zulz_03_2009.pdf

(2954 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - zulz_03_2009.ppt [tryb zgodno\234ci])
Zajęcia 3
¤ Warunkowanie klasyczne - podstawowy
paradygmat badawczy:
¤ bodźce i reakcje bezwarunkowe oraz warunkowe
¤ nabywanie
¤ wygaszanie
¤ samoistne odnawianie się odruchu
¤ generalizacja
¤ różnicowanie
¤ adaptacyjne znaczenie reakcji warunkowej
¤ warunkowa reakcja emocjonalna
¤ warunkowanie drugiego rzędu
¤ hamowanie warunkowe
Warunkowanie klasyczne - tradycyjna
definicja
¤ Proces, w którego przebiegu bodziec
warunkowy , początkowo obojętny dla
organizmu, w trakcie długotrwałego
podawania go wraz z bodźcem
bezwarunkowym , który wywoływał wrodzony
odruch bezwarunkowy , nabiera zdolności do
wywoływania takiej samej reakcji, czyli
odruchu warunkowego
Ale:
¤ nie jest konieczne długotrwałe podawanie obu
bodźców razem
¤ nawet jeśli podawane są razem, to wcale nie
musi prowadzić to do warunkowania
¤ reakcja warunkowa (odruch warunkowy) nie
musi być taka sama, jak wywoływana przez
bodziec bezwarunkowy
1
250522703.002.png
Przykłady odruchów bezwarunkowych
Modele doświadczalne w warunkowaniu klasycznym
Podstawowe procesy
¤ Nabywanie odruchu (Pawłow: styczność w
czasie)
¤ Wygaszanie odruchu
¤ Samoistne odnowienie odruchu
¤ Generalizacja bodźca
¤ Różnicowanie bodźca
2
250522703.003.png
Schemat warunkowania
klasycznego
Nabywanie, wygaszanie i spontaniczne
odnowienie odruchu
Warunkowanie drugiego
(wyższego) rzędu
3
250522703.004.png
Czynniki wpływające na przebieg
warunkowania klasycznego
¤ Niektóre bodźce warunkowe działają lepiej od
innych (jednoznaczność, wyrazistość bodźca)
¤ Pewne bodźce bezwarunkowe prowadzą do
szybszego nabywania odruchu warunkowego
niż inne bodźce (szok elektryczny wywołujący
zmianę tętna jest skuteczniejszy od
dmuchnięcia wywołującego mruganie)
Czynniki wpływające na przebieg
warunkowania klasycznego
¤ Ważne jest, pomiędzy jakimi bodźcami
(warunkowym i bezwarunkowym)
wytwarzamy powiązanie
Î np. łatwiej nauczyć gołębia reakcji dziobania w
zapaloną lampkę przed podaniem pokarmu, niż
np. dziobania w głośnik wysyłający szum
Î szczur łatwiej nauczy się, że jakiś smak zwiastuje
truciznę, niż szok elektryczny
¤ Relacje czasowe pomiędzy bodźcami
warunkowymi i bezwarunkowymi
Warunkowanie z opóźnieniem
CS US
Warunkowanie równoczesne
Relacje czasowe
między bodźcami
warunkowymi i
bezwarunkowymi
US
CS
Warunkowanie na śladzie
CS US
Warunkowanie z odroczeniem
CS US
Warunkowanie na czas
US US US
Warunkowanie wsteczne
US CS
4
250522703.005.png
Biologiczne znaczenie
warunkowania klasycznego
¤ adaptacyjna funkcja reakcji warunkowej
Î pozwolić organizmowi na przygotowanie się do
przyjęcia bodźca bezwarunkowego
¤ poprzez: upodobnienie reakcji warunkowej do
bezwarunkowej (wydzielanie śliny na dźwięk dzwonka,
który zapowiada pojawienie się pokarmu, ułatwia
trawienie)
Î lub:
Biologiczne znaczenie
warunkowania klasycznego
¤ wytworzenie reakcji warunkowej będącej
przeciwieństwem reakcji bezwarunkowej
Î zwierzę, które uczestniczy w długotrwałym
treningu warunkowania reakcji lękowej, reaguje na
sygnał zapowiadający szok elektryczny obniżeniem
szybkości tętna
Î morfina jest bodźcem bezwarunkowym dla
wystąpienia reakcji bezwarunkowej polegającej na
podwyższeniu progu czucia bólu - reakcją
warunkową na bodziec warunkowy w postaci
zastrzyku jest obniżenie progu czucia bólu
Uwarunkowana
tolerancja na
heroinę u
szczurów
¤ efekt wzrastającej
tolerancji i konieczność
zwiększania dawek w
celu uzyskania
oczekiwanego rezultatu
wynika, między innymi,
z warunkowania
klasycznego
5
250522703.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin