LIST DO EFEZJAN.pdf

(471 KB) Pobierz
William Barclay
LIST
DO EFEZJAN
Poznań 2002
2
Tłumaczyła: Ruth Kowalczuk
Wydanie poprzednie ukazało się nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1981 r.
Redakcja: Adam Ciorga
WPROWADZENIE DO LISTU DO EFEZJAN
Najwspanialszy list
List do Efezjan został nazwany „Królową Listów Apostolskich”. Wie-
lu biblistów uważa go za szczytowe osiągnięcie nowotestamentowej my-
śli. Coleridge nazwał go „boskim dziełem napisanym przez człowieka” i
podkreślił, że „zostały w nim zawarte nie tylko koncepcje i doktryny wy-
łącznie chrześcijańskie ale także i te, które są wspólne dla chrześcijaństwa
i dla objawienia ogólnego.” Wśród listów Apostoła Pawła List do Efezjan
zajmuje szczególne miejsce.
Istnieją jednak sprawy związane z tym Listem, które nie są całkowicie
oczywiste i wymagają wyjaśnienia. Wątpliwości te nie powstały jedynie
w umysłach uczonych teologów, lecz nasuwają się każdemu uważnemu
czytelnikowi. Kiedy uporamy się z tymi problemami, List do Efezjan sta-
nie się dla nas jeszcze wspanialszym, pełnym jasności przesłaniem.
Okoliczności powstania listu
Zanim zajmiemy się problemami dyskusyjnymi ustalmy fakty bez-
sporne. Po pierwsze, List do Efezjan został napisany w czasie, kiedy Ap.
Paweł przebywał w więzieniu. Nazywa siebie „więźniem Chrystusa” (Ef
3,1), napomina adresatów jako „więzień w Panu” (Ef 4,1) i mówi o sobie,
że jest „sprawującym poselstwo w więzach” (Ef 6,20). A więc, ponad,
wszelką wątpliwość, List był pisany w czasie pobytu Apostoła Pawła w
więzieniu i to pod koniec tego okresu.
Po drugie, List posiada wiele powiązań z Listem do Kolosan. Możli-
we, że doręczycielem obu listów był Tychikus. W Liście do Kolosan Ap.
Paweł nadmienia, że „wszystko co mnie dotyczy opowie wam Tychikus”
(Kol 4,7). W Liście do Efezjan znajdujemy taką samą wzmiankę (Efez. 6,
21). Uderzające jest również podobieństwo obu Listów pod względem tre-
ści. Ponad 55 wersetów w obu Listach brzmi identycznie. Możliwe, że jak
utrzymuje Coleridge, List do Kolosan jest rozwinięciem Listu do Efezjan,
albo też List do Efezjan – jest niejako ukoronowaniem myśli zawartych w
Liście do Kolosan. W dalszym ciągu naszych rozważań zobaczymy, że
5
właśnie to podobieństwo stanowi klucz do zrozumienia szczególnego
miejsca Listu do Efezjan wśród wszystkich Listów Apostoła Pawła.
Sprawy niejasne
Istnieje absolutna pewność co do tego, że List do Efezjan został napi-
sany w czasie, kiedy Ap. Paweł był więziony za wiarę, oraz że jest bardzo
podobny do Listu do Kolosan. Niejasności pojawiają się przy ustaleniu
rzeczywistego adresata Listu do Efezjan.
W czasach starożytnych listy były pisane na zwojach papirusu. Ukoń-
czony list zwijano w rulon i związywano sznurkiem. W przypadku listów
ściśle prywatnych lub bardzo ważnych, węzły sznurka opatrywano pieczę-
cią. Listy te były rzadko opatrywane adresami, z tej prostej przyczyny, że
nie działał wtedy żaden system pocztowy dostępny przeciętnym cywilom.
Istniała wprawdzie poczta rządowa, ale zajmowała się tylko urzędową ko-
respondencją cesarstwa. Listy doręczane były adresatowi osobiście do rąk
własnych i dlatego nie było potrzeby umieszczania na nich adresów. Z
tych powodów, nagłówki listów zawartych w Nowym Testamencie mogły
nie być oryginalną częścią listów; mogły zostać umieszczone później, kie-
dy je zebrano i przepisano w całości z przeznaczeniem do czytania w ca-
łym Kościele.
Dokładne przestudiowanie Listów do Efezjan nastręcza uzasadnione
wątpliwości co do tego, że adresatem Listu był zbór w Efezie. Składa się
na to szereg przesłanek wewnątrz samego Listu.
a) List pisany był do pogan. Adresatami byli poganie w ciele, nazywa-
ni nieobrzezanymi..., byliście w tym czasie bez Chrystusa, dalecy od spo-
łeczności izraelskiej i obcy przymierzom zawierającym obietnicę” (Ef
2,11-12). Ap. Paweł napomina ich, żeby „już więcej nie postępowali jak
poganie” (Ef 4,17). Fakt, że ci, do których była kierowana treść Listu, byli
poganami, nie oznacza sam przez się, że List nie mógł być napisany do
Efezjan. Warto jednak wziąć to pod uwagę.
b) List do Efezjan jest listem najmniej osobistym z wszystkich, jakie
Ap. Paweł napisał. Nie zawiera żadnych osobistych pozdrowień, ani oso-
bistych wzmianek, które tak często pojawiają się w innych jego listach.
Dziwi nas to tym bardziej, kiedy przypomnimy sobie, że Ap. Paweł prze-
bywał w Efezie dłużej, niż w innych miastach, w każdym razie nie krócej
niż 3 lata (Dz 20,31). Opisane w Dziejach Apostolskich pożegnanie Ap.
Pawła ze starszymi zboru w Efezie przed wyjazdem w jego ostatnią po-
dróż misyjną, świadczy o bliskiej i bardzo osobistej więzi uczuciowej Ap.
Pawła z tym zborem (Dz 20,17-35).
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin