Zasady kształcenia.doc

(25 KB) Pobierz
Zasady kształcenia

Zasady kształcenia

 

Wg. Okonia, Wg Cz. Kupisiewicza, Wg K. Kruszewskiego.

 

 

 

 

Wg. Okonia:

 

Zasady kształcenia wg – rozumiane jako fundamentalne prawidłowości dydaktyczne, które partycypują we wszystkich procesach kształcenia (ewentualnie i wychowania), a zarazem ułatwiając nauczycielowi zrozumienie tych procesów, nie tylko nie utrudniają jego twórczej pracy, ale wręcz ją warunkują:

 

zasada systemowości

 

poglądowości

 

samodzielności

 

związku teorii z praktyką

 

efektywności

 

stopniowania trudności

 

związku indywidualizacji i uspołecznienia

 

 

 

Wg Cz. Kupisiewicza:

 

Zasady nauczania – to normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie pozwala nauczycielowi zaznajamiać uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy, rozwijać ich zainteresowania i zdolności poznawcze, wpajać im określone poglądy i przekonania oraz wdrażać do samokształcenia:

 

zasada poglądowości

 

przystępności w nauczaniu

 

świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania, uczenia się

 

systematyczności

 

trwałości wiedzy uczniów

 

operatywności wiedzy uczniów

 

wiązania teorii z praktyką

 

 

 

Wg K. Kruszewskiego:

 

Zasady dydaktyczne – to reguły organizowania i prezentowania wiadomości, ogólne normy postępowania nauczyciela w czasie przygotowania i prowadzenia lekcji umożliwiające uwzględnienie jednocześnie informacji z wielu źródeł i utrzymanie kierunku czynności uczenia się uczniów:

 

zasady dotyczące materiału nauczania

 

zasady dotyczące motywacji

 

zasady dotyczące pracy ucznia

 

zasady zharmonizowania systemów pedagogicznych

 

zasady dotyczące stosunków społecznych w klasie

 

zasady dotyczące czynności nauczyciela

 

zasady dotyczące warunków zewnętrznych

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin