WYPADKI DROGOWE.doc

(66 KB) Pobierz
WYPADKI DROGOWE

WYPADKI DROGOWE

Czynniki ruchu drogowego w Polsce

 Wysoki współczynnik ofiarochłonności – wskaźnik zabitych na 100 wypadków

    1. Wysoki wzrost liczby zarejstrowanych pojazdów
    2. Wysoki wzrost ruchu granicznego
    3. Duże natężenie ruchu na głównej sieci drogowej
    4. Zły stan techniczny dróg
    5. Mała liczba dróg dwujezdniowych
    6. Przebieg szlaków komunikacyjnych przez maista
    7. Brak źródeł fonansowania przedsięwzięć związanych z  bezpieczeństwem

Okresowość wypadków

 Wrzesień – listopad ze szczytem w               paźdźerniku

1.      Od maja do czerwca

2.      Od godziny 14.00 – 18.00

Codziennie na polskich drogach ginie 15 osób, 160 zostaje rannych. Kalectwo pourazowe w wyniku wypadku drogowego dotyka co czwartego chorego leczonego szpitalnie, a niezdolność do pracy w wyniku doznanych obrażeń co trzeciego hospitalizowanego chorego. W ciągu roku suma wszystkich dni wypisanych na zwolnieniu L4 daje liczbę 300 tyś. lat. Straty ekonomiczne z tytułu wypadków szacuje się na ok. 2,7 proc. PKB i 7-8 proc. budżetu państwa.

Rola dyspozytora

 Kluczowe pytania : Czy jest w pełni świadomy

      1. Czy jest w logicznym kontakcie
      2. Czy oddycha prawidłowo
      3. Czy jest więcej ofiar
      4. Czy są osoby uwięzione w pojazdach
      5. Lokalizacja widocznych urazów

2. Porady dla świadka zdarzenia

sprawdź stan przytomności ofiary, drożnośc               dróg oddechowych

nie ruszaj poszkodowanych jeśli nie grozi im dodatkowe niebezpieczeństwo – pożar               wybuch

nie podejmuj żadnych czynności poza               zabezpieczeniem podstawowych czynności               życiowych, lub opanowanie obfitego               krwotoku

      1. ustabilizuj głowę w zastanej pozycji
      2. wskaż drogę nadjeżdżającej pomocy

3. Uzupełnienie wywiadu

      1. Jakie samochody uczestniczyły w wypadku
      2. Jaki był mechanizm wypadku
      3. Czy były zpięte pasy, poduszki, foteliki
      4. Czy widać dym, ogień, czuć paliwo

PAMIĘTAJ DO WYPADKU MOŻE DOJŚĆ NA SKUTEK ZAWAŁU, WYLEWU ITD.

Rozpoznanie ratownicze

Jest to działanie prowadzące do uzyskania informacji o stopniu zagrożenia ludzi, oraz do określenia możliwości udzielenia skutecznej pomocy.

Na miejscu akcji

1.      Dojazd i ustawienie od strony zawietrznej gdy z               wraku wydobywają się substancje chemiczne lub               dym

2.      Wyżej od pojazdu gdy wypływają od niego               substancje palne

3.      Bezpieczna odległość termiczna i mechaniczna

4.      Nie tarasować przejazdu innym pojazdom               ratownioczym – manewrowanie i obsługa sprzętu

5.      Pamiętać o spalinach, aby nie zatruwały osób uwięzionych we wrakach

6.      Nie zastawiać innych pasów ruchu szczególnie               awaryjnego

Zagrożenia :

Przejeżdżające obok pojazdy

    1. Wycieki paliw i toksycznych materiałów
    2. Uszkodzone konstrukcje stałe – słupy, drzewa, barierki
    3. Ryzyko eksplozji lub pożaru
    4. Pochyłości terenu, rowy, skarpy
    5. Warunki atmosferyczne
    6. Miejsca szczególnie niebezpieczne – mosty, tunele, przejazdy kolejowe
    7. Przewody elektryczne zwisające z uszkodzonych słupów
    8. Uszkodzeni skrzynek kontrolujących sygnalizację
    9. Gwałtownie wyprężające się części samochodów
    10. Panika wśród ofiar i gapiów
    11. Chaos organizacyjny – pośpiech, duża liczba ratowników, brak               planu

 

Rozpoznanie wstępne

są to działania prowadzące do uzyskania iformacji dających ogólną orientacje w sytuacji w stopniu pozwalającym na podjęcie decyzji co do wariantów działań

 

 Oznakowanie miejsca akcji

  1. Taśmy znakujące i tablice ostrzegawcze
  2. Trójkąty ostrzegawcze
  3. Patrole policyjne
  4. Straż miejska
  5. Umundurowani ratownicy wyposażeni w lizaki i lampki
  6. Lokalne rozgłośnie radiowe

 

Zabezpieczenie miejsca akcji

  1. Wyłączyć zapłon i wyjąc kluczyki ze stacyjki
  2. Zlikwidować wycieki paliwa
  3. Odsunąć gapiów
  4. Odciągnąć w bezpieczne miejsce inne pojazdy zagrożone lub utrudniające akcję
  5. Wstępna stabilizacja pojazdu
  6. Ratownicy odpowiednio widoczni i zabezpieczeni

 

Strefy na terenie akcji

  1. Strefa pierwsza o promieniu 5 metrów  wktórej działają tylko ratownicy bezpośrednio zangażowani w akcję
  2. Strefa druga o promieniu 10 metrów, w któej jest pozostały sprzęt i ratownicy

Pożary Ograniczenie niebezpieczeństwa pożaru – pierwszy obowiązek ratownika jak i każdej osoby postronnej

 

Przyczyny pożarów

  1. Zwarcie przewodów elektrycznych
  2. Uszkodzenie przewodów paliwowych
  3. Uszkodzenie instalacji gazowej
  4. Wycieki paliwa lub innych substancji
  5. Niedopałki w popielniczkach
  6. Używanie sprzętu w pobliżu rozlanego paliwa
  7. Osoby postronne gapie

 

Postępowanie przeciw pożarowe

  1. Wyłączyć i odizolować wszystkie źródła zapłonu w pojeździe i strefia zagrożenia
  2. Odłaczyć akumulator
  3. Nie palić, nie używać ognia
  4. Wydzielić strefę faktycznego lub potencjalnego zagrożenia palnymi gazami i parami
  5. Przewietrzyć wnętrze pojazdu
  6. Akumulatory ?

 

Stabilizacja pojazdu

Jest to czynność wykonywana w pierwszej fazie akcji mająca na celu zabezpieczenie pojazdu przed przemieszczeniem się podczas wydobywania z niego osób poszkodowanych

KLINY, PODPÓRKI, KLOCKI, ROZPIERACZE

 

Przemieszczenie pojazdu wraz z ludźmi  przed jego stabilizacją

  1. Zderzenie z budynkiem, słupem, drzewem, kiedy przeszkoda grozi zawaleniem
  2. Pojazd wisi nad przepaścią, zwisa z mostu
  3. Łatwiej przenieść pojazd niż zlikwidować skażenia

 

Najczęstsze mechanizmy wypadków

  1. Uderzenie boczne
  2. Udzerzenie boczne w przednią ćwiartkę
  3. Zderzenie czołowe
  4. Załamanie kostrukcji dachu
  5. Przewrócenie pojazdu
  6. Zgniecienie pojazdu
  7. Uderzenie tylne

 

Poszkodowani

  1. W pierwszej kolejności osoby „milczące”
  2. „Krzyczący i jęczący”
  3. Ofiary zablokowane – ofiary, którym służby medyczne nie są w stanie udzielić odpowiedniej pomocy medycznej ze względu na uszkodzenie pojazdu, lub ze względu na charakter poniesionych obrażeń

 

Wypadki z udziałem wielu pojazdów

  1. Wielokrotność przekazywanych wezwań o pomoc
  2. Zablokowane na znacznych odcinkach drogi dojazdowe
  3. Brak dróg dojazdowych prostopadłych
  4. Długi odcinek akcji o różnym nasyceniu wyoadkami
  5. Różne typy samochodów i rodzaje uszkodzeń
  6. Zznieczyszczenie dróg i środowiska
  7. Zapalenie się pojazdów i powstawanie stref o właścowościach palnych i wybuchowych
  8. Duża liczba rannych
  9. Duża liczba osób udzilających pierwszej pomocy

 

Tryb postępwania

  1. Decyzja o asortymencie o ilości niezbędnych sił i środków
  2. Określić plan najkorzystniejszych dróg dojazdowych
  3. Ścisła współpraca wszystkich służb ratrowniczych
  4. Określić miejsce i zakres największych zagrożeń  i strat
  5. Sprawny system łączności
  6. Oznakowanie i zabezpieczenie terenu akcji
  7. Rozłądować korki i nie dopuszczać do ich tworzenia
  8. Akcja kończy się w momencie wznowienia bezpiecznego ruchu na drodze

 

Tunele

2001 – tunel św. Gottharda w Szwajcarii – zderzenie dwóch ciężarówek, zawalone sklepienie, akcja ratownicza trwała kilka dni, śmierć 11 osób.

1999 – tunel pod Mont Blanc – śmierć 37 osób

  1. Brak powietrz
  2. Ogień
  3. Dym
  4. Wysoka temp.
  5. Toksyczne opary
  6. Brak widoczniości
  7. Brak dostęou
  8. Kłopoty z łącznością
  9. Panika

 

Wyposażenie tuneli

  1. Poszczególne nitki drogi oddzielone od siebie betonowymi ścianami, w których znajdują się przejscia zabezpieczone specjalnymi drzwiami
  2. Pionowe drogi ewakuacji
  3. Odpowiednia konstrukcja stropów
  4. Rozmieszczone systemy wentylatorów
  5. Systemy sygnalizacji pożarów
  6. Hydranty
  7. System automatycznego wstrzymywania ruchu
  8. Specjalna kablowa łącznośc
  9. Zakaz wjazdu dla samochodów przewożących materiały niebezpieczne

 

Złota godzina

Czas od momentu wypadku , w którym poszkodowany musi trafić na oddział szpitalny

  1. Uwolnienie z pojazdu
  2. Zaopatrzenie na miejscu
  3. Transport do szpitala

 

PLATYNOWE 10 MINUT – to czas , w którym pacjenci z urazem powinni się znaleść w szpitalu od momentu przyjazdu ratowników

 

Natychmiastowe uwolnienie

Możliwość uwolnienia ofiary w najkrótszym możliwym czasie, bez względu na konsekwencje

  1. Nadwozie, które stopniowo przygniata ofiarę
  2. Nieusuwalne zagrożenie pożarowe lub toksyczne
  3. Pogarszanie się stanu zdrowia ofiary

Pomoc przedlekarska

  1. Zachowanie lub przywrócenie czynności oddechowej z podaniem tlenu, użyciem worka AMBU
  2. Wykonywanie masażu serca z użyciem urządzeń wspomagających
  3. Tamowanie krwotoków zewnętrznych i opatrywanie ran
  4. Założenie kołnierz szyjnego i unieruchomienie złamań
  5. Zapewnienie komfortu termicznego
  6. Prowadzenie postępowania przeciwwstrząsowego
  7. Wsparcie psychiczne

 

Wypadek masowy

Katastrofa

Segregacja 

Towary niebezpieczne - to towary i przedmioty, których przewóz na podstawie przepisów jest zabroniony, albo dopuszczony na określonych warunkach.
Warunki te obejmują sam towar, jego klasyfikację, opakowanie, oznakowanie, środek transportu

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin