Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej.pdf

(4597 KB) Pobierz
161734628 UNPDF
Komisja Europejska
Ochrona konsumentów
w Unii Europejskiej:
Dziesięć podstawowych zasad
161734628.052.png 161734628.063.png 161734628.074.png 161734628.085.png 161734628.001.png 161734628.004.png 161734628.005.png 161734628.006.png 161734628.007.png 161734628.008.png 161734628.009.png 161734628.010.png 161734628.011.png 161734628.012.png 161734628.013.png 161734628.014.png 161734628.015.png 161734628.016.png 161734628.017.png 161734628.018.png 161734628.019.png 161734628.020.png 161734628.021.png 161734628.022.png 161734628.023.png 161734628.024.png 161734628.025.png 161734628.026.png 161734628.027.png 161734628.028.png 161734628.029.png 161734628.030.png 161734628.031.png 161734628.032.png 161734628.033.png 161734628.034.png 161734628.035.png 161734628.036.png 161734628.037.png 161734628.038.png 161734628.039.png 161734628.040.png 161734628.041.png 161734628.042.png 161734628.043.png
 
Tekst i ilustracje zawarte w niniejszej broszurze zostały przygotowane przez Komisję Europejską.
Ten gotowy do użytku material został udostępniony na stronie internetowej Komisji dotyczącej
spraw konsumentów. Komisja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za sposób wykorzystania tekstu i
ilustracji, tudzież nie zatwierdza ani nie udziela gwarancji na temat organizacji, które mogą pobierać i
rozpowszechniać ten dokument jako wydrukowaną broszurę.
Wersje broszury do pobrania dostępne są w 20 europejskich językach na stronie internetowej:
Niniejsza broszura ma wyłącznie charakter informacyjny i nie zawiera oficjalnych wskazówek Komisji
Europejskiej w kwestii interpretacji praw lub polityk UE.
Prawa autorskie do tekstu i ilustracji należą do Komisji Europejskiej, 2005 r.
ISBN 92-79-00206-6
Powielanie jest dozwolone, z wyjątkiem powielania w celach handlowych, pod warunkiem podania źródła.
Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów
Komisja Europejska
B-1049 Bruksela
Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej:
Dziesięć podstawowych zasad
Wprowadzenie ...................................................................................... 2
1. Zakupy według własnego uznania i w
wybranym przez siebie miejscu ..................................................... 3
2. Jeśli artykuł jest wadliwy, zwróć go .............................................. 4
3. Wysokie normy bezpieczeństwa żywności i
innych towarów konsumpcyjnych ................................................ 5
4. Dowiedz się co spożywasz .............................................................. 6
5. Warunki umów muszą być uczciwe dla
konsumentów ...................................................................................... 7
6. Czasem konsumenci mogą zmienić
zdanie ...................................................................................................... 8
7. Ułatwione porównywanie cen ....................................................... 9
8. Konsument nie może być
wprowadzany w błąd ........................................................................ 10
9. Ochrona podczas urlopu .................................................................. 11
10. Pomoc w skutecznym rozstrzyganiu
sporów transgranicznych ................................................................. 12
161734628.044.png
Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej:
Wprowadzenie
Wspieranie praw konsumentów, zapewnienie im pomyślności i dobrobytu są kluczowymi
wartościami UE i znajdują swoje odzwierciedlenie w przepisach jej prawodawstwa. Członkostwo
w Unii Europejskiej zapewnia konsumentom dodatkową ochronę. W niniejszym dokumencie
przedstawiamy 10 podstawowych zasad mówiących o tym, w jaki sposób prawo UE chroni
konsumentów, bez względu na to, w którym z państw UE się znajdą.
Niniejszy dokument zawiera informacje na temat minimalnego poziomu ochrony, jaki wszystkie
państwa UE, zgodnie z obowiązującym w niej prawem, powinny zapewnić konsumentom.
Prawa konsumentów – oraz formy korzystania z tych praw – będą różne w poszczególnych
państwach, w zależności od tego, w jaki sposób każde z nich wprowadziło reguły UE do swego
prawa krajowego. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że przepisy prawa krajowego w zakresie
ochrony konsumentów mogą – w niektórych przypadkach – zapewniać wyższy poziom ochrony.
Informacje na temat źródeł, z jakich można dowiedzieć się więcej o prawach przysługujących
konsumentom, znajdują się na końcu niniejszego dokumentu.
161734628.045.png 161734628.046.png 161734628.047.png 161734628.048.png 161734628.049.png 161734628.050.png 161734628.051.png 161734628.053.png 161734628.054.png 161734628.055.png 161734628.056.png 161734628.057.png 161734628.058.png 161734628.059.png 161734628.060.png 161734628.061.png 161734628.062.png 161734628.064.png 161734628.065.png 161734628.066.png 161734628.067.png 161734628.068.png 161734628.069.png 161734628.070.png 161734628.071.png 161734628.072.png 161734628.073.png 161734628.075.png 161734628.076.png 161734628.077.png 161734628.078.png
Dziesięć podstawow ych zasad
1. Zakupy według własnego uznania i w
wybranym przez siebie miejscu
Czy perspektywa wyprawy na zakupy do
innego państwa UE wydaje się atrakcyjna?
Dzięki przepisom prawa UE można kupować
do woli bez obawy o to, że trzeba będzie
zapłacić cło lub dodatkowy podatek od
towarów i usług (VAT) przy powrocie do
domu. Ta zasada obowiązuje zarówno
wtedy, kiedy wyjeżdża się do innego
państwa i na miejscu robi zakupy, jak i przy
zamawianiu towarów za pośrednictwem
Internetu, poczty lub przez telefon.
Ogólnie rzecz biorąc, władze rodzimego
państwa nie mogą nikomu uniemożliwić
przywozu produktu, który został zgodnie z
prawem zakupiony w innym państwie UE.
Istnieje jednak kilka wyjątków.
Należą do nich na przykład broń palna lub
artykuły moralnie szkodliwe.
161734628.079.png 161734628.080.png 161734628.081.png 161734628.082.png 161734628.083.png 161734628.084.png 161734628.086.png 161734628.087.png 161734628.088.png 161734628.089.png 161734628.090.png 161734628.091.png 161734628.092.png 161734628.093.png 161734628.094.png 161734628.095.png 161734628.002.png 161734628.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin