AUTOPREZENTACJA I KOMUNIKACJA W RELACJACH ZAWODOWYCH
21-22.08.2008, Warszawa
Celem Szkolenia jest: poznanie przyczyn powstawania sytuacji trudnych w relacjach z ludźmi i sposobów ich rozwiązywania, poznanie zasad wywierania wpływu i skutecznej komunikacji w sytuacji stresu i konfliktu, nabycie umiejętności opanowania stresu i radzenia sobie z wypaleniem zawodowym, zdobycie umiejętności świadomego i pożądanego wywierania wrażenia podczas autoprezentacji, swoboda wystąpień przed zróżnicowanym forum, etykieta w pracy.
Maksymalna wielkość szkolonej grupy wynosi 14 osób. Minimalna wielkość szkolonej grupy to 6 osób.
PROGRAM MERYTORYCZNY - Komunikacja w relacjach zawodowych:
Temat sesji: Czym jest i czemu służy EQ; pola potencjału
Cel; czyli co chcemy osiągnąć
Wprowadzenie i zmotywowanie uczestników do udziału w trudnym warsztacie. Zdiagnozowanie indywidualnych potrzeb. EQ zamiast IQ - pieć filarów rozwijających wg. Daniela Goldmana i Karla Albrechta. Ćwicz się w magnetyzmie: podnoszenie poziomu zdolności dogadywania się z innymi, skłanianie ich do współpracy
Jak, metodologia zajęć
Test diagnostyczny pokazujący różne obszary inteligencji
Pytania sondujące metodą: "łańcuch"
Miniwykład motywujący
Pytania rotujące; panel dyskusyjny kontrolowany.
Czas realizacji: 1 godzina
Temat sesji: EQ a umiejętności komunikacji werbalnej
Poznanie słów "kluczy" oraz poziomów wypowiedzi "kluczy". Poznanie bodźców werbalnych prowokujących nieświadomy konflikt. Świadome działania manipulacyjne; metody i powody ich powstania, rozpoznawanie i przeciwdziałanie im. Lateralizacja a reakcje werbalne. Poznanie werbalnych granic dialogu z pominięciem różnic kulturowych.( gdzie kończy się dialog a gdzie zaczyna niebezpieczna droga do niezamierzonej sprzeczki. Wypracowanie umiejętności stosowania wypowiedzi "dyplomatycznych".
Ćw. "przeprawa w raju"
Warsztat wypowiedzi oparty na konstrukcji wypowiedzi asertywnych wg. Król-Fijewskiej
Zajęcia w grupach
Ćwiczenia w parach.
Cwiczenia retoryczne.
Czas realizacji: 2,5 godziny
Temat sesji: EQ a umiejętności w zakresie komunikacji niewerbalnej.
Gesty konwencjonalne, mimowolne, rytmizujące, merytoryczne i emocjonalne. Umiejętność rozróżniania i skutecznego stosowania ich. Strefy oddziaływania gestem a naturalne predyspozycje człowieka. Etogram ludzkich zachowań wg. D. Morrisa. Gesty i postawy dyplomatyczne.
Warsztat kamerowy. Użycie kamery ma na celu efekt dydaktyczny poznawczy, wykazuje bowiem różnice komunikacyjne między dotychczasowymi umiejętnościami uczestników a efektem poznania technik niewerbalnych po przebytych zajęciach. Kamera jako element zwiększający audytorium jednocześnie jako element wzmocnienia dyskomfortu emocjonalnego.
Czas realizacji: 3 godziny
Temat sesji: Rekapitulacja zajęć
Pojęcia "gwoździe". Podsumowanie kroków strategii własnego rozwoju.
Wypowiedzi indywidualne uczestników.
Dyskusja kontrolowana.
Czas realizacji: 0,5 godziny
PROGRAM MERYTORYCZNY- Autoprezentacja w relacjach zawodowych
Temat sesji: Efektywna komunikacja werbalna w czasie autoprezentacji
Cel sesji:
Jakie znaczenie ma sposób naszej wypowiedzi, jak dopasować komunikat werbalny do odbiorców, jakim językiem mówić, jakie znaczenie ma głos - jego barwa, intonacja i tempo mówienia?
Omówienie struktury wypowiedzi (jasność, przejrzystość treści, kolejność przekazywania informacji)
Dostosowanie formy i treści autoprezentacji do percepcji odbiorców i ich potrzeb,
Prezentacja językiem korzyści i wyobrażeń,
Dostosowanie autoprezentacji do odbiorców
Sztuka retoryki i erystyki. Ćwiczenia dykcji.
Metodologia:
Mini-wykład o charakterze interaktywnym ćwiczenia: wymowy; dykcjonariusz nagranie i odsłuchiwanie nagrań z naciskiem na wypowiadane treści feedback na bieżąco
Czas: 2 godziny
Temat sesji: Zasady komunikacji niewerbalnej w czasie autoprezentacji
Jak prezentować się przed grupą? Jak wykorzystać efekt pierwszego wrażenia? Wybór strategii przedstawiania się słuchaczom. Dlaczego początek spotkania jest ważny dla całości przebiegu prezentacji/wykładu?
Postawa ciała, wygląd Gestykulacja, Mimika, kontakt wzrokowy, Ekspresja słowa: ton i barwa głosu, poprawna dykcja
Krótki mini- wykład Symulacje rzeczywistych sytuacji prezentacyjnych demonstracja złych i dobrych zachowań Nauka gestykulacji wspierającej wg szkoły niemieckiej oraz szkoły południowej. ćwiczenia z kamerą ( nagranie i odtwarzanie własnych prezentacji z naciskiem na tło werbalne) feedbeck na bieżąco
Temat sesji: Etykieta w relacjach zawodowych
Co to jest etykieta zawodowa? O czym warto pamiętać, co wypada a czego nie należy.
Kto kogo pierwszy powinien pozdrawiać w pracy , kolejność witania się przy zróżnicowanym pod względem stanowiska zespole.
Wizytownik i wizytówki
Praktyczne ćwiczenia umiejętności prezentacyjnych:, feedback na bieżąco
Czas: 1 godzina
Temat sesji: Ćwiczenie wybranych umiejętności niezbędnych w czasie prezentacji
Techniki radzenia sobie z tremą - metody redukowania stresu i opanowywania tremy podczas wystąpienia,
Analiza indywidualnego stylu prowadzenia prezentacji. Eliminacja frustracji. Dostosowanie techniki do indywidualnego potencjału.
Rekapitulacja zajęć
Ćwiczenia w eliminowaniu objawów tremy.
Feedback - wyciąganie wniosków z doświadczeń i ćwiczeń przeprowadzonych podczas szkolenia.
spodpowieki