pr fin od Marzenki.doc

(286 KB) Pobierz
1

1.        Środki publiczne a dochody publiczne.

Dochody publiczne są jedną z kategorii środków publicznych

Środki publiczne są to środki finansowe, którymi podmioty sektora publicznego dysponują w celu realizacji (finansowania) zadań publicznych

Źródła pochodzenia środków publicznych:

n                                  z dochodów publicznych

n                                  ze sprzedaży mienia

n                                  z tzw. przychodów zwrotnych

W art. 3 wyróżniono 4 źródła środków publicznych:

1.    Dochody publiczne (daniny publiczne oraz inne świadczenia pieniężne, opłaty, dochody z mienia, dochody ze sprzedaży, spadki, zapisy i darowizny, inne dochody)

2.    Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, bezzwrotne

3.    Przychody budżetowe (ze sprzedaży papierów wartościowych i innych operacji finansowych, z prywatyzacji majątku, ze spłat pożyczek i kredytów, z otrzymanych pożyczek i kredytów)

4.    Przychody uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością oraz pochodzące z innych źródeł 

Środki publiczne mogą być wykorzystywane:

1.    na wydatki publiczne, czyli wydatki, do których ponoszenia są zobowiązane lub upoważnione podmioty sektora publicznego,

2.    na rozchody nie będące wydatkami, do których zalicza się:

spłaty zobowiązań (spłaty pożyczek i kredytów, wykup papierów wartościowych)

wypłat z tytułu udzielonych pożyczek

 

Dochody publiczne to rodzaj bezzwrotnych środków publicznych, które w momencie pozyskania przez organ władzy publicznej, wykonujący zadania publiczne stają się jego własnością i powiększają majątek publiczny. Rozróżnia się dochody o charakterze:

publicznoprawnym (należne z mocy prawa), np. podatki;

cywilnoprawnym, np. wpływy ze sprzedaży towarów wytworzonych przez instytucje publiczne i usług świadczonych przez te instytucje, wpływy o charakterze majątkowym,z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, np. środki przekazywane Polsce z budżetu Unii Europejskiej.

Wpływy pochodzące z:

n    podatków i innych obowiązkowych świadczeń pieniężnych sektora publicznego (cła, składki na fundusze celowe)

n    obowiązkowych opłat i kar

n    sprzedaży towarów i usług

n    spadków, zapisów i darowizn

n    mienia publicznego (wpływy z dzierżawy, najmu, dywidend, odsetek od rachunków bankowych, itp.)

Wg art. 5 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wyróżnia się następujące rodzaje dochodów publicznych:

n    Daniny publiczne,

n    Dochody publiczne z majątku i praw majątkowych,

n    Pozostałe dochody.

 

2.        Przychodu budżetu państwa

-      Wpływy pieniężne które są rezultatem operacji finansowych w sektorze finansów publicznych o charakterze zwrotnym są to

Ø             Wpływy ze sprzedaży papierów wartościowych

Ø             Spłaty pożyczek udzielonych ze środków publicznych

Ø             Wpływy z otrzymanych pożyczek i kredytów

-      Przychody pochodzące z prywatyzacji majątku Skarbu państwa i jednostek samorządu. Mają one charakter bezzwrotny doraźny i ostateczny zaliczyć tu można również przychody z prowadzonej przez jednostki sektora finansów publicznych działalności a także z innych źródeł niewymienionych w ustawie.

Wszystkie wpływy mają charakter odpłatny – wiążą się ze zbyciem majątku albo z obowiązkiem świadczenia w ramach działalności prowadzonej przez jednostki sektora finansów publicznych.

 

3.        Sektor finansów publicznych i jego jednostki

Art. 4 ust. 1ustawy o finansach publicznych zawiera enumeratywny (zamknięty) wykaz jednostek tworzących sektor finansów publicznych, czyli takich jednostek, które gospodarują środkami publicznymi.  Do sektora finansów publicznych zalicza się organy władzy publicznej i podległe im jednostki organizacyjne wykonujące, na zasadach niekomercyjnych, zadania publiczne, czyli:

Ø      Organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,

Ø      Gminy, powiaty i samorząd województwa oraz ich związki,

Ø      Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,

Ø      Państwowe i samorządowe fundusze celowe,

Ø      Uczelnie publiczne,

Ø      Jednostki badawczo – rozwojowe,

Ø      Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

Ø      Państwowe i samorządowe instytucje kultury,

Ø      Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze,

Ø      Narodowy Fundusz Zdrowia,

Ø      Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

Ø      Inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

 

4.        Wydatki a rozchody budżetu państwa

Wydatkami budżetu państwa są pokrywane wydatki podmiotów należących do sektora finansów publicznych (przede wszystkim organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały) Środki pochodzące z budżetu państwa zasilają samorządy oraz inne podmioty prowadzące odrębną działalność finansową (fundusze celowe, PAN itp.)

Na podstawie art. 106 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu państwa na następujące grupy:

·       Dotacje i subwencje

dotacja - wypłacane ze środków publicznych kwoty o charakterze jednostronnego świadczenia na rzecz podmiotów i innych instytucji spoza sektora publicznego oraz mające taki sam charakter przepływy pieniężne między różnymi podmiotami sektora publicznego.

subwencja jest rodzajem jednostronnego i bezzwrotnego dochodu publicznego przekazywanego z budżetu państwa jednostkom samorządu terytorialnego bez wskazania konkretnego celu, na jakie środki te mają być przeznaczone. Subwencje wykorzystuje się na finansowanie działalności społecznej oraz gospodarczej.

-      Szczególne znaczenie mają subwencje ogólne na sfinansowanie zadań przekazanych do realizacji samorządom.

-      Dotacje celowe – udzielane na ściśle określone zadania

-      Dotacje przedmiotowe – służą utrzymaniu na nie zmienionym poziomie lub obniżenie cen określonych towarów i usług

-      Dotacje podmiotowe – na dofinansowanie określonego podmiotu

-      Dotacje rozwojowe – ze środków imiennie wskazanego funduszu UE na realizacje zadań w ramach projektu.

-      Dotacje dla nowo powstałego zakładu budżetowego albo gospodarstwa pomocniczego na pierwsze wyposażenie ośrodka

-      Formę dotacji mają dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych,

·       Świadczenia na rzecz osób fizycznych - są to świadczenia o charakterze jednostronnym, które są wypłacane bezpośrednio osobom fizycznym w postaci emerytur, rent, zasiłków dla bezrobotnych jak również świadczenia wypłacane pośrednio w postaci dopłat do leków itp. Świadczenia te obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a nie będące wynagrodzeniem za świadczoną pracę.

·       Wydatki bieżące jednostek budżetowych – wynagrodzenia i uposażenia pracowników strefy budżetowej, zakupy towarów niezbędnych do funkcjonowania administracji

·       Wydatki majątkowe – wydatki związane z udziałem Skarbu Państwa w spółkach prawa handlowego czyli wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów i wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych oraz dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez inne jednostki.

·       Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa - obejmuje wydatki budżetu państwa z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych oraz oprocentowania zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wypłaty związane z udzielonymi przez Skarb Państwa poręczeniami i gwarancjami.

·       Wpłaty środków własnych UE - udział we wpływach z ceł, opłat rolnych i cukrowych; środki obliczone na podstawie podatku od towarów i usług, zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów UE, oraz środki obliczone na podstawie wartości rocznego produktu krajowego brutto.

Podział wydatków budżetowych

Z punktu widzenia ich przeznaczenia można wydatki budżetowe podzielić na:

·       bieżące (konsumpcyjne) i inwestycyjne (majątkowe) - Wydatki bieżące to te, które odnoszą się do okresu realizacji danego wydatku. Obejmują one zasadnicze zadania sektora publicznego. Wydatki inwestycyjne mają przynosić efekty w przyszłości i służą powiększaniu majątku publicznego.

·       finalne (na zakup towarów i usług) oraz redystrybucyjne (transferowe, m.in. emerytury, renty, zasiłki, subsydia) - Wydatki na dobra finalne bezpośrednio stymulują popyt globalny i decydują o strukturze wykorzystania części produkcji. Wydatki transferowe stanowią źródło wydatków na dobra finalne i poprzez zwiększenie dochodu zwiększają także pośrednio popyt globalny.

·       związane z klasycznymi zadaniami publicznymi, socjalne, na obsługę długu publicznego oraz związane z oddziaływaniem na gospodarkę (inwestycje publiczne, subsydia) - Ten podział nawiązuje do podstawowych obszarów, w których działa państwo. Większość tych wydatków ma charakter obligatoryjny, co oznacza, że państwo musi je ponosić w związku z prawnymi zobowiązaniami. Pozostałe wydatki mają charakter arbitralny.

W ustawie o finansach publicznych określono podstawowe kierunki wydatków z budżetu państwa. Wydatki te przeznaczone są między innymi na:

-      Utrzymanie i funkcjonowanie organów władzy publicznej, kontroli i ochrony prawa;

-      Zadania wykonywane przez administrację rządową; Funkcjonowanie sądów i trybunałów;

-      Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;

-      Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego;

-      Środki wpłacane do budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej "środkami własnymi Unii Europejskiej"; Subwencje dla partii politycznych;

-      Dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami;

-      Obsługę długu publicznego;

-      Finansowanie programów i projektów, na realizację których uzyskano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej "współfinansowaniem";

-      Realizację Wspólnej Polityki Rolnej.

 

Rozchodami publicznymi są:

o     spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów;

o     wykup papierów wartościowych;

o     udzielone pożyczki;

o     płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego;

o     pożyczki udzielone na finansowanie przejściowe zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej „prefinansowaniem”;

o     inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością.

 

 

5.        Co to są potrzeby budżetowe budżetu państwa?

Potrzeby pożyczkowe budżetu państwa to kwota długu publicznego, której zaciągnięcie jest niezbędne dla zrównoważenia  ze sobą wszystkich przychodów i rozchodów.

Wg ustawy:

Art. 8. Przez potrzeby pożyczkowe budżetu państwa rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do:

Ø    Sfinansowania deficytu budżetu państwa,

Ø    Spłat wcześniej zaciągniętych kredytów,

Ø    Sfinansowanie udzielanych przez Skarb Państwa pożyczek,

Ø    Wykonywanie innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu Państwa.

 

6.        Wyjaśnij pojęcia nadwyżki i deficytu sektora finansów publicznych

Nadwyżka sektora finansów publicznych - dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego,

Deficyt sektora finansów publicznych - ujemna różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego,

Oba są ściśle powiązane z prowadzeniem gospodarki – która powinna co do zasady dążyć do równowagi.

Równowaga budżetowa to taki stan, kiedy dochody i wydatki publiczne sektora finansów publicznych się równoważą. Taki stan jest bardzo trudny do osiągnięcia, w praktyce najczęściej występuje deficyt lub nadwyżka budżetowa. Wielkość nadwyżki i deficytu określa się po wyeliminowaniu przepływów finansowych między podmiotami sektora finansów publicznych. Jeśli deficyt jest ściśle kontrolowany i nie przekracza bezpiecznego poziomu teoretycznie powinien napędzić gospodarkę.

Deficyt w postaci deficytu budżetu państwa prowadzi do ustalenia potrzeb pożyczkowych państwa.

7.        Wymień konstytucyjne zasady ogólne finansów publicznych i omów

Zasada zapewnienia ochrony interesów finansowych państwa i jej przejawy w Konstytucji RP

Zasada zagwarantowania interesów państwa wyraźnie dominuje w treści Konstytucji, ma służyć realizacji zadań państwa.

Rozwiązania przyjęte w Konstytucji, które służą ochronie interesów państwa:

Ø    Konstytucyjny powszechny obowiązek ponoszenia przez obywateli ciężarów i świadczeń publicznych jako jeden z podstawowych obowiązków obywatelskich

Ø    Obowiązek przedstawiania przez wnioskodawców każdego projektu ustawy, jego skutków finansowych (bariera dla wielu populistycznych postulatów) chyba że nie ma on żadnych skutków finansowych (takich projektów jest niezwykle mało)

Ø    Konieczność uzyskania przez prezydenta zgody Sejmu na ratyfikację każdej umowy międzynarodowej, której przyszła realizacja byłaby związana ze znacznym obciążeniem finansowym naszego państwa

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin