EWANGELIA ŚW. MATEUSZA CZ. 1.pdf
(
1010 KB
)
Pobierz
William Barclay
EWANGELIA
ŚW. MATEUSZA
Tom I
Poznań 2002
2
Tłumaczył: Zdzisław Pawlik
Wydanie poprzednie ukazało się nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1977 r.
Redakcja: Adam Ciorga
WSTĘP DO EWANGELII ŚW. MATEUSZA
Ewangelia synoptyczna
Pierwsze trzy Ewangelie, Mateusza, Marka i Łukasza noszą nazwę
Ewangelii synoptycznych.
Nazwa ta od wyrazu greckiego
synopis
znaczy:
patrzę jednocześnie, obejmuję jednym rzutem oka. Przyczyną takiego
określenia pierwszych trzech Ewangelii jest to, że podają one te same wy-
darzenia z życia Jezusa. Istnieją w nich co prawda pewne dodatki lub
opuszczenia, lecz na ogół materiał jest ten sam. Można go łatwo ułożyć w
trzech równoległych kolumnach, czytać razem i porównywać. Widać
wówczas wyraźnie, że pomiędzy trzema Ewangeliami istnieje jak najściś-
lejszy związek. Jeśli na przykład zestawimy relacje o nakarmieniu pięciu
tysięcy z tych Ewangelii (Mt 14,12-21; Mk 6,30-44; Łk 9,10-17) to prze-
konamy się, że występują w nich te same sformułowania i niemal te same
słowa. Bardzo wymownym tego przykładem jest opowieść o uzdrowieniu
sparaliżowanego (Mt 9, 1-8; Mk 2,1-12; Łk 5,17-26). Trzy relacje są tak
do siebie podobne, że nawet krótkie zdanie wtrącone: „więc mówi do spa-
raliżowanego” – znajduje się w nich dokładnie w tym samym miejscu.
Współzależność trzech Ewangelii jest tak widoczna, że dochodzimy do
wniosku, iż albo wszystkie korzystają z tego samego źródła, albo dwie z
nich opierają się na trzeciej.
Najwcześniejsza Ewangelia
Po dokładnym zbadaniu sprawy dochodzimy do wniosku, że najwcze-
śniej napisano
Ewangelię Marka
, oraz że pozostałe dwie Mateusza i Łu-
kasza, opierają się na niej. Ewangelię Marka można podzielić na 105 sek-
cji. Z nich, 93 występują u Mateusza a 81 u Łukasza. Ze 105 sekcji Ewan-
gelii Marka tylko 4 nie występują ani u Mateusza, ani u Łukasza. Ewange-
lia Marka ma 661 wersetów, Mateusza – 1068, Łukasza – 1149. Mateusz
posługuje się co najmniej 606 wersetami Ewangelii Marka, Łukasz – 320.
Z 55 wersetów Ewangelii Marka nie podanych przez Mateusza, 31 wystę-
puje w Ewangelii Łukasza, tak więc z całej Ewangelii Marka tylko 24
wersety nie występują w ogóle w Ewangeliach Mateusza i Łukasza. Doty-
5
czy to nie tylko wersetów. Powtarzają się nawet te same wyrazy. Mateusz
posługuje się słowami Marka w 51%, Łukasz – w 53%.
Mateusz i Łukasz trzymają się mniej więcej Markowego chronolo-
gicznego układu wydarzeń. Tu i ówdzie chronologie Mateusza i Łukasza
różnią się nieco od Markowej, w żadnym jednak wypadku nie są z nią
sprzeczne. Zawsze jeden z Ewangelistów trzyma się chronologii Marko-
wej.
„Poprawki” do Ewangelii Marka
Ewangelie Mateusza i Łukasza są dłuższe od Ewangelii Marka. Moż-
na by z tego wnioskować, że ta ostatnia stanowi podsumowanie obu pozo-
stałych. Istnieją jednak pewne przesłanki wskazujące na to, że Ewangelia
Marka jest wcześniejsza. Ewangeliści Mateusz i Łukasz, jeśli by tak moż-
na powiedzieć, wprowadzili pewne poprawki stylistyczne w stosunku do
relacji Ewangelii Marka. Spójrzmy na kilka przykładów. W pewnych wy-
padkach wydaje się, że Marek daje jakby do zrozumienia, że moc Jezusa
jest ograniczona. Tak mógłby w każdym razie powiedzieć krytyk nasta-
wiony tendencyjnie. Przyjrzyjmy się trzem passusom podającym te same
wydarzenia:
Mk 1,34
– „I uzdrowił
wielu
, których trapiły przeróżne choroby, i wy-
pędził wiele demonów, ale nie pozwolił demonom mówić, bo Go znali”.
Mt 8,16
– „A On wyrzucał duchy słowem i uzdrawiał
wszystkich,
któ-
rzy się źle mieli”.
Łk 4,40
– „On zaś kładł na każdego z nich ręce i uzdrawiał ich”.
Przytaczamy dalsze przykłady:
Mk 3,10
– „
Wielu
uzdrowił”.
Mt 12,15
– „I uzdrowił ich
wszystkich
”.
Łk 6,19
– „I (moc) uzdrawiała
wszystkich
”.
Mateusz i Łukasz
często zmieniają Markowe „wiele”, „wielu” na
„wszystkich”, jakby nie chcieli wywołać najmniejszego nawet wrażenia,
że moc Pana Jezusa mogła być ograniczona.
Podobne zmiany zauważamy w odniesieniu do relacji o wizycie Pana
Jezusa w Nazarecie. Porównajmy przekazy Marka i Mateusza.
Mk 6,5.6
– „I nie mógł tam dokonać
żadnego
cudu... i dziwił się ich
niedowiarstwu”.
Mt 13,55
– „
I nie uczynił
tam wielu cudów dla niewiary ich”.
Mateusz nie chce nawet sugerować przypuszczenia, że Jezus
nie mógł
dokonać jakiegoś wielkiego czynu. Zmienia więc formę wypowiedzi, aby
6
Plik z chomika:
prawda70
Inne pliki z tego folderu:
OBJAWIENIE ŚW. JANA CZ. 2.pdf
(774 KB)
OBJAWIENIE ŚW. JANA CZ. 1.pdf
(655 KB)
LISTY ŚW. PIOTRA.pdf
(797 KB)
LISTY ŚW. JANA.pdf
(566 KB)
LISTY DO TYMOTEUSZA.pdf
(799 KB)
Inne foldery tego chomika:
50 lat w kościele rzymskokatolickim
CZASY OSTATECZNE
Kościół i żydzi
Słowo Nadziei
WYPRAWY BIBLIJNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin