Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej.pdf
(
4597 KB
)
Pobierz
161734628 UNPDF
Komisja Europejska
Ochrona konsumentów
w Unii Europejskiej:
Dziesięć podstawowych zasad
Tekst i ilustracje zawarte w niniejszej broszurze zostały przygotowane przez Komisję Europejską.
Ten gotowy do użytku material został udostępniony na stronie internetowej Komisji dotyczącej
spraw konsumentów. Komisja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za sposób wykorzystania tekstu i
ilustracji, tudzież nie zatwierdza ani nie udziela gwarancji na temat organizacji, które mogą pobierać i
rozpowszechniać ten dokument jako wydrukowaną broszurę.
Wersje broszury do pobrania dostępne są w 20 europejskich językach na stronie internetowej:
http://europa.eu.int/comm/consumers/cons_info/10principles_en.htm
Niniejsza broszura ma wyłącznie charakter informacyjny i nie zawiera oficjalnych wskazówek Komisji
Europejskiej w kwestii interpretacji praw lub polityk UE.
Prawa autorskie do tekstu i ilustracji należą do Komisji Europejskiej, 2005 r.
ISBN 92-79-00206-6
Powielanie jest dozwolone, z wyjątkiem powielania w celach handlowych, pod warunkiem podania źródła.
Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów
Komisja Europejska
B-1049 Bruksela
http://europa.eu.int/comm/dgs/health_consumer/index_en.htm
Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej:
Dziesięć podstawowych zasad
Wprowadzenie
......................................................................................
2
1. Zakupy według własnego uznania i w
wybranym przez siebie miejscu
.....................................................
3
2. Jeśli artykuł jest wadliwy, zwróć go
..............................................
4
3. Wysokie normy bezpieczeństwa żywności i
innych towarów konsumpcyjnych
................................................
5
4. Dowiedz się co spożywasz
..............................................................
6
5. Warunki umów muszą być uczciwe dla
konsumentów
......................................................................................
7
6. Czasem konsumenci mogą zmienić
zdanie
......................................................................................................
8
7. Ułatwione porównywanie cen
.......................................................
9
8. Konsument nie może być
wprowadzany w błąd
........................................................................
10
9. Ochrona podczas urlopu
..................................................................
11
10. Pomoc w skutecznym rozstrzyganiu
sporów transgranicznych
.................................................................
12
Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej:
Wprowadzenie
Wspieranie praw konsumentów, zapewnienie im pomyślności i dobrobytu są kluczowymi
wartościami UE i znajdują swoje odzwierciedlenie w przepisach jej prawodawstwa. Członkostwo
w Unii Europejskiej zapewnia konsumentom dodatkową ochronę. W niniejszym dokumencie
przedstawiamy 10 podstawowych zasad mówiących o tym, w jaki sposób prawo UE chroni
konsumentów, bez względu na to, w którym z państw UE się znajdą.
Niniejszy dokument zawiera informacje na temat minimalnego poziomu ochrony, jaki wszystkie
państwa UE, zgodnie z obowiązującym w niej prawem, powinny zapewnić konsumentom.
Prawa konsumentów – oraz formy korzystania z tych praw – będą różne w poszczególnych
państwach, w zależności od tego, w jaki sposób każde z nich wprowadziło reguły UE do swego
prawa krajowego. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że przepisy prawa krajowego w zakresie
ochrony konsumentów mogą – w niektórych przypadkach – zapewniać wyższy poziom ochrony.
Informacje na temat źródeł, z jakich można dowiedzieć się więcej o prawach przysługujących
konsumentom, znajdują się na końcu niniejszego dokumentu.
Dziesięć podstawow ych zasad
1. Zakupy według własnego uznania i w
wybranym przez siebie miejscu
Czy perspektywa wyprawy na zakupy do
innego państwa UE wydaje się atrakcyjna?
Dzięki przepisom prawa UE można kupować
do woli bez obawy o to, że trzeba będzie
zapłacić cło lub dodatkowy podatek od
towarów i usług (VAT) przy powrocie do
domu. Ta zasada obowiązuje zarówno
wtedy, kiedy wyjeżdża się do innego
państwa i na miejscu robi zakupy, jak i przy
zamawianiu towarów za pośrednictwem
Internetu, poczty lub przez telefon.
Ogólnie rzecz biorąc, władze rodzimego
państwa nie mogą nikomu uniemożliwić
przywozu produktu, który został zgodnie z
prawem zakupiony w innym państwie UE.
Istnieje jednak kilka wyjątków.
Należą do nich na przykład broń palna lub
artykuły moralnie szkodliwe.
Plik z chomika:
KornetaG
Inne pliki z tego folderu:
Analiza fundamentalna.pdf
(62154 KB)
Gra.pdf
(4423 KB)
Jak czytać szybciej i rozumieć więcej.pdf
(1578 KB)
Jak korzystać z map myśli.pdf
(2957 KB)
Jak napisać dobry wniosek.pdf
(1125 KB)
Inne foldery tego chomika:
AON
Audiobooki
Filmy
Książki
Logistyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin