Domańska E - Badania postkolonialne.pdf

(129 KB) Pobierz
Ghandi.indd
Badania postkolonialne
Europa od wieków hamuje rozwój innych ludów, podporządkowuje je swoim
własnym celom, swojej sławie; od wieków, w imię rzekomej „przygody du-
chowej”, tłumi oddech niemal całej ludzkości ... [N]ajwyższy czas zrozumieć,
że lepiej na zawsze odciąć się od Europy. ... [Z]erwijmy z obsesją dogonienia
Europy. ... [P]rzestańmy naśladować Europę. ... [S]próbujmy odkryć człowieka,
któremu Europa nie potrafiła zapewnić zwycięstwa. ... Trzeci Świat to olbrzym,
a jego celem powinno być rozwiązanie problemów przerastających siły Europy.
... Zadaniem Trzeciego Świata jest napisanie na nowo historii człowieka obej-
mującej wspaniałe wytwory kultury europejskiej myśli i europejskie zbrodnie.
Frantz Fanon, Wyklęty lud ziemi 1
B ill Ashcroft we wprowadzeniu do
klasycznej dla studiów postkolonialnych książce The Empire Writes Back
(1989) przypomina, że „życie ponad trzech czwartych ludzi mieszkających
dzisiaj na świecie kształtowane było przez doświadczenie kolonizacji” 2 .
Kondycja (post)kolonialna, obok identyfikacji gatunkowej, rasowej, klaso-
wej, kastowej i płciowej, może być zatem traktowana jako jeden z podsta-
wowych wyznaczników współczesnego rozumienia jednostkowej i grupo-
wej podmiotowości zarówno ludzkiej, jak i nieludzkiej 3 , a postkolonializm
1 Frantz Fanon, Wyklęty lud ziemi , przeł. Hanna Tygielska. Warszawa: PIW, 1985, s. 213-216.
2 Bill Ashcroft, „Introduction”, w: The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-
-Colonial Literatures , ed. by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin. London: Rout-
ledge, 1989, s. 1.
3 Podkreśla się, że ujmowane w kategoriach inności zwierzęta i rzeczy również podle-
gają różnym formom kolonizacji, dekolonizacji, globalizacji, wykluczania, hybrydyzacji itd.,
157
78106057.001.png
 
78106057.002.png
jako kondycja charakterystyczna dla epoki ponowoczesnej. Wychodzące
z takiego założenia studia postkolonialne są interdyscyplinarnie (czy multi-
dyscyplinarnie) prowadzoną interwencyjną krytyką społeczną (i krytyką
zastanej wiedzy), powstałą w odpowiedzi i jako opór wobec różnych prze-
szłych i współczesnych form kolonizacji, która identyfikuje i analizuje ich
następstwa. Kładąc nacisk na performatywny aspekt studiów postkolonial-
nych, można je też określić jako zbiór teoretycznych i kulturowych praktyk,
przedstawień i performansów związanych z doświadczeniem kolonialnych
spotkań ( colonial encounters ) Zachodu z resztą świata.
Jako zróżnicowana tendencja badawcza, studia postkolonialne obej-
mują szerokie spektrum problematyki dotyczącej głównie relacji kultu-
ra–władza (m.in. badania kultur imperialnych i występujących przeciwko
nim kultur oporu, rozważania na temat związku dominacji–podporząd-
kowania pomiędzy imperium/centrum i peryferiami oraz kondycji kultur
zdekolonizowanych) i czerpią inspiracje z wielorakich nurtów różnych
teorii (marksizm, poststrukturalizm, dekonstrukcja, psychoanaliza). Wielu
postkolonialistów przestrzega przed próbami definiowania studiów post-
kolonialnych i ich przedmiotu i odżegnuje się od określania ich mianem
nowej dyscypliny czy paradygmatu, podkreślając jednak powinowactwo
z innymi, stale mnożącymi się tendencjami istniejącymi w ramach nowej
humanistyki (między innymi badania kulturowe [ cultural studies ], etniczne
i regionalne [ ethnic studies, area studies ], genderowe [ gender studies , gay/
lesbian studies , queer studies ], studia nad wizualnością [ visual studies ], do
których dołączyły ostatnio badania nad ludźmi niepełnosprawnymi [ di-
sability studies ], przestrzenią miejską [ urban studies ], środowiskiem [ envi-
ronmental studies ], zwierzętami [ animal studies ] i rzeczami [ thing studies ]) 4 .
Wobec tak szerokiej i różnorodnej problematyki, bezpieczniej jest zatem
mówić o perspektywie postkolonialnej, która użyteczna jest wszędzie tam,
gdzie istnieją stosunki podporządkowania i dominacji narzucane przez im-
perialne struktury władzy 5 .
a zatem studia postkolonialne ujawniające te procesy stanowią odpowiednie pole badawcze
do analiz tych zjawisk. Zob.: Philip Armstrong, „The Postcolonial Animal”. Society and Animals.
Journal of Human-Animal Studies , vol. 10, nr 4, 2002.
4 Zob.: Peter Hallward, „Postkolonialność absolutna. Między osobliwym i konkretnym”,
przeł. Jakub Maciejczyk. Recykling Idei , nr 10, wiosna/lato 2008, s. 45-46. Por. także dostępne
w języku polskim ogólne omówienia problematyki studiów postkolonialnych: Michał Paweł
Markowski, „Postkolonializm”, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury
XX wieku. Podręcznik . Kraków: Znak, 2007; Dariusz Skórczewski, „Postmodernizm, dekoloni-
zacja i europocentryzm. O niektórych problemach teorii postkolonialnej i jej polskich per-
spektywach”. Teksty drugie , nr 1/2, 2008.
5 Nawiązuję tutaj do definicji literatury postkolonialnej, którą sformułowali Vijay Mishra
i Bob Hodge w: „What is Post(-)Colonialism?” Textual Practice , vol. 5, nr 3, 1991, s. 407.
158
Nadrzędnym celem badań postkolonialnych jest, by użyć określenia
kenijskiego pisarza Ngũgĩ wa Thiong’o – „dekolonizacja umysłów” 6 . Owa
dekolonizacja związana jest z powszechną w studiach postkolonialnych,
aczkolwiek różnie prowadzoną i rozumianą, krytyką europocentryzmu
i z (niemożliwym do zrealizowania) projektem „prowincjonalizowania
Europy”, w czym pomaga promowanie (między innymi za pomocą post-
kolonialnej literatury, historii, sztuki, nauki), „postkolonialnych rodzajów
wiedzy” (wiedza oporu), które kontestują europocentryczny sposób pozna-
nia z jego esencjalizmem, metanarracjami, uniwersalizmem, ideą postępu
i celowości oraz myśleniem w kategoriach binarnych opozycji jako ide-
ologię legalizującą imperialną dominację 7 . Szczególną uwagę poświęca się
analizom (stale istniejącego) poczucia nadrzędności Europy wobec skoloni-
zowanych przez jej imperia kultur i terytoriów; efektów, jakie wywarła ko-
lonizacja zarówno na kolonizatorach, jak i skolonizowanych oraz kwestiom
przedstawiania i utrwalenia stereotypowych wyobrażeń „innego”, a także
roli, jaką owe przedstawienia odegrały w kształtowaniu się postkolonialne-
go podmiotu. Takie rozumienie stawia studia postkolonialne w kontekście
buntu przeciwko Zachodowi i cywilizacyjnej walki o dominację w świecie,
którą przenika idea deterioryzacji Europy. Jak bowiem zauważył Samuel
P. Huntington, ludzie spoza zachodniego kręgu cywilizacyjnego dobrze
pamiętają, że „Zachód nie podbił świata dzięki wyższości swoich ideałów,
wartości czy religii ..., lecz dzięki przewadze w stosowaniu zorganizowanej
przemocy” 8 .
Biorąc pod uwagę owe rewanżystowskie tendencje, można powiedzieć,
że studia postkolonialne tworzą społecznie zaangażowaną teorię, która jest
narzędziem walki politycznej. Z założenia badania te miały wspomagać
budowanie świadomości opozycyjnej grup opresjonowanych i tworzenie
polityki emancypacyjnej, co prowadzić miało do konkretnych zmian spo-
łecznych i politycznych. Wielu badaczy postkolonialnych zaangażowanych
było/jest w ruchy narodowowyzwoleńcze oraz walkę z różnymi formami
ucisku rasowego, klasowego, kastowego czy płciowego (Frantz Fanon,
Edward Said, Gayatri Chakravorty Spivak). W latach osiemdziesiątych XX
wieku jednak, wraz ze zwrotem tekstualnym nastąpiło oddzielenie teorii
od praktyki i realiów trwającej walki z kolonializmem i jego następstwami,
przez co – jak zaznaczają niektórzy krytycy – badania te stały się rodzajem
6 Ngũgĩ wa Thiong’o, Decolonising the Mind. The Politics of Language in African Literature.
London: James Currey, 1986.
7 Sanjay Seth, Leela Gandhi, Michael Dutton, „Postcolonial Studies: A Beginning...” Post-
colonial Studies , vol. 1, nr 1, 1998, s. 8-9.
8 Samuel P. Huntington, Zderzenie cywilizacji , przeł. Hanna Jankowska. Warszawa: Muza,
2007, s. 66.
159
pozbawionego sprawczości dyskursu interwencyjnego. Często oskarżani są
o to promotorzy tego zwrotu, między innymi Spivak i Bhabha, którzy – jak
twierdzi Arif Dirlik, z walczącej inteligencji stali się inteligencją globalne-
go kapitalizmu; zostali „przepracowani” przez język i kulturę imperium
i przestali być użyteczni w walce z kolonizacją i jej następstwami toczonej
przez „Trzeci Świat” 9 . Jak pisze Ali Behdad, podczas gdy ojcowie–założyciele
– Fanon, Aimé Césaire, Albert Memmi – stworzyli naukę anty-imperiali-
zmu ( science of anti-imperialism ), to współcześni postkolonialiści wpro-
wadzają nową praktykę filozofii, by upolitycznić dyskusje akademickie na
temat rasy i płci kulturowej. Postkolonializm stanowi jednak według niego
opóźnioną praktykę w akademii i powinien przestać „koncentrować się na
historycznych badaniach dotyczących przejawów imperializmu, a skupić się
na krytyce współczesnych form neoimperialnych relacji władzy” 10 .
Z racji politycznego zaangażowania badań postkolonialnych Robert
Young uważa, że są one bardziej polityką czy ideologią niż teorią i że w isto-
cie „nie ma postkolonialnej teorii jako takiej; istnieją natomiast wspólne
polityczne cele i programy, które wykorzystują do swoich celów szeroki
wachlarz teorii” 11 . Studia postkolonialne same w sobie są bowiem formą
dekolonizacji, manifestem wolności i rodzajem archiwum antykolonialnych
wystąpień. Jako takie mają one zasadniczo lewicowy charakter i opierają się
z jednej strony na różnych nurtach teorii marksistowskiej, a z drugiej na de-
konstrukcji i poststrukturalizmie 12 . Podstaw teoretycznych dostarczają im
koncepcje przede wszystkim Jacques’a Lacana, Michela Foucaulta i Jacqu-
es’a Derridy. Zaś za „wielką trójkę” postkolonialnych teoretyków uznaje się
reprezentantów poststrukturalistycznego zwrotu w tej tendencji badawczej:
Saida, Spivak i Homi K. Bhabhę.
Obserwowany od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku odwrót od
postmodernizmu wyznaczył nowe trajektorie studiów postkolonialnych
i inne problemy badawcze, jak między innymi rekonceptualizację proble-
mu różnych nowoczesności ( modernities ) i ich alternatyw, oraz możliwości
rozszerzenia badań na wewnętrzne kolonializmy. Wraz zaś z widocznym
9 Arif Dirlik, „The Postcolonial Aura: Third World Criticism in the Age of Global Capital-
ism”. Critical Inquiry , vol. 20, nr 2, Winter 1994, s. 333-334 oraz 356.
10 Behdad porównuje postkolonializm do marksizmu i buduje swoje interpretacje na
rozważaniach Louisa Althussera. Zob.: Ali Behdad, „ Une Pratique Sauvage : Postcolonial Be-
latedness and Cultural Politics”, w: The Pre-Occupation of Post-Colonial Studies , ed. by Fawzia
Afzal-Khan and Kalpana Seshadri-Crooks. Durham: Duke University Press, 2000, s. 73; Louis
Althusser, „Lenin i filozofia”, przeł. Jacek Migasiński. Studia Filozoficzne , nr 11 (168), 1979.
11 Robert J.C. Young, „Ideologies of the Postcolonial”. Interventions: International Journal
of Postcolonial Studies , vol. 1, nr 1, 1998, s. 5.
12 Jak udowodniła jednak Ewa Thompson w Trubadurach imperium , można krytykę
postkolonialną uprawiać bez marksizmu.
160
odejściem od tekstualizmu i dyskursywizmu, coraz częściej mówi się obec-
nie o powrocie mocnego, sprawczego podmiotu (oporny podmiot per-
formatywny), który jest w stanie przeciwstawić się wielorakim systemom
represyjnych systemów władzy (i wiedzy), a wszechobecną do niedawna
Foucaultowską wiedzę–władzę zastępuje się pojęciami oporu, sprawczości
i praktykowania (egzekwowania) wolności. Praktyczny (preskrypcyjny
czy performatywny) charakter jest ważnym aspektem studiów postkolo-
nialnych, które w ten sposób włączają się w widoczną od jakiegoś czasu
we wszystkich dziedzinach wiedzy tendencję określaną mianem tworzenia
nauki jako praktyki ( science as practice ).
Jeżeli chodzi o historię pojęcia, to po II wojnie światowej historycy
zaczęli używać słowa „post-kolonializm”, określając w ten sposób kondycję
państw dotkniętych zachodnioeuropejską kolonizacją, które uzyskały nie-
podległość. Wzrost zainteresowania postkolonializmem przypada na lata
pięćdziesiąte i sześćdziesiąte, kiedy nasiliły się ruchy narodowowyzwoleń-
cze (dekolonizacja przebiegała w trzech fazach: 1. lata czterdzieste – państwa
azjatyckie – Filipiny – 1946, Indie – 1947, Indonezja – 1945, Izrael – 1948,
Jordania – 1946, Birma – 1948, Pakistan – 1947, Sri Lanka –1958; 2. przełom
lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych – wyzwolenie kolonii brytyjskich oraz
francuskich, w Afryce powstało wtedy 49 państw; 3. lata siedemdziesiąte
– wyzwolenie kolonii portugalskich). Na fali tych przemian, w 1961 roku
ukazała się gloryfikująca walkę wyzwoleńczą i przemoc z nią związaną,
słynna książka–manifest ideologa algierskiego zrywu antykolonialnego
Frantza Fanona Wyklęty lud ziemi . Punkt zwrotny badań postkolonialnych
znaczy jednak opublikowanie w roku 1978 mniej rewolucyjnego (praktyka)
od pracy Fanona, a bardziej nastawionego na dyskursywną analizę roman-
tycznej i egzotycznej reprezentacji Wschodu, dzieła Saida Orientalizm .
Said ukazywał tam, jak zachodnie techniki przedstawiania z jednej strony
umacniały stereotypowy obraz Orientu i obcego, a z drugiej legitymizowały
imperialną politykę i dominującą pozycję Europy w świecie. Esencjalizująca
Orient i obarczona totalizującą wizją Foucaultowskiej relacji wiedzy–wła-
dzy, książka Saida przez wiele lat stanowiła punkt odniesienia dla inspi-
rowanych jego dyskursywnym podejściem badaczy. Była impulsem dla
rozkwitu badań postkolonialnych w latach osiemdziesiątych, co zawdzięcza
się przede wszystkim literaturoznawcom 13 .
Termin „postkolonializm” i jego rozumienie od początku budził wiele
kontrowersji. Wskazują na to problemy z samym zapisem: podczas gdy jed-
ni używają zwartej formuły ( postcolonialism ), inni konsekwentnie stosują
myślnik ( post-colonialism ), a jeszcze inni używają nawiasu (post)colonialism .
13 Dorota Kołodziejczyk, „Postkolonialny zamach stanu w literaturze”. Literatura na świe-
cie , nr 1-2, 2008.
161
Zgłoś jeśli naruszono regulamin