Syrek Edu. zdrowotna.pdf
(
77968 KB
)
Pobierz
Eduhcja
zdrowotna
EwaSyrek
Katarzy
n
a
Borzuckq
I
-S
itkiew
icz
'&.
Edukacja
zdrowotna
EwoSyrek
Koto
rzynoBorzucko-Sitki
ew
icz
A
I *roo**,.r*o
.II
I
AKADEMIGKIE
I
t
'
-IPRoFESJoNALNE
-l-
Spis
tre5ci
rSTEP
e
BOZDZIAL 1.Pedagogikazdrowotna -
zarysobszar6w
h--bs-cz)'ch rg
i
uc
-ii'ek
trHm[\ontrolny 33
:-ficrafura podstawowa 33
-
mrratura
uzupelniaiqca
33
*OZDZIAL 2.Srodowisko, kultura i zdrowie 34
j
n,
;
-.',
-gA-
ffrs*
\ontrolny 67
, ;rrcrerura
podstawowa 67
ucrratura uzupelniaj4ca
67
*0ZDZIAL 3.
Promocja zdrowia i edukacja
rd-norl'otna 68
t
--;-:,,naBorzucka-Sitkiewicz
i" IL.Promocia zdrowia 68
-
'.
Genezai spos6bdefiniowania
promocji zdrowia 68
-
l. R62nicemigdzy profilaktyk4a promocjq zdrowia 72
-
3.Obszary
promocji zdrowia 73
3.1.3.1.Budowanieprozdrowotnejpolityki
publicznei
74
3.I.3.2.TworzenieSrodowisk
sprzyjaj4cychzdrowiu 76
3.1.3.3.Wzmacnianiedziaiaf spoieczeristw
a na rzecz
zdrowia 77
3.1.3.4.RozwijanieindywidualnychumiejgtnoKci
slu2qcych
zdrowiu 81
3.1.3.5.Reorientacjasiu2byzdrowia 8l
3.1.4.Projektyi programypromocji zdrowia
WHO 82
3.1.4.1.
ZdroweMiasta 82
3.I.4.2.Promocja Zdrowia
w Miejscu Pracy 86
3.1..4.3.SzpitalPromujqcyZdrowie 88
3.2. Szkola promuj4ca zdrowie 91
3.2.1.Powstaniei rozw6j projektu
Szkolapromujqca
zdrowie
3.2.2.KoncepcjaSzkotypromujqcej
zdrowie 93
3.2.3. Podstawowe
komponentykoncepcj
4.1.3.Dieta a ryzyko
problem6w zdrowotnych 147
4.I.4.
Zaburzenia odLwviania 149
Blok kontrolny 152
Literatura
podstawowa 153
Literatura uzupelniaigca
153
4.2. Edukacja seksualna
153
Katarzy na
Borzucka-Sitkiewicz
4.2.I. Zdrowie seksualne
a edukaciaseksualna155
4.2.2.Treici
program6wedukacjiseksualnej
- analiza
krytyczna 158
4.2.3.
Za\ecanetrefci edukacji seksualnej
zaleLnieod wiekr-r
odbiorc6w 162
Blok kontrolny
171
Literatura
podstawowa l7l
Literatura
uzupelniai qca 172
4,3, Zdrowie
psychiczne 173
Ihtarzy ia Borzucka-Sitkiewicz
4.3.1.
Problemydefinicyjne 173
4.3.2.Zaburzenia
zdrowiapsychicznegookresu
dzict:iristwIr
i adolescencii176
4.3.2.1.Zaburzenia
emocjonalne177
4..'3.'2|2.
9l
i Szkotypromujqcej
zdrowie 99
3.3. Edukacja zdrowotna 106
3.3.1.Istotai zadaniaedukacjizdrowotnej
106
3.3.2.Modele
edukacjizdrowotnej 108
3.3.3.'Wdra2anieedukacjizdrowotnejdo szk6t-
strategiadzialari
111
3.3.4.Metody stosowanew edukacjizdrowotnej
116
3.3.5.Kompetencje
nauczyciela
-
edukatorazdrowia 118
3.3.5.I.Kompetencjespecjalistyczne
l18
3.3.5.2.Kompetencje
dydaktyczne 119
3.3.5.3.Kompetencjepsycholog
Zaburzeniarozwojowe
180
4'.'.\.').'.1.
i nawyk<lwItlI
7,lburz.crr
iaod2ywiania
iczne 1.2l
3.3.6.Edukacjazdrowotna
w
polskim
systemieolwiaty \27
ltlii
l)t'strukcyjnc
z.aburzenia
z.achowania
4..'.\.'2.4'.
jako
clt'rllt'ttt
7,yci<lwycl-r
4,.il.i].
I(sztrrllowitttit'ttttric.ir,rttr<l(t:i
i<:zttcg<l
I[16
plofilirl<l
yl<
i zitlrtt
tzt'tiz.cll'ttwia
Blok kontrolny 130
Literatura podstawowa
130
Literatura uzupelniajqca
llsyt:lt
w |iltnilt
lr
ztrlltrrzcri
zrlrrrwiir
Psyr:hi<'znt'13o
4,.|.4l(or.yg0wltnic
rIt
tl1-',ot
zr,'tkrwci
Itl9
131
1llolillrl.tyl.i
llkrk korrtrolrry
l9:l
l,llerrtturrr
podnlrtwowrr
l9il
f,lfcrrtlttrrtttettpt'lltinigcrt
ROZDZIAL 4. Sflybrane
obszary edukacii zdrowotnej
r32
l1t4'
4.1. Oditywianie
(dieta) jako
element stylu iLycia 132
Katarzy na Borzu
cka
-
Sitkiewicz
4.1.1.Edukacjazdrowotnaw zakresieocllywirrnirr
,1,4,
ZuFlo/tcttlrt
llcz;liclrt'tlrlwrtdeiccl
i lnkldzit'iy l9l-r
/ rrtr.\vlr'A
llhr[ lrorrllolrry
2lll
l,llc'l'nlttt'n
t:t:t
4.1.2.Podstawowe
skladniki
i i,lr z,rl,,,
,rrr,.
ltol<lllnrow.,
porlrlnwrlwrt
2lll
proporc
jt'
l ll5
4,.1.'.t..1.Mrtl.tosl. l;rtltril.i orlzyrvr zr' I lfr
.1..
I
llr.r'rrl
tttu ttrttpr'lnlufglr l(ll
l.,) .) NlrIr,r:,l.l,r,lrrrl.t,rll,1'nr
;r
|
1.,
t*.
Zakortczenlc
2();l
Ewa
Syrck
Wstqp
Bibf
iografi
a
2os
Indeks
os6b
zrs
Ztinteresowanie
problematykq
zdrowiaw filozofiii naukar:ho
wyr'lrowrrrrirr
fndeks
rzeczowy
2rs
tttitswtljil
wielowiekowq
tradycjg- obszar
tychzainteres<lwari
io1>t
yl<rrwitlzt,rrlir
zmienila
sigw dziejachprzeobra2e6spolecznych
i rrrzwojrr
1r,szt
,,
r,
lrt'olllt'ttr<'rw
grilrryt:lt
dyscyplinnaukowych,alewielez nichpozostalo
naclllll<trrirlrry<
lr.Strr
t'o2ytttifil<lzofowie
jt'st
spllwr;
w;r;,1r
uwa2ali,2ewychowaniezdrowychobywirteli
prttlstwowej
ipowinnobyi uregulowane
prawnie.
Platonpodkrc(lal,
lt.olryw:rlr,
fcstitrtowi4
rodzaj,,kapitalu"
kt6ry
jest
naturalnyrlrzirsolrr,nr
spolecznego,
l)iul
rlwit,stildjcgopoglqd,
Leegzystencjg
obywatelinale2ypodporz.ilclkowrr<'
politylt,
rrltrrwotncjpafistwar.Pouczaj4ca
lekturaGustawaDoliriskiegopl.
luk
u trtt.\r'1t.,
(lziaci?
(1899)'z
A'(t,to
przekonuje,Le zagadnienia
zdrowia
na
przestrz(,rri
rlziljow
rrk'llyly<lbojgtne
lekarzom,
filozofom,
pisarzom,nauczyciekrm,
wlrr<k'orrr
or;rz
wxzystkitn
tym, kt6rzyinteresowalisigsprawami
wychowaniamlotk'11o
pol.ol.
trluw <llrrejepocehistorycznej
dlaspoiecznego
po2ytku.
W
llracach
medyk6w'i reformator6wspolecznych
zainteresowrrrrir,
zn.r(/t,
ttlt'nrwarunk6wspolecznych
dla zdrowiapojawilosigw polowieXVlll wrr,l.rr
Szczt'g,r'rltte
zaslugi
w tym zakresiemieliAlexandreF.Fourcault,
lekarz.
i lrigicrrrr,t,r
rilrolt't'z.try
wskazuj4cynapotrzebgprofilaktycznych
dziata6przeciwkot'ltolrrlrorrr
lrrzt'wlt'klym,
zwlaszcza
gruLlicy,ze szczeg6lnym
zwr6ceniem
uwrrgitu l<orrit,r'z
tur(i'poprlwy warunk6whigienicznychpracy
wszystkimzatrudnionynl,ollz
lo
Irrrrrn
,
.
l).lrlank- tw6rca
teoriizdrowiapublicznego
i medycyny
sp<ltccz.nt'j
W propagowaniu
kwestiidotycz4cych
zdrowiaw polskiejmy(li o wyr.lro
wutrirrsz<:zcgtilnc
miejsce
zajmu.iE
HelenaRadliriska
- tw6rczynipolsl<it';
szkoly
lrcrlirgogiki
spolccz.nej,
i FklriarrZnaniecki-
socjolog,
tw<ircapier-wsz.r'go
rt'olt,
tyczttt'grr
tralctatuo
wychowaniu,socjologia
wychowania.Hclcnal{ircllirisl<ir
lrotl
kt't'(lirlrr,
zt'
1lt'tlagogika
spolecznamusi
siggaibez.po(rcclnio
clonrrul<biologi<'z
ttyllri lt'l<irl
sl<i<'lt;
al<t:r'trtownla
r<iwnie2,
i2w z.cstawicniu
z
1lt'clrrgogikil
lt'tzrri<'zr;,
sllolt't'zttlt
korzystaz
,,badarl
nuclz.lrlrlrnrowuniiulri
i skrzywit,rriir
lrnlitgogil<lt
ttti trrzwoitt
irt<lywitltrllrr('go,
wl)r'()wlt<lzlt
<larrt'o ir'lrspolt'r'zrryt'lr
;llzy<'zynlr'lr,
I
,,t1,,.1t
rrtl!
111r'tnutt
'
',,r1t,t1,l,tl
tltltIt
,1.rt,t'l,'r,t1,11
.'y,tttr'r
ltlttlttntt
|.\tt'\lttlrlr\tt
,.2\r, lr[vIrrr
Ilr
rllll
I,
Ir
r,r;lrl
rt'{ll
I I ll"/"1il
Nl,,,ly,
yrrl
I
l',1
l',ll
'
t
'
I
fr'fllirI
l, lrtl tt
tt,tt,
lt,,u,,ttr,, tl tt I t
,tt rr ,/. l./,rrr
lt..tlttt,ttt,tlt
\\],rr
r/,t\\,.r
ll',,,
/,1/rlrr,t
'll
l,'l,t,rrr;\,1,rilr,.,rf
,\irrilr,,tt,ltt
h,
ltr, 111,,1,,,1r,t',,,,t,,1,ttr
|
'\\,rrr..,ru,r.
l,\\111,,,,,,.,,
10,,
Plik z chomika:
agadulka
Inne pliki z tego folderu:
Miłość i seks w percepcji uczniów.pdf
(27504 KB)
promocja zdrowia i edukacja zdrowotna.pdf
(3931 KB)
promocja zdrowia(1).pdf
(14234 KB)
Kurzępa J, Lisowska A, Pierzchalska A. Współczesna młodzież pomiędzy eros a thanatos.pdf
(5739 KB)
zdrowie prokreacyjne.pdf
(6678 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ ! FILMY DOKUMENTALNE CHOMIKUJ
01-20
AnGielski Konwersacje - Karaoke
Audiobook
audiobook 2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin