35.Philit B. Schary, Tege Skjott-Larsen - Zarządzanie global.pdf

(7296 KB) Pobierz
Philip B. Schary, Tage Skjott-Larsen
Zarządzanie globalnym
łańcuchem podaży
Przekład Michał Zagrodzki
Wydawnictwo Naukowe PWN
Warszawa 2002
Spis treści
Przedmowa 7
1. Łańcuch podaży. Wprowadzenie 11
CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE
2. Struktura i proces 33
3. Zależności międzyorganizacyjne
56
CZĘŚĆ II. PROCESY
4. Dystrybucja 87
5. Zagadnienia produkcji w łańcuchu podaży
122
6. Zaopatrzenie 146
7. Usługi transportowe i logistyczne w Europie
181
CZĘŚĆ III. ZARZĄDZANIE
8. Zarządzanie łańcuchem podaży 217
9. System informacyjny łańcucha podaży
247
10. Zależności rynkowe 273
11. Zagadnienia globalne 295
12. Tworzenie modeli strategicznych i lokalizacja przedsiębiorstw
330
CZĘŚĆ IV. STRATEGIA
13. Strategia łańcucha podaży 355
14. Łańcuch podaży a strategia przedsiębiorstwa
376
DODATEK. STUDIA PRZYPADKÓW
A. Bang & Olufsen - przykład zarządzania łańcuchem podaży
405
B. Cisco Systems
413
C. Coloplast 418
D. Dell Computer
430
Bibliografia
433
1. Łańcuch podaży. Wprowadzenie
„Jedynym sposobem na zdobycie trwałej przewagi nad konkurencją
jest rozwijanie swoich możliwości na całym świecie tak, by przedsię-
biorstwo jako całość było czymś więcej niż suma jego części. Być przedsię-
biorstwem międzynarodowym - prowadzić sprzedaż na skałę globalną,
posiadać globalne marki albo prowadzić działalność w różnych kra-
jach - to nie wystarczy".
David Whitwam, dyrektor naczelny
Korporacji Whirlpool [Maruca, 1994]
Autorem tych stów jest dyrektor jednego z głównych amerykańskich przedsię-
biorstw wytwarzających sprzęt gospodarstwa domowego w Stanach Zjednoczo-
nych, obecnie mającego charakter globalny. Możliwości określają istotę każde-
go przedsiębiorstwa - złożony system obejmujący kilka oddzielnych, lecz wza-
jemnie powiązanych procesów oraz układ elementów strategicznych, którymi
są marketing, opracowywanie i rozwój wyrobów, produkcja i dystrybucja oraz
nastawienie globalne. Każdy z tych elementów może stać się źródłem przewagi
nad konkurencją, żaden jednak nie wystarczy sam. Muszą one łącznie stworzyć
skoordynowany system, prawdziwą dźwignię rozwoju.
Świat interesów szybko zmierza w nowym kierunku, ku ściśle skoordy-
nowanym sieciom współpracy, ekosystemom prowadzenia interesów, konkuru-
jącym z innymi sieciami [Moore, 1996; Best, 1990]. Najistotniejsze są tu procesy
zarządzania, angażujące inne firmy jako partnerów w zarządzanych zależnościach
w celu wykonywania czynności niezbędnych do przebiegu procesu. Siłą napędo-
wą jest świadomość, że żadna organizacja nie może dobrze robić wszystkiego,
a także coraz większa dostępność i coraz szerszy zakres komunikacji. Ta perspek-
tywa jest konieczna nie tylko dla rozwoju, lecz także dla przetrwania w walce
o rynki globalne. Żadna firma nie jest w stanie sama zaspokoić popytu rynkowego
wobec bardzo intensywnej konkurencji, szybko zmieniających się technologii oraz
wzrastających wymagań klienta.
Dla strategii prowadzenia interesów zasadnicze znaczenie mają dokonywa-
ne operacje. Tematem tej książki jest zarządzanie łańcuchem podaży, procesem
produkcji i dystrybucji, który umożliwia osiąganie innych celów strategicznych.
Pojęcie łańcucha podaży, które ma tu znaczenie podstawowe, jest proste; łańcuch
podaży jest to liniowe następstwo operacji zorganizowanych wokół przepływu
materiałów od źródła podaży aż po końcową dystrybucję wyrobów gotowych
wśród ostatecznych użytkowników. Tradycyjnie obejmuje on źródła zasobów
materiałowych oraz organizację producentów, dystrybutorów i użytkowników.
11
Uwzględnia także przedsiębiorstwa wspierające, zapewniające transport,
ność i pełniące inne specjalistyczne funkcje. Razem stają się one jedną skoi
nowaną całością, która przekracza granice organizacyjne.
Pojęcie łańcucha podaży nie jest nowe. W przeszłości można dos
historyczne łańcuchy towarów zaopatrujące różne dziedziny gospodarki [Ge
Korzeniewics, 1994]. W istocie swej łańcuchy te były zorganizowane jako
jednostkowych przedsiębiorstw, powiązanych niezależnymi transakcjami k
i sprzedaży, połączonych ze sobą geografią zasobów oraz dostępnymi techi
giami. W miarę, jak wykorzystanie zasobów zmieniało się bądź miejscowe za
ulegały wyczerpaniu, łańcuchy te ulegały przeobrażeniom w reakcji na czyi
rynkowe, pod wpływem cen. Te łańcuchy towarów były jednakże ogranie
dostępnymi technologiami i poziomem rozwoju organizacyjnego. Zarządzani
było w stanie koordynować poszczególnych operacji. Jedyną możliwością,
rynkiem, była integracja pionowa, czyli bezpośrednia własność w rękach ogrgzacji dostawców bądź konsumentów. Niezależność tę zastąpiły formalne st
tury zarządzania; władza planowania i nadzoru wyrosła z hierarchii zarządź;
Świat stoi dziś przed konkurencją globalną, skupiającą się na szył
reagowaniu na potrzeby klienta przy niskich kosztach, której towarzyszy dc
do rynku oraz gwałtowny rozwój techniki. Istotne znaczenie ma przechodź
od masowego wytwarzania standardowych wyrobów i usług do zaspokaj
indywidualnych wymagań klienta zarówno w dziedzinie wyrobów, jak i u:
Zmiana ta wymaga nowych sposobów zarządzania procesem podaży. Poją
nie się nowych technologii w zakresie techniki informacyjnej i telekomunil
oraz nowe formy organizacyjne w transporcie i logistyce otwierają nowe m
wości. Umożliwiają one przedsiębiorstwom wykraczanie poza własne gra
organizacyjne i narodowe oraz koordynowanie działań i zarządzania na (
długości łańcucha podaży, bez inwestowania i problemów związanych z be:
średnią własnością. Wymagają one również współpracy między organizacj
na niespotykaną dotychczas skalę.
Pojęcie łańcucha podaży
W pojęciu łańcucha podaży bardzo ważne znaczenie ma operacja jako za;
niczy element strategii. Pojęcie to opiera się na koncepcji łańcucha wart
Michaela Portera [1985]. Porter opisał szereg zasadniczych procesów, które t
rzą wartość dodaną w wytworach firmy - logistykę działań skierowanych
wewnątrz, operacje (np. produkcja), logistykę działań skierowanych na zewm
sprzedaż i obsługę. Inni autorzy, np. Mannheim [1994] oraz Treacy i Wier;
[1993], rozbudowali tę koncepcję w trzech równoległych nurtach.
Opracowywanie wyrobów. Proces ten stanowi rdzeń firmy, określający
firma ta produkuje i w jaki sposób postanawia konkurować na rynku.
Stosunki z klientem. Ten nurt obejmuje cały zbiór działań związanych z i
kiem - sprzedaż, promocję, działania wspierające sprzedaż oraz badanie ryn
12
Uwzględnia takie przedsiębiorstwa wspierające, zapewniające transport, łącz-
ność i pełniące inne specjalistyczne funkcje. Razem stają się one jedną skoordy-
nowaną całością, która przekracza granice organizacyjne.
Pojęcie łańcucha podaży nie jest nowe. W przeszłości można dostrzec
historyczne łańcuchy towarów zaopatrujące różne dziedziny gospodarki [Gereffi,
Korzeniewics, 1994]. W istocie swej łańcuchy te były zorganizowane jako ciągi
jednostkowych przedsiębiorstw, powiązanych niezależnymi transakcjami kupna
i sprzedaży, połączonych ze sobą geografią zasobów oraz dostępnymi technolo-
giami. W miarę, jak wykorzystanie zasobów zmieniało się bądź miejscowe zasoby
ulegały wyczerpaniu, łańcuchy te ulegały przeobrażeniom w reakcji na czynniki
rynkowe, pod wpływem cen. Te łańcuchy towarów były jednakże ograniczone
dostępnymi technologiami i poziomem rozwoju organizacyjnego. Zarządzanie nie
było w stanie koordynować poszczególnych operacji. Jedyną możliwością, poza
rynkiem, była integracja pionowa, czyli bezpośrednia własność w rękach organi-
zacji dostawców bądź konsumentów. Niezależność tę zastąpiły formalne struk-
tury zarządzania; władza planowania i nadzoru wyrosła z hierarchii zarządzania.
Świat stoi dziś przed konkurencją globalną, skupiającą się na szybkim
reagowaniu na potrzeby klienta przy niskich kosztach, której towarzyszy dostęp
do rynku oraz gwałtowny rozwój techniki. Istotne znaczenie ma przechodzenie
od masowego wytwarzania standardowych wyrobów i usług do zaspokajania
indywidualnych wymagań klienta zarówno w dziedzinie wyrobów, jak i usług.
Zmiana ta wymaga nowych sposobów zarządzania procesem podaży. Pojawie-
nie się nowych technologii w zakresie techniki informacyjnej i telekomunikacji
oraz nowe formy organizacyjne w transporcie i logistyce otwierają nowe możli-
wości. Umożliwiają one przedsiębiorstwom wykraczanie poza własne granice
organizacyjne i narodowe oraz koordynowanie działań i zarządzania na całej
długości łańcucha podaży, bez inwestowania i problemów związanych z bezpo-
średnią własnością. Wymagają one również współpracy między organizacjami
na niespotykaną dotychczas skalę.
Pojęcie łańcucha podaży
W pojęciu łańcucha podaży bardzo ważne znaczenie ma operacja jako zasad-
niczy element strategii. Pojęcie to opiera się na koncepcji łańcucha wartości
Michaela Portera [1985]. Porter opisał szereg zasadniczych procesów, które two-
rzą wartość dodaną w wytworach firmy - logistykę działań skierowanych do
wewnątrz, operacje (np. produkcja), logistykę działań skierowanych na zewnątrz,
sprzedaż i obsługę. Inni autorzy, np. Mannheim [1994] oraz Treacy i Wiersma
[1993], rozbudowali tę koncepcję w trzech równoległych nurtach.
Opracowywanie wyrobów. Proces ten stanowi rdzeń firmy, określający, co
firma ta produkuje i w jaki sposób postanawia konkurować na rynku.
Stosunki z klientem. Ten nurt obejmuje cały zbiór działań związanych z ryn-
kiem - sprzedaż, promocję, działania wspierające sprzedaż oraz badanie rynku.
12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin