Zasady obowiązujące przy wydawaniu zezwoleń na imprezy masowe.docx

(15 KB) Pobierz

Zasady obowiązujące przy wydawaniu zezwoleń na imprezy masowe

Które elementy bezpieczeństwa imprez masowych są z punktu widzenia doświadczeń Policji najczęściej niedoceniane przez wójtów i burmistrzów oraz prezydentów miast przy wydawaniu zezwoleń na organizację imprez masowych? Na co szczególnie zwracają uwagę powiatowi komendanci Policji przy wydawaniu opinii, które trzeba dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?

Przy okazji imprez masowych okazuje się w niektórych przypadkach, że niezadowalający jest stan techniczny obiektów budowlanych (stadiony, parki, amfiteatry itp.) wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi w szczególności sanitarnymi i przeciwpożarowymi.

Organy wydające zezwolenie niezbyt skrupulatnie kontrolują zgodność przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu, co nie przekłada się na skorzystanie z możliwości przerwania imprezy masowej, w przypadku stwierdzenia naruszenia przez organizatora imprezy masowej warunków określonych w zezwoleniu. Następstwem tego jest niekontrolowanie liczby uczestników obecnych na imprezie masowej, która przekracza liczbę, na jaką zostało wydane zezwolenie. Nie przywiązuje się również wagi do terminów, wskazanych dla organizatora w zakresie występowania o zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej, oraz przedkładania wymaganych dokumentów.

Ponadto zdarzają się przypadki przyjmowania przez wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast wniosków dotyczących np. happeningów, festynów i niekwalifikowania takiego przedsięwzięcia jako imprezy masowej, mimo że ich program ewidentnie wskazuje, że powinna to być impreza podlegająca ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Takie postępowanie uniemożliwia później wymuszenie na organizatorze zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Niejednokrotnie organy wydające zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej umożliwiają dostęp do alkoholu w bezpośrednim rejonie odbywania się imprezy. Chodzi np. o ogródki piwne.

Przy wydawaniu opinii, która musi być dołączona do wniosku o wydanie zezwolenia na imprezę masową, komendanci powiatowi Policji biorą pod uwagę przede wszystkim możliwe zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, gdy na podstawie posiadanych informacji i dotychczasowych doświadczeń dotyczących zachowania osób uczestniczących w imprezie masowej (np. sportowej - mecz piłki nożnej) istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. Brany pod uwagę jest terminarz imprez odbywających się na danym terenie, pod kątem możliwości spotkania się antagonistycznie nastawionych do siebie środowisk kibiców. Sprawdzane jest, czy w pobliżu miejsca odbywania się danej imprezy nie będzie przeprowadzana podobna, mogąca przyczynić się do potencjalnego zbiorowego zakłócenia porządku lub naruszenia bezpieczeństwa publicznego. Policja zwraca uwagę również na liczbę pracowników służby porządkowej organizatora, ich kwalifikacje, a także czy organizator spełnia wymogi stosownej liczby porządkowych przy imprezach zakwalifikowanych jako imprezy o podwyższonym ryzyku.

Policja zwraca uwagę również na to, czy zadania wykonywane przez porządkowych wykonywane są nie tylko w stosunku do wytypowanych pomieszczeń (np. angażowanych w imprezie artystów), elementów scenograficznych danej imprezy, ale do całego obszaru imprezy, wskazanego w składanym przez organizatora wniosku. Istotna jest również drożność ciągów komunikacyjnych (dróg dojazdowych, dróg dojścia, ewakuacyjnych), ich przepustowości oraz dostępu do urządzeń i środków mających wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa. Mankamentem jest to, że nie zawsze opinia Policji co do zakwalifikowania imprezy o podwyższonym ryzyku skutkuje taką kwalifikacją przez wydający zgodę organ.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin