socjologia1.doc

(30 KB) Pobierz

Historia socjologii i metody badawcze

Czym jest socjologia?

- nauka o społeczeństwie

- o kontaktach interpersonalnych

- o wzajemnych relacjach między jednostką a grupą

- od XIX w. August Comte

Dwa etapy kształtowania się socjologii:

Platon:

- szerzej rozpoczął myśli społeczne

Arystoteles:

- krytyczny kontynuator

- „Polityka” – pierwsza rozprawa socjologiczna

- człowiek – istota społeczna

starożytna myśl społeczna zapoczątkowała kumulowanie wiedzy o społeczności

starożytna i średniowieczna myśl chrześcijańska

św. Augustyn

św. Tomasz z Akwenu

Machiavelli – cel uświęca środki

okres nowożytny: św. Tomasz Morus, Andrzej Frycz Modrzewski

Prekursorzy socjologii:

Giambatista Vico

Claude Andrien Hewecjusz

Claude Henri Saint-Simone – filozofia społeczna

Twórca socjologii – August Comte (1798-1857)

- wielu ludzi w społeczeństwie europejskim poszukiwało nieprawidłowości

- patologie społeczne

- nadał nowej stworzonej przez siebie dyscyplinie nazwę

socjos - logos

społeczeństwo - nauka

- określenie przedmiotu badań - społeczeństwo jako całość składająca się z grup

- najmniejsza grupa - rodzina

Metody badawcze:

- badania ankietowe: próba dobrania w losowy sposób

- ośrodek badania opini publicznej

- metoda ankiety: opis wśród kogo przeprowadzono ankietę

- Comte nie mógł przeprowadzić ankiety, bo był duży analfabetyzm; trudno było dobrać reprezentatywną grupę społeczną; komunikacja

zatem Comte stosował inne metody: obserwacje

obserwacja czysta: brak ingerencji obserwatora; nie stara się zakłócić tego, co w danej grupie się dzieje

obserwacja uczestnicząca: obserwacja grupy od wewnątrz, długotrwała, grupy zamknięte

Bronisław Malinowski -

eksperyment: określonej grupie wprowadzamy jakiś bodziec i obserwujemy jej zachowanie

- grupa eksperymentalna

- grupa kontrolna

 

- analiza historyczna

- metoda porównawcza

- można sięgać do przeszłości na podstawie twórczości, źródła historyczne

- metoda na podstawie dokumentów osobistych; zapiski, listy, dziennik, zapiski gospodarcze

- metoda porównawcza: porównywanie różnych grup w tym samym wieku

- panel: dyskusja panelowa; spotykają się ludzie w tym samym gronie co jakiś czas i dyskutują o zmianach oraz czym ta zmiana została spowodowana

- metoda socjometryczna: polegająca na badaniu struktur władzy i komunikacji pomiędzy jednostkami w populacji. Przeważnie badane są relacje komunikacji jednostek w grupie lub relacje władzy i współpracy; można tym sposobem wytypować lidera

Funkcje socjologii:

A. Podgórecki

- diagnostyczna: badanie śledząc zjawiska stara się określić czasowo - przestrzenny zasięg tych zjawisk i czy będzie się rozszerzał

- demaskatorska: demaskuje, wykrywa, ukazuje zakonspirowane cechy danej społeczności

- apologetyczna - polega na przedstawianiu rzeczywistości zgodnie z intencjami sponsora badań; odbarwianie rzeczywistości, kosmetyczne, pozytywne dla sponsora zmiany wyników, eksponowanie lepszych stron

- teoretyczna: konstruowanie koncepcji, modeli teoretycznych, wyjaśnianie opisywanych zależności

- socjotechniczna: ktoś próbuje manipulować społeczeństwem, mając wiedze, jak to zrobić najlepiej

 

- zachowania altruistyczne: ratuję innych kosztem własnego życia

- opowieść o kierowcy cysterny i o króliku

- instynktowne działanie: motocyklista, bo odrzucił kanister, kierowca niezbyt instynktownie, bo mógł od razu wsiąść w cysternę i odjechać

- altruizm: decyzja podjęta świadomie, nieinstynktownie

- tym się różnimy od zwierząt, że zwierzęta zachowują się instynktownie

- socjalizacja: uczenie się zachowań społecznych przez jednostkę i pewien system wartości, życie najwyższą wartością

- jeśli jakiś delfin zemdleje po zderzeniu np. z rafą, to pozostałe unoszą go na powierzchnię, żeby się nie utopił

- słonie: np. gdy słonica rodzi, pozostałe słonie tworzą krąg wokół niej aby uchronić ją przed drapieżnikami

- gdy jakiś słoń jest ranny inne słonie go podtrzymują, żeby ten się nie udusił płynem fizjologicznym w swoich płucach

- kawki zaatakowały człowieka niosącego czarne kąpielówki myśląc, że to ich koleżanka

- eksperyment z kurczakiem: przywiązano kurczaka za nogi i nakryto papierowym kloszem i wypuszczono kurę, kura rozdziobała klosz i próbowała uwolnić kurczaka; gdy zamieniono klosz na szklany - nieprzepuszczający dźwięków, kura nie zareagowała

- w stadzie szympansów uprzywilejowaną grupą są młode szympansy i mogą bardzo dużo

- psy uważają rodzinę, swoich panów, za członków stada

mimikra - podszywanie się pod młodych osobników ze swojego stada

Rodzaje zachowań według Reykowskiego:

- altruistyczne: pomaganie innym z narażeniem własnego życia lub dóbr

- pomocne: inna osoba odnosi korzyści, osoba, która to wykonuje ponosi tylko koszty, np. w nauce

- kooperacyjne: i jednostka działająca i inni odnoszą korzyści, a przynajmniej nikomu to nie powinno szkodzić; olimpiada naukowa

- adaptacyjne: jednostka działająca ponosi korzyści a inni ani na tym nie tracą, ani nie zyskują

- egocentryczne: jednostka podejmując działanie odnosi korzyści a straty są skutkiem ubocznym; straty ponoszone przez innych

- eksploatatorskie: korzyści, które odnosi jednostka na koszt innych; kradzież, eksploatowanie pracownika

- czynności na niekorzyść innych lub szkodę innych - jednostka podejmuje działanie, aby ktoś inny stracił; koszty własne są nieważne; aby wyrządzić komuś krzywdę; odwrotność altruizmu

 

prospołoeczne - altruistyczne, pomocne, kooperacyjne

aspołeczne - egocentryczne, eksploatatorskie

antyspołeczne - na szkodę innym

neutralne - adaptacyjne

 

prosec socjalizacji:

- chętnie pomagamy rodzinie - geny nam tak podpowiadają

- teoria wymiany społecznej: często działamy dążąc do maksymalizacji zysków i minimalizacji strachu; zachowujemy ślady po zyskach i kosztach (zgodnie z tą teorią altruizm nie istnieje)

 

empatia i altruizm:

- czasami pomagamy z egoistycznych powodow

- empatia odczuwana do drugiej osoby zmusza do działania, pomaganie jej bez kalkulacji

- zachowania altruistyczne wynikają z osobowości altruistycznej

Grupa społeczna:

- dwie lub więcej jednostek między którymi istnieje określony stosunek społeczny, inaczej mówiąc grupa istnieje wtedy, gdy jej członkowie wchodzą ze sobą w określony typ kontaktu

Kryteria klasyfikacji grup:

1. Typ więzi łączącej członków grupy (formalne, nieformalne)

2. Stopień trwałości więzi (krótkotrwałe, sporadyczne, ciągłe)

3. Wielkość grupy (małe, duże)

4. Charakter członkostwa (dobrowolne, automatyczne)

Grupy pierwotne - Ch. Cooley; zachodzi u nich proces socjalizacji

1 gr. pierwotna: rodzina

2 gr. pierwotna: szkoła

- gr. wtórne: charakter okresowy; nie ma osobistych zw. między członkami

 

- funkcje normatywne: jakie zachowania są wskazane

- f. porównawcze: zapewnia wzór do naśladowania

- f. audytoryjne: ocena stosowności zachowań jednostki

Zgromadzenie - brak więzi, nie ma kontaktów społecznych

- znalezienie się w tłumie wpływa na zachowanie się jednostek

- poczucie siły, agresji rośnie wraz z ilością grupy

TŁUM

- agresywny (atakuje, np. ministerstwo obrzucane farbami)

- linczujący (wymierza samosąd, powstaje w mniejszej zbiorowości)

- terroryzujący (przeciw mniejszościom narodowym, religijnym)

- walczący (strajki, manifestacje)

- nabywający (następuje kryzys gospodarczy)

- uciekający (brak logicznego myślenia, wywołuje sztuczną panikę)

- demonstrujący (zorganizowany, ludzie nie znają się, ale ludzie wcześniej się przygotowali do demonstracji)

PUBLICZNOŚĆ - nastawieni na oglądanie czegoś

- niekiedy może się przerodzić w tłum

 

Rola społeczna - zachowania, których grupa oczekuje od jednostki

Pozycja społeczna - miejsce jednostki w strukturze

oczekiwanie społeczne:

- zdarza się, że po awansie woda sodowa uderza do głowy

- czasami jak ktoś zostaje asystentem na uczelni musi zmienić swoje zachowanie, żeby zapanować nad grupą, a ci starzy koledzy dalej traktują go jak kiedyś i uważają, że się wygłupia

rola społeczna - hierarchiczna (treść symboliczna, wojsko) lub niehierarchiczna (rodzina)

KONFORMIZM

- skład grupy: autorytet, osoby znaczące - ważne dla nas, osoby lubiane, osoby podobne do nas

- jednomyślność grupy: 90% stomatologów używa Colgate; nr 1 w Europie

Rodzaje konfirmizmu:

-uleganie

-identyfikacja-identyfikowanie się z osobą, która jest dla nas autorytetem, szczególnie małe dzieci; upodabnianie się do danej grupy lub jednostki.

 

-eksperyment Stanley’a Miligrama - wpływ kary na uczenie się, eksperyment posłuszeństwa

--nauczenie drugiej osoby odpowiedniego łączenia słów; kara-prąd od 15-450V.

-wprowadzenie ucznia do urządzenia gdzie stoi generator

-prawdziwym obiektem badań jest nauczyciel-jak długo będzie stosował kary.

-twierdzono, że dużo osób odmówi udziału, że tylko kilka osób dojdzie do najwyższej kary.

-tak naprawdę; 60% stosowało impulsy do końca

-psychiatrzy sądzili, że nie będzie nawet 1% osób stosujących najwyższy impuls.

-rozmowa z jednym z uczestników: bał się odpowiedzialności; kto będzie odpowiadał gdy doś się stanie uczniowi; nauczyciel cały czas prosił żeby przestać nękać prądem ucznia, ale nigdy stanowczo nie odmówił.

-ten sam eksperyment został powtórzony na przedmieściach w jakimś obskurnym budynku z napisem „Instytut Psychologii”.

-wszyscy ludzie mają jakieś ukryte instynkty agresywne

-II eksperyment-tym razem nauczyciel mógł wybierać siłę wstrząsu przy błędnej odp.

-przeciętna siła wstrząsu wynosiła 60V.

-3 z 14 nie przekroczyło 15V.

-28 nie przekroczyło 25V

-wyjątek-2 uczestników do najwyższych woltów.

-w tamtym eksperymencie eksperymentator stał mu nad głową i wywierał presję

-jeszcze jedna wersja-kontaktowano się za pomocą telefonu z nauczycielem; okazało się, że nauczyciele oszukują; mówili, że zwiększają dawkę a tego nie robili.

-można wtedy inaczej spojrzeć na faszystów z II w. Św. albo obozy koncentracyjne.

II eksperyment - inny- miał miejsce w Kalifornii - niedziela - radiowóz pędzący przez miasto masowo aresztował studentów

Jaki wpływ na zachowanie mają czynniki sytuacyjne:

-na początku wszyscy deklarowali, że chcą być więźniami = brak odpowiedzialności; zero obowiązków.

-przerwano 6 dnia ze względu na drastyczne sceny; cały czas byli obserwowani.

-autor: Philip Zimbardo.

-dbano o zachowanie wszelkich pozorów naturalności

-więzienie zaaranżowano w podziemiach Instytutu Psychologii.

-więźniowie nie zostali powiadomieni kiedy zostaną aresztowanie, jak i za co.

-2 dnia więźniowie się zbuntowali; próba ucieczki, wtedy strażnicy zaostrzyli rygor.

-przychodził do nich prawdziwy kapelan, rodzina, odbywały się przesłuchania w sprawie przedterminowego zwolnienia

-skąd tak agresywne zachowanie w stosunku do więźniów.

-stereotyp-ty kierowały się obie grupy: więźniów i strażników.

-strażnik A-pacyfista, brzydzi się agresji i potem sam stosował przemoc wobec więźniów.

-jest to identyfikacja

Kodeks Psychologów:

-psycholodzy muszą udostępnić wyniki swoich badań i dbać o to, aby nie zostały wykorzystane do niewłaściwych celów.

-społeczność psychologów jest odpowiedzialna przed samą sobą

-z różnych względów jest konieczne nie dopuszczenie do uczestników zakładanej tezy.

-po badaniach eksperymentator ma dostarczyć uczestnikom informacji o eksperymencie.

-należy wprowadzić zasadę anonimowości

-w przypadku doświadczenia z elektrowstrząsami nie brano anonimowości pod uwagę.

-pilotaż-instrukcja, którą daje się uczestnikom eksperymentu.

-Milgram dużo czasu po eksperymencie spędzał z uczestnikami-przekonywał ich że nikomu ze studentów nie stała się krzywda.

-większość ludzi z eksperymentu potrafiła się przyznać, że popełnili błąd zwiększając napięcie

-uczestnicy eksperymentu Zimbardo twierdzili, że stracili trochę na swojej psychice.

-cierpienia, których doświadczyli więzione były sztucznie; na potrzeby badań.

-jeżeli ktoś nie przeżywa rozterek moralnych; nie rozwija się bo jest sam z siebie zadowolony.

-według Zimbardo jego uczestnicy rozwinęli się.

-niektórzy z nich potem rozpoczęli karierę w więziennictwie !real!

-rzekomo chodziło o to, że chcieli zreformować więziennictwo, bo doświadczyli tego.

-na przedmieściach Nowego Jorku zamordowano kobietę; nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie to, że zabójstwo obserwowało 30 sąsiadów.

-nikt nie wezwał policji-nikt nie zareagował

-eksperyment: na chodniku leżała kobieta udająca, że złamała nogę-dopiero po kilku godz. ktoś zwrócił na nią uwagę.

 

-studenci wchodzili do czytelni; po drodze mijali bibliotekę; tam na drabinie stała pani i układała książki; byli w czytelni-usłyszeli hałas: jęki-tylko studenci wchodzący w pojedynkę chcieli zobaczyć, co się stało i ew. pomóc. Większe grupy studentów nie reagowały.

Dyfuzja odpowiedzialności:

-odpowiedzialność rozkłada się na ilość osób

-im więcej osób tym mniej zareaguje.

Zdefiniowanie sytuacji (obawa przed ośmieszeniem):

-ludzie często obawiają się, że sytuacja którą widzą jest w rzeczywistości inna; że źle ją interpretują.

Normy zinternalizowane (narzucone przez otoczenie):

-ludzie nie zdają sobie sprawy, że te normy zostały narzucone z zewnątrz

Relatywizm moralny:

-mówi się, że nie ma wiecznych, niezmiennych zawsze i wszędzie obowiązujących norm postępowania.

Anomia:

-popadanie norm w konflikt

-jednostka wyłamuje się spod norm

-kiedy jednostka pełni wiele ról społecznych

Normy społeczne:

-zachowanie jednostki wobec innych jednostek

-zachowanie jednostki wobec społeczeństwa

-zachowanie jednostki wobec siebie samego, np.: człowiek nie ma prawa odbierać sobie życia (normy religijne)

-system normatywny-jego zakazy i nakazy obarczone są różnymi sankcjami:

--religia-pośrednio jej normy odnoszą się do społeczeństwa

--moralność-ocena czynu jako dobrego lub złego, niezależnie od religii; sankcje: potępienie

--obyczaje-utrzymują się wyłącznie dzięki powszechnej aprobacie; dążą; przełamują instynkt samozachowawczy

--prawa-ludzie muszą się podporządkować czy się z tym zgadzają czy nie; sankcje materialne.

Asertywność:

-umiejętność odmawiania, sprzeciwiania się

-umiejętność wyrażania swojego własnego zdania w sposób nieagresywny

-nie potrafimy się bronić - nieasertywność

-uleganie cały czas namowom innych powoduje naszą niską samoocenę

-umiejętność wyrażania siebie w sposób stanowczy ale łagodny

 

Konsekwencje nieasertywności:

-dyssatysfakcja, że ktoś się nami posłużył

-obniżenie samooceny osoby manipulowanej

Zachowania asertywne:

-w kontaktach z innymi ludźmi nie pozwalamy sobą manipulować

-powinny być społecznie akceptowane-swoją odmową nie powinniśmy sprawiać innym przykrości

-otwarte wyrażanie swoich przekonań o danej sprawie-nie próbuj kłamać, wymigiwać się tylko otwarcie, spokojnie.

-zachowaniom asertywnym nie powinno towarzyszyć poczucie winy

-poczucie winy-podstawa manipulacji

-nie należy mylić zachowań asertywnych z agresywnymi

-są sytuacje, w których nie należy być asertywnym np. kiedy cenimy jakąś grupę; rezygnujemy z tych zachowań asertywnych na rzecz sympatii do tej grupy, lub np. w czasie napadu, gdy ktoś mówi „oddawaj swój portfel”.

-każdego dnia toczy się w as walka z samym sobą

-ważne jest pozytywne nastawienie

-wyrażenie swoich opinii, pragnień w sposób kulturalny z poszanowaniem innych zasad

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin