaczy�a [po raz pierwszy], �e owoce tego drzewa s� dobre do jedzenia, mi�e dla oczu, i budz� pragnienie zdobycia wiedzy. Zerwa�a przeto owoc z niego, skosztowa�a go sama i da�a m�czy�nie, kt�ry by� z ni�. I on te� zjad�.
Rdz03007 I natychmiast obojgu otworzy�y si� oczy, i dostrzegli, �e s� nadzy; si�gn�li zatem po ga��zki figowe i zrobili sobie z nich przepaski.
Rdz03008 Potem m�czyzna i kobieta, s�ysz�c kroki Jahwe, kt�ry przechadza� si� w ogrodzie podczas orze�wiaj�cego ch�odu, skryli si� przed Nim w�r�d drzew.
Rdz03009 Ale Jahwe sam odezwa� si� do m�czyzny, pytaj�c: Gdzie jeste�?
Rdz03010 A on odpowiedzia�: Us�ysza�em Twoje kroki w ogrodzie i przerazi�em si�, bo jestem nagi. I dlatego si� ukry�em.
Rdz03011 Rzek� B�g: A kt� ci powiedzia�, �e jeste� nagi? Czy mo�e jad�e� owoce z drzewa, z kt�rego nie wolno ci by�o je��?
Rdz03012 Odpowiedzia� m�czyzna: To niewiasta, kt�r� umie�ci�e� przy mnie, da�a mi owoc z tego drzewa. I zjad�em.
Rdz03013 Wtedy rzek� Jahwe do niewiasty: Dlaczego to uczyni�a�? A niewiasta odpowiedzia�a: W�� mnie skusi� i dlatego zjad�am.
Rdz03014 Rzek� Jahwe do w�a: Poniewa� si� tego dopu�ci�e�, b�dziesz przekl�ty w�r�d innych zwierz�t, oswojonych i dzikich. B�dziesz si� czo�ga� na brzuchu, a py� ziemi b�dzie ci s�u�y� za pokarm przez wszystkie dni twojego �ycia.
Rdz03015 Wprowadzam nieprzyja�� mi�dzy ciebie i niewiast�, mi�dzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmia�d�y ci g�ow�, a ty ugodzisz je w pi�t�.
Rdz03016 Do niewiasty za� powiedzia�: B�dziesz musia�a znosi� wiele cierpie� i trudy twojej brzemienno�ci. W b�lu b�dziesz rodzi�a potomstwo. B�dziesz po��da�a swego m�a, a on b�dzie nad tob� panowa�.
Rdz03017 Do m�czyzny za� [B�g] powiedzia�: Tak wi�c us�ucha�e� twojej �ony i zjad�e� [owoc] z drzewa. o kt�rym powiedzia�em, �e nie wolno ci z niego spo�ywa�. Dlatego te� z twojego powodu niech b�dzie przekl�ta ziemia. Prz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin