Syrek Edu. zdrowotna.pdf

(77968 KB) Pobierz
Eduhcja
zdrowotna
EwaSyrek
Katarzy n a Borzuckq
I
-S
itkiew
icz
'&.
786059511.002.png
Edukacja
zdrowotna
EwoSyrek
Koto rzynoBorzucko-Sitki
ew
icz
A
I *roo**,.r*o
.II
I
AKADEMIGKIE
I
t
'
-IPRoFESJoNALNE
-l-
786059511.003.png
Spis
tre5ci
rSTEP e
BOZDZIAL 1.Pedagogikazdrowotna - zarysobszar6w
h--bs-cz)'ch rg
i uc -ii'ek
trHm[\ontrolny 33
:-ficrafura podstawowa 33
- mrratura uzupelniaiqca 33
*OZDZIAL 2.Srodowisko, kultura i zdrowie 34
j n,
; -.', -gA-
ffrs* \ontrolny 67
, ;rrcrerura podstawowa 67
ucrratura uzupelniaj4ca 67
*0ZDZIAL 3. Promocja zdrowia i edukacja
rd-norl'otna 68
t --;-:,,naBorzucka-Sitkiewicz
i" IL.Promocia zdrowia 68
- '. Genezai spos6bdefiniowania promocji zdrowia 68
- l. R62nicemigdzy profilaktyk4a promocjq zdrowia 72
- 3.Obszary promocji zdrowia 73
3.1.3.1.Budowanieprozdrowotnejpolityki publicznei 74
3.I.3.2.TworzenieSrodowisk sprzyjaj4cychzdrowiu 76
786059511.004.png
3.1.3.3.Wzmacnianiedziaiaf spoieczeristw a na rzecz
zdrowia 77
3.1.3.4.RozwijanieindywidualnychumiejgtnoKci slu2qcych
zdrowiu 81
3.1.3.5.Reorientacjasiu2byzdrowia 8l
3.1.4.Projektyi programypromocji zdrowia WHO 82
3.1.4.1. ZdroweMiasta 82
3.I.4.2.Promocja Zdrowia w Miejscu Pracy 86
3.1..4.3.SzpitalPromujqcyZdrowie 88
3.2. Szkola promuj4ca zdrowie 91
3.2.1.Powstaniei rozw6j projektu Szkolapromujqca zdrowie
3.2.2.KoncepcjaSzkotypromujqcej zdrowie 93
3.2.3. Podstawowe komponentykoncepcj
4.1.3.Dieta a ryzyko problem6w zdrowotnych 147
4.I.4. Zaburzenia odLwviania 149
Blok kontrolny 152
Literatura podstawowa 153
Literatura uzupelniaigca 153
4.2. Edukacja seksualna 153
Katarzy na Borzucka-Sitkiewicz
4.2.I. Zdrowie seksualne a edukaciaseksualna155
4.2.2.Treici program6wedukacjiseksualnej - analiza
krytyczna 158
4.2.3. Za\ecanetrefci edukacji seksualnej zaleLnieod wiekr-r
odbiorc6w 162
Blok kontrolny 171
Literatura podstawowa l7l
Literatura uzupelniai qca 172
4,3, Zdrowie psychiczne 173
Ihtarzy ia Borzucka-Sitkiewicz
4.3.1. Problemydefinicyjne 173
4.3.2.Zaburzenia zdrowiapsychicznegookresu dzict:iristwIr
i adolescencii176
4.3.2.1.Zaburzenia emocjonalne177
4..'3.'2|2.
9l
i Szkotypromujqcej
zdrowie 99
3.3. Edukacja zdrowotna 106
3.3.1.Istotai zadaniaedukacjizdrowotnej 106
3.3.2.Modele edukacjizdrowotnej 108
3.3.3.'Wdra2anieedukacjizdrowotnejdo szk6t-
strategiadzialari 111
3.3.4.Metody stosowanew edukacjizdrowotnej 116
3.3.5.Kompetencje nauczyciela - edukatorazdrowia 118
3.3.5.I.Kompetencjespecjalistyczne
l18
3.3.5.2.Kompetencje dydaktyczne 119
3.3.5.3.Kompetencjepsycholog
Zaburzeniarozwojowe 180
4'.'.\.').'.1.
i nawyk<lwItlI
7,lburz.crr
iaod2ywiania
iczne 1.2l
3.3.6.Edukacjazdrowotna w polskim systemieolwiaty \27
ltlii
l)t'strukcyjnc z.aburzenia
z.achowania
4..'.\.'2.4'.
jako clt'rllt'ttt
7,yci<lwycl-r
4,.il.i].
I(sztrrllowitttit'ttttric.ir,rttr<l(t:i
i<:zttcg<l
I[16
plofilirl<l
yl<
i zitlrtt
tzt'tiz.cll'ttwia
Blok kontrolny 130
Literatura podstawowa 130
Literatura uzupelniajqca
llsyt:lt
w |iltnilt lr
ztrlltrrzcri
zrlrrrwiir Psyr:hi<'znt'13o
4,.|.4l(or.yg0wltnic
rIt tl1-',ot
zr,'tkrwci
Itl9
131
1llolillrl.tyl.i
llkrk korrtrolrry l9:l
l,llerrtturrr podnlrtwowrr l9il
f,lfcrrtlttrrtttettpt'lltinigcrt
ROZDZIAL 4. Sflybrane obszary edukacii zdrowotnej
r32
l1t4'
4.1. Oditywianie (dieta) jako element stylu iLycia 132
Katarzy na Borzu cka - Sitkiewicz
4.1.1.Edukacjazdrowotnaw zakresieocllywirrnirr
,1,4, ZuFlo/tcttlrt
llcz;liclrt'tlrlwrtdeiccl i lnkldzit'iy l9l-r
/ rrtr.\vlr'A
llhr[ lrorrllolrry 2lll
l,llc'l'nlttt'n
t:t:t
4.1.2.Podstawowe
skladniki
i i,lr z,rl,,,
,rrr,.
ltol<lllnrow.,
porlrlnwrlwrt 2lll
proporc jt' l ll5
4,.1.'.t..1.Mrtl.tosl. l;rtltril.i orlzyrvr zr' I lfr
.1..
I llr.r'rrl
tttu ttrttpr'lnlufglr l(ll
l.,) .) NlrIr,r:,l.l,r,lrrrl.t,rll,1'nr ;r
| 1.,
t*.
786059511.005.png
Zakortczenlc 2();l
Ewa Syrck
Wstqp
Bibf
iografi a 2os
Indeks os6b zrs
Ztinteresowanie
problematykq
zdrowiaw filozofiii naukar:ho wyr'lrowrrrrirr
fndeks rzeczowy 2rs
tttitswtljil wielowiekowq
tradycjg- obszar tychzainteres<lwari
io1>t
yl<rrwitlzt,rrlir
zmienila sigw dziejachprzeobra2e6spolecznych
i rrrzwojrr 1r,szt ,, r,
lrt'olllt'ttr<'rw
grilrryt:lt
dyscyplinnaukowych,alewielez nichpozostalo naclllll<trrirlrry<
lr.Strr
t'o2ytttifil<lzofowie
jt'st spllwr; w;r;,1r
uwa2ali,2ewychowaniezdrowychobywirteli
prttlstwowej
ipowinnobyi uregulowane
prawnie. Platonpodkrc(lal,
lt.olryw:rlr,
fcstitrtowi4
rodzaj,,kapitalu"
kt6ry jest naturalnyrlrzirsolrr,nr
spolecznego,
l)iul
rlwit,stildjcgopoglqd, Leegzystencjg
obywatelinale2ypodporz.ilclkowrr<'
politylt,
rrltrrwotncjpafistwar.Pouczaj4ca
lekturaGustawaDoliriskiegopl. luk u trtt.\r'1t.,
(lziaci? (1899)'z
A'(t,to
przekonuje,Le zagadnienia
zdrowia na przestrz(,rri
rlziljow
rrk'llyly<lbojgtne
lekarzom,
filozofom, pisarzom,nauczyciekrm,
wlrr<k'orrr
or;rz
wxzystkitn tym, kt6rzyinteresowalisigsprawami wychowaniamlotk'11o
pol.ol.
trluw <llrrejepocehistorycznej dlaspoiecznego
po2ytku.
W llracach medyk6w'i reformator6wspolecznych zainteresowrrrrir,
zn.r(/t,
ttlt'nrwarunk6wspolecznych dla zdrowiapojawilosigw polowieXVlll wrr,l.rr
Szczt'g,r'rltte
zaslugi w tym zakresiemieliAlexandreF.Fourcault,
lekarz.
i lrigicrrrr,t,r
rilrolt't'z.try
wskazuj4cynapotrzebgprofilaktycznych
dziata6przeciwkot'ltolrrlrorrr
lrrzt'wlt'klym, zwlaszcza gruLlicy,ze szczeg6lnym
zwr6ceniem uwrrgitu l<orrit,r'z
tur(i'poprlwy warunk6whigienicznychpracy wszystkimzatrudnionynl,ollz lo
Irrrrrn
, .
l).lrlank- tw6rca teoriizdrowiapublicznego
i medycyny sp<ltccz.nt'j
W propagowaniu
kwestiidotycz4cych zdrowiaw polskiejmy(li o wyr.lro
wutrirrsz<:zcgtilnc
miejsce zajmu.iE
HelenaRadliriska
- tw6rczynipolsl<it';
szkoly
lrcrlirgogiki spolccz.nej,
i FklriarrZnaniecki- socjolog,
tw<ircapier-wsz.r'go
rt'olt,
tyczttt'grr
tralctatuo wychowaniu,socjologia
wychowania.Hclcnal{ircllirisl<ir
lrotl
kt't'(lirlrr,
zt' 1lt'tlagogika
spolecznamusi siggaibez.po(rcclnio
clonrrul<biologi<'z
ttyllri lt'l<irl
sl<i<'lt;
al<t:r'trtownla
r<iwnie2,
i2w z.cstawicniu
z 1lt'clrrgogikil
lt'tzrri<'zr;,
sllolt't'zttlt
korzystaz ,,badarl nuclz.lrlrlrnrowuniiulri
i skrzywit,rriir
lrnlitgogil<lt
ttti trrzwoitt
irt<lywitltrllrr('go,
wl)r'()wlt<lzlt
<larrt'o ir'lrspolt'r'zrryt'lr
;llzy<'zynlr'lr,
I
,,t1,,.1t
rrtl! 111r'tnutt
'
',,r1t,t1,l,tl
tltltIt
,1.rt,t'l,'r,t1,11
.'y,tttr'r
ltlttlttntt
|.\tt'\lttlrlr\tt
,.2\r, lr[vIrrr
Ilr
rllll I, Ir r,r;lrl
rt'{ll
I I ll"/"1il
Nl,,,ly, yrrl
I
l',1
l',ll
' t '
I fr'fllirI
l, lrtl tt tt,tt,
lt,,u,,ttr,, tl tt I t
,tt rr ,/. l./,rrr lt..tlttt,ttt,tlt
\\],rr r/,t\\,.r ll',,,
/,1/rlrr,t
'll
l,'l,t,rrr;\,1,rilr,.,rf
,\irrilr,,tt,ltt
h,
ltr, 111,,1,,,1r,t',,,,t,,1,ttr
|
'\\,rrr..,ru,r.
l,\\111,,,,,,.,,
10,,
786059511.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin