Zasady kształcenia
Wg. Okonia, Wg Cz. Kupisiewicza, Wg K. Kruszewskiego.
Wg. Okonia:
Zasady kształcenia wg – rozumiane jako fundamentalne prawidłowości dydaktyczne, które partycypują we wszystkich procesach kształcenia (ewentualnie i wychowania), a zarazem ułatwiając nauczycielowi zrozumienie tych procesów, nie tylko nie utrudniają jego twórczej pracy, ale wręcz ją warunkują:
zasada systemowości
poglądowości
samodzielności
związku teorii z praktyką
efektywności
stopniowania trudności
związku indywidualizacji i uspołecznienia
Wg Cz. Kupisiewicza:
Zasady nauczania – to normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie pozwala nauczycielowi zaznajamiać uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy, rozwijać ich zainteresowania i zdolności poznawcze, wpajać im określone poglądy i przekonania oraz wdrażać do samokształcenia:
zasada poglądowości
przystępności w nauczaniu
świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania, uczenia się
systematyczności
trwałości wiedzy uczniów
operatywności wiedzy uczniów
wiązania teorii z praktyką
Wg K. Kruszewskiego:
Zasady dydaktyczne – to reguły organizowania i prezentowania wiadomości, ogólne normy postępowania nauczyciela w czasie przygotowania i prowadzenia lekcji umożliwiające uwzględnienie jednocześnie informacji z wielu źródeł i utrzymanie kierunku czynności uczenia się uczniów:
zasady dotyczące materiału nauczania
zasady dotyczące motywacji
zasady dotyczące pracy ucznia
zasady zharmonizowania systemów pedagogicznych
zasady dotyczące stosunków społecznych w klasie
zasady dotyczące czynności nauczyciela
zasady dotyczące warunków zewnętrznych
1
amaise