ANDRZEJ MALEWSKI
O ZASTOSOWANIACH TEORII
- z przedmowy -
Andrzej Malewski szukał racjonalnego klucza do ludzkich niepokojów i rozterek, ich projekcji na stosunki z bliźnimi, klucza do wyjaśnienia zarówno monotonii zachowań człowieka w toku dziejów, jak i niezrozumiałych zachowań w prostych sytuacjach.
Dojrzewał w epoce zbiorowego szaleństwa. Brał czynny udział w krwawych obrachunkach tych czasów. Najmłodszy żołnierz batalionu „Parasol", odznaczony Krzyżem Walecznych jako piętnastoletni chłopiec, ciężko ranny 31 sierpnia 1944 roku w próbie przebicia się ze Starego Miasta do Śródmieścia, jak tylu innych rówieśników pytał o sens, o przyczyny tego, co się działo wokół niego, i odpowiedzi szukał w starannych, żmudnych i pozornie dalekich od rzeczywistości analizach
WARSZAWA 1964
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
*
SPIS RZECZY
Copyright
by Państwowe Wydawnictwo Naukow
Warszawa 1964
Printed in Poland
Przedmowa — Jan Szczepański ...s. IX
Od Autora 1
CZĘŚĆ "PIERWSZA
I. Dezintegracja nauk społecznych i droga prowadząca
do jej przezwyciężenia 3
1. Próba diagnozy 3
Organizacyjny rozwój nauk społecznych a proces
dezintegracji 3
O niektórych następstwach dezintegracji ........................... 4
Tradycje sprzyjające dezintegracji 6
2. Wstępna charakterystyka stanowiska metodologicznego ... 7
W poszukiwaniu rozwiązań 7
Rola teorii w procesie integracji 3
O sposobie podejścia do rozważanej problematyki 11Znaczenie teorii zachowania dla integracji nauk
społecznych 14
Struktura nauk społecznych a niektóre problemy
filozofii nauki 22
II. Szczeble ogólności teorii a proces wyjaśniania ........................ 301. Modyfikacja twierdzeń teoretycznych w wyniku
ich wyjaśniania 3Q
Popularność w grupie a wzajemność wyborów
i częstość kontaktów 30
Ogólne wnioski metodologiczne ......................................... 33
Rywalizacja i współpraca a podobieństwo działań ............ 41Zagrożenie własnej wartości a tendencja do oskarżania
i pomniejszania innych ................................................. 42
Kolejność urodzenia a potrzeba przebywania z innymi w sytuacjach rodzących strach ............................... 44Niektóre przykłady twierdzeń G. C. Homansa . 45
2. Wyjaśnianie twierdzeń opisowych jako wkład do
wiedzy teoretycznej 48
Reakcje uprzywilejowanych na ataki ze strony
osób pozbawionych przywilejów 48
Neofici i potrzeba przekonywania innych ... 50
3. Podsumowanie 55
CZĘŚĆ DRUGA
III. Elementy teorii zachowania . 57
1. Uwagi wstępne . 57
Dwie idee podstawowe . 57
Kilka uwag o rozwoju teorii zachowania .......................... 60
Charakterystyka danych empirycznych .......................... 63
2. Podstawowe terminy i wybrane twierdzenia teorii
zachowania......................................................................... 64
Hierarchia reakcji i siła związku między bodźcem
a reakcją . 64
Nagrody, kary i motywacja . 65
Wybrane twierdzenia dotyczące prawdopodobieństwa reakcji, wygaszania i generalizacji ... 70Wybrane twierdzenia dotyczące konfliktu ... 74Przykład zastosowania teorii konfliktu: pragnieniesukcesu i lęk przed niepowodzeniem a sprawność myślenia 77
Niektóre twierdzenia dotyczące powstawania
wtórnych nagród i kar 83
3. Uwagi końcowe 88
IV. Teorie oparte na założeniu jednego rodzaju nagrody 89
1. Ogólna charakterystyka teorii dotyczących nie-
zgodności przekonań 91
Teoria braku równowagi poznawczej F. Heidera 91
Teoria dysonansu L. Festingera 93
2. Niektóre ograniczenia teorii 102
Redukcja dysonansu a inne rodzaje nagród . . 102O przyjmowaniu przekonań redukujących dysonans, lecz niepochlebnych: teoria .... 107
O przyjmowaniu przekonań redukujących dysonans, lecz niepochlebnych: dane empiryczne . 108
3. Podsumowanie i wnioski 122
V. Teoria zachowania a teoria interakcji 127
1. Wprowadzenie do teorii interakcji Homansa ...................... 128
Podstawowe idee teorii 128
Podstawowe twierdzenia 130
Przykłady zastosowań 132
2. Niektóre problemy sporne 137
Specyficzne założenia dotyczące nagród i kar .................. 137
Wyjaśnianie a przewidywanie............................................ 141
Teoria interakcji a teoria zachowania i ekonomia.............. 149
3. Uwagi końcowe 153
VI. Stopień rozbieżności czynników statusu i jego następstwa 155
1. Aparatura pojęciowa 156
Definicja „statusu", „czynników statusu" i „rozbieżności czynników statusu" 156
2. Twierdzenia 160
Rozbieżność czynników statusu jednostek a ich
sposoby zachowania 160
Rozbieżność czynników statusu członków grupy
a układ stosunków w grupie 170
3. Uwagi końcowe 173
VII. Wnioski i perspektywy 174
Bibliografia prac autora 182
Indeks nazwisk ................................... ................................................ 184
...
WSFiZ-Psychologia