ANALIZA I OCENA PLANOWANIA ZATRUDNIENIA W BADANYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO.pdf

(160 KB) Pobierz
Imiê i nazwisko \(Times, 10, bold, do lewej\)
Barbara Czerniachowicz
Instytut Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw
Uniwersytet Szczeciński
ANALIZA I OCENA PLANOWANIA ZATRUDNIENIA W
BADANYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH
WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
1. Wstęp
Współczesne przedsiębiorstwa, w szybko zmieniającym się otoczeniu,
muszą być konkurencyjne. Sprzyja to stałemu rozwojowi takiej organizacji i
tworzeniu unikalnych, strategicznych zasobów. Jednym z najistotniejszych
czynników dla firm, sprzyjających osiągnięciu sukcesu na rynku, może okazać się
potencjał zatrudnionych ludzi. Obecnie literatura często przedstawia, a praktyka
gospodarcza wdraża, nowe koncepcje zarządzania, które w dużej mierze bazują
na budowaniu, pożądanego dla przedsiębiorstw, potencjału personalnego oraz na
jego rozwoju. Polityka personalna, stanowiąca ważny element ogólnej strategii
organizacji i mająca zapewnić jej stały rozwój, powinna dążyć do stworzenia
kompetentnego zespołu pracowników chętnie zdobywających nową wiedzę i
dzielących się nią z innymi. Jednak musi opierać się na dokładnych analizach
posiadanego potencjału kadrowego oraz odpowiednio go kształtować, zgodnie z
bieżącymi i przyszłymi potrzebami przedsiębiorstwa.
W wybranych przedsiębiorstwach województwa zachodniopomorskiego 1
prowadzono badania, które pozwoliły na zebranie materiałów dotyczących
jednego z elementów polityki kadrowej – planowania zatrudnienia. Analizowano
dwie grupy zawodowe: pracowników działów finansowo-księgowych i
1 Badania empiryczne przeprowadzono w przedsiębiorstwach przemysłowych i usługowych w województwie
zachodniopomorskim zatrudniających powyżej 200 osób w latach 1996-2000. Dobrane przedsiębiorstwa
reprezentują bardzo wysoki poziom zróżnicowania działalności. Uczestniczące w badaniu przedsiębiorstwa
zajmują się produkcją artykułów spożywczych, przemysłowych (produkcja celulozowo-papiernicza, produkcja
wyrobów gumowych i z tworzyw sztucznych oraz produkcja maszyn i aparatury elektrycznej), produkcją i
remontem jednostek pływających oraz usługami budowlanymi i remontowymi (wznoszenie budowli, inżynieria
lądowa i wodna), a także usługami w zakresie telekomunikacji. Są to charakterystyczne obszary funkcjonowania
przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych w województwie zachodniopomorskim. Badania przeprowadzone
zostały w ramach projektu badawczego KBN nr 1 H02C 040 17 pt.: Planowanie zatrudnienia i doboru
kadrowego w przedsiębiorstwie (na przykładzie przedsiębiorstw w województwie zachodniopomorskim).
148
Kapitał ludzki w gospodarce
pracowników działów handlowych (mających bezpośredni kontakt z klientem). Z
punktu widzenia każdej firmy są to grupy zawodowe, na które należy zwrócić
szczególną uwagę, gdyż często decydują o wzroście wartości sprzedaży czy
efektywności funkcjonowania rozliczeń między kontrahentami. Zwrócenie uwagi
na te grupy zawodowe jest szczególnie istotne, ponieważ odpowiednie
planowanie rozwoju tych pracowników może pomóc przedsiębiorstwu osiągnąć
przewagę konkurencyjną na rynku w długim czasie.
Kwestionariuszem objęto 54 działy w badanych jednostkach, a pytania
dotyczyły znaczenia istoty planowania, horyzontu czasowego i uwarunkowań
planowania zapotrzebowania, oraz wykorzystywanych metod planowania
kadrowego i determinant prognozowania personelu. W dalszej części
przedstawione będą wyniki badań, zgodnie z zasygnalizowaną tematyką.
2. Znaczenie planowania personelu
Pierwsze pytanie skierowane do ankietowanych poruszało problem
rozumienia istoty planowania zatrudnienia. W tabeli nr 1 zostały przedstawione
dane obrazujące odpowiedzi kierowników działów handlowych i finansowo-
księgowych. W badanych podmiotach 36,36% kierowników działów handlowych
utożsamia planowanie z przemieszczeniami pracowników w ramach działu bądź
całej firmy. W najbliższym czasie, ze względu na reorganizację działalności
przedsiębiorstwa, zamierzają przygotować się do realizacji takiego
przedsięwzięcia. Tylko 21,21% kierowników tych działów myślało o planowaniu
przyjęcia nowych pracowników do firmy w niedługim horyzoncie czasowym, a
aż 15,15% planowało zwolnienia. Natomiast 18,18% ankietowanych
kierowników tych działów nie określiło znaczenia planowania zatrudnienia w
najbliższym czasie, co oznacza, że uznało sytuację w strukturze organizacyjnej za
stabilną, czyli że: podaż pracy w dziale równa się popytowi na pracę.
Tabela 1
Znaczenie planowania w analizowanych działach
Znaczenie planowania w
najbliższym okresie
Działy
handlowe (sprzedaży)
finansowe
(księgowe)
Razem
liczba
%
liczba
%
liczba %
przyjęcia nowych
pracowników
7
21,21
3
14,29
10 18,52
przesunięcia pracowników w
ramach działu lub firmy
12
36,36
2
9,52
14 25,93
434927895.001.png
B.Czerniachowicz, Analiza i ocena planowania zatrudnienia ...
149
analizę kwalifikacji i wiedzy
pracowników
2
6,06
9
42,86
11 20,37
redukcję zatrudnienia
5
15,15
5
23,81
10 18,52
brak działań 6
18,18
2
9,52
8 14,81
nie wiem
1
3,03
0
0,00
1
1,85
Razem
33
100,00
21
100,00
54 100,00
Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego
Tylko dwóch kierowników działów handlowych uznało potrzebę analizy
kwalifikacji i wiedzy zatrudnionych jako ważny aspekt planowania w
kierowanym przez nich dziale (6,06% badanych). Dopiero na tej podstawie,
kierownicy działów handlowych, wskazali na potrzebę planowania przemieszczeń
pracowników w firmie w najkrótszym horyzoncie czasowym, co oznacza
całkowitą reorganizację przedsiębiorstwa i tworzenie od podstaw struktury
organizacyjnej (w tym nowych działów, stanowisk pracy, powiązań i zależności,
itd.).
W przeciwieństwie do działów handlowych, kierownicy działów
finansowo-księgowych opowiedzieli się za systematyczną potrzebą analizy
wiedzy i kwalifikacji swoich pracowników. Aż 42,68% z nich uznało, że taka
analiza znajduje się na pierwszym miejscu w realizacji potrzeb związanych z
planowaniem zatrudnienia w kierowanych przez nich działach. Redukcję
zatrudnienia przewiduje 5 kierowników działów finansowo-księgowych
(23,81%), natomiast tylko 3 osoby (14,29%) wkrótce planują przyjęcie nowych
pracowników. Brak działań i przesunięcia wewnątrz firmy planuje po dwóch
kierowników działów finansowo-księgowych (po 9,52% badanej grupy).
Różnice w podejściu do planowania zatrudnienia w badanych działach
pokazują, iż menedżerowie nie zdają sobie sprawy z wagi problemu. Istotne jest
jednak to, by był to proces realizowany kompleksowo i aby był zintegrowany z
pozostałymi elementami strategii personalnej. Zaś opierać się powinien na silnych
podstawach, czyli na wszechstronnej analizie potencjału organizacji. Tylko w ten
sposób zapewni się stały rozwój pracownikom i tworzenie w przedsiębiorstwie
kapitału ludzkiego, który będzie trzonem budowania kapitału intelektualnego. Na
takiej bowiem podstawie można myśleć kreowaniu organizacji uczącej się.
434927895.002.png
150
Kapitał ludzki w gospodarce
3. Horyzont czasowy planowania zapotrzebowania na kapitał ludzki
Planowanie zatrudnienia, aby przynosiło zamierzone rezultaty w
realizowanej strategii personalnej (odpowiedni człowiek na odpowiednim
stanowisku w konkretnym czasie), powinno obejmować szeroki horyzont
czasowy. Jednakże badania w przedsiębiorstwach wykazały (tabela nr 2), iż
54,54% kierowników w działach handlowych planuje zatrudnienie z
wyprzedzaniem półrocznym, ale aż 72,72% uważa roczny horyzont czasowy dla
planowania popytu i podaży pracy jako najodpowiedniejszy. W działach
finansowo-księgowych 10 kierowników za najlepszy horyzont czasowy
przyjmuje okres od 6 do 12 miesięcy, a za planowaniem do jednego roku
opowiada się aż 13 osób, co stanowi 61,9% grupy. W literaturze jest to
planowanie krótkookresowe (zwane przez niektórych autorów: operacyjnym lub
bieżącym), charakteryzujące się najkrótszym horyzontem czasowym i
obejmującym najmniejszy zasięg działań (składa się ze zbioru konkretnych zadań
do wykonania).
Tabela 2
Horyzont czasowy planowania w badanych podmiotach
Horyzont czasowy
planowania
Działy
handlowe (sprzedaży) finansowe (księgowe)
Razem
liczba
%
liczba
%
liczba
%
do 3 miesięcy
7
21,21
2
9,52
9
16,67
3-6 miesięcy
11
33,33
1
4,76
12
22,22
6-12 miesięcy
6
18,18
10
47,62
16
29,63
od 1 roku do 2 lat
5
15,15
6
28,57
11
20,37
Od 2 do 3 lat
1
3,03
1
4,76
2
3,70
Od 3 do 5 lat
1
3,03
0
0,00
1
1,85
Powyżej 5 lat
2
6,06
1
4,76
3
5,56
Razem
33
100,00
21
100,00
54
100,00
Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego.
21,21% osób z działu handlowego planowanie odnosi do średniego
zasięgu i horyzontu czasowego (od 1 do 2 lat – 15,15% ankietowanych, a po
3,03% - od 2 do 3 i od 3 do 5 lat). Tak samo w działach finansowo-księgowych,
tylko 28,57% respondentów uznaje jako najlepsze rozwiązanie ten horyzont czasu
i opowiada się za planowaniem od 1 roku do 2 lat, a tylko jedna osoba uważa, że
najlepiej wykonywać plany na okres od 2 do 3 lat. Oznacza to, że kierownicy
434927895.003.png
B.Czerniachowicz, Analiza i ocena planowania zatrudnienia ...
151
traktują ten problem gospodarowania kapitałem ludzkim jako element taktyczny
(średniookresowe planowanie), będący konkretyzacją strategii kadrowej.
Zaś tylko dwie osoby z działu handlowego i jedna osoba z działu
finansowo-księgowego, podchodzą do planowania w sposób kompleksowy
uznając ten fragment polityki personalnej za strategiczny. Jest to podejście o
największym zasięgu i najdłuższym okresie planistycznym, z którego powinny
wyłaniać się plany taktyczne i operacyjne. Dzięki takiemu podejściu, planowanie
zatrudnienia w przedsiębiorstwach może przynieść zamierzone korzyści.
4. Uwarunkowania planowania kadrowego
W literaturze często mamy do czynienia z możliwością wielu
interpretacji różnych pojęć. Zatem interesujące mogą okazać się wyniki
następnego pytania skierowanego do osób biorących udział w badaniu, a
związanego z czynnikami wpływającymi na planowanie zatrudnienia. Pytanie to
było pytaniem wielokrotnego wyboru, zatem odpowiedzi udzielane przez
respondentów mogły zawierać jedną bądź wiele odpowiedzi, a wyniki zostały
przedstawione w tabeli nr 3.
Tabela 3
Najważniejsze czynniki wpływające na planowanie zatrudnienia w dziale
Czynniki
Działy
handlowe
(sprzedaży)
finansowe
(księgowe)
Razem
liczba
%
liczba
%
liczba
%
czas pracy
18
54,55
5
23,81
23
42,59
wydajność pracy
7
21,21
1
4,76
8
14,81
efektywność
pracowników
21
63,64
12
57,14
33
61,11
wykorzystanie potencjału
intelektualnego
16
48,48
11
52,38
27
50,00
wiedza i kwalifikacje
8
24,24
19
90,48
27
50,00
mocne i słabe strony
pracowników
10
30,30
6
28,57
16
29,63
koszty pracy
18
54,55
4
19,05
22
40,74
postęp techniczno-
organizacyjny
2
6,06
5
23,81
7
12,96
inne
0
0,00
1
4,76
1
1,85
azem
33
100,00
21
100,00
54
100,00
Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego
434927895.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin