kolko matematyczne.pdf

(49 KB) Pobierz
AUTORSKI PROGRAM
KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA KLASY III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„Matematyka da si ę lubi ć
Opracowała
mgr El
bieta Bukowska
nauczyciel ksztalcenia zintegrowanego
i matematyki
ż
Spis tre
ci:
I. Wst ę p – koncepcja programu
ś
II. Cele ogólne i szczegółowe
III. Materiał nauczania
IV. Procedury osi
ą
gania celów
Ś rodki dydaktyczne
VI. Przewidywane efekty
V.
VII. Pomiar osi
ą
gni
ęć
VIII. Ewaluacja
Literatura pomocnicza
I. Wst
ę
p – koncepcja programu
Program koła matematycznego Matematyka da si ę lubi ć
oparty
jest
na przewidywanych osi
ą
gni
ę
ciach ucznia w zakresie kształtowania umiej
ę
tno
ś
ci
matematycznych według Programu wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku klas
I-III oraz wymaganiach edukacyjnych programu Matematyka wokół nas, dla klas 4-6
w szkole podstawowej. Przewidziany jest do realizacji w ci
ą
gu jednego roku szkolnego,
w klasie III, w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
ci
matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowo ś ci w my ś leniu
Program ma na celu utrwalenie oraz poszerzenie wiadomo
ś
ci i umiej
ę
tno
ś
i działaniu. Realizacja jego ma wdro
ż
y
ć
uczniów do samodzielnego, logicznego my
ś
lenia,
rozwija
do dalszej edukacji
matematycznej, udziału i osi ą gania sukcesów w konkursach matematycznych. Matematyczne
ć
ich zdolno
ś
ci i zainteresowania, a tak
ż
e przygotowa
ć
rozumowanie to podstawa do odnoszenia sukcesów nie tylko w matematyce.
Zadaniem nauczyciela jest poszukiwanie, tworzenie takich metod kształcenia
ś
ą
ć
i wychowania, które w atmosferze rado
ci pozwalaj
uzyska
jak najlepsze rezultaty,
udowodni
ą
,
ż
e matematyka nie musi by
ć
smutna i trudna, a mo
ż
e by
ć
wesoła i łatwa.
Matematyk
ę
da si
ę
lubi
ć
.
II. Cele ogólne:
rozbudzanie i kształtowanie zainteresowa
ń
matematycznych,
rozwijanie uzdolnie ń ,
2
aktywizowanie ucznia, zach
ę
canie do przejawiania inicjatywy i realizowania własnych
pomysłów,
rozwijanie umiej
ę
tno
ś
ci poszukiwania ró
ż
nych, nietypowych rozwi
ą
za
ń
,
kształtowanie gi ę tko ś ci i oryginalno ś ci my ś lenia,
uczenie uwa
ż
nego analizowania tre
ś
ci zadania i niekonwencjonalnego sposobu
dochodzenia do poprawnego wyniku,
wdra
ż
anie do rozwi
ą
zywania ró
ż
nych problemów praktycznych ,
poszerzenie i pogł
ę
bienie wiedzy matematycznej uczniów o zagadnienia wykraczaj
ą
ce
poza program nauczania,
przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych ,
kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy, dyscypliny my
ci,
krytycyzmu, stałego korygowania bł ę dów, uznawania racji popartych poprawnym
ś
lenia, staranno
ś
rozumowaniem, tolerancji wobec innych.
Cele szczegółowe: Ucze ń :
czyta ze zrozumieniem i analizuje tre
ść
zadania, poszukuje ró
ż
nych sposobów jego
rozwi
ą
zania,
stosuje symbole literowe i rysunkowe przy rozwi
ą
zywaniu zada
ń
,
zna i potrafi korzysta
ć
z poj
ęć
, definicji, praw matematycznych,
korzysta z informacji za pomoc ą tabel i wykresów,
poszerza zakres wiadomo
ś
ci z matematyki o niektóre zagadnienia klasy IV,
potrafi logicznie my ś le ć , uogólnia ć , wyci ą ga ć wnioski,
potrafi zastosowa
ć
zdobyt
ą
wiedz
ę
teoretyczn
ą
w praktyce,
potrafi zaplanowa
ć
i zorganizowa
ć
własn
ą
prac
ę
oraz współpracowa
ć
w zespole;
krytycznie odnie
ść
si
ę
do własnego i cudzego rozumowania,
posiada niezb
ę
dn
ą
wiedz
ę
i pozytywn
ą
motywacje do wzi
ę
cia udziału w ró
ż
nego
rodzaju konkursach matematycznych,
podejmuje wysiłek i kształtuje takie cechy swego charakteru jak: samodzielno
ść
,
kreatywno
ść
, systematyczno
ść
, dokładno
ść
i wytrwało
ść
w pokonywaniu trudno
ś
ci.
3
III. Materiał nauczania
Zagadnienia
Tre
ś
ci programowe
Formy realizacji
1 . Liczby
naturalne
Zadania na „rozruszanie głowy” typu :
- wstaw nawiasy, aby zapis był prawdziwy
- jakich liczb brakuje
- logiczne ci
- krzy
ówki
- zagadki liczbowe
- tabele
- kwadraty magiczne
- konkurs
„RACHMISTRZ”
- gry Prosto w sto
Do trzech razy sztuka
Jasnowidz
Bieg do mety
Jedziemy do miasta
-test szacowania
- kolorowani
ż
gi
- dziwne rachunki
- szukanie reguł (liczby uło
ą
ż
one s
ą
wg
pewnej reguły, znajd
ź
j
ą
; dopisz kolejne
liczby)
Zadania doskonal ą ce sprawno ść
rachunkow
, szacowanie
Zadania na doskonalenie czterech działa
ą
ń
pisemnych w zakresie 1000000
Doskonalenie znajomo ś ci systemu
dziesi
tkowego - budowanie liczb wg
ustalonego warunku
Tajemnicze nazwy liczb (tuzin, kopa)
w zadaniach.
ą
2 . Podzielno
ść
Podzielno
liczb przez 2,3,4,5,10
Odkrywanie cech podzielno
ść
- cechy podzielno
ś
ci
liczb
naturalnych
ci
Badanie przez jakie liczby jest podzielna
dana liczba.
ś
liczb
- Gra Wy
ś
cig
samochodowy,
Zakrywamy pola,
ż
3. Rzymski
system
liczbowy
Zapisywanie liczb za pomoc
ą
znaków
- krzy
ówki
- tabele
- o
rzymskich.
Okre
ś
lanie wieku wydarze
ń
historycznych.
ś
czasu
4. Matematyka
na co dzie
Rozwi ą zywanie zada ń z cyklu:
- Zakupy
- Z przyrod
Korzystanie z tabel:
- odległo
ń
ś
ci mi
ę
dzy
za pan brat .
- Rozkład jazdy
- Zastosowanie czasu i kalendarza.
- Zadania na mierzenie, wa
ą
miastami
- czas trwania
podró ż y
- długo
enie
- Zamiana jednostek monetarnych, wagi i
miary
- Odległo
ż
rzek
- waga niektórych
ssaków chronionych
Korzystanie z ofert
i cenników:
- szacowanie danych
- zakupy
ść
dzy miastami.
- Obliczenia proste typu: droga, pr ę dko ść ,
czas
ś
ci mi
ę
Równania
Grafy, drzewka
5. Ach, ten „x”
Zadania na obliczanie niewiadomej
warto ś ci,
Rozwi
z zastosowaniem niewiadomej liczby.
Układanie równa ń z jedn ą niewiadom ą
i rozwi
ą
zywanie zada
ń
z tre
ś
ci
ą
ą
zywanie ich.
4
997376982.018.png 997376982.019.png 997376982.020.png 997376982.021.png 997376982.001.png 997376982.002.png 997376982.003.png 997376982.004.png 997376982.005.png 997376982.006.png 997376982.007.png
6. Geometria
Obliczanie obwodu trójk
ą
ta i czworok
ą
ta –
- korzystanie z planu
i mapy,
- odczytywanie skali
tangram
prostok
ta i kwadratu.
Proste obliczanie pola kwadratu i prostok
ą
ą
ta
Skala i plan.
Obliczanie wymiarów rzeczywistych.
Własnosci figur geometrycznych.
Geometria kartki papieru – origami.
Tangram
7. Liczby
wymierne
Rozwi
z zastosowaniem
dodawania, odejmowania ułamków o tych
samych mianownikach. Obliczanie ułamka
danej liczby.
Zapoznanie uczniów z ułamkami
dziesi
ą
zywanie zada
ń
- krzy
ówki
- cennik artykułów
spo
ż
ywczych
- gra Dodajemy
ułamki
Odejmujemy ułamki
Bieg do mety
ż
tnymi - zapis, odczytywanie,
dodawanie, odejmowanie, porównywanie.
Obliczanie ułamka danej liczby.
ę
8. Zadania
nietypowe
Łamigłówki matematyczne
Zagadki rysunkowe i figury magiczne
Zapałczane impresje
Krzy
Zadania na szóstk
ę
ź
Zadania celowo
le
sformułowane
ówki i wierszyki matematyczne
Rebusy matematyczne
ż
9. Matematyka
inaczej
Projektowanie własnych krzy
ówek
z zastosowaniem haseł wykorzystuj
ż
„Krzy
ówki
matematyczne”,
ż
ą
cych
wiedz
ę
matematyczn
ą
uczniów.
10. Zadania z
konkursów
matematycznych
Rozwi
niejszych
edycji konkursów matematycznych- Kangur
matematyczny – Maluch, Gminny Konkurs
Matematyczny
ą
zywanie zada
ń
z wcze
ś
„Matematyka z
wesołym kangurem”
„Zadania na szóstk
ę
IV. Procedury osi ą gania celów
Program b
ę
dzie realizowany podczas:
a) zaj
ęć
lekcyjnych w formie:
krótkich rozmów indywidualnych nauczyciela z uczniem rozszerzaj
ą
cym
lub formułuj
ą
cym problem,
podczas prac klasowych i prac domowych,
zaanga ż owania uczniów zdolnych w samopomoc kole ż e ń sk ą ,
dodatkowych zada
ń
zwi
ę
kszenia wymaga
ń
co do precyzji j
ę
zyka przedmiotu,
b) zaj
ęć
pozalekcyjnych – koła matematycznego dla ch
ę
tnych uczniów z klas III w wymiarze
jednej godziny tygodniowo.
5
997376982.008.png 997376982.009.png 997376982.010.png 997376982.011.png 997376982.012.png 997376982.013.png 997376982.014.png 997376982.015.png 997376982.016.png 997376982.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin